Gå til innhold

Homofili i kristendommen.


Anbefalte innlegg

Jeg er en homofil gutt på snart 23 år. 

I desember ble jeg med i en internasjonal menighet (C3) her i Norge. 

Tidligere var jeg med i Den Norske Kirken, men denne gangen ville jeg prøve noe nytt. 

 

Er det noen som vet hva C3 (og andre kristne miljøer) tenker om homofili?

Ingen av de andre medlemmene vet at jeg er homofil, og jeg vet ikke om jeg bør fortelle det til noen. 

 

Hva bør jeg gjøre? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C3 skriver på hjemmesiden : "Sex is a gift from God for procreation and unity, and it is only appropriate within and designed for marriage."

Man kan regne med at ekteskap i denne menigheten og de fleste slike defineres som mann og kvinne. Det virker som mye av det de står for er likt Pinsevenner sin teologi.

Mange, kanskje alle vil godta din legning, men lever du den ut, så defineres det ofte som å "leve i synd". 

 

E: Står dette rett før som jeg ikke så med en gang: "Marriage was instituted by God, ratified by Jesus, and is exclusively between a man and a woman. It is a picture of Christ and his church."

Endret av cuberen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hva bør jeg gjøre? 

Du valgte som homofil å melde deg inn i en menighet uten å først sjekke hva deres ståsted på homofili er - det er potensielt mentalt helseskadelig over tid om de har feil ståsted. Så svar på spørsmålet ditt er altså: Gjør grundigere undersøkelser før du hopper på noe slikt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg burde sjekket bedre på forhånd selv. En bekjent inviterte meg på en julekonsert i desember, og jeg ble med uten å tenke meg om. Det var hyggelig første gangen, og jeg føler meg som en del av den menigheten nå. Alle snakker med alle, folk er sammensveisa, og jeg gleder meg til hvert møte.

 

Jeg har aldri hatt en slik følelse før. Dessuten er jeg ny i byen, og jeg har ikke hatt så mange venner før heller. Mange av medlemmene er under 35 år, og det setter jeg stor pris på. Flere vil også møte meg ellers. Hele denne inkluderinga betyr mye for livet mitt. Alle er så rolige og avslappa.

 

Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det framover. Jeg vil bare prøve "litt til". Møtene, musikken, ordene og det sosiale gjør noe godt med kroppen min. Jeg blir en helt ny person.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Kristene er rimelig trangsynte, hold det for deg selv. Hvorfor må du fortelle det til noen? jeg går ikke rundt og forteller at jeg er heterofil

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er en homofil gutt på snart 23 år. 

I desember ble jeg med i en internasjonal menighet (C3) her i Norge. 

Tidligere var jeg med i Den Norske Kirken, men denne gangen ville jeg prøve noe nytt. 

 

Er det noen som vet hva C3 (og andre kristne miljøer) tenker om homofili?

Ingen av de andre medlemmene vet at jeg er homofil, og jeg vet ikke om jeg bør fortelle det til noen. 

 

Hva bør jeg gjøre? 

 

Du bør tenkje på C3 som eit fellesskap. Det du burde finne der er folk som er såkalla "chill".

 

Ikkje tenk så mykje på at homofili kanskje er synd, flytt fokus over på å gjere mest mogeleg rett. Inkluder folk som står utanfor, start samtaler med noken. Fortel folk at dei har kul skjorte eller bluse. Eller berre gje dei eit smil om ikkje mindre.

 

Når eg tenkjer på folk som er sånn, som gjør så mykje bra som det der, så er eg ikkje verdig å kritisere dei om dei var homofil. Dei står nok langt foran meg i køen til himmelen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Jeg er en homofil gutt på snart 23 år.

I desember ble jeg med i en internasjonal menighet (C3) her i Norge.

Jeg kjenner en homofil som var i din situasjon. Som medlem i en karismatisk menighet forsøkte han alt for å distansere seg fra sin avvikende seksualitet. Giftet seg og fikk barn. Til slutt sprakk det. Ekteskapet først, så kom han ut av skapet. Ingen var overrasket, alt ved hans vesen fra tidlig ungdom tilsa at han var skeiv, folk var mer overrasket over at han giftet seg og fikk barn. Det gikk veldig fint med ham siden.

 

Men i mange år mens har fornektet legningen sin, eller forsøkte å holde den skjult, rev og slet dette i ham. Etter hans kristne oppfatning ville han komme til Helvete om han levde ut sin seksualitet. Til det er å si at alle er syndere. Fra ditt kristne ståsted, hva er en større synd; å leve i synd eller å nekte for at du lever i synd? Du nekter fordi du ikke vil ta konsekvensen av erkjennelsen. Men å erkjenne synden, og at synden kanskje er større enn du kan håndtere, det gjør deg enda mer avhengig av Kristus. Der synden er stor, må nåden være desto større. Du ærer Kristus ved å erkjenne synden og tro at hans kjærlighet er stor nok til å betale for den. Han har betalt for den.

 

Og det som er betalt og oppgjort, vil slippe taket i deg. Ikke med en gang, men gjennom livet vil du, om du holder fast ved troen, komme stadig nærmere et fullkomment menneske slik Kristus var da han levde som menneske. Og det som gjenstår når livet er ved sin ende, har Kristus betalt for så sant du tror.

 

Synden du ikke klarer å håndtere, binder deg til Kristus. Slik vender han det onde til det gode.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kristene er rimelig trangsynte, hold det for deg selv. Hvorfor må du fortelle det til noen? jeg går ikke rundt og forteller at jeg er heterofil

Fordi det er et identitetsproblem forTS? Han ønsker å være seg selv og da vil han jo også at folk skal kunne fvite at han er homofil.

 

Homofili er like fantastisk som heterofili og jeg håper du finner ut av det TS. Ta godt vare på deg selv og din mentale helse!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Fordi det er et identitetsproblem forTS? Han ønsker å være seg selv og da vil han jo også at folk skal kunne fvite at han er homofil.

 

Homofili er like fantastisk som heterofili og jeg håper du finner ut av det TS. Ta godt vare på deg selv og din mentale helse!!

 

 

Det gir ikke mening i det heletatt

Lenke til kommentar

Dette kan ende på flere ulike måter, som at trådstarter på en naturlig måte går ut av miljøet etter en tid (siden det på en måte er et ungdomsmiljø). 

Eller det gjør at han blir med i andre menigheter senere, som enslig og han trenger derfor ikke nevne sin situasjon, kun si at han har "nådegave til å være enslig". 

 

Eller det kan ende med at han ikke vil være enslig, og kommer i en stor konflikt med menigheten. 

 

Eller at han tror han er helbredet og gifter seg og stifter familie. 

 

Mange ting som i teorien kan skje...

Lenke til kommentar

Kristene er rimelig trangsynte, hold det for deg selv. Hvorfor må du fortelle det til noen? jeg går ikke rundt og forteller at jeg er heterofil

Nei men du trenger ikke lyve når noen spør deg hva du gjorde i går. Man avslører seg ganske om man sier "Nei meg og typen var en tur på kjøpesenter osv" eller det at man ikke kan inkludere noen som står deg kjært i miljøet. I fare for og "fornærme" noen andre.

 

Det er vel så si definisjonen på undertrykkelse. 

 

Bedre og være ærlig, finne aksept hos noen vil man som regel. 

Lenke til kommentar

Folk her i tråden som er så skeptisk til kristne fellesskap: Kjenner dykk til nokre fellesskap som er kristne?

 

Fordi eg veit om kristne folkehøgskuler som hatt skeive som stipendiatar, så ser eg også på diverse kristne sammenkomster at homofile velger å være med. Eg har aldri sett noken forkynne hat i dei kristne sammenkomstane eg har vært medlem i. Men om du som ateist berre ser etter ondskap og har ondskap i hjarte ditt, så er det no det du får sjå. Djevelen vil jo at du skal bli best mogeleg soldat. Du har enten Jesus som din tjener eller så er du bitchen til Satan, det finst ikkje ateisme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Folk her i tråden som er så skeptisk til kristne fellesskap: Kjenner dykk til nokre fellesskap som er kristne?

 

Fordi eg veit om kristne folkehøgskuler som hatt skeive som stipendiatar, så ser eg også på diverse kristne sammenkomster at homofile velger å være med. Eg har aldri sett noken forkynne hat i dei kristne sammenkomstane eg har vært medlem i. Men om du som ateist berre ser etter ondskap og har ondskap i hjarte ditt, så er det no det du får sjå. Djevelen vil jo at du skal bli best mogeleg soldat. Du har enten Jesus som din tjener eller så er du bitchen til Satan, det finst ikkje ateisme.

 

 

wow... haha du forsterker bare synet mitt på hvor trangsynte og teit religion er

Lenke til kommentar

wow... haha du forsterker bare synet mitt på hvor trangsynte og teit religion er

 

Eg trur det heller er du som er trangsynt.

 

Du har jo beviset rett under nasen. Denne homofile guten vil heller være i C3 enn med deg på kirkebrenning. På tross av at det sikkert er ein eller annan svovelpredikant der som blåser seg opp. Det finn ein alle stader, berre i andre former, derfor det er best å være blant dei som er synden var, altså kristne.

Endret av Fasiten
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Eg trur det heller er du som er trangsynt.

 

Du har jo beviset rett under nasen. Denne homofile guten vil heller være i C3 enn med deg på kirkebrenning. På tross av at det sikkert er ein eller annan svovelpredikant der som blåser seg opp. Det finn ein alle stader, berre i andre former, derfor det er best å være blant dei som er synden var, altså kristne.

 

 

Det er helt greit, han får gjøre som han vil, men jeg synes det er trist å leve i en løgn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...