Gå til innhold

Nissan åpner opp for full bestilling av Leaf med stort batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer meg fortsatt ikke t/r hytta uten å lade og da er det uaktuelt

 

Med dagens dieselbil så bruker jeg 1/3 tank

 

Det er sikkert mulig å hurtiglade til eller fra? Og mens du lader kan du for eksempel gå på do og handle inn litt mat til hytteturen, evt sitte i en god varm bil og se en serie på Netflix? Og hvis du også er typen som liker å gjøre litt hjemme selv for å spare penger, så sitter du igjen med en typisk timelønn på 100-500kr per time for relativt tunge/kjedelige jobber i forhold til å leie inn folk. Prøv å se på hurtiglading som en jobb der du fort kan tjene 2000-10.000kr per time.

Årlig besparelse elbil vs. bensin/diesel blir fort 20.000kr i året uten bompenger. For eksempel 5 timer med hurtiglading per år er da 4000kr per time. Penge du sparer kan du for eksempel da bruke til å leie inn folk til å male hytta di :)

Lenke til kommentar

Ja, mange biler lader gratis. Mitt snitt opphold på supercharger er ca 1 time, så det tar sin tid. Begynner ofte på bare 20-30 kW pga delt lader og kaldt batteri. Har også stått en halvtime i kø. Begynner å komme mange Model 3 nå som skal utnytte sin gratis lading det første halvåret.

Lenke til kommentar

Om man ikke kjører mye langtur og slipper å belage seg på hurtiglader koster det 2-3,50 kroner pr. mil å kjøre elbil avhengig av typen elbil.

Tesla har som nevnt eget ladenettverk som foreløpig er gratis å bruke så ingen utgifter på hurtiglading der heller.

Kjører du mye langtur og er avhengig av hurtigladere og du ikke kjører Tesla kan det bli et spørsmål om det lønner seg med diesel eller elbil men dersom ikke vinner elbilen soleklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...