Gå til innhold

TV-leverandør og HDCP


Anbefalte innlegg

Skal bytte TV/internett-leverandør til Altibox med nye dekodere.

Dette krever HDMI 2.0 med HDCP 2.2

 

Primær tv: LG 55UK6300PLBAEN

Sekundær tv: Samsung UE46ES550

 

Førstenevnte har HDMI 2.0 og ukjent HDCP

Sistnevnte har HDMI 1.3 og ukjent HDCP

 

Noen tips til løsning her?  :hmm: Tenkte litt på om det var mulig å benytte Apple 4gen på sekundær, men usikker på dette med HDCP.

Endret av Anderspr0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke skjermen HDCP så er den analog, de fleste HDMI skjermer er digitale i dag.

Så hvis den ikke funger, så har du god grunn å klage.

 

HDMI er tilbakekompaktibel, så det burde gå med 720p 1080p 4k.

Men kan tenkes det funger dårlig i praksis å sette oppløsning hvis bilde på skjermen ikke vises.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Her tenker jeg altså ikke på bildekvaliteten.

Men en løsning for HDCP.

Leverandøren nevnte at om jeg kobler opp en dekoder som krever 2.2, og TV'en ikke støtter dette, vil skjermen være svart.

Jeg har ikke bestilt noe ennå, men ønsker å ha klar en løsning slik at jeg ikke sitter med skjegget i postkassa og uten TV.

 

Sekundær TV har altså ikke 2.2, men lurer da på om en Apple 4 gen funker via APP på sekundær uten av HDCP slår ut signalene.

Regner med at det er selve dekoderen som er 2.2, og ikke TV-plattformen.

 

Beklager dårlig formulering  :)

Lenke til kommentar

Høres veldig spesielt ut at de lager en dekoderboks som kun støtter HDCP 2.2. Det vil jo si at 80% av tv'ne i Norge ikke kan benyttes... (antatt prosenttall). 

https://support.roku.com/en-gb/article/230317588-why-is-hdcp-2-2-important-to-playing-4k-ultra-hd-or-hdr-content-

 

Her ser du hva som normalt skjer hvis HDCP 2.2. ikke detekteres. Den hopper rett og slett over til 1080p uten HDR. Ingenting annet magisk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For at du skal kunne bruke 4K, kreves det HDMI 2.0 og HDCP 2.2. Men som det sies, er dette bakoverkompatibelt og 1080i/1080p vil fungere.

 

Selv en god del 4K TV-er støtter ikke HDMI 2.0 og HDCP 2.2. F.eks. vil 4K over HDMI 1.4 være begrenset til 4k@30 Hz. Dewtte er gjerne "eldre/billige" 4K TV-er. I teorien kan HDCP 2.2 også brukes på 1080p-oppløsning. Dette er krav som gjerne stilles av innholdsleverandører, men siden det generelt er såpass få som har TV-er som støtter HDCP 2.2 ville det omtrent ikke fungert for noen.

 

Vær også obs på at en del 4K TV-er også kun støtter HDMI 2.0 og HDCP 2.2 på enkelte HDMI-porter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at dette hørtes litt spesielt ut, men det var akkurat det jeg fikk beskjed om hos leverandøren, at skjermen blir svart om noe mindre enn HDMI 2.0 med HDCP 2.2 benyttes.

 

Selv er sekundær tven fra 2014, som benyttes på soverom. Etter min mening, er den da ikke så gammel.

 

Mulig jeg må spørre tv/internett-leverandøren på nytt. Hender jo at man møter kundebehandlere som ikke er helt på nett.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at dette hørtes litt spesielt ut, men det var akkurat det jeg fikk beskjed om hos leverandøren, at skjermen blir svart om noe mindre enn HDMI 2.0 med HDCP 2.2 benyttes.

 

Hvis man setter oppløsningen til 4K, så vil det sikkert bli sort uten støtte for disse teknologiene. 

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at dette hørtes litt spesielt ut, men det var akkurat det jeg fikk beskjed om hos leverandøren, at skjermen blir svart om noe mindre enn HDMI 2.0 med HDCP 2.2 benyttes.

 

Selv er sekundær tven fra 2014, som benyttes på soverom. Etter min mening, er den da ikke så gammel.

 

Mulig jeg må spørre tv/internett-leverandøren på nytt. Hender jo at man møter kundebehandlere som ikke er helt på nett.

Jeg har nyeste 4K dekoder fra altibox. Den fungerer helt fint på min 720p tv fra 2007

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...