Gå til innhold

Beholde BSU-kontoen eller betale ned på fastrentelån etter fylte 34?


Anbefalte innlegg

Jeg har 300k på BSU-konto og 900k i fastrentelån med rente på 4.2% bundet til 2022 (idiot). Jeg fyller snart 34 men vil fremdeles få 3.2% rente på BSU-kontoen (hos Gjensidige).

 

Så hva bør jeg gjøre? Tømme BSU-kontoen for å betale ned på fastrentelånet eller beholde BSU-kontoen?

 

Jeg har ingen øvrig gjeld.

Endret av xojahiji
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beholde. Med norsk snittlønn (500k) har du anledning til å spare 250k uten et alt for høyt forbruk. Da er du kvitt lånet på under 4 år. Er du helt ferdigutdannet? Søk deg inn på et deltidsstudium, slik at du kan heve studielån og bruk det til å betale ned det dyrere lånet f eks. Om du har bachelor og bygger på til master, kan du regne med sikkert minst 3 år med deltidsstudier. Da får du 3 år med rentefritak, og kan vel låne ca 300k ila den tiden. Da bytter du ut det dyre fastrentelånet med et kostnadsfritt/billigere (og midlertidig rentefritt) studielån.

Lenke til kommentar

Du får ta en titt i den store fondstråden, men jeg har en følelse av at markedet kommer til å få seg en kraftig korrektur ila 1-2 år, så jeg personlig ville vært litt var for å gå inn med mye i aksjemarkedet nå. I tillegg så hadde du et kraftig fall i desember i fjor (dette snakket de om på nyhetene for noen dager siden ifbm at oljefondet da kjøpte seg stort inn i mange bedrifter i den perioden). Denne mini-korreksjonen er nå begynt å stige igjen i inneværende periode, så du er egentlig 2 mnd for sent ute for å få ri godt på den bølgen.

 

Jeg ville uansett beholdt BSUen litt til, fordi det er garanterte penger, mens aksjemarkedet kan svinge. Jeg ville sett det an til f eks etter neste presidentvalg i USA, utviklingen med dem ift Kina og Russland osv. Så bare betalt ned så mye som mulig frem til 2020-2021 en gang. Du kan jo fint gjøre begge deler; sette noe av sparepengene månedlig i fond og samtidig betale ned på lånet med en god del av lønnen.

Lenke til kommentar

Vanlegvis så er rådet å behalde BSU-kontoen sidan sparerenta stort sett er høgare enn lånerenta på huslånet.

(Og fordi myndigheitene i teorien kan endre aldersgrensa på BSU-kontoen).

 

I din situasjon så blir det litt annaleis sidan huslånet ditt har høgare rente enn BSU-kontoen, men samtidig så er du berre låst til høg rente i 2 år til av ei nedbetalingstid på 20-25 år?

 

Dette må du nok finrekne litt på.

Lenke til kommentar

Og , plutelig...

 

https://www.dinside.no/okonomi/dette-vil-oppkjopet-ha-a-si-for-kundene-til-nordea-og-gjensidige/69979934

 

Ser dette vil ta ca 1 år. Men når det året er omme, tror jeg du skal se for deg å bli overført til sparekontorente i Nordea (de har hvertfall de villkårene nå, så regner med det vil bli hva du har å forholde deg til da).

 

Da ville jeg valgt et av følgende to scenarier:

1) Prøve å se om du kan få lov til å flytte BSUen din nå til en annen bank som gir samme rente etter fylte 34. Vet OBOS-banken gjør dette (om du er medlem), samt Sbanken og Danske Bank. Dette var sist jeg sjekket, så dobbelsjekk gjerne dette.

2) Beholde kontoen i 1 år og sprette den når den overføres til Nordeas under 1% rente.

Lenke til kommentar

Om man ikke er OBOS-medlem kan man bli det.

Koster 200 kr i året, hvilket er tjent inn på BSU-renta alene.

 

Eller 1 tur innom Maxbo der man får 15% rabatt.

Eller gjennom en av de mange andre rabattordningene de har med ulike kjeder.

 

Obos-medlemsskap er en no-brainer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...