Gå til innhold

Audi viser fram enda en elektrisk suv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe galt med ladbare hybrider - de trengs. Men balansen mellom el og rekkeviddeforlenger bør endres slik at en større del av kjøringen skjer elektrisk. Dagens ladbare hybrider med noen få skarve kWh batteri er en vits. De bør i hvert fall opp på 20 kWh, mens motordelen skaleres ned til f.eks maks 20% av elmotorens effekt og mulighet for å trykke en knapp for å skru av rekkeviddeforlengeren helt. (F.eks hvis elektrisk rekkevidde er 150 km og man skal kjøre 100 km)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er noen av dem ute hos kunder? Er ikke alle disse demobiler, alternativt biler som venter på utlevering?

Det sier ikke statistikken noe om.

https://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Audi%20e-tron

Det er 45 forhandlere i Norge. i følge forhandler kartet til audi.no

Hver av disse forhandlere har neppe tre e-trons hver som demo biler.

Flere må da være ute hos kunder eller på vei til å bli overlevert.

 

 

 

Samme statistikk viser forøvrig at det er registrert litt i overkant av 1000 model3 i år . https://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=tesla%20model%203

Jeg harikke sett noen m3 på veien i Oslo enda.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sier ikke statistikken noe om.

https://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Audi%20e-tron

Det er 45 forhandlere i Norge. i følge forhandler kartet til audi.no

Hver av disse forhandlere har neppe tre e-trons hver som demo biler.

Flere må da være ute hos kunder eller på vei til å bli overlevert.

...

Har ikke vært innom en audi-forhandler på aldri så lenge så det kan jeg ikke uttale meg om. Derimot så har jeg lusket på elbilforum og under audi-delen er det en påfallende mangel på folk som har fått bilene sine. Det snakkes om utlevering i uke 12, som jo er rett rundt hjørnet men altså ikke ennå.
Lenke til kommentar

Har ikke vært innom en audi-forhandler på aldri så lenge så det kan jeg ikke uttale meg om. Derimot så har jeg lusket på elbilforum og under audi-delen er det en påfallende mangel på folk som har fått bilene sine. Det snakkes om utlevering i uke 12, som jo er rett rundt hjørnet men altså ikke ennå.

Vet ikke helt når nybiler får sin registrering hos svv på faktisk eier. Eller at statistikken viser biler som nyregistreres på selger/forhandler.

Det samme kan ma se på m3 som også er ganske ny i Norge , det er påfallende mange i statistikken (+1000) og at jeg ikke har observert noen ute i trafikken enda tolker jeg som at mange er på vei og ikke overlevert kunde.

 

Det tilsier vel at registrering på kjøretøyene hos svv på kjøper ikke gjøres i lang tid før kjøretøyer utleveres. Kjøretøy kan vel registreres på forhandler i opptil 2-3 måneder uten kostnad for omregistrering til faktisk ny eier. Kjøpt 8 uker gml demo bil et par ganger med 0 kr i omregistrering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsatt på elbilforum så er det en lang tråd med folk som har fått sine Model 3. Ut fra det folk forteller registrerer Tesla bilene ganske tett på utlevering. Mulig Audi gjør det annerledes. 120 demobiler er kanskje i overkant for 42 forhandlere?

 

Hvis jeg ikke husker feil så er 1000 biler 'grensa' for når du kan forvente å legge merke til en ny modell i trafikken. Nå registreres TM3 i et rasende tempo, har sett påstått at Tesla planlegger 240-ish om dagen så de kommer ikke til å være sjeldne i trafikken lenge.

Lenke til kommentar

Stor forskjell på 1000 og 120.

Men jeg har tilgode å se en m3 ute på veien i Oslo området enda. Tolker det som mange (om ikke alle sist februar registreringene av m3) ikke har skiftet hender ennå.

 

Hva er egentlig poenget ?

120 e-trons minus noen eventuelle demobiler er på vei til sluttbrukere. Ja det er i mindretall , men det er jo som forventet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt med ladbare hybrider - de trengs. Men balansen mellom el og rekkeviddeforlenger bør endres slik at en større del av kjøringen skjer elektrisk. Dagens ladbare hybrider med noen få skarve kWh batteri er en vits. De bør i hvert fall opp på 20 kWh, mens motordelen skaleres ned til f.eks maks 20% av elmotorens effekt og mulighet for å trykke en knapp for å skru av rekkeviddeforlengeren helt. (F.eks hvis elektrisk rekkevidde er 150 km og man skal kjøre 100 km)

Det er ca BMW i3 REX fungerer. Den modellen vart aldri spesielt populær. Folk vil heller ha større batteri enn rekkjeviddeforlengar med utgiftene den fører med seg.

 

Globalt er høvet mellom BEV og PHEV i endring. Salet av batteribilar aukar mykje meir enn salet av PHEV. Mange ser på PHEV som ein mellomstasjon på veg til BEV. I Noreg er salet av ladbare hybridar på full fart nedover. I februar 2019 vart det registrert 27,5% færre ladbare hybridar enn i februar 2018. Salet av batteribilar auka med 105,3% i same periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Audi har nettopp begynt å levere e-tron,"

Har de det? Jeg har fått med meg at bilen kan prøvekjøres og at den står hos flere forhandlere men er det noen kunder som faktisk har fått bil enda?

Siste jeg leste på FB i dag er at de første blir levert ut om ca 2 uker.

Det skal være en software oppgradering først (som betyr at ikke alt kan gjøres OTA).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt med ladbare hybrider - de trengs. Men balansen mellom el og rekkeviddeforlenger bør endres slik at en større del av kjøringen skjer elektrisk. Dagens ladbare hybrider med noen få skarve kWh batteri er en vits. De bør i hvert fall opp på 20 kWh, mens motordelen skaleres ned til f.eks maks 20% av elmotorens effekt og mulighet for å trykke en knapp for å skru av rekkeviddeforlengeren helt. (F.eks hvis elektrisk rekkevidde er 150 km og man skal kjøre 100 km)

Min erfaring er at 15-25km rekkevidde i en ladbar hybrid gir en vesentlig besparelse. For meg en halvering av totalforbruk. Tatt i betraktning til at alternativet hadde vært en bil uten hybridlinje vil jeg si at det er noe langt mer enn 'en vits' Jeg kunne naturligvis også kjøpt en billig elbil OG en konvensjonell bil for langturenen, men det ville gitt omtrent samme drivstofforbruk (for meg) og mye dårligere biler. (Og eneste grunnen til at jeg overhode kunne ha gjort det er at jeg har den luksusen at jeg disponerer to parkeringsplasser) En elbil som kunne vært eneste bil ville kostet meg ca 45000 mer pr. år. (Drivstoff og bompenger iregnet) Det regnestykket er ikke vanskelig.

 

Dette er naturligvis min use-case, men når jeg ser på TØIs statistikk som forteller at gjennomsnittlig reise med bil er på ca 15 km, må jeg tro at denne besparelsen er ganske realistisk i det større bildet også.

 

Det du beskriver er BMW i3 REX, ikke akkurat noen stor suksess. Du får ingen miljøbesparelse ved å lage miljøbiler som ingen vil ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil bare tilføye dette:

 

5.3.2019

It seems that Audi is still very much in play when it comes to hydrogen fuel cells. At the 2019 Geneva Motor Show and while giving interviews to journalist Chairman of Audi Board of Management, Bram Schot, announced that” the automaker would be increasing its investment in fuel cell technology.”

 

Schot stated that “on the European side we should really intensify development of fuel cell. I decided it last week and now we are going to put more priority into fuel cells.” Schot went on to explain that scarcity of raw materials for batteries and increased supply will eventually push any automaker serious about electrification toward hydrogen as a fuel source stating “at the end of the day, batteries are not sustainable enough — it is sustainable, but if you want to go all the way, you need fuel cells.”

 

“We decided last week to put more money in, more capacity of people in and more confidence in we really want to speed that up,”

 

https://fuelcellsworks.com/news/audi-increasing-investment-into-hydrogen-fuel-cells/

 

Synes det er greit å informere om synspunktene til Audi, siden dere er så opptatt av elektriske biler :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

VAG er vel her og nå den fremste drivkraften for en elektrisk bilverden. Gleder meg som en unge til I.D.

Vel, nei. De har blitt tvunget til å gjøre noe etter dieselgate. De gjør dette med armen tvunget opp bak ryggen. Man kan jo håpe at en 'elektrisk fraksjon' nå har fått nok innflytelse internt i VW til virkelig å legge om kursen. Vi får se til neste år, eller året etter der..

 

 

På den annen side så jeg min første Audi e-tron i dag. Sto i hentefeltet utenfor SFO, regner med at det var en demobil siden det sto 'nye Audi E-tron' i store bokstaver på siden av bilen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...