Gå til innhold

Oppgradere deler, eller kjøpe helt ny?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurte på om det ville gi noe betydelig utslag i spill om jeg oppgraderte enkeltdeler av denne pcn? Eller bør jeg heller bare vente litt og kjøpe helt ny når det føles nødvendig?

 

MSI B85M-G43, Socket-1150

 

Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" SSD OEM (Windows)

 

Samsung 850 EVO 500GB SSD (Til spill)

 

Ballistix Sport DDR3 1600MHz 8GB

 

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB

 

Intel Core i5-4570 Processor (Socket-LGA1150, Quad Core, 3.2GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan)

 

Kjøpte grafikkortet to år etter resten av pcn, så det er nyere. Samsung SSDen er også et nyere kjøp Kan egentlig spille de fleste spill på Ultra, men merker jeg stort sett bare spiller simulator-spill for tiden, og såvidt jeg vet går det mer på ram, cpu og harddisk? Er det noe å hente ved å oppgradere en av de delene f.eks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan desverre ikke bare bytte ut en del her, såklart skjermkortet men det holder nok litt til.

Det du må bytte i tilfellet er hovedkort, ram og cpu sammen for at det skal fungere, og heller kjøpe et annet skjermkort senere om du er på budsjett?

Du henter mye mer med de delene som er i dag, 970 kortet er vel på grensen av bytte snart også.
Det som er fint med nye hovedkort og cpuer i dag er at det kan oppgraderes fremover, slik du hadde tenkt :)

Endret av Fartlitter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er fint med nye hovedkort og cpuer i dag er at det kan oppgraderes fremover, slik du hadde tenkt :)

Tror du bør vente på AMD ryzen 7 3700 og X570 før man oppgraderer mot sommeren. Kan tenkes X470 funger men ikke optimalt hvis man skal ha flere PCI-E skjermkort i SLI eller flere PCI-E SSD disker gjerne samsung 970 evo.

Intel har også usikker fremtid, intel bytter hovedkort langt oftere en AMD, så må nok regne med å måtte bytte hovedkort også der.

Lenke til kommentar

Tror du bør vente på AMD ryzen 7 3700 og X570 før man oppgraderer mot sommeren. Kan tenkes X470 funger men ikke optimalt hvis man skal ha flere PCI-E skjermkort i SLI eller flere PCI-E SSD disker gjerne samsung 970 evo.

Intel har også usikker fremtid, intel bytter hovedkort langt oftere en AMD, så må nok regne med å måtte bytte hovedkort også der.

Blir vel samme socket for Intel også, og om du skal game så slår i5-9600k AMD's 2700x i fps om du skal oppgradere nå :)

Men ja, har du tålmodighet kan du vente til juli/august.

Lenke til kommentar

Kommer vel ann på skjermkortet skal trådstarter ha GTX 2080 TI er nok Intel Core i7-9700K bedre valg.

Man kan ikke få for kraftig cpu og skjermkort.

Men synd prisene er ganske høye, AMD gir fremdeles best ytelse for pengene.

Men intel på sin side gir best ytelse til stiv pris. Synd AMD Radeon VII ikke gir særlig bra ytelse. Faktisk brukt 1080 TI er bedre kjøp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenker hovedsaklig på Crusader Kings 2 og Football Manager-serien. Spill som krever bra prosessor for maks ytelse, såvidt jeg vet? Kommer riktignok også til å prøve Cyberpunk 2077 når det kommer ut, så må også ha et bra gfxkort.

 

Tenker jeg venter til sommeren som noen skrev, har ikke hastverk, og kan like greit bare kjøpe helt ny pc da siden hovedkortet er så utdatert. Kan vel legge inn Samsung SSDen i den nye PCn også.

Lenke til kommentar

Kan tenkes X470 funger men ikke optimalt hvis man skal ha flere PCI-E skjermkort i SLI

Hva baserer du egentlig dette å? Det er direkte feil det du skriver her.

 



Hei!

Lurte på om det ville gi noe betydelig utslag i spill om jeg oppgraderte enkeltdeler av denne pcn? Eller bør jeg heller bare vente litt og kjøpe helt ny når det føles nødvendig?

Som flere har nevnt over ender man fort med å måtte oppgradere RAM, hovedkort og prosessor samtidig SDD'ene trenger du kanskje ikke bytte ut med en gang men du kan kanskje bytte ut med en 1TB .M" etter hvert sånn for å ha færrest mulig disker å forholde deg til? Hvis du ikke bruker hele plassen på 500 GB disken din kan du i og for seg gå for n 500GB disk til spill og OS.

 

Du skriver ikke noe om strømforsyningen din men jeg regner med du kan beholde den også.

 


## dobbelpost slått sammen ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Hva baserer du egentlig dette å? Det er direkte feil det du skriver her.

Jeg gjetter på at han hinter til mulig PCIe 4.0-kompatibilitet på neste gen. AMD.

 

Et SLI-kompatibelt hovedkort som kjører PCIe 3.0 x8/x8 vil ha mindre båndbredde per x16-slot enn et SLI-kompatibelt hovedkort som kjører PCIe 4.0 x8/x8. Hvorvidt dagens toppkort er i nærheten av å flaskehalses av 8 PCIe 3.0-lanes aner jeg imidlertid ikke. Jeg ville uansett ikke vektlagt SLI-kompatibilitet ved valg av hovedkort.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

En liten bump her.

PCn jeg linket, som jeg fortsatt har klarte å spille Witcher 3 på ultra. Men når jeg sjekker minimum requirements til Cyberpunk 2077 holder den ikke mål.

Betyr dette at den absolutt ikke kan spille Cyberpunk 2077 på minimum, eller bare at det ikke blir optimal fps? Syns det er litt rart i så fall mtp at jeg kunne spille Witcher 3 på ultra - sååå stor forskjell på grafikken er det da ikke?

 

Edit:

Og hvis jeg bestemmer meg for å oppgradere PCn litt i deler, og går for Ryzen CPU med nytt hovedkort og RAM. Må jeg også fikse ny strømforsyning da, eller funker fortsatt min gamle Corsair XC500 500W PSU til det?

Endret av Schweigaard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...