Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Økonomisk komfortmaskin til maks 250k


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har maks 250 000 jeg kan bruke på bil.

Jeg kommer til å bruke bilen i jobb, og anslår at jeg vil kjøre 25 - 30 000 km i året.

Kjørelengde per dag kan variere mellom 20 - 600 km. 

 

 

Viktige ting.

- God komfort

- Lav kostnad per kilometer (drivstoff og vedlikehold)

- Ikke undermotorisert

- Ikke eldre enn 2015 (Dette pga subsidiering fra jobb)

- En bil som kan gå 300 km uten lengre stopp (både sommer og vinter).

- Adaptiv cruise control

 

Så langt har jeg synset meg frem til følgende alternativer:

 

Volvo V40

Denne har jeg testet. Lite inspirerende kjøreopplevelse, men D2-motoren går veldig billig, samtidig er den veldig god å sitte i.

Den mangler riktignok adaptiv cruise control

 

Golf VII

Her har jeg kikket på 1.4 TFSI og 1.6 TDI.

Grunnen til dette er at de ofte har adaptiv cruise control, samt Ergoactive-seter, som visstnok skal være komfortable. Jeg har riktignok ikke testet dette. 
 

Jeg har også kikket på GTE. Denne har jeg kjørt, og jeg det er en bil jeg kan trives godt i. Jeg har også lest at forbruket ikke skal være alt for ille på langtur (hvis en skrur av lading av batteriet fra el-motor).
I tillegg ser det ut til at Møller ønsker å bli kvitt en del leasingbiler, så disse går overraskende billig.

 

Er det noen mindre biler som er verdt å sjekke ut? Jeg har testet Citroen C3, og den var dessverre ikke komfortabel nok for meg. 

 

Hvilken bil hadde du valgt, hvis du skulle kjørt mye og behagelig, til lavest mulig kostnad?

 

PS: Det klare svaret her er EL, men økonomien strekker dessverre ikke til en eL-bil med så høy rekkevidde. 

 

På forhånd takk for meninger og svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BMW med 4 sylindre og diesel gir god økonomi og god komfort.
 

Om du klarer å strekke ut budsjettet litt er Chevrolet Bolt (elbil) ny og god elbil med lang rekkevidde. Er strengt tatt den samme som opel e-ampera, bare importert for rimelig pris da de slet med salg i USA.

Lenke til kommentar

Mamma og pappa har Golf GTE. Mamma pendler et kort strekke til jobb, og kjører kun elektrisk. De har vært på langtur med et forbruk på 0,5, så forbruket på langtur er helt klart innenfor. De har også forsket litt på å kjøre 30km elektrisk, kjøre så på batterilading til det er fullt igjen, og så 30km på elektrisk, osv. Det endte på et forbruk på 0,6 i snitt. Regner man kun strekket man kjørte på batterilading, så er den fort på rundt literen, men i snitt gjevnes den ut til 0,6 ca. 

Det er også veldig behagelig med regenerert bremsekraft, som bremser når man slipper gasspedalen, det gjør det veldig mye mer komfortabelt å kjøre på både landevei og i byen når man vender seg til det. Da blir det også litt strøm til overs til å rulle elektrisk gjennom byen etter en langtur uten batterilading. :) 

De er storfornøyd med alt - Bortsett ifra det elektriske varmeapparatet - Det er elendig på kalde dager som -15, da tar det lang tid før isen blir borte. Webasto m/fjernkontroll eller ei kupevifte er et must spør du meg :) 

Lenke til kommentar

Disse bilene er stokk stein stive og langtifra noe komfortcruiser som Citroen en gang i tiden var, DS serien skal måle seg med BMW og Audi, og er derfor stivt satt opp. Gode biler sådan, om man liker at bilen er stiv satt opp :)

OK. Ja, jeg har bare kjørt '13 DS4 som lånebil et par uker, så jeg kan ikke uttale meg så mye. Det jeg likte med den var at baksetet var såpass stort at vi faktisk fikk med oss 3 unger i barnestoler. Rett nok ikke mulig å feste setene i isofixen (som er trukket ganske lang inn mot midten, som på så mange biler), men med å bruke beltene så var det faktisk omtrent samme plassen som i en Vectra C. Jeg la ikke merke til at den var stivt satt opp, men så hadde den også vinterdekk på.

Om den er like stiv som diverse Audi og BMW er det jo ikke mye Citroën igjen :-/ Har kjørt et par litt mindre Audi (A1 og A3) og BMW 1-serie og alle de har vært mer stive og stumpete enn jeg liker iallfall. En '06 A3 med originalt sportsunderstell tok kaken, den var direkte ubehagelig. Eieren av den bilen klarte forresten å herpe motoren ifm at bunnpannen ble knust i en dump i hovedveien mellom Os og Bergen.

Lenke til kommentar

Jeg har bare kjørt 200km i DS4, men opplevde den ikke som stivt satt opp.

 

Volvo V40

Denne har jeg testet. Lite inspirerende kjøreopplevelse, men D2-motoren går veldig billig, samtidig er den veldig god å sitte i.

Den mangler riktignok adaptiv cruise control

Ifølge finn så kan man få V40 med adaptiv cruisecontroll.

Lenke til kommentar

Takk for svar og gode tips!

 

Jeg har forøvrig fått et nytt alternativ. Toyota Auris. Ikke spennende, men billig, og helt ok komfortabel. I tillegg kan jeg ende med å betale under 200 for en.

 

Jeg skal sjekke ut Honda, og ta et nøyere titt på Peugot. Jeg har nok litt lite budsjett for BMW. Så vidt jeg kan se er det kun BMW 116d som er aktuell. 

 

 

DS3 er et spennende forslag, men dessverre er det ikke noen til salgs i mitt område. Er det noen av de kjedelige konkurrentene til DS3 som er komfortable? VW Polo, Skoda Fabia, Toyota Yaris, Audi A1 eller lignende? Jeg har aldri prøvd noen av disse. 

 

Ifølge finn så kan man få V40 med adaptiv cruisecontroll.

 

Du har helt rett! :)

Lenke til kommentar

Hvis det er relevant, så får du skoda octavia/rapid/scout med 120+HK godt utstyrt og nyere enn 2015 for den prisen.

 

Min gamle og lite utstyrte octavia var mer komfortabel enn en fabia eller golf da jeg kjøpte den. Og hvis en ser på octaviaene i min nærmeste familie, så er det 30år med octavia med totalt 2 verkstedbesøk utenom service eller kollisjon. Det er ikke samme historien som de med franske biler forteller rundt lunchbordet.

Det sagt, mest behagelige bilen jeg har kjørt var nok en lexus eller mercedes. Men de er vel hakket dyrere...

 

Er det mye by-kjøring, må du ha automatgir. Og med mye landeveiskjøring, må du ha adaptiv cruise. Viktigere enn noe annet, vil jeg påstå. Og har du ikke garasje, så anbefaler jeg virkelig noe webasto-løsning med fjernstyring.

Lenke til kommentar

En outsider her som er noe mer komfortabelt satt opp enn de fleste andre tyskerne er Opel Astra. De nyere modellene er trivelige biler selv om de stadig sliter litt med å bli kvitt gubbestempelet. Hadde en slik som leiebil i og rundt København i noen dager nylig og var godt fornøyd med komforten selv om jeg er bortskjemt med fransk. :-)

 

Hva med siste modell Civic?

 
Et utseende kun en mor kan like, og 'komfortabel' er ikke det første ordet som kommer opp i Civic-vokabularet. Men en morsom, praktisk og rimelig bil i drift det skal den ha. :-D

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
Lenke til kommentar

Hvis det er relevant, så får du skoda octavia/rapid/scout med 120+HK godt utstyrt og nyere enn 2015 for den prisen.

 

Min gamle og lite utstyrte octavia var mer komfortabel enn en fabia eller golf da jeg kjøpte den. Og hvis en ser på octaviaene i min nærmeste familie, så er det 30år med octavia med totalt 2 verkstedbesøk utenom service eller kollisjon. Det er ikke samme historien som de med franske biler forteller rundt lunchbordet.

Det sagt, mest behagelige bilen jeg har kjørt var nok en lexus eller mercedes. Men de er vel hakket dyrere...

 

Er det mye by-kjøring, må du ha automatgir. Og med mye landeveiskjøring, må du ha adaptiv cruise. Viktigere enn noe annet, vil jeg påstå. Og har du ikke garasje, så anbefaler jeg virkelig noe webasto-løsning med fjernstyring.

 

Octavia er både mer komfortabel og har generelt bedre kvalitet enn sin mere posh søster Golf. Ulempen heter i vesentlig grad Møller, og et noe kjedelig image og utseende. Og siden markedet flommer over av disse er det veldig viktig å velge en med det rette utstyret for å få solgt den greit senere.

Btw - jeg har samme erfaring med fransk som du har med Skoda, det gjelder bare å velge med litt omhu. ;-)

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Vet at bos kjører mye kampanjer på 308, tipper de har endel bruktbiler på lager som de prøver å bli kvitt, hvis du bor utenfor storbyene så er det best med diesel og.

Eller så har du citroen cactus som faktisk skal ha en av de beste setene, hørt flere som skryter av hvor godene setene er på den bilen og man får den nesten ny for 250 000

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=138888285

 

https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/citroen/citroen-c4-cactus-2018-review/

Lenke til kommentar

 

Eller så har du citroen cactus som faktisk skal ha en av de beste setene, hørt flere som skryter av hvor godene setene er på den bilen og man får den nesten ny for 250 000

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=138888285

 

https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/citroen/citroen-c4-cactus-2018-review/

 

Kan være et godt tips hvis komfort er i fokus, ja. Facelift-utgaven (den du linket til på Finn er en facelift) har også den oppdaterte fjæringen med hydrauliske stoppere som gir enda bedre komfort enn pre facelift.

Lenke til kommentar

Kan være et godt tips hvis komfort er i fokus, ja. Facelift-utgaven (den du linket til på Finn er en facelift) har også den oppdaterte fjæringen med hydrauliske stoppere som gir enda bedre komfort enn pre facelift.

Enig, den nye fjæringen med hydrauliske stoppere i bunn og topp gir veldig god komfort, EAT6 automatkassene skal også være gode i disse, kontra de gamle ETG/EMG kassene som var som å ri hest.. :) Citroen er definitivt inne på noe rett igjen ang. komfort, en rimelig og god løsning sammenlignet med det gamle kompliserte hydraulikksystemet, selv om jeg er blodfan av det :) 

Lenke til kommentar

Enig, den nye fjæringen med hydrauliske stoppere i bunn og topp gir veldig god komfort, EAT6 automatkassene skal også være gode i disse, kontra de gamle ETG/EMG kassene som var som å ri hest.. :) Citroen er definitivt inne på noe rett igjen ang. komfort, en rimelig og god løsning sammenlignet med det gamle kompliserte hydraulikksystemet, selv om jeg er blodfan av det :)

 

Ja kunne tenkt meg å prøvd en, men Cactus'en er i litt feil segment for meg, trenger stv. Har kjørt EAT6 i annen bil og fungerte finfint der. Hydraulikken var etter hvert på langt nær så ille som sitt rykte kostnadsmessig - folk glemmer at støtdempere og fjærer ryker på et tidspunkt også :-), men var vel dyrt å produsere i forhold til stålfjærer og hemmet salget pga 'fremmedfrykt'. Men jeg er også glad for at Citroën ser ut til å finne igjen litt av sitt gamle jeg etter en litt kjedelig epoke.

Lenke til kommentar

Mercedes C-klasse eller BMW 3-serie.

A-klasse er også et bra alternativ i denne prisklassen.

 

Skeptisk. C-klasse som svarer til trådstarters spec finnes ikke på Finn så langt jeg kan se, muligens et par 3-serie hvis avkrysningen for adaptiv cruisekontroll er korrekt.

A-klassen datt fort i pris ser jeg, så den er forså vidt innafor hvis det er greit med så liten bil.

Uansett svarer vel sjelden velbrukt Mercedes eller BMW til 'lav kostnad pr km' da de generelt har dyrere verkstedregninger og høyere verditap enn ikke-premium alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...