Gå til innhold

bachelor og master siviløkonomi


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg studerer bachelor i økonomi og administrasjon i tredje klasse, mine karakterer er bra og jeg planlegger å fortsette utdanning som master siviløkonomi. Men dessverre jeg har strøket i ett obligatorisk emne (Det kalles Exphil), dvs at til juni 2019 fullfører jeg 170 poeng i stedet for 180. 

 

Må jeg vente ett år for å bestå i dette emnet og fullføre180 poeng i bachelor? eller det er mulig at jeg får master plass og tar dette emnet mens jeg er student i master grad? 

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en del skoler kan man få betinget opptak, dvs du får opptak til master men må bestå emnene du mangler innen 1 år. Om det gjelder din skole kan jeg ikke svare på, men jeg vil tro det gjelder de fleste.

 

Det sagt, er det vel normalt noen vilkår som må oppfylles? Som at den ene eksamenen ellers vil være avgjørende for at studenten ikke får fullført på normert tid. Siden dette er snakk om en eksamen trådstarter allerede har hatt, og antakelig kunne meldt seg opp til konteeksamen allerede og fullført til normert tid, er det ikke sikkert universitetet vil innvilge ham betinget opptak.

 

Trådstarter: Normalt kan man melde seg til eksamen i bacheloremner hvert eneste semester forutsatt at man har fått godkjent deltakelse i undervisningen og/eller arbeidskrav i kurset. Men oppmeldingsfristen til kurs og eksamener er som regel (alltid?) tidlig i semesteret, før slutten av februar. Så dette skulle du helst undersøkt senest den dagen du fikk strykkarakteren.

 

Uansett bør denne informasjonen være tilgjengelig på nettsidene til universitetet ditt. Hvis noe fortsatt er uklart, bør du kontakte studieveileder/rådgiver på universitetet. Vi vet ikke en gang hvor du studerer, så vi kan bare anta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sagt, er det vel normalt noen vilkår som må oppfylles? Som at den ene eksamenen ellers vil være avgjørende for at studenten ikke får fullført på normert tid. Siden dette er snakk om en eksamen trådstarter allerede har hatt, og antakelig kunne meldt seg opp til konteeksamen allerede og fullført til normert tid, er det ikke sikkert universitetet vil innvilge ham betinget opptak.

 

Trådstarter: Normalt kan man melde seg til eksamen i bacheloremner hvert eneste semester forutsatt at man har fått godkjent deltakelse i undervisningen og/eller arbeidskrav i kurset. Men oppmeldingsfristen til kurs og eksamener er som regel (alltid?) tidlig i semesteret, før slutten av februar. Så dette skulle du helst undersøkt senest den dagen du fikk strykkarakteren.

 

Uansett bør denne informasjonen være tilgjengelig på nettsidene til universitetet ditt. Hvis noe fortsatt er uklart, bør du kontakte studieveileder/rådgiver på universitetet. Vi vet ikke en gang hvor du studerer, så vi kan bare anta.

 

Tusen takk for din vits :)

 

Jeg studerer ved NMBU | Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Dette emnet har Langsgående vurdering (det er ikke lov at studenten melder seg opp til konteeksamen). Hvis man ikke får bestå, må han vente ett år for å ta dette emnet på nytt.

 

Jeg tok kontakt med 3 universiteter idag og de sa at jeg ikke har anledning for mastergrad før å fullføre 180 poeng i bachelor :(.

Endret av Abdulrahman Algendi
Lenke til kommentar

For et flåsete innlegg. Bacheloren til TS har både relevans og et bredt bruksområde. 

 

Feil. Det er flere kilder som hever det motsatte: 

 

Ubrukelig:

https://www.dagsavisen.no/innenriks/frykter-ubrukelige-nyutdannede-1.279521 

 

Arbeidsledig:

https://e24.no/jobb/studiene-som-gjoer-det-vanskeligere-aa-faa-jobb/20355688 

 

Jeg står fremdeles ved mitt synspunkt.

Endret av Riktig Lønn
Lenke til kommentar

Utsagnet "ubrukelig" hører til "Han er særlig bekymret for frie fag uten opptaksbegrensning.", ikke økonomifagene. Avsnittet om økonomi handler om fremskrivingen SSB gjorde frem mot 2030. E24 artikkelen refererer til samme SSB prognose. 

 

Vi kan være enige om at det utdannes mange økonomer i Norge i dag, kanskje noen flere enn vi har behov for. Du har selvfølgelig rett til din mening, men å kalle hele studiet for ubrukelig er både misvisende og feil; det er heller ikke nyttig for TS.  

Lenke til kommentar

Utsagnet "ubrukelig" hører til "Han er særlig bekymret for frie fag uten opptaksbegrensning.", ikke økonomifagene. Avsnittet om økonomi handler om fremskrivingen SSB gjorde frem mot 2030. E24 artikkelen refererer til samme SSB prognose. 

 

Vi kan være enige om at det utdannes mange økonomer i Norge i dag, kanskje noen flere enn vi har behov for. Du har selvfølgelig rett til din mening, men å kalle hele studiet for ubrukelig er både misvisende og feil; det er heller ikke nyttig for TS.  

 

Studiet er ikke ubrukelig i den forstand den ikke kan brukes til noe. Jeg er enig at det er litt misvisende å bruke ordet, men at det er ubrukelig i den forstand at det blir betydelig vanskelig å få jobb sammenlignet med bachelor i ingeniørfag. Da det utdannes for mange av disse i forhold hva som kreves. 

Lenke til kommentar

Studiet er ikke ubrukelig i den forstand den ikke kan brukes til noe. Jeg er enig at det er litt misvisende å bruke ordet, men at det er ubrukelig i den forstand at det blir betydelig vanskelig å få jobb sammenlignet med bachelor i ingeniørfag. Da det utdannes for mange av disse i forhold hva som kreves. 

Jeg ville nok brukt en annen beskrivelse, men la gå. Ingeniørfag er en svært bred beskrivelse. Da jeg studerte husker jeg at de pratet om hvor lett det var å få seg jobb som ingeniør i oljebransjen, der selskapene nesten kastet penger etter deg. I ettertid ser jeg at flere av de jeg traff i studietiden fortsatt ikke har fått seg relevant jobb og jobber deltid i helt andre stillinger enn det de er utdannet som. Verden er sjelden så svart/hvitt som du presenterte det og TS kan selvsagt få seg jobb med bacheloren sin, dersom han skulle ønske det.

 

Lykke til med eksamener i ingeniørfag til våren!

Lenke til kommentar

Jeg ville nok brukt en annen beskrivelse, men la gå. Ingeniørfag er en svært bred beskrivelse. Da jeg studerte husker jeg at de pratet om hvor lett det var å få seg jobb som ingeniør i oljebransjen, der selskapene nesten kastet penger etter deg. I ettertid ser jeg at flere av de jeg traff i studietiden fortsatt ikke har fått seg relevant jobb og jobber deltid i helt andre stillinger enn det de er utdannet som. Verden er sjelden så svart/hvitt som du presenterte det og TS kan selvsagt få seg jobb med bacheloren sin, dersom han skulle ønske det.

 

Lykke til med eksamener i ingeniørfag til våren!

 

Ser hva du skriver og er helt enig i at bacheloren er bred og kan være nyttig. Gikk selv ut med en bachelor i 2014, snitt C. Jeg har enda ikke fått en relevant stilling ila 4,5år. (la oss si jeg har søkt fast i 2,5år av disse). Har da kun søkt på fast stilling/lengre vikariat/engasjement i Bergen/Hordaland. Eneste jeg ikke har søkt på er rene regnskapsførerfag.

 

Tilbakemeldingene er alltid: Lite erfaring eller ikke god nok utdanning/andre har bedre og mer relevant.

 

Samboeren min som gikk ut samtidig, men tok siv.økonom og var ferdig i 2016(B i snitt på bachelor/master). Landet en jobb etter 1år ca og har allerede en lønn 200 000-300 000kr over meg.

 

Skal jeg med "Kun" bachelor i dag hevde meg på lønn har jeg kun en utvei: jobbe som selger. Der trenger jeg ikke bachelor engang.

Skal jeg hevde meg på interessante arbeidsoppgaver(som ikke er regnskapsfag), så må jeg ta en master. Noe som er strengt tatt umulig med snitt på C og uten å flytte(Bergen).

 

Personlig ser jeg nå på alternative utdanninger som kan gjennomføres på nett/privat. Dette vil trolig ta meg 3-4år ekstra om det er en bachelor.

 

Anbefaler etter egen erfaring på det sterkeste å ta siv.økonom om du har muligheten. Helst før det er for sent og du er "stuck" med leilighet/bostedsplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En bachelor er ikke ubrukelig, men veldig ofte kvalifiserer den deg til "enklere" jobber som regnskapsfører, kunderådgiver i bank ol. Ønsker du å jobbe med økonomi/ledelse er det helt klart lurt å ta en master ved f.eks NHH eller BI Oslo.

 

Helt enig. Desverre er det nesten "Umulig" å få jobb som regnskapsfører uten rette fag/autorisasjon eller kunderådgiver i bank da de kun vil ha vikarer.

 

Lurt å også husk at om du ønsker å ta master ved NHH/BI og ikke kommer direkte fra deres egen skole, så er kravet B i snitt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...