Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med 9. gen Intel eller er noe dødt?


Anbefalte innlegg

Satt sammen pc i går, men den viser ikke bilde under oppstart. Den består av:

Gigabyte Z370 Aorus K3 (demo)
I5-9600K

Gainward 2060 6 GB

Samsung 967 M2

Corsair Ballistix 1x 8GB

Cooler Master Masterwatt 600W

 

Når jeg slår på strømforsyningen blinker heatsinken på hovedkortet en gang. Når jeg starter maskinen begynner cpu-vifte, kabinett-vifte å gå, skjermkortet lyser og viftene går der og. Skjermen viser ingenting, har prøvd med skjermkortet og uten skjermkortet koblet i.

 

Hovedkortet har fire dioder i ene hjørnet, der det står CPU-DRAM-VGA-BOOT. DRAM lyser litt før det går til VGA som lyser til maskinen skrur seg av. Hadde hovedkortet vært "DOA" eller blitt kortsluttet hadde vell ikke disse diodene lyst?

Har sett at andre har hatt lignende problem fordi hovedkortet ikke har oppdatert BIOS som er klar for 9.gen Intel.

 

Eller har noen her inne noen ide om hva som kan gjøre det?

 

edit: legger ved et klipp av oppstart

IMG_1093.TRIM.MOV

Endret av tommmy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

The status LEDs show whether the CPU, graphics card, memory, and operating system are working properly after system power-on. If the CPU/VGA/DRAM LED is on, that means the corresponding device is not working normally; if the BOOT LED is on, that means you haven't entered the operating system yet.

 

Ville sjekket at skjermkortet er ok. Status LED hentyder iallefall til problemer der. Muligens også kjørt en test på minne siden den lampen blinker til lit også.

Lenke til kommentar

Ville sjekket at skjermkortet er ok. Status LED hentyder iallefall til problemer der. Muligens også kjørt en test på minne siden den lampen blinker til lit også.

Det lyser når skjermkortet er ute å jeg kobler HDMI til hovedkortet også. Har testet ram-brikken i alle fire plassene.

Lenke til kommentar

Står ofte på motherboard esken. Eller/og en liten sticker på kretskortet sammen med noen initialer/sign.

Bios er altså kalt F2 - F12b

Men har du ikke F10 eller nyere vil ikke cpuen poste.

 

Ellers er det litt uvanlig med bare en minnebrikke. Installer den i en av Channel-A slottene (ref manualen kap 1-4)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står ofte på motherboard esken. Eller/og en liten sticker på kretskortet sammen med noen initialer/sign.

Bios er altså kalt F2 - F12b

Men har du ikke F10 eller nyere vil ikke cpuen poste.

 

Ellers er det litt uvanlig med bare en minnebrikke. Installer den i en av Channel-A slottene (ref manualen kap 1-4)

Fant bare check number 1344 på esken og på hovedkortet en lapp med 1/L/I2A107 00875. Tror jeg prøver demontere, sjekke cpu en ekstra gang. 

 

Er det noen bedrifter i Oslo som hjelper med å sjekke med en 8xxx-serie cpu? Eller er det lettest å kjøpe en, oppdatere BIOS for så å returnere CPU?

Lenke til kommentar

Digital Impuls i møllergata er hjelpsomme og kompetente hverfall når du handler der.

Kanskje ta en tur innom de.

Core i3 8100 er den rimeligst 8 gen cpuen som støttes av z370 Aorus med bios F2

Blir kanskje en tur innom der da ja. Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Ehm...hvilken skjermutgang har du koblet til? Det kan være at du skal koble til skjermutgangen på motherboardet istedet for på RTX2060 ved første gangs oppstart - deretter kan du styre det over på rett sted i BIOS og evt Driverinstall. 

 

 

hjelper ikke når han prøver en 9ende generasjon i et Z370 hovedkort uten Bios oppdatering.

Lenke til kommentar

Ehm...hvilken skjermutgang har du koblet til? Det kan være at du skal koble til skjermutgangen på motherboardet istedet for på RTX2060 ved første gangs oppstart - deretter kan du styre det over på rett sted i BIOS og evt Driverinstall. 

Prøvde 2060 først, men prøvde utgangen på hovedkortet (med skjermkortet tatt ut) uten hell også.

 

Cooler Master Masterwatt 600W er vel heller i grå sonen når det kommer til kvalitet.

Det er mulig ja, men for å få inn 9600K og 2060 ble PSU spart litt på. Meget mulig den blir byttet ut først, med en 80 gold plus modulær.

Lenke til kommentar

Ops det har du rett i dersom antakelsen om F2 stemmer..... leste igjennom denne tråden litt veeeel kjapt og bestemte meg litt fort for diagnose. Kan jo være verdt å sjekke allikevel. all den tid han ikke aner versjon på Bios.

 

Pleier ikke å være shippa med nyeste bios i hvertfall ;)

Lenke til kommentar

Satt sammen pc i går, men den viser ikke bilde under oppstart. Den består av:

 

Gigabyte Z370 Aorus K3 (demo)

I5-9600K

Gainward 2060 6 GB

Samsung 967 M2

Corsair Ballistix 1x 8GB

Cooler Master Masterwatt 600W

 

Når jeg slår på strømforsyningen blinker heatsinken på hovedkortet en gang. Når jeg starter maskinen begynner cpu-vifte, kabinett-vifte å gå, skjermkortet lyser og viftene går der og. Skjermen viser ingenting, har prøvd med skjermkortet og uten skjermkortet koblet i.

 

Hovedkortet har fire dioder i ene hjørnet, der det står CPU-DRAM-VGA-BOOT. DRAM lyser litt før det går til VGA som lyser til maskinen skrur seg av. Hadde hovedkortet vært "DOA" eller blitt kortsluttet hadde vell ikke disse diodene lyst?

 

Har sett at andre har hatt lignende problem fordi hovedkortet ikke har oppdatert BIOS som er klar for 9.gen Intel.

 

Eller har noen her inne noen ide om hva som kan gjøre det?

 

edit: legger ved et klipp av oppstart

Jeg slet også med å få bilde på en pc jeg bygde og der viste det seg at jeg hadde klart å bøye 2 pinner i cpu sokkelen slik at jeg fikk slått på maskinen men at det aldri kom noe bilde på skjermen. Dette var på en Pentium G3240.

 

Jeg ville tatt ut prosessoren og sjekket sokkelen.

Lenke til kommentar

Jeg slet også med å få bilde på en pc jeg bygde og der viste det seg at jeg hadde klart å bøye 2 pinner i cpu sokkelen slik at jeg fikk slått på maskinen men at det aldri kom noe bilde på skjermen. Dette var på en Pentium G3240.

 

Jeg ville tatt ut prosessoren og sjekket sokkelen.

Leverte den på Digital Impuls, de fikk flashet nyeste bios. Funker fint nå, så lenge windows-installen går videre fra windows-logoen snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...