Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny GPU


Dataing

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørt noen rykter om at RTX 2080 kan være overkill i forhold til monitoren, har du hørt noe om dette? 

 

Overkill for gamle spill som CS:Go kanskje, men ikke nyere spill. Kommer jo veldig an på hvilken CPU du har også. For å utnytte et RTX 2080 kort, så trenger du en rask nok CPU og faktisk RAM også spiller inn.

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det går ikke an å bruke overkill i dagens data-verden. Det som er for mye i dag, er passe i morgen. Sånn nesten. Å kjøpe et billigere kort nå for å prøve å selge dette ved neste generasjon igjen trenger ikke bety at man sparer penger. Finn har nok mange drømmepriser, som gjerne ikke er i nærheten av salgsprisen man ender opp med.

Kjøp det du har økonomi til, og gled deg over at kortet sannsynlig funker kjempe i 2020 og 2021 også. 

Lenke til kommentar

Du kan jo spare penger og gå for ett 2070 og overclocke det til nesten 2080 ytelse.

Har like mye videoram så er litt futureproof det og.

Kjøpte ett 2070 for 4600kr i helgens powerkampanje.

 

Men klart har du 10 lapper du vil bruke så kjøper du jo det råeste du får.

2080TI koster vel 11 lapper så hadde vel satset på det da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ja, kort med dårlig og bråkete kjøler. De med bra kjøler koster noen lapper mer, som f.eks MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio til over 13 tusen kroner.

For 2000kr får man vel tredjeparts kjøler som er enda bedre igjen? Har ett gammelt HD7970 med en CPU vannkjøler til 3-400kr som gjorde kortet helt stille og jeg fikk vanvittig mye mere overclock.

 

Men er ikke alle som ønsker å demontere ett splitter nytt skjermkort til slike summer, så da er kanskje 2000kr verdt litt ekstra stillhet :p

 

Alikevell en del å spare da med power sine 20%

Lenke til kommentar

For 2000kr får man vel tredjeparts kjøler som er enda bedre igjen? Har ett gammelt HD7970 med en CPU vannkjøler til 3-400kr som gjorde kortet helt stille og jeg fikk vanvittig mye mere overclock.

 

Det er ingen dum tanke å gjøre den mer stillegående men jeg ville nok ventet litt etter kjøp med å pille den fra hverandre til jeg var sikker på det ikke var noe jeg kom til å reklamere på.

Lenke til kommentar

Det er ingen dum tanke å gjøre den mer stillegående men jeg ville nok ventet litt etter kjøp med å pille den fra hverandre til jeg var sikker på det ikke var noe jeg kom til å reklamere på.

 

Er nok meget lurt det og ja. Og er nå det billigste 2080TI så veldig bråkete da? ser det bruker ca 260W som ikke er allverdens.

 

Til sammenligning så brukte vel HD7970 300W, og antar stock kjølere har blitt litt bedre på 8-9år.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Er nok meget lurt det og ja. Og er nå det billigste 2080TI så veldig bråkete da? ser det bruker ca 260W som ikke er allverdens.

 

Til sammenligning så brukte vel HD7970 300W, og antar stock kjølere har blitt litt bedre på 8-9år.

 

Inno3D GeForce RTX 2080 Ti Jet er det billigste 2080 Ti, og jo disse bråker mer enn Gaming X og Asus Strix, men også mer enn Nvidia sin egen også. Eneste grunnen til å kjøpe dette er hvis du vet du skal ha vannklokk på det (og at det er referanse design). Ellers styr unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om lyd er et poeng ved kjøpet ditt, så har Palit fått skryt på 2080-kortene for gode kjøleløsninger. Etter å scannet mange tester så endte jeg opp med Gamerock Premium, nettopp pga lydnivå og temperatur. Kortet er stillere enn gtx970 som jeg oppgraderte fra og etter to timer på full pupp er tempen ca 46 grader. At kortet i tillegg klokker som juling og var rimelig i forhold til flere andre var heller ikke negativt. 

Så det er faktisk mulig å komme under 10k, med god margin. Sjekk evt om Ti-kortene har tilsvarende kjøleløsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får ikke en veldig merkbar oppgradering med 2070 om du har 970 sli i dag. Eneste som gir mening er å oppgradere til 2080 eller 2080 ti.

 

Å kalle 2080 for overkill blir for dumt. Bare ta GTA V som er 5 år gammalt som eksempel, med absolutt alt på max og 8xMSAA får jeg ikke mer enn 40-50 fps med et 2080 ti kort, da skjønner man at man aldri kan få for mye kraft i et skjermkort.

 

I tillegg vil jo ray tracing funke bra på 1080p nettopp fordi oppløsninga ikke er for høy, og vel RT krever mye kraft. Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt på litt og gått for 2080 ti :)

Men iværtfall ikke gått for noe lavere enn 2080.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...