Gå til innhold

[Løst] Hvordan skrive kort, konsist og presist?


Gaea

Anbefalte innlegg

Jeg vil bli flinkere til å uttrykke meg kort, konsist og presist, både på norsk og på engelsk. Å korte ned en lang setning er en ting, den kan jo bare deles opp i flere setninger. Men, jeg tenker på når hele teksten blir lang. 

 

Det er viktig i jobb/skole-sammenheng å uttrykke seg kort og presist, men jeg vil også bli god til det privat. Jeg får tilbakemeldinger på at jeg skriver mye, særlig i SMS. 

 

Går det an å formulere seg på en kort og presis måte, men samtidig være ydmyk/ikke for bastant? Noen ganger vil jeg skrive bastant, men i andre situasjoner ikke. 

 

Når folk skriver til deg, og de skriver (for) mye, er det typiske ting de ofte skriver som de kunne utelatt? 

 

Gode tips å dele? Hva slags unødvendige fyllord kan du komme på? 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også tenkt mye på dette, dog mest i jobb sammenheng type e-poster og slikt. 

 

Det man må starte med åkke som, er å aldri sende noe før du har lest over et par ganger.

 

Så hjelper det jo å ha et godt vokabular - der har det seg slik at jeg ikke leser mye bøker, men mengdetrening og at du tenker over dette når du leser materiale fra andre vil hjelpe.

 

Mange leser en del mellom linjer (damer er kanskje overrepresentert her?), og det har jeg bare bestemt at sånt har ikke jeg tid til.

Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt mye på dette, dog mest i jobb sammenheng type e-poster og slikt. 

 

Det man må starte med åkke som, er å aldri sende noe før du har lest over et par ganger.

 

Så hjelper det jo å ha et godt vokabular - der har det seg slik at jeg ikke leser mye bøker, men mengdetrening og at du tenker over dette når du leser materiale fra andre vil hjelpe.

 

Mange leser en del mellom linjer (damer er kanskje overrepresentert her?), og det har jeg bare bestemt at sånt har ikke jeg tid til.

Jeg vil si jeg har et godt vokabular. Lese over egen tekst forsøker jeg å gjøre. Blir misunnelig på at andre kan si ting i 1-2 setninger, mens jeg bruker et helt avsnitt på å forklare meg. 

 

Ja, jeg er enig i inntrykket om at mange kvinner "leser mellom linjer" (les: misforstår), og at det er en uting, og at jeg gjør det samme selv (er kvinne). Jeg opplever at det er kjønnsforskjell mellom kvinner og menns kommunikasjon, på muntlig og skritflig. Kvinner inkluderer detaljer i større grad enn menn, ofte unyttige detaljer. Jeg må dog trekke frem BuffyAnneSummers her på diskusjon.no som et godt kvinnelig eksempel på å skrive kort og presist, og samtidig få sagt mye vesentlig i det korte hun skriver. 

 

Tips til hvordan korte ned, med en eksempel-tekst, er ønskelig. Kan f.eks. bruke en av mine egne tekster eller random tekst. 

 

Jeg vil at teksten min skal bli leservennlig, komme kjapt til poenget. Hva er uinteressant detalj å vite, som mange typisk skriver? 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg vil si jeg har et godt vokabular. Lese over egen tekst forsøker jeg å gjøre. Blir misunnelig på at andre kan si ting i 1-2 setninger, mens jeg bruker et helt avsnitt på å forklare meg. 

 

Ja, jeg er enig i inntrykket om at mange kvinner "leser mellom linjer" (les: misforstår), og at det er en uting, og at jeg gjør det samme selv (er kvinne). Jeg opplever at det er kjønnsforskjell mellom kvinner og menns kommunikasjon, på muntlig og skritflig. Kvinner inkluderer detaljer i større grad enn menn, ofte unyttige detaljer. Jeg må dog trekke frem BuffyAnneSummers her på diskusjon.no som et godt kvinnelig eksempel på å skrive kort og presist, og samtidig få sagt mye vesentlig i det korte hun skriver. 

 

Tips til hvordan korte ned, med en eksempel-tekst, er ønskelig. Kan f.eks. bruke en av mine egne tekster eller random tekst. 

 

Jeg vil at teksten min skal bli leservennlig, komme kjapt til poenget. Hva er uinteressant detalj å vite, som mange typisk skriver? 

Oppdatering: Trent på tekstkutting siden sist, og vil bruke min gamle innlegg som eksempel (ordtelling tekst sist: 169 ord): 

 

 "Jeg mener vokabularet mitt er bra, og tekst leser jeg over. Enig i at kvinner kan misforstå, meg selv inkludert. Kjønnsforskjeller kan forklare, kvinner inkluderer ofte flere detaljer, men det finnes unntak. Ønsker at teksten min skal leservennlig og komme kjapt til poenget. Hvilke detaljer holder?"

Ordtelling nå: 46

 

Har siden lett etter tips på nettet, og har funnet følgende lenker som kan være til hjelp:

 

  https://www.skriftlig.no/skriv-lengre-kutt-mer/

 

http://www.konsist.no/blogg/2016/6/22/10-skrivetips

 

https://www.holtskog.no/fyllord-og-andre-mer-eller-mindre-innholdslose-ord/

 

https://www.sprakradet.no/Klarsprak/skrivehjelp/Skriverad/Sjekkliste-for-skribenter/spar-pa-ordene/

 

Håper disse kan være til hjelp!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg jobber et sted hvor det jobbes 24/7, noe som gir utfordringer med å uttrykke seg slik at det som blir sendt ut på mail blir forstått riktig første gang. Hvis ikke kan man få spørsmål tilbake som det tar nok en dag å svare på. Kunsten er å uttrykke seg slik at det ikke oppstår misforståelser og forklare/skrive på kunnskapsnivået til mottaker. Man trenger ikke en lang utredning og detaljforklaring på noe som vedkommende jobber med og kan ut og inn, men som man ønsker at vedkommende gjør litt anderledes i forbindelse med et forsøk f.eks, men likevel nok til at det ikke misforstås. Skal man derimot forklare noe til noen med mindre kunnskap/erfaring på området, må man ordlegge seg anderledes og forklare mer rundt f.eks årsak og konsekvens slik at vedkommende har mulighet til å se sammenhengene.

 

Vi kommuniserer mye, men det er også noe av det vanskeligste vi gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å skrive "kort, konsist og presist" kunne nok gitt et oppsving i en del bedrifter og organisasjoner. Jeg synes mange rapporter og dokumenter er skrevet i et vanskelig språk, med lange, innfløkte setninger og mange fremmedord.

 

Å forenkle språket handler om å skrive korte setninger og bruke enkle ord. Det skriftlige språket bør i utgangspunktet ikke være så langt unna det muntlige språket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber et sted hvor det jobbes 24/7, noe som gir utfordringer med å uttrykke seg slik at det som blir sendt ut på mail blir forstått riktig første gang. Hvis ikke kan man få spørsmål tilbake som det tar nok en dag å svare på. Kunsten er å uttrykke seg slik at det ikke oppstår misforståelser og forklare/skrive på kunnskapsnivået til mottaker. Man trenger ikke en lang utredning og detaljforklaring på noe som vedkommende jobber med og kan ut og inn, men som man ønsker at vedkommende gjør litt anderledes i forbindelse med et forsøk f.eks, men likevel nok til at det ikke misforstås. Skal man derimot forklare noe til noen med mindre kunnskap/erfaring på området, må man ordlegge seg anderledes og forklare mer rundt f.eks årsak og konsekvens slik at vedkommende har mulighet til å se sammenhengene.

 

Vi kommuniserer mye, men det er også noe av det vanskeligste vi gjør.

Godt sagt. Jeg merker selv at hvis jeg skriver langt og komplisert mail/SMS, tar det tid å få svar, samt misforståelser. Og jeg vil jo gjøre meg forstått og få et kjapt svar.

 

Og poenget slik jeg forstår det er at man i større grad må tilpasse seg mottaker?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...