Gå til innhold

Danmark: Rettsak varslet mot baby


*NORGE*

Anbefalte innlegg

Riktig “søt” sak hos våre naboer i sør i går - dessverre bare for avisabonnementer, så jeg får ta en kortversjon her. 

 

24. august 2018: Mormor Irene bor i København og velger å ta en tur med metro (Københavns T-bane, eid av København kommune) sammen med barrnebarna Elly (4), Villum (1 3/4) og tvillingsøster Kaya. Hun har billett selv, men ikke til noen av barna siden man i Danmark reiser gratis til man fyller 6, ikke 4 som i Norge. En billettkontrollør slår til, konstater overfor mormor Irene at tre barn uten billett sammen med en voksen er en for mye når den voksne har rejsekort (tilsvarer klippekort) og Irene får kontant valget hvem av barna billetten skal gjelde for. Irene prøver først å forsikre seg om kontrolløren mener alvor og finner meget fort ut at det gjør kontrølleren så absolutt, hun går nesten opp i fistel over å bli “spøkt” med som offentlig tjeneste”mann”. Resolutt avgjør så Irene at hennes billett gjelder for Elly og Villum, og resultat: Kontrolløren skriver omgående ut 1 stk gebyr for sniking til Kaya og hun forlanger visstnok også (litt uklart iflg vitner) at hun skal oppgi CPR, som tilsvarer norsk fødselsnummer. 

 

Man skulle jo tro dette var svært så kurant sak å få avsluttet. Javel, tro omigjen. Først klages til metroselskapet, som avslår klagebehandling begrunnet i at Ingrid ikke har fullmakt fra Kaya til å opptre på hennes vegne. Så skriver mor Stine en redegjørelse på seks sider til en dansk klagenemnd for slike gebyrer og nemnden avgjør enstemmig at boten skal frafalles, Punktum nå? Neiida. I dag konkluderer metroselskapet med at de som metro ikke kan regnes som bundet av avgjørelsen til en nemnd som omhandler buss,og trikk - metro er jernbane må vite - og så varsles Kaya om at rettsak vurderes  

 

I motsetning til i Norge kan man i Danmark godt ilegges slike sanksjoner uavhengig av alder, akkurat som i USA legger man i stedet forståelse til grunn. En tolvåring som godt forstår han gjør noe ulovlig ved å reise uten billett kan altså personlig ilegges en kontrollavgift. som ikke foreldrene er ansvarlige for (de har jo ikke gjort noe galt), den er 12-åring selv ansvarlig - med renter - den dagen han blir 18. Et dansk register som noenlunde tilsvarer Statens innkrevingssentral, men sorterer direkte under “told og skat” fører kontroll med videre inndriving etter 18-årisdagen. Nå ser det altså ut til at dansk rettsvesen skal pålegges av metroselskapet - helteid av København kommune - og dette “Statens innkrevingssentral”-registeret å ta stilling til om Kaya på 1 3/4 år i gjerningsøyeblikket ut fra disse reglene kan ilegges gebyr som så skal overvåkes frem til år 2035 når Kaya har 18-årsdag og deretter kreves inn. Senest onsdag kommend euke innen rettens kontor lukker for dagen tar ledergruppen(!) i selskapet endelig avgjørelse om rettsak skal kreves. 

 

Flere danske media får - som e-post signert kommunkasjonskonsulenten - klar bekreftelse fra metroselskapet om at alle rutiner og prosedyrerer er håndtert riktig fra deres side og at verken kontrollør eller noen annen hos dem kan lastes noe som helst. Av en eller annen grunn vil imidletid verken kommunikasjonskonsulenten eller metrolederen la seg intervjue av media... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får assosiasjoner til ditto parkeringsselskaper som opptrer stivbent.

 

At selskapet som driver kontroll på T-banen ikke skjønner hvordan de dummer seg ut ved å drive dette videre, er uforståelig. Det var jo ikke vond vilje fra bestemoren i utgangspunktet, og hun ba om at boten i tilfelle skulle skrives ut til henne, men det gikk ikke siden hun alt hadde betalt billett for seg sjøl.. Dermed "måtte" ett-åringen gjøres ansvarlig

 

Må være Europas yngste "kriminelle med rulleblad" ?

 

LBGEggq.png

 

fant link som ikke er betalingsmur

https://www.bt.dk/samfund/1-aarige-kaya-fik-boede-i-metroen-og-skulle-lave-en-fuldmagt

https://www.bt.dk/samfund/metro-service-fastholder-boede-til-1-aarige-kaya

 

må nesten følge med på hvordan dette ender

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper dere oppdaterer tråden, for denne blir morsom å få svar på!! Det viser hvor crazy verden kan være.

 

 

1) Den statbestemte loven er altså at det er gratis å reise på offentlig transport for alle under 6 år?

 

2) Kontrolløren mener likevel at siden moren hadde reisekort, så trumfer transportselskapets egne regler statens lovverk? Jeg tror de har en svak sak her.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

....

 

Flaks det ikke var en hest  :grin2:

 

Eller ei gneldrebikkje med postbudbukser og -bein som favorittmat - da hadde det nok blitt avtrykk flere steder enn på touch-skjermen.

 

Til Kaya-saken, som tråden tross alt dreier seg om. 

 

Har fått vite fra normalt sikre kilder at styret til Metro har satt en ekstra sak på dagsordenen etter at det har vært "litt" blest om den i diverse media der i går og i dag. Er for øvrig nå et par danske media som har frigitt deler av saken for ikke-betalende etter at TV-avisen - Danmarks svar på Dagsrevyen) hadde et innslag i går kveld. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Litt oppdatering i denne saken - endelig. 

 

Styret i Metro hadde mtøte slik jeg så vidt nevnte i #3 lå i korten og fikk her instruks om å la saken falle. Ledelsen nekten imidlertid å bøye seg for styrets instruks. De lot den falle i forhold til ankenevnden, men tok den samtidig til retten med krav om en avgjørelse der. Byretten i København talte i saken nå før påske og fastslo at bøter generelt ikke kunne gis til personer under tre år, da de ikke forstod hva dette dreide seg om. Nå er saken anket til Østre Landret fordi dommen er uklar - den sier nemlig ikke noe om når bøter KAN gis, bare når de IKKE kan gis. 

 

For sikkerhets skyld tok man i den stille uke også og ila to barn i det dansker kaller “vuggestue” - altså barnehage under 2 3/4 år - en bot da man fikk mulighet til det. Det måtte nemlig herske likhet for loven... Metro har også benytet påsken til å gå i klinsj med danske TV2 som kunne fortelle sine landsmenn at 200 av 299 saker som ankenevnden for buss, jernbane og metro i Danmark har behandlet siste fem år hadde København Metro som avsender. Å offentliggjøre slike tall er altså så vel uinteressant for danske Knud og Karen som sjikane og hatkriminalitet mot de stakkers metrokontrollørene (som danske TV2 elelrs kunne avsløre hadde provisjon av bøtene - bare vent til billettkontroøllrene til T-banen i Oslo får det samme...) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Minner meg om den gangen jeg skulle ned på apoteket å ta ut medisin utskrevet fra legen.

 

Jeg kunne ikke få utlevert medisinen fordi noen hadde gjort en feil i en registrering ved et tidligere uttak og jeg nå var registrert som en hund type boxer og ikke et menneske.

 

Hunder fikk ikke ut denne medisinen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Litt oppdatering i denne saken - endelig.

 

Styret i Metro hadde mtøte slik jeg så vidt nevnte i #3 lå i korten og fikk her instruks om å la saken falle. Ledelsen nekten imidlertid å bøye seg for styrets instruks. De lot den falle i forhold til ankenevnden, men tok den samtidig til retten med krav om en avgjørelse der. Byretten i København talte i saken nå før påske og fastslo at bøter generelt ikke kunne gis til personer under tre år, da de ikke forstod hva dette dreide seg om. Nå er saken anket til Østre Landret fordi dommen er uklar - den sier nemlig ikke noe om når bøter KAN gis, bare når de IKKE kan gis.

 

Et kommunalt eid selskap nekter å høre på styret, mest sannsynligvis politikere som sitter der på vegne av folket? Hvorfor blir ikke ledelsen kastet? Endret av Sexylubb1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Minner meg om den gangen jeg skulle ned på apoteket å ta ut medisin utskrevet fra legen.

 

Jeg kunne ikke få utlevert medisinen fordi noen hadde gjort en feil i en registrering ved et tidligere uttak og jeg nå var registrert som en hund type boxer og ikke et menneske.

 

Hunder fikk ikke ut denne medisinen.

...kanskje du skulle tatt med eieren din?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Minner meg om den gangen jeg skulle ned på apoteket å ta ut medisin utskrevet fra legen.

 

Jeg kunne ikke få utlevert medisinen fordi noen hadde gjort en feil i en registrering ved et tidligere uttak og jeg nå var registrert som en hund type boxer og ikke et menneske.

 

Hunder fikk ikke ut denne medisinen.

 

Du kunne jo bare skaffet deg :) :

https://www.temashop.no/lille-brun-vuffi?gclid=EAIaIQobChMIo7a3_f744gIVl5QYCh2SFwFbEAQYAiABEgLgxfD_BwE

Lenke til kommentar

Hehe! Hadde jeg kommet på det skulle jeg kjøpt en og kommet tilbake :p

 

Hadde jo ikke skadet å komplimentere, for å gi det lille ekstrainntrykket av bulldog:

https://www.aliexpress.com/item/BDSM-Nail-Collar-PU-Leather-Sex-Tie-neck-Leash-harness-Sexy-Bondage-Toys-For-Sex-Games/32834644247.html

 

Halsbånd med piggnagler  ;)

Dersom du i tillegg hadde eskortebestillet deg en BDSM-domina med pisk, lakk og lær som ledsagerfølge. Så hadde de fått hakeslepp på apoteket.

 

Også kunne en liret av seg noen setninger om at du føler deg som hund.

Så kunne du tatt turen til politihuset og bedt om å få utstedt hundepass (pun on ordet pass), men da hadde du blitt sendt til dyrlegen. Forhåpentligvis ikke for avlivning, men for å få utstedt hundepass med rabiesvaksinestempler og slikt.

 

Tror ikke du hadde kvalifisert for psykiatrisk innleggelse dessverre. Men politiet hadde nok klødd seg litt bak øret for hva helsikken de skulle gjøre med deg. Regner med du hadde fått en oppfordring om å ta kontakt med din fastlege. Og da ble jo sirkelen komplett, for det var jo der det startet.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...