Gå til innhold

Hjulet skal fungere som rotor for flygende biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Goodyear ser for seg at framdriften skjer friksjonsløst ved hjelp av magneter;

Friksjonsløs fremdrift høres underlig ut.

en teknikk som også er nødvendig for å få rotorbladene til å snurre raskt nok til å gi løftekraft.

Nødvendig er et sterkt ord, kan TU underbygge dette?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De skal ha honnør for kreative påfunn! Absolutt en gøy tanke.

Men med tanke på den høye rotasjonshastigheten "turbinen" er nødt å holde for å generere vertikalt løft, kombinert med elastisiteten i dekket, samt slitasjen og ubalansen som medføres ved vanlig kjøring og den katastrofale følgen små ubalanser har i stor hastighet, så virker dette vanskelig å forene. Jobben blir da enten 1) å lage et til enhvert tid perfekt balansert dekk, eller 2) øyeblikkelig kompansering av påført ubalanse. Elastisiteten blir nok det første som må vekk, om man virkelig ønsker en turbinfunksjonalitet.

Lenke til kommentar

De skal ha honnør for kreative påfunn! Absolutt en gøy tanke.

Men med tanke på den høye rotasjonshastigheten "turbinen" er nødt å holde for å generere vertikalt løft, kombinert med elastisiteten i dekket, samt slitasjen og ubalansen som medføres ved vanlig kjøring og den katastrofale følgen små ubalanser har i stor hastighet, så virker dette vanskelig å forene. Jobben blir da enten 1) å lage et til enhvert tid perfekt balansert dekk, eller 2) øyeblikkelig kompansering av påført ubalanse. Elastisiteten blir nok det første som må vekk, om man virkelig ønsker en turbinfunksjonalitet.

 

Har Du prøved å sentrifugere klær noen gang, kva er det som skjer ? Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Steinsprang og skit på bladene betyr ubalanse, slitasje og krasj.

Idiotisk og ikke gjennomførbart på en trygg måte.

En drone kan fly med kun 1 av 4 fungerende motorer, selv om det blir litt kaotisk, så det går nok fint. 

Det sitter heldigvis ingen inne i en vanlig drone, så man slipper hjernerystelsen som ville oppstå!

Det er også en vesens forskjell på kast i en en rotor på noen få gram og kast i en rotor på mange kilo. Hvis du har kjørt bil i noen år, vet du hvor mye kast du kan få i hjulet bare av litt snø eller is, for ikke å si bare av dekkslitasje alene.

Kast i rotorblader på en jetmotor får hele greia til å disintegrere.

Selv relativt små kast i en propell på et propellfly kan bli ødeleggende.

Lenke til kommentar

 

De skal ha honnør for kreative påfunn! Absolutt en gøy tanke.

Men med tanke på den høye rotasjonshastigheten "turbinen" er nødt å holde for å generere vertikalt løft, kombinert med elastisiteten i dekket, samt slitasjen og ubalansen som medføres ved vanlig kjøring og den katastrofale følgen små ubalanser har i stor hastighet, så virker dette vanskelig å forene. Jobben blir da enten 1) å lage et til enhvert tid perfekt balansert dekk, eller 2) øyeblikkelig kompansering av påført ubalanse. Elastisiteten blir nok det første som må vekk, om man virkelig ønsker en turbinfunksjonalitet.

 

Har Du prøve å sentrifugere klær noen gang, kva er det som skjer ?

Noen ganger hopper vaskemaskinen ut på gulvet og drar med seg vannledningen ut av veggen! Hvis du har vært på badet mens det sentrifugeres, har du sikkert lagt merke til at det ofte er ganske voldsomme bevegelser i vaskemaskinen? Slag i veggen, etc? Det er en ganske stor betongklump inne i vaskemaskiner, for å unngå at de skal hoppe for mye rundt ved sentrifugering med skjev last.

Lenke til kommentar

Noen ganger hopper vaskemaskinen ut på gulvet og drar med seg vannledningen ut av veggen! Hvis du har vært på badet mens det sentrifugeres, har du sikkert lagt merke til at det ofte er ganske voldsomme bevegelser i vaskemaskinen? Slag i veggen, etc? Det er en ganske stor betongklump inne i vaskemaskiner, for å unngå at de skal hoppe for mye rundt ved sentrifugering med skjev last.

Nå finst det mange typer av sentrifuger. En stående toppmatet i en kombo-maskin som eg brukte for 40 år siden hadde 2 800 rpm eller så, tok ca 3 kilo tøy + vatninnholdet. Tolte ganske skjev belastning (kansje 1 kg) og sentrerte seg når den fikk opp turtallet. Joda, er den for skjev skrangler det, og øker ikke turtallet koker kondensator (3´de pol) ut.

Vibrasjonsdemperene har lange bevegelser og lav frekvens ved lavt turtall, og omvendt ved høgt turtall. Enkelte har jo stillestående vekter (sement) for å redusere bevegelse, og gummifester til det som er roterende er byttet ut med fjæring på omliggende kapsel som trommelens lager er festet fast i.

Den eg bruker nå er boltet i golvet uten vibrasjonsdempere og tar 12-16 kilo tørt tøy. Da boltene i fundamentet var litt løse (20 mm slark) torte eg meg ikke inn i rommet ved sentrifugering og merket det fint i betongplate på 15 meters avstand. Nu der i mot uten slark maler det gamle beistet med 3 fase og 35A sikringer fint, og vil nok bli oppgradert med Arundino og Blåtann når den tid kommer.

 

Anna2019 hallo ?

 

Og «GoodYear» Dere må gjerne ringe så skal Dere få et tips:

https://m.youtube.com/watch?v=X-pqL1yX9fw&list=PL9UnWNj9rog7i44iemgdWkQz_b8fjakYU&index=3&t=0s

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Vi har allerede flyvende biler.

 

De kalles helikopter.

 

Hvem som helst får ikke fly helikopter rundt omkring på måfå.

 

Hvorfor i all verden skulle man tillate Ola Dunk å få fly med bilen når man ikke engang klarer å kjøre bil i ett to-dimensjonalt miljø uten å fikle med mobiltelefon, kjøre rundt drita full eller på annet vis ender opp i kollisjon eller kjører av veien.

 

Flyvende biler er ett håpløst konsept og ett regelrett luftslott (no pun intended).

 

Helt latterlig å tro at flyvende biler skal bli den nye fremtiden med hensyn på hvor totalt klønete folk er i dagens trafikk bilde.

 

Her finnes kun ett unntak: fullstendig automatiserte og autonome biler som transporterer deg fra punkt A til punkt B uten at det finnes ett nanogram av menneskelig påvirkning. Sett deg inn og bli flydd av AI fra A til B.

 

Mannen i gate som styrer en flyvende bil? Fullstendig galskap og idioti.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser bra ut ,goodyear. Fra gummi til propeller.

Gummipropeller.

Jeg har to datamaskiner. En er blitt blå med surt fjes. En er blitt svart,helt svart.

Har angst for datastyrte greier, som regel holder slikt i 10år. Da må ting begynne å byttes.

Samme vil skje med autonomigreier. Prossessorer ryker, ram henger seg opp osv. Alle større datasentraler har massivt vedlikehold på komonenter. Men biler.....tut og kjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...