Gå til innhold

– Piratkopiering er mer jobb enn det er verdt


Anbefalte innlegg

Eg piratkopierer fordi det er eneste måten å få spilt dugelig kvalitet på.

 

Har f.eks Blu-ray av 300 filmen. Men den vil ikkje spille på min Linux maskin med mindre eg jakter ned korrekt dekrypteringsnøkkel for blu-ray'en (om den nøkkelen finnes på nettet i det hele tatt). Er heller ikkje mulig for meg å putte den Blu-ray filmen på min iPad Pro.

 

Så da blir det normalt en piratkopi også som eg putter på min NAS, selv om eg har en Blu-ray på hylla.

 

Vil ha kino opplevelse hjemme, med on-demand video slik at eg slipper å bytte disc hele tiden. Men usansett hvor mye penger man sprenger på 50+ tommer TV og lydbar/anlegg, så kan man ikke fikse bitrate på Netflix. 4K hjelper om tilgjengelig, men fremdeles bare tøv sammenlignet med skikkelig Blu-ray.

 

Om det er streamingtjeneste med 10 mbit 1080p og 20+ mbit 4K, som også har filmene eg vil se, så betaler eg gjerne, så slipper eg å dille med både Blu-ray og piratkopiering

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke bare å handle serien på dvd?

 

Eller er det noe jeg ikke får med meg?

Vet ikke om du er seriøs, og drar meg i b.... men hvis ikke så kan jeg forklare.

Svaret er ja, det er noe du ikke får med deg.

Jeg ønsker å se den med en gang den kommer. 

Sesong 9 begynte 9. september, og avsluttes 10. mars.

Bluray kommer 23. april i USA, ikke leveringsdato på Platekompaniet forøvrig.

Kjøper jeg en helt ny sesong på bluray fra USA, så kommer det garantert på over 350,- inkl frakt og derfor også 25% mva og 160,- i tollklarering i tillegg.

Hvorfor må jeg vente så lenge, og betale så mye?

Med et tastetrykk kan en ha ny episode i 1080p med 5.1 lyd rundt en time etter visning i USA.

DVD... hvor gammel er du egentlig?  :xmas:  :rofl: 

 

Endret av BigZ12
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vet ikke om du er seriøs, og drar meg i b.... men hvis ikke så kan jeg forklare.

Svaret er ja, det er noe du ikke får med deg.

Jeg ønsker å se den med en gang den kommer. 

Sesong 9 begynte 9. september, og avsluttes 10. mars.

Bluray kommer 23. april i USA, ikke leveringsdato på Platekompaniet forøvrig.

Kjøper jeg en helt ny sesong på bluray fra USA, så kommer det garantert på over 350,- inkl frakt og derfor også 25% mva og 160,- i tollklarering i tillegg.

Hvorfor må jeg vente så lenge, og betale så mye?

Med et tastetrykk kan en ha ny episode i 1080p med 5.1 lyd rundt en time etter visning i USA.

DVD... hvor gammel er du egentlig?  :xmas:  :rofl: 

 

 

Bare lurte på hvorfor du ikke så noen mulighet til å se Shameless lovlig.

 

Men du krever å se sesongen når den har premiere.

 

Kanskje du burde vurdere kravene dine litt i stedet, hva med å vente?

 

Edit: Resultatet av det du driver med - blir at denne favorittserien din ikke får noen inntekter fra slike som deg. Dermed øker sjansen for at serien blir lagt ned - eller at den blir dårligere.

 

Så... hvor gammel er du?

Endret av Mr_Spock
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurte på å se Hobbiten på nytt og kikket på NetFlix for jeg mener jeg så den var innom der ? Men nå var den vekk. Dette tror har skjedd meg med andre filmer også.

Det er mye filmer på Netflix, men noe arkiv er det ikke. Så hvis det er filmer du gjerne vil se på nytt, er det gode muligheter for at de ikke finnes på noe tjeneste du abbonnerer på.

Jeg kunne tenkt meg en tjeneste som hadde absolutt alt av materiale, og syns det er litt ubekvemt at det ikke fins.

Når gjelder den geografiske segmenteringen av markedene, forstår jeg prisforskjell, og tenker at utvalget muligens har noe å gjøre med rettigheter, men hva er motivet for å ha tidsforskjell på release, det er jo super pirat-motivering ?

Lenke til kommentar
Få piratkopierer når den lovlige tilgangen er god ifølge undersøkelse.

 

 

Er det ikke det vi har prøvd å si i alle år?

 

Hadde vi bare hatt en tilbyder å forholde oss til, så hadde nok piratkopiering forsvunne helt. Jeg er veldig fornøyd med Netflix, men de har absolutt forbedrings potensiale.

Endret av hernil
Fikset litt formatering :-)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare lurte på hvorfor du ikke så noen mulighet til å se Shameless lovlig.

 

Men du krever å se sesongen når den har premiere.

 

Kanskje du burde vurdere kravene dine litt i stedet, hva med å vente?

Jeg så Shameless lovlig da den lå på Netflix i Norge.

Så ble den tatt vekk. Brukte da VPN for å se Netflix Canada for å få med resten. (som er vel også ulovlig)

Etter det ble den flyttet til Prime, men også det kun i USA. (og der kan en ikke bruke VPN)

Prøver bare å illustrere at det er et for dyrt og håpløst system. For mange tjenester, geoblocking etc.

Jeg skrev ønsker, krever ingenting. Når det er favorittserien, så er det ikke lett å vente så lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange strømmetjenester med forskjellige filmer og serier. Men når de kommer og går og har eksklusivitet og regionblokkader, er det lett å slå på VPN og gå til TPB.

 

Et annet problem er at de ikke legger ut hele serier eller alle filmene i en serie

Doctor Who starter på sesong 5

De hadde Rambo Part 2 i en liten periode, men ingen av de andre filmene

 
Det samme problemet finnes på Spotify også. En artist kan ha halvparten av albumene og et album kan ha halvparten av sangene.

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
Lenke til kommentar

Jeg så Shameless lovlig da den lå på Netflix i Norge.

Så ble den tatt vekk. Brukte da VPN for å se Netflix Canada for å få med resten. (som er vel også ulovlig)

Etter det ble den flyttet til Prime, men også det kun i USA. (og der kan en ikke bruke VPN)

Prøver bare å illustrere at det er et for dyrt og håpløst system. For mange tjenester, geoblocking etc.

Jeg skrev ønsker, krever ingenting. Når det er favorittserien, så er det ikke lett å vente så lenge.

 

Jeg bare reagerte på at du ikke så noen annen mulighet enn å gjøre noe ulovlig.

 

Jeg havner stadig i slike situasjoner selv - med serier og filmer. Men jeg har hittil ikke trengt å laste ned noe. Men noen ganger må man vente en stund - eller bestille dyrt fra andre siden kloden.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Edit: Resultatet av det du driver med - blir at denne favorittserien din ikke får noen inntekter fra slike som deg. Dermed øker sjansen for at serien blir lagt ned - eller at den blir dårligere.

 

Så... hvor gammel er du?

Touchè ;) Jeg skjønner den, men jeg kjøper ikke dvd/bluray.

Så uten tilgang til serien på en streaming tjeneste i Norge, så tjener de ikke penger på meg uansett.

Alt jeg ser er fra streaming. Har ikke en dvd/bluray spiller heller, annet enn PS4 da. Altfor tungvindt å bruke synes jeg. Er godt opp i åra faktisk, men er ikke av de som synes LP plater og andre retro-løsninger er så kult... liker nye effektive løsninger som er enkle å bruke, og liker heller ikke fysiske medier som tar opp plass i hyller og skap.

 

Dette er vel eneste serien jeg har "problemer" med, men det er typisk at den er blant de jeg liker best. 

Derfor illustrerer dette (for meg) at det er store utfordringer mtp det jeg har skrevet før ref fragmentering, geoblocking, kostnader osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

det meste på netflix kan du få tilgang til ved bruk av en god vpn. har nordvpn og det funker utmerket for å få tilgang til amerikanske serier som ikke sendes til norge.

men må si meg enig, hvis vi hadde fått tilgang på mer streaming av film og serie annet enn de få gangene de sendes på tv, så hadde piratkopiering vert helt ubrukelig.

 

For innholdsleverandørene er dette piratkopiering, da det uansett er et brudd på retningslinjene deres.

Lenke til kommentar

 


 

Telefonen/nettbrettet kan ikke lese DVD, ingen laptoper kommer med DVD-drev lengre og hvor mange har en stasjonær med DVD-drev? I tillegg til at platene slites og blir ødelagt, mens streaming fungerer overalt.

 

 

Høres da litt vel hjelpeløst ut dette her?

 

 


 

Touchè ;) Jeg skjønner den, men jeg kjøper ikke dvd/bluray.
Så uten tilgang til serien på en streaming tjeneste i Norge, så tjener de ikke penger på meg uansett.
Alt jeg ser er fra streaming. Har ikke en dvd/bluray spiller heller, annet enn PS4 da. Altfor tungvindt å bruke synes jeg. Er godt opp i åra faktisk, men er ikke av de som synes LP plater og andre retro-løsninger er så kult... liker nye effektive løsninger som er enkle å bruke, og liker heller ikke fysiske medier som tar opp plass i hyller og skap.

 

Dette er vel eneste serien jeg har "problemer" med, men det er typisk at den er blant de jeg liker best.
Derfor illustrerer dette (for meg) at det er store utfordringer mtp det jeg har skrevet før ref fragmentering, geoblocking, kostnader osv.

 

Jeg synes selv det er et helvete med streamingtjenester som bare har en sesong, plutselig slutter å sende neste sesong osv.

 

Men jeg lar meg ikke presse til å gjøre ulovlige ting - da skaffer jeg meg heller en disc spiller og handler fysisk format - selv om jeg må vente litt.

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg skulle selge en film via digital distro hadde jeg ønsket at den nådde hele planeten samtidig for å maksimere gevinsten.

-Hva ligger egentlig bak en umiddelbart uforståelig geo-begrensing fra Netflix & co? Vet det er lisenser og slikt, men disse lisensene begrenser vel kun profit for alle a.k.a lose/lose. Særlig når det er gammel dritt som forlengst har solgt seg ferdig på fysisk medium.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes selv det er et helvete med streamingtjenester som bare har en sesong, plutselig slutter å sende neste sesong osv.

 

Men jeg lar meg ikke presse til å gjøre ulovlige ting - da skaffer jeg meg heller en disc spiller og handler fysisk format - selv om jeg må vente litt.

Jeg lar meg ikke presse til å gjøre ulovlige ting :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lar meg ikke presse til å gjøre ulovlige ting :D

 

Det som skremmer meg litt - er når fysisk format helt forsvinner, da har man ikke noe annet valg.

 

Da kan det bli som i gamle dager - at filmen ikke ble satt opp på kino i bygda - eller at du var utenbys når filmen gikk. Gikk du glipp av filmen da - så var det å håpe på om filmen kom på nrk kanskje 5 år etterpå.

 

Men vi var glade da også  :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg skulle selge en film via digital distro hadde jeg ønsket at den nådde hele planeten samtidig for å maksimere gevinsten.

-Hva ligger egentlig bak en umiddelbart uforståelig geo-begrensing fra Netflix & co? Vet det er lisenser og slikt, men disse lisensene begrenser vel kun profit for alle a.k.a lose/lose. Særlig når det er gammel dritt som forlengst har solgt seg ferdig på fysisk medium.

Det jeg ikke skjønner er at forbrukere forstår dette, men at produsentene tviholder på regionsperrer og skylder på tapt inntekt på piratkopiering, når det knapt ville eksistert pirater om alt var tilgjengelig over alt samtidig.

 

Ofte så går filmer på kino i Norge samtidig som de er tilgjengelig som nedlastning i blu-ray versjon

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...