Gå til innhold

Snart vil du kunne sette utløpsdato på Facebook-meldingene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det rareste her er hvordan Datatilsynet og deres kollegaer i bla.a. EU holder egentlig kjeft om alt som har med FB å gjøre. Den eneste store oppvasken FB måtte gjennom var politisk brød og sirkus i USA, og det hadde ingenting med personvern å gjøre.

 

Et enkelt eksempel: hvis man skal sette opp overvåkningskamera på eget eiendom som ikke filmer noe annet enn denne eiendommen er man pålagt å sende varsel til Datatilsynet. Ytterligere, hvis man har leietakere kan man ikke overvåke et område hvor de befinner seg til vanlig eller passerer gjennom (eks: inngangsdør, oppkjørsel etc). Så hvis man har naboer, noe de fleste har, skal kamera ikke ta opp noe som helst av naboeiendommen eller offentlig vei mm, altså dette med retningen den peker i etc.

Contra dette - å ja, så du har ikke FB konto engang... vel la oss spore deg gjennom trafikken på andre sider via "sosiale knapper" og annen funksjonalitet, la oss grave i alle cookies og hva ellers, og foreslå deg eks. ett eller annet medisin siden vi så du googlet etter "hudkreft" eller noe. Har du appen vår på mobilen? Å ja, flott, la oss bryte norsk lov ved å ta opp private samtaler selv da appen er av, via mikrofon, for å så fange opp "nøkkelord" som vi da mater inn i algoritmene for å foreslå deg den nærmeste dyrebutikken siden vi hørte deg si "katt" flere ganger.

 

FB er rett og slett for stort, og ballene til politikere er for små.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter at jeg oppdaget sammen med kollegaer at Messenger på Samsung S8+ lytter til samtaler i rommet når APP ikke er i bruk, at Google assistent på Samsung S9+ lytter på samme måte, må jeg si at jeg begynner å lure. Min egen telefon presterte å åpne opp fra låst modus, en epost jeg snakket med min kollega at jeg måtte finne frem for å sende han! Min kollegas telefon presenterte plutselig reklame i Messenger for skolebrød ca 1 times tid etter at vi hadde snakket om skolebrød! Etter vi opplevde dette og jeg har snakket med andre om dette får jeg høre fra flere at de har reagert på det samme. Ting man ikke har skrevet noe sted på hverken telefon eller andre dingser får man reklame for ut fra samtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter at jeg oppdaget sammen med kollegaer at Messenger på Samsung S8+ lytter til samtaler i rommet når APP ikke er i bruk, at Google assistent på Samsung S9+ lytter på samme måte, må jeg si at jeg begynner å lure. Min egen telefon presterte å åpne opp fra låst modus, en epost jeg snakket med min kollega at jeg måtte finne frem for å sende han! Min kollegas telefon presenterte plutselig reklame i Messenger for skolebrød ca 1 times tid etter at vi hadde snakket om skolebrød! Etter vi opplevde dette og jeg har snakket med andre om dette får jeg høre fra flere at de har reagert på det samme. Ting man ikke har skrevet noe sted på hverken telefon eller andre dingser får man reklame for ut fra samtaler.

 

Har ikke noe med hvilken enhet man har. Har heller aldri opplevd dette skje. Aldri fått reklame om noe jeg nettopp har snakket om eller noe sånt. Kun om ting jeg selv har søkt etter i den aktuelle appen.

Google assistant har heller ikke noe med hvilken enhet den brukes på. Den lytter konstant etter "Ok Google" OM man har aktivert talestyring. Så den vil i prinsippet såklart kunne høre alt. Jeg deaktiverer alt av talestyrings apper på alle enheter uansett. Men mest fordi jeg ikke bruker sånt tull. Klarer utmerket fint å trykke på mobilen (eller andre enheter) istedenfor å sitte å prate til den.

Om mobilen din har låst seg opp osv er nok noe du må ha aktivt i google appen som tillater det. Aldri hørt om dette skje før.

Lenke til kommentar

Har man jo kunnet gjøre veldig lenge med å bruke "hemmelig samtale". Men da er det kun på den enheten du skriver fra man får tilgang til meldingene

 

Nei, du får opp sendt melding på alle enheter som det er registrert nøkkel på, men jeg mistenker det er begrenset til maks 3 enheter.

Lenke til kommentar

 

Har man jo kunnet gjøre veldig lenge med å bruke "hemmelig samtale". Men da er det kun på den enheten du skriver fra man får tilgang til meldingene

 

Nei, du får opp sendt melding på alle enheter som det er registrert nøkkel på, men jeg mistenker det er begrenset til maks 3 enheter.

Jeg ser at nøklene for alle mine telefoner er tilgjengelige på alle telefonene. Nøklene mine er altså distribuert av FB til de telefonene jeg bruker. Da har vel FB også lagret disse nøklene slik at de kan dekryptere meldingene hvis de får lyst til det.

Lenke til kommentar

 

Nei, du får opp sendt melding på alle enheter som det er registrert nøkkel på, men jeg mistenker det er begrenset til maks 3 enheter.

Den nøkkelen jeg tenker på får du kun på 1 enhet. Har testet

Du kan ikke ha testet godt nok eller så skriver vi om forskjellige ting. Hvis jeg sender en privat kryptert melding fra min ene telefon til en person, så kan jeg se alle meldinger til og fra denne personen på en annen telefon. Også de som er sendt. Og jeg mottar krypterte meldinger på begge telefoner.

Endret av StigVidar
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Etter at jeg oppdaget sammen med kollegaer at Messenger på Samsung S8+ lytter til samtaler i rommet når APP ikke er i bruk, at Google assistent på Samsung S9+ lytter på samme måte, må jeg si at jeg begynner å lure. Min egen telefon presterte å åpne opp fra låst modus, en epost jeg snakket med min kollega at jeg måtte finne frem for å sende han! Min kollegas telefon presenterte plutselig reklame i Messenger for skolebrød ca 1 times tid etter at vi hadde snakket om skolebrød! Etter vi opplevde dette og jeg har snakket med andre om dette får jeg høre fra flere at de har reagert på det samme. Ting man ikke har skrevet noe sted på hverken telefon eller andre dingser får man reklame for ut fra samtaler.

 

Har også opplevd å få opp reklame på Messenger om ting jeg og andre har snakket om samme dag. Altså muntlig, ikke skriftlig. Det er åpenbart at de driver med overvåking i stor skala. Har noen forsket på hva slags trafikk som går ut og inn av Messenger og Facebook appene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...