Gå til innhold

Programvarefeil på bærbar datamaskin - dekkes ikke av reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Lenovo-bærbar kjøpt på Elkjøp.


 


Verkstedet skal ha 800 kroner for å utbrede det som er en programvarefeil på maskinen. Hvordan inni huleste kan jeg som forbruker forholde meg til noe slikt? Maskinen blir så treig ved bruk av den nærmest er ubrukelig! Jeg har utført en rein Windows-installasjon til ingen nytte. Maskinen er fortsatt ubrukelig treig. Så stikker jeg til Elkjøp som sender maskinen inn til tredjeparts verksted som sier at problemet er programvare og derfor ikke dekkes av reklamasjon.


 


Så jeg sitter her med en maskin som verken kan selges eller brukes til noe vettug på grunn programvare? Det er altså fritt fram for produsent å "bricke" maskinen hvis feil forbruker må betale for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det programvare som fulgte med PC ved kjøp som forårsaker problemet, eller er det noe du selv har installert i ettertid?

 

Nei, dette er en kjent feil hvis jeg forstod kundebehandler rett. Det sier seg selv at det ikke er selvforskyldt når problemet vedvarer etter formatering og nyinstallasjon av Windows.

Lenke til kommentar

Så jeg sitter her med en maskin som verken kan selges eller brukes til noe vettug på grunn programvare? Det er altså fritt fram for produsent å "bricke" maskinen hvis feil forbruker må betale for?

Nei. Programvaren er del av produktet som ble solgt, og omfattes av reklamasjonsretten - men det er helt vanlig at verkstedene prøver seg.

 

Det er Elkjøp du har kjøpt hos, og Elkjøp du har reklamert til, så for din egen del er det best om du fortsetter å utelukkende forholde deg til dem. Fortell dem at du har foretatt en reinstallasjon av operativsystemet, og at programvare som eventuelt feiler er programvare som ble levert ferdig installert på maskinen. Aldri betal noe i håp om å få refundert utlegg senere. Be om utfyllende dokumentasjon fra verkstedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Programvaren er del av produktet som ble solgt, og omfattes av reklamasjonsretten - men det er helt vanlig at verkstedene prøver seg.

 

Det er Elkjøp du har kjøpt hos, og Elkjøp du har reklamert til, så for din egen del er det best om du fortsetter å utelukkende forholde deg til dem. Fortell dem at du har foretatt en reinstallasjon av operativsystemet, og at programvare som eventuelt feiler er programvare som ble levert ferdig installert på maskinen. Aldri betal noe i håp om å få refundert utlegg senere. Be om utfyllende dokumentasjon fra verkstedet.

 

Takk for utfyllende svar. 

 

Jeg skal nekte å hente ut maskinen før den er reparert og i orden. Merker jeg blir forbanna. Visste at Elkjøp hadde elendig kundeservice, men ikke at det skulle være såpass på trynet.

Lenke til kommentar

Er det windows 8.1 som er installert på den? i 2015 var det vel dette som var standard. Hvilke hardware spesifikasjoner har maskinen? Kan det være disk som er treg (men ikke defekt) som gjør at maskinen oppleves som du sier? 
Maskinen kan være treg uten at det er noe nødvendigvis defekt med den. Fryser den, eller er det bare at ting tar tid? 

Lenke til kommentar

1. Oppsto dette problemet brått?

2. Hvilket program er det du bruker når maskina blir treig?

3. Hvilken programvare er det service skylder på?

 

1. Ja.

2. Alt.

3. Det vites ikke. Kundebehandleren fra Elkjøp skyldte bare på programvarefeil og at dette ikke dekkes av reklamasjonsretten. Intet mer info enn det.

 

 

Er det windows 8.1 som er installert på den? i 2015 var det vel dette som var standard. Hvilke hardware spesifikasjoner har maskinen? Kan det være disk som er treg (men ikke defekt) som gjør at maskinen oppleves som du sier? 

Maskinen kan være treg uten at det er noe nødvendigvis defekt med den. Fryser den, eller er det bare at ting tar tid? 

 

Nei. Maskinen kom med W10 (Yoga 3 Pro) og det er også det som er installert på den nå. Har kjørt ytelsestest på disken og den er ved god helse skal vi tro programmet. Jeg er datakyndig så jeg vet akkurat hvordan maskinen skal yte. Har brukt utallige timer på å feilsøke maskinen uten å finne feilen, så akkurat det er jeg ferdig med. Om det er programvarefeil eller maskinvarefeil er for meg likegyldig da maskinen er innenfor reklamasjonstiden.

 

Den fryser tidvis og makter så vidt å kjøre enkle programmer som Word uten etterslep. Å se på Netflix kan jeg bare glemme. Jeg stusser over hva slags programvarefeil dette kan være hvis denne påstanden stemmer. Skal forhøre meg med Elkjøp når den er klar til å hentes, men jeg tviler på at Elkjøp vet noe om detaljene. 

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det er Windows eller et annet program som gjør maskinen treg. Du sier at det vedvarer etter nyinstallasjon av Windows, men opplever du samme tregheten før du installerer ytterligere programvare?

 

Hvis det er Windows eller annet program som fulgte med maskinen når den var ny som gjør den treg, så er det en klar reklamasjonssak*. Men hvis det forårsakes av et annet program som er kjøpt og installert i ettertid, så er det ikke sikkert at du har en sak, selv om en PC med tilsvarende spesifikasjoner normalt skal være bra nok. Det kan for eksempel være en bug i programvaren som gjør at den ikke jobber bra sammen med et eller flere av komponentene i din maskin, og da er det programvareprodusenten som har "skylden", og ikke maskinvareprodusenten.

 

*Det kan være at Microsoft også har gjort en oppdatering i Windows i nyere tid som krasjer med et eller flere av komponentene i din maskin, og da er jeg litt usikker på hvor man retter skylden. Kan maskinvareprodusenten lastes for at Microsoft gjør en dårlig jobb med en oppdatering?

Lenke til kommentar

Åpne oppgavebehandling (høyreklikk på oppgavelinja), trykk på mer detaljer (hvis nødvendig), og vis prosesser fra alle brukere (hvis nødvendig). Se om et program bruker mye CPU. Se om det er ledig minne. Og andre mistenkelige ting.

Har gjort dette ved flere anledninger. Det som kan bemerkes er at prosessor-bruken er høy til tider uten videre grunn, og det selv etter rein Windows-installasjon uten noen ekstra programmer installert. Problemet er imidlertid at treigheten vedvarer selv om prosentbruken er svært lav. Minne er OK, disk er OK. Er det en programvarefeil så må det være prosessor-relatert vil jeg tro. 

 

Spørsmålet er om det er Windows eller et annet program som gjør maskinen treg. Du sier at det vedvarer etter nyinstallasjon av Windows, men opplever du samme tregheten før du installerer ytterligere programvare?

 

Hvis det er Windows eller annet program som fulgte med maskinen når den var ny som gjør den treg, så er det en klar reklamasjonssak*. Men hvis det forårsakes av et annet program som er kjøpt og installert i ettertid, så er det ikke sikkert at du har en sak, selv om en PC med tilsvarende spesifikasjoner normalt skal være bra nok. Det kan for eksempel være en bug i programvaren som gjør at den ikke jobber bra sammen med et eller flere av komponentene i din maskin, og da er det programvareprodusenten som har "skylden", og ikke maskinvareprodusenten.

 

*Det kan være at Microsoft også har gjort en oppdatering i Windows i nyere tid som krasjer med et eller flere av komponentene i din maskin, og da er jeg litt usikker på hvor man retter skylden. Kan maskinvareprodusenten lastes for at Microsoft gjør en dårlig jobb med en oppdatering?

Treigheten vedvarer uten ytterligere programmer installert. Formatert harddisk og rein Windows uten noe som helst installert. Klart det kan være en feil med Windows eller noe i den duren, men hvordan skal forbruker vite det? Det eneste jeg har blitt fortalt er at det er en programvarefeil på maskinen og det koster visst 800kr å fikse, noe jeg absolutt ikke kommer til å betale for så lenge maskinen er innenfor reklamasjonstiden.

 

Det som er av viktighet er hvorvidt programvarefeil dekkes av reklamasjon eller ikke. Feilen skyldes ikke noe jeg har installert eller gjort på maskinen, så da ligger skylden enten hos produsent eller programvareleverandør. Av den informasjonen jeg har klart å grave opp på nett, så er det en del med ytelsesproblemer på disse Yoga-maskinene, så jeg mistenker at feilen hovedsakelig ligger hos Lenovo og ikke MS.

Lenke til kommentar

Det som kan bemerkes er at prosessor-bruken er høy til tider uten videre grunn,

Hvis prosessorbruken er høy (i fanen ytelse), vil det alltid være mulig å knytte dette til en prosess. Hvis du ikke klarer det, har du ikke trykket på det rette stedet i oppgavebehandling. Gå inn på fanen "details" og trykk på CPU, så finner du prosessen øverst.

 

En mulig årsak er at prosessoren ikke blir kjølt tilstrekkelig, og dermed kjører på lavgir.

 

Edit: trykk på start, skriv resmon og trykk enter. Den blå grafen benevnt "maximum frequency", viser om prosessoren kjører på maks.

 

Edit 2: Last ned LatencyMon og sjekk at alt er i orden. https://www.resplendence.com/latencymon

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Setter pris på hjelpen.

 

Maskinen er imidlertid på verkstedet så jeg får ikke testet noe ytterligere. Tempen og prosessorfrekvensen er det imidlertid ingen problemer med og dette sjekket jeg gjentatte ganger. Det var en Windows-prosess som tidvis tok mye prosent, men husker ikke navnet på denne. Hele saken er merkelig nok i seg selv, men skylden er jeg rimelig sikker på ligger hos produsent.

Lenke til kommentar

Setter pris på hjelpen.

 

Maskinen er imidlertid på verkstedet så jeg får ikke testet noe ytterligere. Tempen og prosessorfrekvensen er det imidlertid ingen problemer med og dette sjekket jeg gjentatte ganger. Det var en Windows-prosess som tidvis tok mye prosent, men husker ikke navnet på denne. Hele saken er merkelig nok i seg selv, men skylden er jeg rimelig sikker på ligger hos produsent.

Hadde i en periode problemer med en prosess i Windows 7 som tok veldig mye CPU, så mye at maskinen opplevdes treg og "hakkete" i spill og video. Husker ikke hva den het, men det var en prosess som hadde med Windows update å gjøre. Søkte meg frem til at Windows update noen ganger går i "stå", og derfor står og jobber og jobber i endinga, uten at den klarer å søke frem og laste ned noen oppdateringer. Fant ingen løsning som fungerte for meg, men det var helt trygt å bare avslutte prosessen. Måtte imidlertid gjøre det nesten hver gang jeg slo på maskinen og den hadde stått en liten stund. Ulempen er at det ikke lastes ned noen oppdateringer, men det gjorde det jo ikke uansett.

 

Det var altså imidlertid i Windows 7, men det kan jo være at Windows 10 tidvis har noen problemer med dette også?

 

Har du prøvd å søke opp prosessen på Google (når/hvis du får maskinen tilbake) for å se om andre har lignende problemer, og eventuelt en løsning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...