Gå til innhold

Teslas nye Superchargere dobler ladefarten


Anbefalte innlegg

Så kapasiteten i forbrukerelektronikk angis i intetsigende mAh, mens ladeeffekten til biler angis i km/t. Kanskje på tide å slutte med slik tull og buke W/Wh? Eller så kan man også angi batterikapasitet i minutter 4G-bruk ved streaming av Netflix og ladehastigheten for biler i Concorde-marsjfart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kapasiteten i forbrukerelektronikk angis i intetsigende mAh, mens ladeeffekten til biler angis i km/t. Kanskje på tide å slutte med slik tull og buke W/Wh? Eller så kan man også angi batterikapasitet i minutter 4G-bruk ved streaming av Netflix og ladehastigheten for biler i Concorde-marsjfart.

 

Jeg vill si km/h er ganske greit når en snakker om elbil, det gir mening for sjåføren. Men, selvfølgelig er det energimengde det rette å si. kWh. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kjøpte meg større amper lader til min telefon her forleden, vil de være så snill å skrive om det også?

Hvis du ikke skjønner hvorfor de skriver om superlading av elbiler men ikke lading av telefoner så har du store problemer. Men jeg mistenker at du bare troller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil si, først skal det tekniske ordne seg. Det har vist seg litt trøblete å få TM3 til å snakke med enkelte CCS-ladere på over 50kW. Virker som CCS-protokollen har litt rom for individuell tolkning og da vil bilene som ikke snakker samme dialekt som Ionity-laderne slite litt..

Så CCS er ikke en ferdig standard, men heller et forslag der de som skal implementere det dikter litt fritt om hvordan de skal gjøre det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hadde alle biler blitt byttet ut med el-bil så hadde vi hatt ett enormt problem. Må nok bygges noen atomkraftverk

 

-Før du slenger ut sånne bemerkninger, kan det kanskje være greit å sjekke hva de som faktisk har ansvar for strøm og strømnett i Norge mener? https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/

Noen av de som ikke kjører elbil, tror at man må lade flere ganger om dagen og ustanselig lete etter ladere. Sannheten er at de idag finnes flust med ladere, og at de fleste biler som selges nå, går 30 mil eller mer.

 

De færreste kjører over 30 mil hver dag, og vil kunne trenge å lade 3-4 ganger i uken. Kanskje mindre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Noen av de som ikke kjører elbil, tror at man må lade flere ganger om dagen og ustanselig lete etter ladere.

Noen er det helt sikkert, men er det en vesentlig oppfatning?

 

Sannheten er at de idag finnes flust med ladere, og at de fleste biler som selges nå, går 30 mil eller mer.

Mer enn 30 mil? Sikker på det? En kjapp kikk på elbilstatistikk.no forteller meg at et flertall av elbiler som selges neppe holder 300km. Leaf, e-golf, i3, Ioniq etc. kommer ikke så langt. Det er vel stort sett bare e-tron 55, ipace, ampera-e, kona, leaf 60kWh (?) og teslaene som kommer over 300km. (Muliggens zoe om du har ett egg under pedalene)

 

De færreste kjører over 30 mil hver dag, og vil kunne trenge å lade 3-4 ganger i uken. Kanskje mindre.

Dette utsagnet har en innbygd forutsetning om at det er den daglige kjørelengden som avgjør hvilken rekkevidde man trenger. Jeg mistenker de fleste velger bil som kan dekke så nært opp til alle bruksscenarier de har som mulig. Den daglige jobbturen er gjerne den enkleste å dekke og er i liten grad dimensjonerende med mindre det er ALT du har tenkt å bruke bilen til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla og Musk stopper ikke å overraske brukerne. Er det ikke deilig med biler som faktisk blir bedre mens man eier dem, og at disse nyhetene skjer OTA og uten å trenge å bestille time hos merkeforhandler til å flashe systemet når endringer kommer?

 

 

 

Kjøpte meg større amper lader til min telefon her forleden, vil de være så snill å skrive om det også?

 

 

Den dagen mobilprodusenten din bygger ut verdensomspennende hurtigladingstasjoner til mobilen og supplerer med ny firmware skal du ikke se bort ifra at det da blir en artikkel på TEK. Før det skjer så er saken om din nye lader en sak som har interesse kun for deg og evt. andre som er i markedet for tilsvarende lader og som samtidig har tilsvarende mobil. 

 

Det at ladere kan kjøpes i forskjellige versjoner som lader forskjellige amp er jo isolert sett ingen nyhet, for slik har det jo vært en stund. Men at modell 3 dobler amp i sine ladere og dermed gjør kraftig innhogg i ladetiden er en nyhet. Det at hver stolpe nå kun skal lade 1 bil er jo faktisk en nyhet nesten stor nok til sin egen artikkel.

 

 

Hadde alle biler blitt byttet ut med el-bil så hadde vi hatt ett enormt problem. Må nok bygges noen atomkraftverk

 

Uten å starte en debatt om årsak til overgang til atomkraft, eller hvordan elbiler vil påvirke en nasjons totale strømforbruk og hvordan elbiler kan bidra til å jevne ut toppene vil jeg bare si ja. Vi kunne trengt noen helt nye atomkraftverk uansett, og gjerne en håndfull også her i landet. Fantastisk fin miljøprofil og grønt avtrykk fra atomkraftverk. Null båndlegging på store fjellareal som med disse stygge vindparkene. Ja til mer atomkraft.

 

 

Tesla Model S/X trenger en skikkelig oppdatering for å forsvare prisene nå.

 

Ja spesielt model S begynner jo å bli noen år nå og MK II bør nok komme ganske snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-Før du slenger ut sånne bemerkninger, kan det kanskje være greit å sjekke hva de som faktisk har ansvar for strøm og strømnett i Norge mener? https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/

Før du slenger ut sånne bemerkninger så kan det kanskje være lurt å lese artikkelen.

Artikkelen erfra 2016,og gjelder for 1.5 mill elbiler i år 2030..forutsetningen for at det skal gå må mange lade om natten der forbruket foreløpig er lavest.

 

Samtidig kommer effektavgiften no som kan flytte mer av lasten over på natten.

 

Og ikkje bare det, at nettet "er klart" betyr ikkje at nettet frem til din stikkontakt er klar.

 

Les deg opp før du leker bedreviter.

Lenke til kommentar

Hvordan oppnår de 250kW?

Er det spenningen som økes, og evt hva er den nye spenningen?

Eller gjøres det på en annen måte? Dobbel kontakt for eksempel... :-)

Om man skal øke spenningen må man bytte batteripakken. Batteripakken har 96 celler i serie og ca 300-400V, utifra SOC.

 

For å klare 250 kW ved lav SOC må de lade med omkring 700A. Det er ganske mye for en ladeplugg, men pluggen er væskekjølt, og det er ikke snakk om veldig lang tid med så høy strøm.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Så CCS er ikke en ferdig standard, men heller et forslag der de som skal implementere det dikter litt fritt om hvordan de skal gjøre det?

Kan nesten se sånn ut ja. Usikker på hvem det er som tuller her men jeg kom over et innlegg på elbilforum hvor en TM3-eier ble stående ved en 150kW-lader sammen med en Audi e-tron fører og diskutere hvorfor ingen av dem fikk den kraftige laderen til å virke. Så kanskje det er ladeoperatøren? ;)
Lenke til kommentar

 

Det beste med dette er jo at Model 3 kan benytte ionity. Forhåpentligvis med full effekt (250kw +)

Jeg er litt spent på hva Tesla har gjort for å få til dette. Jeg mistenker egentlig at de har 'jukset litt' og gitt superladerne mer strøm enn det CCS2 vil gjøre og at TM3 vil ha maks ladefart på 175kW på CCS utenom superladerne.

 

Det vil si, først skal det tekniske ordne seg. Det har vist seg litt trøblete å få TM3 til å snakke med enkelte CCS-ladere på over 50kW. Virker som CCS-protokollen har litt rom for individuell tolkning og da vil bilene som ikke snakker samme dialekt som Ionity-laderne slite litt..

Model 3 før oppgradering er målt til 126 kW på fastned.

Da var kurven helt flat lenge, så åpenbart begrenset av Tesla.

 

Men selv med 126 var den jo klasseledende i km/t ladet pga sitt lave forbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...