Gå til innhold

VW-sjefen: – Elbiler bør ikke høres ut som symaskiner


Anbefalte innlegg

 

 

Først må VW bli en relevant aktør innenfor elbil segmentet før dem kan begynne å komme med tungtveiende prediksjoner / ha troverdighet.

(Ja, de har mye på gang, men venter til dette faktisk er under produksjon i et bra antall før jeg tar dem seriøst).

Tok 1 år før avdukingen av etron til første leveranse kom, og nå viser de 2 nye biler som skal produseres i 2020. Hvorfor skal man være skeptisk til at dette er tøys? Hvorfor være skeptisk til I.D familien, når man kan se den første på veiene allerede, der den skal produseres i slutten av året? 

 

VW er relevant allerede i form av eUp og eGolf som har solgt bra. Så jeg forstår ikke helt resonnementet. 

Hvor store er produksjonsvolumene av disse nye bilene (etron, i.d. etc)?

Grunnen til at jeg er spesielt skeptisk til VW er fordi dem har løyet, svindlet og gjort alt i sin makt for å misslede, manipulere og ødelegge markedet for andre enn seg selv (bare se hvor store de var i kjeften i starten av elbil overgangen).

Tar jeg feil blir jeg jo glad, for om noe ønsker jeg jo at dem produserer gode elbiler, men med historien tatt i betrakning klarer jeg ikke å se på VW som noe annet enn en uærlig organisasjon (ledere) inntil de faktisk kan klare å masseprodusere disse nye bilene.

En ting er hvertfall sikkert, VW får store problemer hvis de "lyver om utslippene" på El bilene sine ?

 

For de som nå hisser seg opp, dette var delvis sarkasme og delvis spøk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn siden elbilene er lydløse sånn i utgangspunktet, så vil jo lyder bare være en gimmick. Hvorfor ikke bruke det til noe artig? 

 

Hva med "achievements"? Når bilen er ny, så høres den X ut, etter bruk og type bruk så får man lukket opp flere alternativer man kan bruke om man vil osv? Det hadde jo vært artig i en tid der "gamer-generasjonen" etterhvert får råd til å kjøpe seg egne biler. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er ikke basstung forflyttningslyd noe som hører fortiden til?

 

Senest i morges hørte jeg basstung lyd fra en Tesla som forflyttet seg forbi meg inne på bedriftens P-plass. Nivået var så pass at det ikke var noen vits å fortsette samtalen med sidemannen idet bilen passerte.

Men det er mulig at du mente noe annet. (?)

Lenke til kommentar

Marketing-avdelingens barnlige irrasjonale selv-avkledt.

Ikke ett fornuftsbasert ord om miljøgevinsten i støyreduksjon for millioner av mennesker.

Fullstendig ego, skylapper produktfokusering.

Lyden omhandler trafikksikkerhet i en mellomfase der folk på gaten er vandt til å høre biler. Nå som de kommer snikende inn på deg, så er man mindre aktsom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn siden elbilene er lydløse sånn i utgangspunktet, så vil jo lyder bare være en gimmick. Hvorfor ikke bruke det til noe artig? 

 

Hva med "achievements"? Når bilen er ny, så høres den X ut, etter bruk og type bruk så får man lukket opp flere alternativer man kan bruke om man vil osv? Det hadde jo vært artig i en tid der "gamer-generasjonen" etterhvert får råd til å kjøpe seg egne biler. 

 

Så når bilen er blitt gammel skal det komme tilfeldige smell, for å simulere feiljustert tenning (og ettertenning i eksosrøret)? ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så sykler kommer uforvarende på folk? Man kjører avhengig av om hvorvidt folk hører eller ei.

Du er enig med at det er litt forskjell på en bil og en sykkel? 

 

Uansett, jeg støtter ikke det at man på død og liv må ha mer lyd i elbiler. Men jeg forstår hvorfor diskusjonen har dukket opp. 

 

Så når bilen er blitt gammel skal det komme tilfeldige smell, for å simulere feiljustert tenning (og ettertenning i eksosrøret)? ;-)

Hehe, ja hvorfor ikke. Bilene blir jo mer og mer "smarte", så kanskje bilens lyd kan gjenspeile sjåføren som sitter i den. Har man 3-4 små-bulker fra kollisjoner iløpet av de siste årene, så er lyden i bilen til den personen litt mer markant enn hos andre som har kjørt feilfritt. :p

 

Lyd som straff. :p 

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Denne regelen er byråkrati av verste tenkelige sort. Her konstrueres et problem for å aktivisere noen høytlønnende ufaglærte i et eller annet departement.

 

Som man helt klart også hører i videoen i artikkelen, så er det ikke romskiplyden, som er viktig å bemerke er høyere enn lyden av elmotoren, som er hørbar først. Det er dekkstøyen man legger merke til. Og kjører du så sakte at dekkstøy ikke er et tema lenger, da kjører du så sakte at enhver bil kan stanse på omtrent femøringen.

 

Blinde kan si hva de vil, men en moderne bensinbil lager like lite lyd som en elbil når den holder et jevnt tempo i under 30 km/t. Hvis elbilene skal bråke mer, så må bensinbilene også få denne teknologien implementert.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor i alle dager skal man legge til lyd?

Bil er et støyproblem så helt unødvendig å legge til støy.

Under 30 er helt greit slik at fotgjengere/blinde/svaksynte hører bilen.

 

 

 

 

- Der finnes da forgjengeroverganger på strekkninger med langt høyere hastighetsgrenser enn "30km/t"?

 

Det er f.eks. ikke uvanlig med slike overgangfelt på strekkninger der det er "50km/t" hastighetsgrense.

 

Der finnes dog også dumdristige folk som løper over veien selv uten slike lovgitte overgangsfelt.

 

Da spiller det liten rolle om det er snakk om "30km/t", "40km/t", "50km/t", "60km/t", etc, etc...

 

Jeg kan forstå tanken med billyd på utsiden slik at folk vet å høre at det kommer en bil.

Det jeg ikke skjønner er va vitsen er/skulle være å ha den inne i bilen også.

 

Forståelig nok med tanke på MC, som f.eks. Harley-Davidson.

Gromlyden dems har jo vært en av tingene som kjennetegner dem.

 

Men i en lukket cupe i en bil så gir det ikke særlig mye mening.

Et sært untak burde i så tilfelle være en sportsbil.

Men da er det nok for mange det å ha status slik at folk snur seg etter deg når du kommer kjørende i million-doningen din.

Og ikke nødvendigvis at du skal sitte inni bilen din å nyte lyden av din egen bil.

 

To each it's own...

Lenke til kommentar

Jeg syns dette er så idiotisk. Noe av det beste med å bo i byen nå er når du står i et trafikkert veikryss og helt tilfeldig så er det bare elbiler rundt deg (har skjedd et par ganger) så er det helt stille. Eneste lyden er lyden av gummi når bilene begynner å rulle. Og dette ønsker de å ødelegge med å sette inn høytalere. Hvis de virkelig brydde seg om å gjøre biltrafikken tryggere for fotgjengere så hadde de innført krav om aktive sikkerhets systemer som automatisk stopper bilen hvis du holder på å treffe en fotgjenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...