Gå til innhold

Tesla lanserer endelig den billigste Model 3-varianten


Anbefalte innlegg

Utrolig hvor dette selskapet roter konstant med prisene. Opp og ned hele tiden. Forutsigbarhet er jo veldig viktig for bilkjøpere. Ikke mye gøy å vite at bilen man nettopp kjøpte har falt med 25 000 kr eller mer.

 

Her har man endret totalt på salgstatregien for å klare selge den rimelige Model 3. Ingen andre bilmerker driver på denne måten. Tesla og Musk sin kalkyler bommer hele tiden. Resultatet av dette er at de blitt noe mindre konkurransedyktige.

 

Vet ikke hvilke rekkevidde den rimelige Model 3 skulle ha, men den er ikke spesielt imponerende hvis man sammenligner med Kona og e-Niro.

Endret av gamlefar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvilke rekkevidde den rimelige Model 3 skulle ha, men den er ikke spesielt imponerende hvis man sammenligner med Kona og e-Niro.

 

Rimeligste Model 3 vil koste ca 320k og har EPA rekkevidde på 220 miles, eNiro koster 377k og har EPA rekkevidde på 240 miles. Best å sammenligne med er vell premiumutgaven av minste batteriet. Den koster ca 20k mer/340k og har 240 miles EPA. Model 3 har langt bedre ytelser, kjørekomfort, større plass til passasjerer, autopilot, bare service annenhvert år, ca 60-70k lavere pris. eNiro har noe bedre rekkevidde vinterstid pga varmepumpe, men Model 3 er går lenger i høye hastigheter pga vesentlug bedre aerodynamikk. eNiro har mer praktisk og større utnyttbart bagasjerom, muligens hengerfeste, bedre garanti og etterhvert app.

 

Det er dog et problem med eNiro: Du får den tidligst om 2 år, billigste Model 3 vil kunne bestilles om 3-6 mnd og har da kort leveringstid så du kan ha den i god tid før jul.

 

Har personlig sansen for eNiro, den dekker våre behov bedre enn Model 3 når den får app, men å måtte vente 2 år er litt drøyt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Utrolig hvor dette selskapet roter konstant med prisene. Opp og ned hele tiden. Forutsigbarhet er jo veldig viktig for bilkjøpere. Ikke mye gøy å vite at bilen man nettopp kjøpte har falt med 25 000 kr eller mer.

 

Her har man endret totalt på salgstatregien for å klare selge den rimelige Model 3. Ingen andre bilmerker driver på denne måten. Tesla og Musk sin kalkyler bommer hele tiden. Resultatet av dette er at de blitt noe mindre konkurransedyktige.

 

Vet ikke hvilke rekkevidde den rimelige Model 3 skulle ha, men den er ikke spesielt imponerende hvis man sammenligner med Kona og e-Niro.

 

Nå har vell aldri Tesla drevet på samme måte som andre bilmerker, på godt og vondt. 

 

Hva mener du? Forskjellen mellom model 3 og e-niro er rundt 9%? Dog er e-niro langt dyrere..

Lenke til kommentar

Utrolig hvor dette selskapet roter konstant med prisene. Opp og ned hele tiden. Forutsigbarhet er jo veldig viktig for bilkjøpere. Ikke mye gøy å vite at bilen man nettopp kjøpte har falt med 25 000 kr eller mer.

 

Her har man endret totalt på salgstatregien for å klare selge den rimelige Model 3. Ingen andre bilmerker driver på denne måten. Tesla og Musk sin kalkyler bommer hele tiden. Resultatet av dette er at de blitt noe mindre konkurransedyktige.

 

Vet ikke hvilke rekkevidde den rimelige Model 3 skulle ha, men den er ikke spesielt imponerende hvis man sammenligner med Kona og e-Niro.

 

Du må sette deg inn i ting før du skriver kommentarer.

 

STARTPRISEN er satt ned, men for mange så er totalen den samme som før reduksjon.

 

Tesla har som vane å refundere penger til de som allerede har bestillt, i sterk kontrakt til feks BMW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du må sette deg inn i ting før du skriver kommentarer.

 

STARTPRISEN er satt ned, men for mange så er totalen den samme som før reduksjon.

 

Tesla har som vane å refundere penger til de som allerede har bestillt, i sterk kontrakt til feks BMW.

Totalen ser ut til å bli rundt det samme om man velger full Autopilot ja, noe jeg aldri har sett helt vitsen i utenom at man før ikke hadde adaptiv cruisekontroll en gang.

 

For min del kan det hele oppsummeres med at jeg nå får adaptiv cruisekontroll for ca. 5000 mer i forhold til forrige prisene.

AGbRjoh.png

Lenke til kommentar

Utrolig hvor dette selskapet roter konstant med prisene. Opp og ned hele tiden.

Det har vel ikke vært noen prisstigninger, har det det? De har dog kuttet ut noen mindre modeller av S og X litt sånn jevnt og trutt.

 

Forutsigbarhet er jo veldig viktig for bilkjøpere. Ikke mye gøy å vite at bilen man nettopp kjøpte har falt med 25 000 kr eller mer.

Enig der. Lurer på hva de gjør med de som har bestilt, men ikke fått levert biler

 

 

Vet ikke hvilke rekkevidde den rimelige Model 3 skulle ha, men den er ikke spesielt imponerende hvis man sammenligner med Kona og e-Niro.

Rekkevidden er relativt sammenlignbar hvis du sammenligner samme prisklasse(Mid Range). Ellers litt valgets kvaler mellom de der bilene. Kona har egentlig "alt", men etter å ha prøvekjørt en så er den overraskende liten. Svært lite bagasjerom f.eks. For min del blir det nok en Model Y når den kommer. Bare håper Tesla reintroduserer ventilerte seter, skjønner ikke hvorfor de fjernet det.
Lenke til kommentar

Tesla har som vane å refundere penger til de som allerede har bestillt, i sterk kontrakt til feks BMW.

Dette gjelder vel neppe for en ubegrenset tid.

 

For min del ville jeg være svært skeptisk til å kjøpe et bilmerke som kontinuerlig endrer prisene. Det er selvsagt vanlig at man regulerer på priser av og til f.eks i forbindelse med valutaendringer osv. Men Tesla endrer prisen i tillegg hyppig fordi de bommet med kalkylene og endrer på strategi for å nå mål som de ser de ikke greier med opprinnelige planer. Det blir for uforutsigbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette gjelder vel neppe for en ubegrenset tid.

 

For min del ville jeg være svært skeptisk til å kjøpe et bilmerke som kontinuerlig endrer prisene. Det er selvsagt vanlig at man regulerer på priser av og til f.eks i forbindelse med valutaendringer osv. Men Tesla endrer prisen i tillegg hyppig fordi de bommet med kalkylene og endrer på strategi for å nå mål som de ser de ikke greier med opprinnelige planer. Det blir for uforutsigbart.

 

Det er dog noen som har spart enorme mengder penger på dette. Slik var det med min første. Ble solgt til 30 000 under kjøpspris etter 1 år og 20 000 km. Andre gikk i pluss. 

 

Men ja, det er rotete. Noe en må velge å leve med eller uten. 

Lenke til kommentar

For min del ville jeg være svært skeptisk til å kjøpe et bilmerke som kontinuerlig endrer prisene. Det er selvsagt vanlig at man regulerer på priser av og til f.eks i forbindelse med valutaendringer osv. Men Tesla endrer prisen i tillegg hyppig fordi de bommet med kalkylene og endrer på strategi for å nå mål som de ser de ikke greier med opprinnelige planer. Det blir for uforutsigbart.

Hvorfor skulle det ha så mye å si for hvilken bil du ønsker? Bommet på kalkylene? Det der må du nesten komme med noen kilde på. Model 3-prisjusteringen var et tilsvar på at prisene ble satt ned i USA fordi statsstøtten gikk ned. De nylige prisjusteringene på X og S var egentlig ikke noen prisendring, men en endring i ekstrautstyr og modellutvalg.

Lenke til kommentar

Det er dog noen som har spart enorme mengder penger på dette. Slik var det med min første. Ble solgt til 30 000 under kjøpspris etter 1 år og 20 000 km. Andre gikk i pluss. 

 

Men ja, det er rotete. Noe en må velge å leve med eller uten. 

Det kan gå begge veier ja.

 

Overgangen til å utelukkende å selge fra nett er garantert et resultat av de ikke greid å produsere bilen rimelig nok og må kutte på andre måter. Muligens hovedsakelig p.g.a. for lav produksjon. Den er jo langt unna det som var målet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan gå begge veier ja.

 

Overgangen til å utelukkende å selge fra nett er garantert et resultat av de ikke greid å produsere bilen rimelig nok og må kutte på andre måter. Muligens hovedsakelig p.g.a. for lav produksjon. Den er jo langt unna det som var målet. 

 

Selge fra nett er jo noe de har holdt på siden dag 1, det er hoved strategien. Selgerne på senterne rundt om er jo en vits og de har nok ekstremt lave salgstall. Men alt dette er absolutt for å få ned kostnader, det er det jo ingen tvil om. Ser dog ikke ett problem med det, foruten at folk får sparken. Generelt sett liker jeg det ikke. Det er dog ett amerikansk selskap, og der borte er jo det lunsjmat... 

Lenke til kommentar

Jeg lurer på et par ting:

 

Hvis man kjøper sin nye bil til 300.000 og oppover på nettet, hvordan betaler man?

Hentes bilen på posten?

Får man service/rep på posten?

 

Hvorfor dette enorme fokuset på mr. Musk? Jeg aner ikke hva Audi eller MB sjefen heter . . .

Endret av Langvandrer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nå er det store spørsmålet: Standard range eller long range. Skal ha bilen til juni ish, så mulig det blir litt for tidlig for standard range.

Det går nok ikke nei.

Lenke til kommentar

Selge fra nett er jo noe de har holdt på siden dag 1, det er hoved strategien. Selgerne på senterne rundt om er jo en vits og de har nok ekstremt lave salgstall. Men alt dette er absolutt for å få ned kostnader, det er det jo ingen tvil om. Ser dog ikke ett problem med det, foruten at folk får sparken. Generelt sett liker jeg det ikke. Det er dog ett amerikansk selskap, og der borte er jo det lunsjmat... 

Her er det jo snakk om å kutte salg fra butikker. For spesielt yngre kunder så er det nok ingen tap. Enig i at selgere stort sett ikke har noe å bidra med hvis man følger litt med selv. For eldre kjøpere kan det derimot være et klart minus, men det er vel uansett i denne retningen det mer og mer vil gå og tilsvarende hva Polestar vil gjøre. Samtidig forsvinner det arbeidsplasser og vi beveger oss i en retning hvor det blir vanskeligere og vanskeligere å få jobb uten lengre utdannelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...