Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solgt bil - kjøper klager


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har solgt en bil. Har opplyst om de manglene jeg vet om. Bilen var annonsert til kr170.000. Kjøper oppdaget rust og visse skavanker, vi ble enig om 150.000kr. Skrev da disse manglene i kontrakten, at annonsepris var kr170.000 og at det har blitt gitt avslag på kr20.000 pga dette.

Pluss en mangellapp fra EU det ble opplyst om.

 

Bilen er en 2006 modell med 185.000km

 

Solgt som den er.

 

Jeg har ingen intensjon på å lure noen.

 

Nå i ettertid maser kjøper om et hjullager, og en bensinmåler. Han truer med søksmål og sier jeg må betale eller ta bilen tilbake osv. Han sier han har levert tilbake masse biler før og jeg plikter utbedre ditt og datt.

 

Jeg mener ikke at bilen 'er i vesentlig dårligere stand enn å forvente' og 'solgt som den er' passer helt fint inn her.

 

Hva ville dere gjort? Bilen er allerede solgt mye billigere enn markedspris mtp alder, motor og km. Det er også huket av for 'ingen servicehefte' i kontrakt. Tilsvarende bil med km koster rundt 200.000kr, men jeg solgte den billigere da jeg var i pengenød.

 

Anonymous poster hash: 4be88...971

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lang tid etter overtakelse er "i ettertid" ?

Kun 2 uker dessverre. Men det er fortsatt ikke noe jeg har hatt kjennskap til og hatt problemer med før. Hverken hjullager eller måler. Det med hjullager burde jo kjøper ellers ha hørt når han prøvekjørte bilen en hel time..?

 

Iht kontrakt er jo bilen allerede mangelfull og det er spesifisert det er gitt avslag for visse mangler. Dog er ikke disse to nevnt da jeg ikke hadde kunnskap til disse manglene og de ikke forelå ved kjøpstidspunkt.

 

Anonymous poster hash: 4be88...971

Lenke til kommentar

For at kunden skal ha en sak, må det være vesentlige mangler som selger (deg) bevisst har visst om, men har holdt tilbake. Det vil si at bevisbyrden er på kjøpers side. Man kan ikke forvente at en bilselger har såpass inngående kunnskaper at dette er noe som selger beviselig burde visst om og informert om.

 

Kort sagt, stå på din sak. Kunden her har ingenting han skulle ha sagt. Han bare prøver seg, sannsynligvis fordi han ser at det er mer å gjøre med bilen enn han først forutså.

 

Edit: Ved ditt neste bilsalg, om det er snakk om en bil i denne prisklassen, er det lurt å få en tilstandsrapport av naf før salget gjennomføres. Da vil det ikke være mulig for kjøperen å forsøke å lure deg på denne måten.

Endret av Kajac
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva er galt med bensinmåleren? En feil på denne er selvsagt mulig, men spørsmålet er om den var der da kjøper prøvekjørte bilen, og hadde mulighet til å sjekke den da. Hjullager vet man aldri når ryker, og dersom du ikke har merket noe, og heller ikke kjøper under prøveturen, kan man anta at hjullageret var i orden på kjøpstidspunktet, eller så lite skadet at det ikke var mulig å merke dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hjullager kan være utslitt uten at det nødvendigvis merkes.

 

På min egen bil kostet det meg bate et par tusenlapper å skifte hjullager. Reparerte også en bensin måler en gang og det kostet ikke mer enn rundt 500-lappen.

Høres helt åndsvakt ut å lage noe styr av slike småsummer når man legger ut i den prisklassen, spesielt når man kjøper en bil uten servicehefte og fulgt service (regner ikke med at du oppgav servicer som fulgt?). "Vesentlig mangel" må vel sees ut ifra totalkostnad så da er vel ikke dette engang i nærheten.

 

Nå har dere vel allerede hatt utlegg ifbm registrering osv så det har vel allerede røket noen tusenlapper - konfliktrådet koster vel bare noen kroner det også, så jeg hadde selv vurdert å la ham kjøre den ruten om han gidder for noen hundrelapper.

 

For fremtiden bør du antagelig gjøre som meg. Når jeg selger bil spesifiserer jeg at bilen selges som den er, bilen gjøres tilgjengelig for prøvekjøring og inspeksjon samt jeg skriver ned at kjøper får tilbud om å få bilen tilgjengelig for tilstandsrapport for kjøpers regning ved verksted (siden naf sin rapport har kort varighet og jeg ikke kan forventes å selv være fagkyndig). Sånn jeg ser det har jeg som selger da dekket meg så godt som er mulig og dersom kjøper ikke ønsker å betale for denne sjekken så er det han som tar risikoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har skjedd meg også flere ganger, ene gangen kjøpte jeg bilen tilbake for å slippe fremtidig problemer den andre gangen så betalte jeg for utbedringene mot at kjøper skrev under på at han ikke skulle klage mer på bilen.

Lenke til kommentar

Har skjedd meg også flere ganger, ene gangen kjøpte jeg bilen tilbake for å slippe fremtidig problemer den andre gangen så betalte jeg for utbedringene mot at kjøper skrev under på at han ikke skulle klage mer på bilen.

 

Anbefaler IKKE å gjøre dette, selv om det kan være fristende for å slippe stresset. Manglene som TS' kjøper har påpekt er så små at han har alt på sitt tørre. Vet om mange slike kjøpere som har truet med både det ene og det andre etter å ha kjøpt bil med feil på, og ingen av dem har vunnet frem, selv i tilfeller der man kanskje skulle tro at kjøper hadde en god sak.

 

Eneste gangene kjøpere faktisk kan kreve utbedringer er dersom selger bevisst har solgt bilen som noe den ikke er. F.eks. om du selger en bil som rustfri, men i realitenen består alle hjulbuene av sparkel og bodyfiller. Eller om du har en bil som f.eks. regelmessig har startproblemer, mens du selger den som at den "alltid starter på første forsøk". Eller om du selger bilen med ulovlig senkesett uten å informere om dette. Slitedeler som f.eks. hjullager og bremser vil aldri være god nok grunn til å heve kjøpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Han sier han har levert tilbake masse biler før og jeg plikter utbedre ditt og datt."

 

Han innrømmer rett og slett at han er en skurk. Prøver å presse deg til å senke pris ytterligere. Kommer sikkert til å fikse alt selv og selge til høyere pris, tjene inn dobbelt de 20 000 han prutet ned fra deg.

 

Jeg ville skrevet noe sånt som: "Jeg har vært mer enn ærlig med deg, gitt deg 20 000 gratis, og sagt fra om alt jeg vet. Hvis du føler det er urettferdig, får du bare starte rettssak. Jeg kommer ikke til å ettergi noen mere penge- eller utbedringskrav."

Endret av Taurean
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Folk er så jævlig frekke. Skal ha nytt, betale for brukt.

 

Kjøpte akkurat brukt bil til 400.000kr. Da jeg kom hjem fant jeg ut at comfort access var defekt på passasjerdør. Går ikke til selger å klager på dette, da jeg fikk rabattert pris i kjøpssummen. Jeg har kjøpt brukt. Ting kan gå galt.

 

Har dessverre opplevd dette du beskriver en gang selv. MASSE trusler, både på tlf og sms. Solgte en Kia Sorento med 230.000km på telleren fra 2006 elns. Han klagde på rustne kanaler og masse annet feil etter kjøp. Sendte meg prisoverslag han mente jeg skulle betale(37000kr elns) pr. post. Dette prisoverslaget stod det sønnens hans sitt navn på som jobbet på Mekonomen(fant ut av dette senere), så dette var fabrikkert sammen med hans sønn. Var i en spesielt stresset periode i livet mitt mtp. eksamener og dødsfall i nær familie, så ga etter og ga han 20000kr i rabatt(cash).

 

Det stoppet selvfølgelig ikke der. Som ordtaket sier, gi han lillefingeren, så tar han hele hånda. Han ringte og var fly forbanna 6 måneder etter kjøpet. Denne gangen over at radioen sluttet å fungere. Krevde at jeg enten kjøpte ny radio og betalte verksted til å montere dette, eller så skulle jeg finne ut hvem av tidligere eiere som hadde installert og kjøpt radioen; så skulle han "ta den personen en runde!". Endte med å bare ignorere han, hørte ikke noe mer da heller. Heldigvis.

 

Ca 2 år senere ser jeg tilfeldigvis bilen til salgs på Finn.no. Da står det ingenting om at kanaler eller alt det andre han klagde på var byttet. Men skrev at han hadde byttet noe helt annet, noe som indikerer på at det bare var løgn.

 

Velg kjøper, med omhu. Sier alltid tydelig i fra til mine kjøpere nå, og ser an hvem som tar kontakt med meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg fant denne siden på forbrukerrådets side: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

 

Ut ifra det jeg kan se der, har kjøper ingen sak i det whatsoever i dette tilfellet.

 

Det er i utgangspunktet en mangel hvis det som har oppstått ikke skyldes:

  • normal slitasje
  • skade du selv har påført bilen
  • ytre påvirkninger
 

Slitt hjullager er normal slitasje, da hjullagre regnes som slitedeler. Hjullagre kan også bli ødelagt av ytre påvirkninger som vann som trenger inn etc. Etter 185 000 kilometer er det slettes ikke unormalit at et hjullager eller to tar kvelden. Altså: Normal slitasje. Feil på bensinmåler er også noe som ikke vil være unormalt på en gammel bil.

 

Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. Dette fritar uansett ikke selger for alt ansvar. Du kan ha et krav mot selger dersom:

  • selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
  • selger har gitt feil opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
  • bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om prisen, alderen og kilometerstanden. Har du kjøpt bilen hos en privatperson, må bilen være i vesentlig dårligere stand.

 

 

I dette tilfellet har du gjort verken punkt 1 eller 2. Eneste relevante punktet her er punkt 3. For at punkt 3 skal være gyldig klagegrunn, må bilen være i vesentlig dårligere stand enn hva som kan forventes utifra alder, pris og kilometerstand. For en 13 år gammel bil som har gått snart 200 000 kilometer, og som er solgt 50000 kr under markedspris, kan hverken slitt hjullager eller bensinmåler regnes som vesentlig dårligere stand. På en så gammel bil som har gått så langt, må man kunne regne med feil av denne typen.

 

Stå på ditt. Dette er bare en person som ønsker å lure deg.

Endret av Kajac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk er så jævlig frekke. Skal ha nytt, betale for brukt.

 

Kjøpte akkurat brukt bil til 400.000kr. Da jeg kom hjem fant jeg ut at comfort access var defekt på passasjerdør. Går ikke til selger å klager på dette, da jeg fikk rabattert pris i kjøpssummen. Jeg har kjøpt brukt. Ting kan gå galt.

 

Har dessverre opplevd dette du beskriver en gang selv. MASSE trusler, både på tlf og sms. Solgte en Kia Sorento med 230.000km på telleren fra 2006 elns. Han klagde på rustne kanaler og masse annet feil etter kjøp. Sendte meg prisoverslag han mente jeg skulle betale(37000kr elns) pr. post. Dette prisoverslaget stod det sønnens hans sitt navn på som jobbet på Mekonomen(fant ut av dette senere), så dette var fabrikkert sammen med hans sønn. Var i en spesielt stresset periode i livet mitt mtp. eksamener og dødsfall i nær familie, så ga etter og ga han 20000kr i rabatt(cash).

 

Det stoppet selvfølgelig ikke der. Som ordtaket sier, gi han lillefingeren, så tar han hele hånda. Han ringte og var fly forbanna 6 måneder etter kjøpet. Denne gangen over at radioen sluttet å fungere. Krevde at jeg enten kjøpte ny radio og betalte verksted til å montere dette, eller så skulle jeg finne ut hvem av tidligere eiere som hadde installert og kjøpt radioen; så skulle han "ta den personen en runde!". Endte med å bare ignorere han, hørte ikke noe mer da heller. Heldigvis.

 

Ca 2 år senere ser jeg tilfeldigvis bilen til salgs på Finn.no. Da står det ingenting om at kanaler eller alt det andre han klagde på var byttet. Men skrev at han hadde byttet noe helt annet, noe som indikerer på at det bare var løgn.

 

Velg kjøper, med omhu. Sier alltid tydelig i fra til mine kjøpere nå, og ser an hvem som tar kontakt med meg.

 

Du har jo tilnærmet bevis på svindel, hvis all eller noe av dialogen har vært skriftlig og du har tatt vare på den. Dette med truslene blir jo ord mot ord, og muntlig påstand, men du burde likevel skrive ned telefonsamtalens tidspunkt og et kort referat. Du burde vurdére å politianmelde. De har vel lov og grunn til innsyn i saken, de kan få en uavhengig mekaniker, (kanskje en i politiets garasje?), til å sjekke om uttalelsene hans faktisk er sanne, om noe har vært rustent og skiftet noen gang?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Et hjullager og en bensinmåler vil i praksis aldri være hevingsgrunnlag. For det første vil det sjelden være en "solgt som den er"-mangel, og for det andre vil det selv om det er en mangel sjelden være vesentlig kontraktsbrudd.

 

 

Jeg ville hevde at på en bil som er såpass gammel og gått  over 150. 000 er det påregnelig  å måtte skifte hjullager på. Bensinmåler kan være reklamasjonsgrunnlag.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • aklla låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...