Gå til innhold

Er det vanlig å få gigant-faktura på komm.avg. i januar?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I fjor kjøpte jeg for første gang selveierbolig. I kommunen min faktureres de kommunale avgiftene 4 ganger i året og da vi overtok i april har vi altså betalt 3 ganger hittil. De 3 gangene var fakturaen på ~3600 kr. Dette ganget opp med 4 blir tilnærmet det som sto opplyst som kommunale avgifter på Finn-annonsen til boligen/prospektet.

 

Nå for et par dager siden kom faktura for Q1 2019, på over 16 000 KRONER (!!!!)

 

Jeg klarer ikke å forstå fakturaen heller da det står mange tusen i vann, enda mer i kloakk pluss at det deretter er trekt fra et beløp for både vann og kloakk igjen.

 

Jeg trodde også denne fakturaen kom til å være på 3600 kroner og det er det jeg har satt av. Har ikke sjans til å betale 16k.

 

Kan noen hjelpe meg å tyde fakturaen? Det er første gang jeg har selveier og fikk som sagt ikke januar-fakturaen i fjor. Er det normalt at den er så stor eller det må ha skjedd en feil i systemet til kommunen her?

 

På forhånd takk. Hilsen fortvilet huseier

 

Faktura:

 

V6Fb6uz.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke å forstå fakturaen heller da det står mange tusen i vann, enda mer i kloakk pluss at det deretter er trekt fra et beløp for både vann og kloakk igjen.

 

Kan noen hjelpe meg å tyde fakturaen? Det er første gang jeg har selveier og fikk som sagt ikke januar-fakturaen i fjor. Er det normalt at den er så stor eller det må ha skjedd en feil i systemet til kommunen her?

Den høye fakturaen skyldes at kommunen mener eiendommen har brukt 276 kubikk vann og avløp i 2018, mens du har betalt for 74. Det er normalt at differansen blir korrigert på den første fakturaen i år.

 

 

Det du må finne ut av er om det er feil i fakturagrunnlaget, dvs. mengden vann som legges til grunn for fakturaen.

 

Har du brukt mye vann?

Har du avlest vannmåleren feil?

Har kommunen gjort noe feil i forbindelse med registrering av vannforbruk?

etc.

Lenke til kommentar

276 m3 vann er ganske høyt årsforbruk - det betyr 756 liter per døgn hele året.   Kloakkavgiften vil alltid være det samme antall kubikkmeter (men annen pris) fordi det regnes at det du bruker i vann også går ned i avløpet som koster ekstra ift renseanlegg osv.  Eneste unntak ift dette er om du har en egen måler for utevann (type vanne gresset osv) - da kan du evt kun få måling for vann men ikke kloakk.

 

Det kan jo evt være at forrige eier har underrapportert vannforbruk (slik at det etter eierskifte og korrekt avlesning ser ut som et høyt forbruk for fjoråret) eller at det ikke er avlest for fjoråret (da blir det skjønnsmessig vannforbruk ihht boligareal).

 

Jeg tipper kanskje at det er underrapportert da 74 m3 forbruk ila ett år tilsvarer mer 1-2 personer i en leilighet uten hagevanningsbehov osv. (Men har huset/eiendommen ligget nærmest "brakk" med enslig pensjonist eller lign senere år, så kan det være korrekt).

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens.

 

På overtakelsesdatoen av eiendommen leste vi av vannmåleren sammen. Jeg tok vare på en kopi av protokollen og ser at vi da 1/4-2018 leste av 7226.

 

Da jeg leste av måleren 31/12-2018 var den på 7490.

 

Det vil si et forbruk på 264 (m3?) på 9 måneder.

 

 

Har du brukt mye vann?
Har du avlest vannmåleren feil?
Har kommunen gjort noe feil i forbindelse med registrering av vannforbruk?
etc.

 

Vi er 2 personer som tar en dusj hver dag. Vi kjører vaskemaskin ca. 4 ganger i uka og oppvaskmaskin hver 1-2 dag (oftest hver 2. dag)

 

Jeg tviler på at jeg har lest den av feil. Måleren står i dag 27/2-20187550

Det er 60 m3 på 2 måneder. Bruker man virkelig så mye vann på "normale" ting som å dusje og vaske klær/oppvask??

 

276 m3 vann er ganske høyt årsforbruk - det betyr 756 liter per døgn hele året.   Kloakkavgiften vil alltid være det samme antall kubikkmeter (men annen pris) fordi det regnes at det du bruker i vann også går ned i avløpet som koster ekstra ift renseanlegg osv.  Eneste unntak ift dette er om du har en egen måler for utevann (type vanne gresset osv) - da kan du evt kun få måling for vann men ikke kloakk.

 

Det kan jo evt være at forrige eier har underrapportert vannforbruk (slik at det etter eierskifte og korrekt avlesning ser ut som et høyt forbruk for fjoråret) eller at det ikke er avlest for fjoråret (da blir det skjønnsmessig vannforbruk ihht boligareal).

 

Jeg tipper kanskje at det er underrapportert da 74 m3 forbruk ila ett år tilsvarer mer 1-2 personer i en leilighet uten hagevanningsbehov osv. (Men har huset/eiendommen ligget nærmest "brakk" med enslig pensjonist eller lign senere år, så kan det være korrekt).

 

Dersom forrige eier har "underrapportert forbruket", hva kan jeg gjøre med dette? Jeg har boligkjøperforsikring, hvis det har noe å si.

 

Er ganske forvirra nå....



Anonymous poster hash: fbe6b...4c6
Lenke til kommentar

Enten har du lekkasje et sted, eller så bruker dere enormt mye vann for 2 personer. Vaskemaskin og oppvaskmaskin bruker ikke så mye, men dersom dere dusjer lenger hver gang, og ikke har "sparedusj", går det mye vann her.

 

Jeg har gått igjennom mine notater for de årene jeg har hatt vannmåler, og forbruket mitt ligger på 30-40 kbm pr pers pr år.

Lenke til kommentar

Det å underrapportere er vell vanskeleg dersom du var tilstades ved målaravlesinga?

 

Kan det være ein sjangs for at du har lekkasje som renn rett ut i avløp slik at du ikkje har merka det?

 

 

Sjekk at klosettet/-ene ikke står og sildrer konstant.

 

Ingenting står og renner eller sildrer, hverken kraner eller toaletter.

 

Da gjenstår det vel kun 1 ting og det er at vannmåleren ikke fungerer som den skal?

Når jeg tapper vann så begynner hjulene på den å spinne, og de stopper helt opp når jeg stenger av vannet. Så den "står ikke og går" av seg selv, men kan det være at den måler for mye når den først begynner å måle? Den ser veldig gammel ut, her er et bilde:

 

 

bNHdMLs.jpg

 

 

 

Anonymous poster hash: fbe6b...4c6

Lenke til kommentar

Enten har du lekkasje et sted, eller så bruker dere enormt mye vann for 2 personer. Vaskemaskin og oppvaskmaskin bruker ikke så mye, men dersom dere dusjer lenger hver gang, og ikke har "sparedusj", går det mye vann her.

 

Jeg har gått igjennom mine notater for de årene jeg har hatt vannmåler, og forbruket mitt ligger på 30-40 kbm pr pers pr år.

 

For å si det sånn... varmtvannstanken vår er på 200 liter. Og begge to dusjer før den rekker å bli tom for varmtvann. Så det vil si at i "værste tilfelle" så¨fyller den på med 200 liter vann om dagen. Selv om det sjeldent skjer at vi tømmer den.

 

Det er jo mye mindre enn de 756 som ble nevnt over her :/

 

Anonymous poster hash: fbe6b...4c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at jeg har lest den av feil. Måleren står i dag 27/2-20187550

Det er 60 m3 på 2 måneder. Bruker man virkelig så mye vann på "normale" ting som å dusje og vaske klær/oppvask??

I følge en kalkulator jeg fant på nett så er 60m3 = 60 000 liter vann = 1000 liter om dagen på de 2 månedene.

 

Det er jo galskap og jeg har med 100% sikkerhet ikke brukt så mye....

 

Anonymous poster hash: fbe6b...4c6

Lenke til kommentar

For å si det sånn... varmtvannstanken vår er på 200 liter. Og begge to dusjer før den rekker å bli tom for varmtvann. Så det vil si at i "værste tilfelle" så¨fyller den på med 200 liter vann om dagen. Selv om det sjeldent skjer at vi tømmer den. Det er jo mye mindre enn de 756 som ble nevnt over her :/ Anonymous poster hash: fbe6b...4c6

Husk at når du dusjer, så blander du forhåpentligvis varmt og kaldt vann i blandebatteriet, slik at du kan bruke betydelig mer enn mengden vann som er i varmtvannstanken. Vet ikke, men vil tro at en 200 liters tank fort gir godt over 400 liter vann i dusjetemperatur..

 

Ellers er vannforbruket fra dere tok over, for forbruket avregnes første regning hvert år slik at du betaler for faktisk forbruk. De tidligere regningene er bare antatt forbruk.

 

Du har altså brukt betydelig mer i fjor enn de har anslått at du gjør og avregner deretter

Endret av aklla
Lenke til kommentar

På overtakelsesdatoen av eiendommen leste vi av vannmåleren sammen. Jeg tok vare på en kopi av protokollen og ser at vi da 1/4-2018 leste av 7226.

Veldig bra.

 

Da gjenstår det å finne ut om noe lekker slik at det går mye vann eller om vannmåleren har fått illebefinnende.

 

Forslag:

Les av måleren før og etter en dusj. Hvor mye vann påstår måleren at gikk med til dusjen?

Les av måleren før og etter en periode uten at dere bruker vann, f.eks. rett før dere sovner og rett etter dere våkner.

Lenke til kommentar

Forslag:

Les av måleren før og etter en dusj. Hvor mye vann påstår måleren at gikk med til dusjen?

Les av måleren før og etter en periode uten at dere bruker vann, f.eks. rett før dere sovner og rett etter dere våkner.

 

Det skal jeg få gjort.

 

Her er et bilde av måleren når det ikke tappes noe vann. Skal ikke alle pilene stå på 0 når det ikke tappes vann?

 

 

cHLY3Da.jpg

 

 

 

Anonymous poster hash: fbe6b...4c6

Lenke til kommentar

Anngående vannforbruk så har vi brukt 208m3 vann i året med 4 i familien pluss en leieboer som har sønnen sin på besøk annenhver helg.
Vi har frem til i høst hatt en do med lekk sisterne som har småsildret fra tid til annen men alikavel 208 kubikk i året.
Så 276 kubikk på 2 personer er mye.
Enten dusjer dere lenge hver dag eller så forsvinner vannet andre steder.

 

Pilene skal ikke stå i null når måleren står stille.
Disse pilene snurrer også med forbruket og rett og slett stopper opp når forbruket stopper men de lar deg følge med på forbruket og den viseren det står x0,001 skal gjøre 1 omdreining for 1 liter forbrukt vann om jeg har forstått det rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal jeg få gjort. Her er et bilde av måleren når det ikke tappes noe vann. Skal ikke alle pilene stå på 0 når det ikke tappes vann?[/i]Anonymous poster hash: fbe6b...4c6 [/i]

Så vidt jeg vet går de rundt når du bruker vann, og stille når du ikke bruker. De stopper der de stopper og går ikke til 0.

Snurrer det lille tannhjulet når du ikke bruker vann?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Vannmålere kan kanskje vise feil, men da vil de heller vise for lavt forbruk enn for høyt, pga forurensninger i verket. Det er enda mer usannsynlig at din måler skulle få feil akkurat når du overtar boligen. De blir byttet ut regelmessig, mener de byttes hvert 10-15 år. Jeg har ikke merket forskjell i forbruk før og etter bytte, og jeg har hatt vannmåler i mange år.

 

Ettersom din VVB er 200 liter, og vannet holder ca 85 grader, får du ca 500 liter vann i dusjen før vannet blir for kaldt (husk at den begynner å varme så snart termostaten slår inn, så den varmer vannet mens du dusjer). Sjekk vannforbruk på din vaskemaskin og oppvaskmaskin, det kan være at du har modeller som bruker mye vann. Skyller du ofte ned WCer? Da går det ca 10 liter hver gang, hvis du ikke har WC med halv spyling. Husk det gamle ordtaket "if it's yellow, let it mellow, if it's brown, flush it down". Lar du vannet renne mens du pusser tenna? Tapper du lenge i kjøkkenkrana for å få kaldt drikkevann? Vanner du plena? Vasker du bilen? Bruker du vann til andre ting? Hver av disse tingene bruker ca 10-15 liter pr minutt.

Lenke til kommentar

Pilene skal ikke stå i null når måleren står stille.

Disse pilene snurrer også med forbruket og rett og slett stopper opp når forbruket stopper men de lar deg følge med på forbruket og den viseren det står x0,001 skal gjøre 1 omdreining for 1 liter forbrukt vann om jeg har forstått det rett.

 

Så vidt jeg vet går de rundt når du bruker vann, og stille når du ikke bruker. De stopper der de stopper og går ikke til 0.

Snurrer det lille tannhjulet når du ikke bruker vann?

 

Selvfølgelig, skjønte nå at det er desimalene. Nei, det lille tannhjulet står i ro når vannet ikke tappes.

 

Vannmålere kan kanskje vise feil, men da vil de heller vise for lavt forbruk enn for høyt, pga forurensninger i verket. Det er enda mer usannsynlig at din måler skulle få feil akkurat når du overtar boligen. De blir byttet ut regelmessig, mener de byttes hvert 10-15 år. Jeg har ikke merket forskjell i forbruk før og etter bytte, og jeg har hatt vannmåler i mange år.

 

Ettersom din VVB er 200 liter, og vannet holder ca 85 grader, får du ca 500 liter vann i dusjen før vannet blir for kaldt (husk at den begynner å varme så snart termostaten slår inn, så den varmer vannet mens du dusjer). Sjekk vannforbruk på din vaskemaskin og oppvaskmaskin, det kan være at du har modeller som bruker mye vann. Skyller du ofte ned WCer? Da går det ca 10 liter hver gang, hvis du ikke har WC med halv spyling. Husk det gamle ordtaket "if it's yellow, let it mellow, if it's brown, flush it down". Lar du vannet renne mens du pusser tenna? Tapper du lenge i kjøkkenkrana for å få kaldt drikkevann? Vanner du plena? Vasker du bilen? Bruker du vann til andre ting? Hver av disse tingene bruker ca 10-15 liter pr minutt.

 

Det står 1981 på min vannmåler, og huset er fra 1981 så det er vel trolig at den er 38 år gammel? Hvem har ansvaret for å bytte de ut?

 

Oppvaskmaskinen jeg har står det at bruker ca. 13 liter per vask.

Vaskemaskinen står oppgitt med et årlig vannforbruk på ca. 11700 liter.

Dette er vel ikke spesielt mye?

 

WC skylles ned "normalt" antall ganger, vi er som sagt bare 2 personer her og vi er kun hjemme og oppe av senga ca. 5 timer hver dag da vi er på jobb og skole sent hver dag.

 

Vannet renner ikke mens vi pusser tennene. Drikker ikke vann fra krana, så det er sjeldent det står for å bli kaldt.

Plenen har vi ikke vannet hittil så 0 forbruk der.

Bilen har jeg vasket 4-5 ganger. Fyller 100 liter i et akvarium ca. hver 3-4 uke.

 

Det er det jeg kommer på.

 

Anonymous poster hash: fbe6b...4c6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...