Gå til innhold

– Piratkopiering er mer jobb enn det er verdt


Anbefalte innlegg

Alle som er fornøyde med innholdet fra Netflix, HBO, Spotify, osv, burde bøye seg ned og si erbødig takk til alle piratene som har tvunget frem utvilkingen. Hadde det ikke vært for pirater, så ville rettighetsbransjen helst solgt ting på vhs fortsatt.

 

Du vet at pirat og streaming drepte hirez lydformater i multikanal som sacd, dvd audio osv? Det neste som ryker er jo 4k uhd, 3D blu ray osv.

 

Det er faktisk ditt Netflix, HBO og Spotify som er vhs'en her.

 

Men det er forhåpentligvis bare midlertidig - og vi kommer igjen å fortsette å øke kvaliteten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra du har sans for god Scifi!  :)

 

Men jeg skjønner ikke helt den innstillingen til bare å laste ned noe i stedet for å betale for det. Snike seg inn på kino liksom? Hva er det for noe tull.

 

Har du mulighet så handler du filmen/serien på disc, vil du ha den i digitalt format så ripper du den selv. Vil du ikke ha blu rayen i hylla på grunn av plass, så gir du den bort eller noe. Hvor vanskelig er det?

 

Men slutt å snik deg unna! Det ødelegger for fremtidige serier, kvaliteten på serier osv.

 

Det er her jeg har problemer med å skjønne greia - hva slags godfølelse får man av å holde på slik? Er det rette måte å drive på med en hobby/interesse?

 

Gjør man dette foran barna sine?

 

Er jo like "feil" å rippe sine egne disker som å laste ned. Kan godt hende at du er villig til å betale flere tusen for en serie du har sett 2 ganger før, men det er jeg rett og slett ikke. Hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg kjøpt den, men det å gå til innkjøp av blueray spiller, bestille platene fra nett og vente ei uke blir rett og slett for dyrt og dårlig alternativ. 

 

Jeg har sjekket google play, itunes, netflix, viaplay og hbo. Det finnes ikke så langt jeg ser en mulighet å se denne serien uten å laste den ned. 

 

Jeg sniker ikke inn på kino, men av ren nyskjerrighet så lurer jeg på hvor mye en kino taper om du eller jeg sniker oss inn og tar en plass som ikke er i bruk. Vi kan si at kino taper det billetten er verdt men hva om du da kjøper filmen på itunes når den kommer dit? Har da det at du snek deg inn på kino vert med på at du du kjøpte den filmen? Skal det taes med i tapet av kino biletten osv? 

 

Det er ikke snakk om å snike seg unna og ikke betale for det, men det finnes faktisk ikke et annet alternativ for mange. Hadde det vært bedre om jeg hadde lastet ned ulovelig og kjøpt blueray og latt de stå på ei hylle uåpnet? Jeg kjøper også filmer, kjøpte en barnefilm forje helg og jeg betaler for netflix og viaplay. Jeg vurderte å betale for en tjeneste for å få denne serien eller kjøpe den men når den ikke finnes til salgs eller til leie digitalt så er eneste valget for veldig mange å laste den ned. 

Lenke til kommentar

Nei, jeg ser ikke på dette som det samme problemet - ihvertfall ikke samme omfanget. Er helt kurant å låne filmer osv av hverandre.

 

Man har da uansett et visst antall solgte utgaver - og ikke som torrents hvor nesten ingen handler.

 

Du ser jo her i tråden at visse til og med har fullstendig tilpasset seg til torrents.

 

Om jeg låner en blueray plate av deg, eller laster ned en torrent er nøyaktig det samme. Det medfører at jeg ikke betaler for noe jeg ser.

Lenke til kommentar

Du vet at pirat og streaming drepte hirez lydformater i multikanal som sacd, dvd audio osv? Det neste som ryker er jo 4k uhd, 3D blu ray osv.

 

Det er faktisk ditt Netflix, HBO og Spotify som er vhs'en her.

 

Men det er forhåpentligvis bare midlertidig - og vi kommer igjen å fortsette å øke kvaliteten.

 

 

Så hopper du glatt bukk over Tidal HiFi, med MQA-kvalitet. DVD Audio og SACD døde vel for over 10 år siden..

 

 

 

Til saken:

 

 

The only way to keep control of your content is to be the best provider of it.

 

Det sitatet har vært sant i snart et tiår. Musikkbransjen har forstått det og med tjenester som Tidal og Spotify er stort sett alt av musikk lett tilgjengelig i en tjeneste, ny musikk lanseres over hele kloden samtidig, og det er vel knapt et menneske igjen her i landet som laster ned MP3er.

 

Film og TV-bransjen tar vel et lite titt til musikkbransjen, gjør nøyaktig det samme og avslutter piratkopiering på dagen? Neeeida. Her skal det geoblockes, innhold er spredt over en ekstrem mengde tilbydere, masse innhold mangler (hvem orker å starte med å se en serie på sesong 8?!), prisene er ekstreme, osv osv.

 

De har rett og slett ikke forstått en dritt. Og inntil de ser lyset vil piratkopiering av film og TV fortsette. Dumskapen er vanskelig å forstå, men her er vi altså..

Endret av thklinge
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avengers Infinity War, kjøpe digitalt for 129 NOK eller kjøpe på blu-ray til 67 NOK 

Age of Ultron, kjøpe digital 139 NOK, leie digital 29 NOK, kjøpe blu-ray 67 NOK

 

Og sånn kan listen fortsette

Det lønner seg ikke å kjøpe eller leie filmer på nett

Begge filmene kan en forsåvdit strømme for ~100 NOK måneden

 

 

DVD-audio og SACD døde fordi ingen giddet kjøpe spillere som støttet formatene da CD var bra nok

Finnes masse bra musikk på Blu-ray

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hopper du glatt bukk over Tidal HiFi, med MQA-kvalitet. DVD Audio og SACD døde vel for over 10 år siden..

 

 

MQA leverer ikke ukomprimert kvalitet på høyde med dvd-audio og sacd. Kjenner godt til MQA - og det er uinteressant for folk som er opptatt av lydkvalitet/lossless. Den har heller ikke i multikanal. Jeg har en samling med flere hundre slike dvd-a og sacd - og vil aldri ha noe med MQA å gjøre.

 

 

 

DVD-audio og SACD døde fordi ingen giddet kjøpe spillere som støttet formatene da CD var bra nok

Finnes masse bra musikk på Blu-ray

 

Formatene døde ut fordi markedet for fysisk media døde. Folk sluttet å handle!! Derfor sluttet man å satse på nye ting. Vi fikk et stopp i utvikling. Mp3 ble tingen, nedlasting. I dag ser man tydelig at en hel generasjon ikke har fått med seg at lydkvalitet betyr noe.

 

Hjemme oss folk hadde de bedre kvalitet på lyden for 20-30 år siden når de lyttet på musikk. Stagnering.

 

Cd var ikke bra nok - cd har blant annet ikke mulighet for multikanal. Man prøvde å satse på blu ray audio, men det har de også gitt opp.

 

Er det bare å finne på ting i diskusjoner?

 

Tror jeg gir meg i denne tråden - argumentene er helt på tur og folk vil bare forsvare sine egne handlinger - helt til absurde nivåer. Jeg blir sett ned på - fordi jeg betaler for filmer jeg ser? 

Lenke til kommentar

MQA leverer ikke ukomprimert kvalitet på høyde med dvd-audio og sacd. Kjenner godt til MQA - og det er uinteressant for folk som er opptatt av lydkvalitet/lossless. Den har heller ikke i multikanal. Jeg har en samling med flere hundre slike dvd-a og sacd - og vil aldri ha noe med MQA å gjøre.

 

 

 

Formatene døde ut fordi markedet for fysisk media døde. Folk sluttet å handle!! Derfor sluttet man å satse på nye ting. Vi fikk et stopp i utvikling. Mp3 ble tingen, nedlasting. I dag ser man tydelig at en hel generasjon ikke har fått med seg at lydkvalitet betyr noe.

 

Hjemme oss folk hadde de bedre kvalitet på lyden for 20-30 år siden når de lyttet på musikk. Stagnering.

 

Cd var ikke bra nok - cd har blant annet ikke mulighet for multikanal. Man prøvde å satse på blu ray audio, men det har de også gitt opp.

 

Er det bare å finne på ting i diskusjoner?

 

Tror jeg gir meg i denne tråden - argumentene er helt på tur og folk vil bare forsvare sine egne handlinger - helt til absurde nivåer. Jeg blir sett ned på - fordi jeg betaler for filmer jeg ser? 

 

Er nok også en sjanse for at flerkanalslyd ikke slo an fordi det ikke passet med folks lyttevaner. Etter at musikklytting ble i mindre grad en egen aktivitet og i større grad en greie man gjorde i bakgrunnen uansett hva man drev med, endret nok folks tålmodighet og interesse seg noe. Surround i stua var også noe som hadde en eksplosiv interesse for 15ish år siden, men som har dabbet mer og mer av i det senere til fordel for fokus på interiør og tilgjengelighet. Kjenner deprimerende mange som ikke engang har et par stativhøyttalere, men bare bruker laptopen eller TVen til å høre på musikk. Til nød en sånn blåtann-pølse fra JBL eller Logitech.

 

Til film går det stort sett enten i TV-lyd eller lydplanker. Jeg tror jeg kunne klart meg med et kurant stereoanlegg, men SÅ dypt synker jeg ikke. :p

Lenke til kommentar

MQA leverer ikke ukomprimert kvalitet på høyde med dvd-audio og sacd. Kjenner godt til MQA - og det er uinteressant for folk som er opptatt av lydkvalitet/lossless. Den har heller ikke i multikanal. Jeg har en samling med flere hundre slike dvd-a og sacd - og vil aldri ha noe med MQA å gjøre.

 

 

 

Formatene døde ut fordi markedet for fysisk media døde. Folk sluttet å handle!! Derfor sluttet man å satse på nye ting. Vi fikk et stopp i utvikling. Mp3 ble tingen, nedlasting. I dag ser man tydelig at en hel generasjon ikke har fått med seg at lydkvalitet betyr noe.

 

Hjemme oss folk hadde de bedre kvalitet på lyden for 20-30 år siden når de lyttet på musikk. Stagnering.

 

Cd var ikke bra nok - cd har blant annet ikke mulighet for multikanal. Man prøvde å satse på blu ray audio, men det har de også gitt opp.

 

Er det bare å finne på ting i diskusjoner?

 

Tror jeg gir meg i denne tråden - argumentene er helt på tur og folk vil bare forsvare sine egne handlinger - helt til absurde nivåer. Jeg blir sett ned på - fordi jeg betaler for filmer jeg ser? 

Jeg tror ikke det er noen som ser ned på deg for at du ønsker best mulig kvalitet, og at du er villig til å strekke deg langt for å få det på en lovlydig måte. Full respekt fra meg i hvert fall! Jeg er også glad for at det er noen som argumenterer i mot i en diskusjon der det kan virke som om det er veldig tungt representert på den ene siden. Uten det blir det fort bare circle jerking og ingen diskusjon i det hele tatt.

 

Jeg tror og håper at folk ikke bare prøver "å finne på ting" i diskusjonen, kun for å forsvare gjerrighet og dårlig samvittighet. Om jeg har forstått deg rett så er du, kanskje over gjennomsnittet opptatt av film- og seriemediet og vil at det skal utvikle seg i positiv retning. Det er vel derfor du ønsker å støtte med penger.

 

Personlig er jeg også veldig glad i mediet, og ønsker helst ikke at det skal forsvinne eller bli dårligere. Men jeg føler også at det er mange alternative former for underholdning. Hadde det i dag blitt umulig å laste ned illegalt innhold hadde jeg ikke begynt å bruke mer penger på film og serier. Jeg hadde gått over til alternativer. Allerede i dag ser jeg at mer og mer av tiden min går til blant annet nettsurfing, youtube, og spilling, mot tid jeg bruker på å se filmer og serier. Og det er med muligheten for piratkopiering. Dette hører jeg også er tilfellet for veldig mange på min alder (tidlig arbeidsliv). Jeg vet også at det er mange som bruker mer og mer tid på sosiale medier som snapchat, instagram, og facebook, som er designet for å gjøre folk avhengige og optimaliserer for tidsbruk. Dette ser jeg også påvirker min foreldregenerasjon. Det er nok av platformer som ønsker fritiden vår, og det er knallhard konkurranse om den. Om ikke film- og seriebransjen endrer forretningsmodell tror jeg det kun vil gå én vei med det mediet, og det er ikke positivt. Jeg tror heller at mangelen på potensielle penger gir et større insetiv til forandring enn penger til en utdatert løsning. 

Endret av Ukulelen
Lenke til kommentar

Hvis det ikke finnes på Netflix, så har jeg ingen problemer med å laste det ned.

 

Tar meg et halvt minutt å sette på nedlasting fra telefonen, og rundt 5-10 minutter senere er det allerede tilgjengelig på mediasenteret på tv'en.

 

Har fremdeles et ganske strømlinjeformet oppsett fra da det ikke var noe god streaming-alternativ, som fremdeles fungerer upåklagelig.

Lenke til kommentar

Kødder du? Sammenligner du Shameless med album som ramler utenfor Spotify pga smal smak?

114 høyest rangerte serie på IMDB av alle noensinne med 8.7?

Med 2 Golden Globe nominasjoner, flere Emmy og Screen Actors guild vinnere og nominasjoner?

William H. Macy er vel noe av det beste som har vært med i en komedie-/dramaserie.

 

Synes det er meget spesielt at vi i Norge ikke skal få tilgang til denne serien i en streaming-tjeneste.

Og når en må vente 7mnd på en bluray, som en må importere til såpass høy pris, eller vente ennå lenger til norsk utgivelse så er det vel ikke rart jeg fristes av å laste ned ulovlig?!? Gratis, bare timer etter den vises i USA og med 1080p og 5.1 lyd... 

Uten å bli kalt gnien... 

 

 

Nå kan ikke musikk og tvserier i det heletatt sammenliknes sånn sett, men det er relativt sett større artister enn Shameless som mangler fra Spotify. Folk overvurderer utvalget på musikktjenestene, de er tilfredstillende kun for folk som "liker det meste egentlig".

 

Du er gnien og piratkopieringen din har drept tålmodigheten. Noe kan være verd å vente på.

Lenke til kommentar

Nå kan ikke musikk og tvserier i det heletatt sammenliknes sånn sett, men det er relativt sett større artister enn Shameless som mangler fra Spotify. Folk overvurderer utvalget på musikktjenestene, de er tilfredstillende kun for folk som "liker det meste egentlig".

 

Du er gnien og piratkopieringen din har drept tålmodigheten. Noe kan være verd å vente på.

Ikke verdt å vente på når alle kompiser, eller media/sosiale media osv har røpet hva som skjer i løpet av sesongen en selv må vente 7-8 mnd på, for å ikke bli kalt gnien av en kverulant som deg.

Lenke til kommentar

Nå kan ikke musikk og tvserier i det heletatt sammenliknes sånn sett, men det er relativt sett større artister enn Shameless som mangler fra Spotify. Folk overvurderer utvalget på musikktjenestene, de er tilfredstillende kun for folk som "liker det meste egentlig".

 

Du er gnien og piratkopieringen din har drept tålmodigheten. Noe kan være verd å vente på.

Hvordan er man gnien om man er villig til å betale ekstra for å se noe lovlig, men ikke har annet alternativ enn å laste ned?

 

Filmer går det til nød an å vente på, men serier blir spoilet dagen etter at det er sendt i USA

Lenke til kommentar

Ser at mange klager på at folk som laster ned er gnien og ikke klarer å vente til det kommer til norge.. For min del (ser stort sett kun serier) så laster jeg ned ene og alene for at det ikke finnes en annen plass, men jeg foretrekker å streame fremfor å laste ned. Men finnes ikke serien jeg vil se på noen streaming tjenester så blir det til at den blir lastet ned. 

 

Så for VELDIG mange så har ikke penger eller tid noe med at vi laster ned tv serier. 

Lenke til kommentar

Har vært "bevist" at pirater bruker mer penger på media enn "lovlige" folk

Jeg har sluttet å kjøpe, kun på grunn av at jeg skriver filmene på ønskelisten og får de i bursdager og til jul

 

Priatene har skapt mange arbeidsplasser, men ikke arbeidsplassene piratene vil ha (anti-pirater)

Piratene ville heller at produsentene hadde skapt flere arbeidsplasser ved å gjøre alt tilgjengelig for alle, kanskje vi hadde hatt FireFly og andre serier som ble kuttet, siden det virker som at det er kun USA som teller når de vurderer om de skal fortsette med serier

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...