Gå til innhold

– Piratkopiering er mer jobb enn det er verdt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

En av mine favorittserier er Shameless US.

Hvordan se den uten å gjøre noe ulovlig? De har til og med tatt vekk de gamle sesongene på norsk Netflix.

Henger ikke på greip med dette geoblock tullet, og som #tsetsefluen sier, det er så fragmentert med Netflix/HBO/Viaplay/Prime/TV2 Sumo/NRK/Dplay at det er kvalmende og ikke minst DYRT!

Og... Shameless får en ikke se uansett.

 

Edit: Jeg har faktisk abo. på Netflix, Prime, HBO (gjennom tv-lev.), Dplay i dag. Av og til en kampanjemnd på både Viaplay og TV2 Sumo...  Mye styr! Hadde gjerne betalt det dobbelte av hva jeg betaler for i dag for en "Spotfiy" tjeneste for serier og film.

 

Er det ikke bare å handle serien på dvd?

 

Eller er det noe jeg ikke får med meg?

DVD er ikke et valg lengre når folk vil se den på mange forskjellige formater. Selv har jeg ikke hatt DVD/CD rom på min pc på mange år.

 

Jeg er i samme situasjon, jeg har veldig lyst til å se Battlestar Galatica igjen, finner den ikke på noen streaming sider (har til og med vurdert å abbonere på en 3. streaming service kun for det).

 

Da blir det nedlasting desverre.

Lenke til kommentar

Du får ikke sett Shameless annet enn ulovlig fordi du er gnien med andre ord.

 

Men er generelt enig i kritikken, fryktelig mye god film som ikke er tilgjengelig for lovlig strømming.

 

Folk overvurderer utvalget på Spotify, skal ikke ha spesielt mye smalere smak i musikk enn Shameless er i tv-serier før det er store hull i utvalget, men der fyller heldigvis youtube, bandcamp osv endel huller. Og i de fleste andre tjenestene kan man supplere med hjemme-rippede mp3er.

Kødder du? Sammenligner du Shameless med album som ramler utenfor Spotify pga smal smak?

114 høyest rangerte serie på IMDB av alle noensinne med 8.7?

Med 2 Golden Globe nominasjoner, flere Emmy og Screen Actors guild vinnere og nominasjoner?

William H. Macy er vel noe av det beste som har vært med i en komedie-/dramaserie.

 

Synes det er meget spesielt at vi i Norge ikke skal få tilgang til denne serien i en streaming-tjeneste.

Og når en må vente 7mnd på en bluray, som en må importere til såpass høy pris, eller vente ennå lenger til norsk utgivelse så er det vel ikke rart jeg fristes av å laste ned ulovlig?!? Gratis, bare timer etter den vises i USA og med 1080p og 5.1 lyd... 

Uten å bli kalt gnien... 

 

Lenke til kommentar

For hvert album og hver film som produseres, synker verdien av alt som er blitt produsert. Verdien til en film eller et album er ikke lenger 200 kr, den er nær 0 kr for det er så voldsomt mye tilgjengelig i forhold til hva som er mulig å konsumere.

 

Det samme gjelder digitalt salg av spill. Stadig nye spill og salg for hver høytid/festdag.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

DVD er ikke et valg lengre når folk vil se den på mange forskjellige formater. Selv har jeg ikke hatt DVD/CD rom på min pc på mange år.

 

Jeg er i samme situasjon, jeg har veldig lyst til å se Battlestar Galatica igjen, finner den ikke på noen streaming sider (har til og med vurdert å abbonere på en 3. streaming service kun for det).

 

Da blir det nedlasting desverre.

 

Blir litt rystet jeg - er det så vanskelig å skaffe seg en bluray/dvd spiller eller et bluray/dvd drev? Fås vel fra 500,- og oppover. Synes det høres forferdelig hjelpesløst ut. 

 

Her i kåken har vi kanskje 10-15 dvd/blu ray spillere (har en del spillkonsoller) og 4-5 dvd/blu ray drev.

 

Battlestar Galactica er jo ellers veldig å anbefale! Avsluttet min 3 runde med dette mesterverket i dag, ved å se Blood & Chrome!!  :D  Så rubbel og bit - complete blu ray boksen har en del valg med extended versions, webisodes osv. Fikk også med meg den ene sesongen av Caprica - før filmen i kveld. Fantastisk serie.

 

Om noen år skal jeg se den igjen - laste ned på nett blir ikke det samme. Den lille samlingen tar seg godt ut i hylla!

Lenke til kommentar

Har Battlestar Galactica på Blu-ray og skal se den i Mars, når Netflixx abb. løper ut

Vurderer også å se igjennom Stargate serien (Gidder ikke se alle episodene..) (Har hele serien på DVD)

I tillegg har jeg kjøpt "ALF" på DVD som jeg skal se

 

Så jeg har mer enn nok å se på i den tiden jeg tar pause fra Netflix

Lenke til kommentar

Blir litt rystet jeg - er det så vanskelig å skaffe seg en bluray/dvd spiller eller et bluray/dvd drev? Fås vel fra 500,- og oppover. Synes det høres forferdelig hjelpesløst ut. 

 

Her i kåken har vi kanskje 10-15 dvd/blu ray spillere (har en del spillkonsoller) og 4-5 dvd/blu ray drev.

 

Battlestar Galactica er jo ellers veldig å anbefale! Avsluttet min 3 runde med dette mesterverket i dag, ved å se Blood & Chrome!!  :D  Så rubbel og bit - complete blu ray boksen har en del valg med extended versions, webisodes osv. Fikk også med meg den ene sesongen av Caprica - før filmen i kveld. Fantastisk serie.

 

Om noen år skal jeg se den igjen - laste ned på nett blir ikke det samme. Den lille samlingen tar seg godt ut i hylla!

 

Nå er jo diskusjonen rundt piratkopiering, tiden det tar og  eventuelt om det er verdt det. Det at 90% av alt multimedia nå nytes gjennom netflix og lignende tjenester er jo nettopp et tegn på at det faktisk ikke er verdt det. 

 

Men om jeg skal måtte kjøpe DVD/Blu ray spiller og drev for å kunne se en serie blir jo noe helt annet. Dette er jo et valg som er dyrere, dårligere og mer tidkrevende enn piratkopiering. 

 

Det er nettopp dette som er problemet med piratkopiering.. De fleste har sluttet helt å laste ned spill og musikk for der finnes det et bedre tilbud, men på film, tv, serie siden så er de så opphengt å holde på gamle og dårlige løsninger at det rett og slett til tider ikke er verdt strevet/pengene/tiden å velge den "lovlige" veien. Derfor er det enda "mye" piratkopiering på den fronten. 

 

Vet at BSG er elsk, sett alt sikkert 2 ganger før men har lyst å se fort gjennom igjen fordi at det ikke har kommet noe av den typen sci fi som er i nærheten på kvalitet. Prøvde meg på Star Trek men det fikk bare savnet til BSG til å øke enda mer.. 

 

Her i kåken streames alt til ipad og cromecast. Har ikke konsol, dvd eller blueray spiller. Siste dvd spiller jeg kjøpte var en HD DVD spiller. Kommer aldri å gå tilbake til CD/DVD, det ville vært et stort skritt bakover for min del. Film og episoder blir ikke sett i soffan forran tven lengre. Stort sett vises det på ipad, skulle det være noe stort så blir det tv eller pc (f.eks games of thrones). 

Endret av MysticoN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste måten jeg kan få sett en del av det jeg liker å se på er enten en så fragmentert i steam verden at prisen fort passerer et par tusen i måneden og i tillegg er enkelte ting låst på region, så jeg får ikke sett på det i det hele tatt. Alternative er piratkopiering eller streamig fra tvilsomme kilder.

 

For meg er det veldig lett å se hvordan noen fort kan falle for fristelsen enkelheten de tvilsomme alternativene er i forhold to myldret av stream tjenester.

 

Hadde alt vært under en plastform, så hadde jeg vært villig til å betalt en god det mer en det jeg gjør i dag bare for å slippe å hoppe fra tjeneste til tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært mye mindre pirater om alle hadde hatt tilgang til hele utvalget til f.eks Netflix.

Har gått tom for innhold på Netflix, så fra Mars returnerer jeg til piratlivet etter å hatt pause i flere måneder.

Skal samtidig laste ned musikk, da jeg ikke lengre har tilgang på radio og må lytte på egenproduserte CDer, hvor jeg før klarte meg med FM

 

Nå er jo Spotify (ev. andre konkurenter) akkurat det du trenger her for å gjøre det lovlig.

 

Det vi trenger er filmbransjens svar for Spotify, alt på ett sted. Blir tåpelig mye om man må abonnere på alle, men en for film, og en for musikk er innafor.

Lenke til kommentar

Hei, jeg lagde en konto her kun får å svare på dette.

Jeg skjønner godt hvorfor folk laster ned ulovligt, tjenestene som blir gitt er ikke gode nokk,  som ble nevnt tidligere som feks spill, så har bransjen nå lagt ut biblotek og bra utvalg som feks steam og blizzard, og kvaliteten er like bra som det er fra en cd/blueray og du trenger ikke de idiotiske diskene,  man kan handle direkte fra nett og ha eget biblotek og problemet av ulovlig nedlastning her er nesten helt borte, fordi tjenestene er gode!.


Musikk har man feks spotify, mye bra utvalg og får en fin pris men det største problemet her at det du hører er av dårlige kvalitet enn det du kan fra ulovlige tenester og fra lovlige disker, her betaler får en dårlige vare, jeg selv hører nesten ikke på musikk, men jeg hører som regel fra youtube som gir bedre kvalitet enn spotify, jeg nevner dette fordi jeg vet om flere som laster ned ulovligt bare pga dette.  tjenestene her er middles bra og problemet er lave, men siden tjenestene ikke er gode nokk så blir ulovlighetene større.

Filmer/serier,  per dags dato er dette det dårligste utvalget man har,  at man må abbonere på titalls av plasser kun får å se et eller annet og som regel mangler man noe av alle type serier eller filmer og må finne en nye plasser å abbonere på får å se det lovligt og det er av crap kvalitet, når man igjen har lyst å se på noe og ser etter er det du så tidlgere borte.
Folk sier kjøp deg en blueray og kjøp og se det når det kommer,  ja jeg kjøper som regel det jeg synes er bra og har på hylda som regel aldri dratt av plastikken når det først kommer fordi jeg har samme kvalitet på pcen fra ulovlige tjenester og det er ting man aldri ser kommer i hyllene i butikker i dette landet og at man lete og bruke mye mere penger får å få tak i det man har lyst på og prisen kan væra får høg at bryderiet får å betale får tenesten ikke lar seg gjøre.
Ja jeg laster ned det jeg vill se fordi jeg klarer ikke å vente på en vare som jeg vet er tilgjengelig en plass med bedre kvalitet enn det første utvalget man som regel får her i dette landet  opp til nesten 1 år etter noen ganger til og med enda lengre og noen ganger aldri dukker opp, så ja jeg laster ned det jeg ikke klarer å vente på ulovligt til det kommer en tjeneste som faktisk dekker mine og mange andres behov til en rimelig pris, når jeg sier rimelig så mener jeg at man faktisk klarer å betale får tenesten, så ja når det eventuelt skjer så er man innen får låv verket 100% selv.

Er som de sier kunden har alltid rett, folk kjøper ikke får elendig tjeneste får å si det på den måten enda om jeg faktisk gjør det får å gi tilbake noe til produsentene,  regner med at dere ikke ville ha kjøpt fordervet mat viss en annen produsent som var ulovligt ga deg god kvalitet mat, tror du hadde kjøpt god kvalitetsmat, eller om du fikk den gratis så hadde du også tatt den med åpne armer.

Synes hele dette med pirat virksomhet er rett og slett barnslig og ikke minst idiotisk, er det mye ulovligheter betyr det at tilgangen eller tjenestene er får dårligt, jeg vet at det er ting som skal væra ulovligt som feks narko stuff osv, men poenget er det er lovligt å se film og serier men om tjenestene er så dårlige til tjenestene som er tilgjenlige og lovlige er så dårlige må jo folk skjønne at det er noe galt en plass?.

kan gi et godt eksempel på dette,  staten lurer fert på hvorfor normenn drar på harry handel?, og hvorfor drar vi ut og kjøper alkohol tobakk, kjøtt, og godis, du lurer også på hvorfor svenskenes nest tjenende systemborlag er i en by med 200 inbyggere, kaller det bare idiotisk, hvorfor bruke millioner på å finne ut hvorfor når det er en logisk forklaring, ganske sikker på det at skatte avgiftene på de varene er alt får høge i norge, hvorfor handle i norge når man kan hente samme varene mye billigere i sverige,og det er som regel de samme varene som du kunne handle i norge får en billigere pris,  alt handler om tjenestene, er de får dårlige går man andre plasser får å hente dem! som er poenget mitt, klarer de ikke å gi god nokk tjeneste så taper de penger enkelt og greit!.

Endret av Icema
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, jeg lagde en konto her kun får å svare på dette.

 

Jeg skjønner godt hvorfor folk laster ned ulovligt, tjenestene som blir gitt er ikke gode nokk,  som ble nevnt tidligere som feks spill, så har bransjen nå lagt ut biblotek og bra utvalg som feks steam og blizzard, og kvaliteten er like bra som det er fra en cd/blueray og du trenger ikke de idiotiske diskene,  man kan handle direkte fra nett og ha eget biblotek og problemet av ulovlig nedlastning her er nesten helt borte, fordi tjenestene er gode!.

 

 

Musikk har man feks spotify, mye bra utvalg og får en fin pris men det største problemet her at det du hører er av dårlige kvalitet enn det du kan fra ulovlige tenester og fra lovlige disker, her betaler får en dårlige vare, jeg selv hører nesten ikke på musikk, men jeg hører som regel fra youtube som gir bedre kvalitet enn spotify, jeg nevner dette fordi jeg vet om flere som laster ned ulovligt bare pga dette.  tjenestene her er middles bra og problemet er lave, men siden tjenestene ikke er gode nokk så blir ulovlighetene større.

 

Filmer/serier,  per dags dato er dette det dårligste utvalget man har,  at man må abbonere på titalls av plasser kun får å se et eller annet og som regel mangler man noe av alle type serier eller filmer og må finne en nye plasser å abbonere på får å se det lovligt og det er av crap kvalitet, når man igjen har lyst å se på noe og ser etter er det du så tidlgere borte, folk sier kjøp deg en blueray og kjøp og se det når det kommer,  ja jeg kjøper som regel det jeg synes er bra og har på hylda som regel aldri dratt av plastikken når det først kommer fordi jeg har samme kvalitet på pcen fra ulovlige tjenester og det er ting man aldri ser kommer i hyllene i butikker i dette landet og at man lete og bruke mye mere penger får å få tak i det man har lyst på og prisen kan væra får høg at bryderiet får å betale får tenesten ikke lar seg gjøre , men ja jeg laster ned det jeg vill se fordi jeg klarer ikke å vente på en vare som jeg vet er tilgjengelig en plass med bedre kvalitet enn det første utvalget man som regel får her i dette landet  opp til nesten 1 år etter noen ganger til og med enda lengre og noen ganger aldri dukker opp, så ja jeg laster ned det jeg ikke klarer å vente på ulovligt til det kommer en tjeneste som faktisk dekker mine og mange andres behov til en rimelig pris, når jeg sier rimelig så mener jeg at man faktisk klarer å betale får tenesten, så ja når det eventuelt skjer så er man innen får låv verket 100% selv.

 

Er som de sier kunden har alltid rett, folk kjøper ikke får elendig tjeneste får å si det på den måten enda om jeg faktisk gjør det får å gi tilbake noe til produsentene,  regner med at dere ikke ville ha kjøpt fordervet mat viss en annen produsent som var ulovligt ga deg god kvalitet mat, tror du hadde kjøpt god kvalitetsmat, eller om du fikk den gratis så hadde du også tatt den med åpne armer.

 

Synes hele dette med pirat virksomhet er rett og slett barnslig og ikke minst idiotisk, er det mye ulovligheter betyr det at tilgangen eller tjenestene er får dårligt, jeg vet at det er ting som skal væra ulovligt som feks narko stuff osv, men poenget er det er lovligt å se film og serier men om tjenestene er så dårlige til tjenestene som er tilgjenlige og lovlige er så dårlige må jo folk skjønne at det er noe galt en plass?.

 

kan gi et godt eksempel på dette,  staten lurer fert på hvorfor normenn drar på harry handel?, og hvorfor drar vi ut og kjøper alkohol tobakk, kjøtt, og godis, du lurer også på hvorfor svenskenes nest tjenende systemborlag er i en by med 200 inbyggere, kaller det bare idiotisk, hvorfor bruke millioner på å finne ut hvorfor når det er en logisk forklaring, ganske sikker på det at skatte avgiftene på de varene er alt får høge i norge, hvorfor handle i norge når man kan hente samme varene mye billigere i sverige,og det er som regel de samme varene som du kunne handle i norge får en billigere pris,  alt handler om tjenestene, er de får dårlige går man andre plasser får å hente dem! som er poenget mitt, klarer de ikke å gi god nokk tjeneste så taper de penger enkelt og greit!.

 

Bruk punktum en gang i blant om du vil at folk skal orke å lese det du har på hjertet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke engang at det skal være en tjeneste som skal ha alt men at alle tjenester har alt så kan man velge om man vil se Firefly på Netflix, HBO Go eller TV2 Sumo basert på egen opplevd kvalitet, hastighet og kundeservice osv. Rettighetsinnhaveren kan heller bli betalt pr. avspilling fra hver strømmetjeneste enn som nå hvor de får en fast sum fra bare en tjeneste. Da slipper også hver tjeneste å betale for show som ikke blir sett så de ikke kaster bort masse penger på å ha alt og må heve prisene.

Lenke til kommentar

Trenger ikke engang at det skal være en tjeneste som skal ha alt men at alle tjenester har alt så kan man velge om man vil se Firefly på Netflix, HBO Go eller TV2 Sumo basert på egen opplevd kvalitet, hastighet og kundeservice osv. Rettighetsinnhaveren kan heller bli betalt pr. avspilling fra hver strømmetjeneste enn som nå hvor de får en fast sum fra bare en tjeneste. Da slipper også hver tjeneste å betale for show som ikke blir sett så de ikke kaster bort masse penger på å ha alt og må heve prisene.

Jeg ser ingen problem om en tjeneste har alt, men ser poenget ditt, at man eventuelt betaler får det man ser på helt greit det så lenge det er innen får en rimelig pris og kvalitet,  betaler ikke 140kr får å se på å se på en film og synes den er bra og må betale 140kr igjen får å se den om igjen, vet at microsoft har en slik funskjon når det gjelder film og noen serier, som jeg har brukt, men kvaliteten er dårlig overall og det er leie, men du kan kjøpe den der også får det samme som en blueray når dem først kommer i landet, men kvaliteten er alt får dårlig og ikke verdt det.

 

men kommer det tjenester som feks du never med dette med top kvalitet og i samme tider som utgivelser og kan kjøpes og leies får samme får rimelighetens priser som feks på butikkene her så er jeg lovlig 100% med en gang, at man har et bilbotek eller eventuelt kan laste ned filmen får å ha på pc også vert veldig bra tjeneste.

Lenke til kommentar

Nå er jo diskusjonen rundt piratkopiering, tiden det tar og  eventuelt om det er verdt det. Det at 90% av alt multimedia nå nytes gjennom netflix og lignende tjenester er jo nettopp et tegn på at det faktisk ikke er verdt det. 

 

Men om jeg skal måtte kjøpe DVD/Blu ray spiller og drev for å kunne se en serie blir jo noe helt annet. Dette er jo et valg som er dyrere, dårligere og mer tidkrevende enn piratkopiering. 

 

Det er nettopp dette som er problemet med piratkopiering.. De fleste har sluttet helt å laste ned spill og musikk for der finnes det et bedre tilbud, men på film, tv, serie siden så er de så opphengt å holde på gamle og dårlige løsninger at det rett og slett til tider ikke er verdt strevet/pengene/tiden å velge den "lovlige" veien. Derfor er det enda "mye" piratkopiering på den fronten. 

 

Vet at BSG er elsk, sett alt sikkert 2 ganger før men har lyst å se fort gjennom igjen fordi at det ikke har kommet noe av den typen sci fi som er i nærheten på kvalitet. Prøvde meg på Star Trek men det fikk bare savnet til BSG til å øke enda mer.. 

 

Her i kåken streames alt til ipad og cromecast. Har ikke konsol, dvd eller blueray spiller. Siste dvd spiller jeg kjøpte var en HD DVD spiller. Kommer aldri å gå tilbake til CD/DVD, det ville vært et stort skritt bakover for min del. Film og episoder blir ikke sett i soffan forran tven lengre. Stort sett vises det på ipad, skulle det være noe stort så blir det tv eller pc (f.eks games of thrones). 

 

Bra du har sans for god Scifi!  :)

 

Men jeg skjønner ikke helt den innstillingen til bare å laste ned noe i stedet for å betale for det. Snike seg inn på kino liksom? Hva er det for noe tull.

 

Har du mulighet så handler du filmen/serien på disc, vil du ha den i digitalt format så ripper du den selv. Vil du ikke ha blu rayen i hylla på grunn av plass, så gir du den bort eller noe. Hvor vanskelig er det?

 

Men slutt å snik deg unna! Det ødelegger for fremtidige serier, kvaliteten på serier osv.

 

Det er her jeg har problemer med å skjønne greia - hva slags godfølelse får man av å holde på slik? Er det rette måte å drive på med en hobby/interesse?

 

Gjør man dette foran barna sine?

Lenke til kommentar

Bra du har sans for god Scifi!  :)

 

Men jeg skjønner ikke helt den innstillingen til bare å laste ned noe i stedet for å betale for det. Snike seg inn på kino liksom? Hva er det for noe tull.

 

Har du mulighet så handler du filmen/serien på disc, vil du ha den i digitalt format så ripper du den selv. Vil du ikke ha blu rayen i hylla på grunn av plass, så gir du den bort eller noe. Hvor vanskelig er det?

 

Men slutt å snik deg unna! Det ødelegger for fremtidige serier, kvaliteten på serier osv.

 

Det er her jeg har problemer med å skjønne greia - hva slags godfølelse får man av å holde på slik? Er det rette måte å drive på med en hobby/interesse?

 

Gjør man dette foran barna sine?

gir bort bluerayen er vell det samme problemet som de ser i torrents XD, at det gis bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...