Gå til innhold

Forslag til valg av stol til lange timer foran skjermene?


Anbefalte innlegg

Bortsett fra en stressless ^^ Gjerne i ekte skinn.

 

Tja, definer evig. Mer enn 10 år til en stol enten det er lenestol eller kontorstol er nok veldig bra og kanskje et resultat av godt vedlikehold og forsiktig bruk.

 

Stressless er flott og en del av disse er tilgjengelig med mulighet for kontorstolunderstell. Jeg har i grunn hatt lyst på en slik en, men jeg klarer ikke å rasjonalisere ett slikt valg. Prisen er ikke det verste. Til kontorbruk ville jeg dog valgt noe annet.

 

 

Ahh, glemte forøvrig å si at jeg veier ca. 75kg, så det er ikke så himla viktig med vekten/hva den tåler for min del...

 

Jeg har en ikea kontorstol i skinn som blir benyttet til hobbybruk som har holdt seg overraskende godt i over fem år. Jeg har noen kilo på deg og den har vært brukt mye i perioder uten at stolen virker nevneverdig slitt. Hverken skinn eller puter ser ut til å være nedsittet/slitt og for en stol til rundt 3.5k med armlen og nakkestøtte synes jeg den har vært bra. Den er ikke tilgjengelig i sortimentet til ikea nå dessverre. Hvordan kvaliteten er på de stolene de har nå vet jeg ikke. Siden du ikke er interessert i nye professjonelle stoler så er mitt tips enten brukt professjonell eller ny ala ikea. Jeg tror jeg hadde valgt brukt i ditt tilfelle hvis jeg hadde en hardlimit på budsjett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh, glemte forøvrig å si at jeg veier ca. 75kg, så det er ikke så himla viktig med vekten/hva den tåler for min del...

 

Denne tråden er faretruende nær å gå OT nå, så skal prøve å komme med et mer direkte svar på ditt opprinelige spørsmål :) 

 

Den Svive lynx stolen du linker til å første posten ser ut til å ha samme sakse mekanismen for gynging/tilt som jeg selv har god erfaring med. Ser dog at den har ganske agresiv sidestøtte, om du eksempelvis liker å sitte med en fot krysset under den andre i stolen vil ikke dette være særlig behagelig i denne stolen, selv foretrekker jeg stoler uten noen sidestøtte på sitteputen da jeg gjerne liker å krysse føttene. PU Læret som og som regel blir brukt på disse stolene blir fort varmt og klamt en varm sommerdag så det kan være greit å ta med seg i vurderingen. 

 

IKEA Stolen du linker til er nok den mest ergonomisk korrekte stolen å bruke, mesh ryggen er og langt kjøligere og bedre om sommeren. Men det kommer jo litt ann på hva du er ute etter i en kontorstol, om du vil lene deg tilbake og slappe av forran PCen vil kanskje Lynx stolen treffe litt bedre med mer polstring og mulighet for en mer avslappet sittestilling. 

 

Ellers har jeg lite tips på konkrete stoler innen prisklassen, selv bruker jeg en Kinnarps PLUS[8] på jobben, en fantastisk god stol, men er ganske mange hakk over din prisklasse dessverre. Du kan eventuelt se på brukte stoler fra butikker som dette http://sogroup.no/main.aspx?page=articlelist&gid=1&gidlevel=1 som kjøper ut stoler fra kontorbedrifter som av uvisse grunner kvitter seg med helt fint fungerende stoler i tider og utider. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Her er de 10 mest solgte stolene med armlener under 2000.

 

https://prisjakt.no/product.php?j=3597837,3724741,3724739,3724746,3724736,4857837,3796593,4858276,577644

 

Var innom og testet stoler på Staples for noen år siden og det var ingen av dem de solge som falt særlig i smak, men det er noen år siden, så av denne listen så faktisk den fra IKEA best ut. Veldig greit å ha pustende materiale bak og det former seg etter ryggen. Høy stol er ganske greit å ha og også korsryggstøtte. Mer usikker på byggekvaliteten du får for 1,6K, men IKEA pleier å være strenge på kvalitetskontroll.

 

Finnes i både stoff og skinn.

https://www.ikea.com/no/no/p/markus-arbeidsstol-vissle-mork-gra-70261150/

https://www.ikea.com/no/no/p/markus-arbeidsstol-svart-glose-robust-svart-40103100/

 

 

Du vet som regel ikke om en stol er god før du har testet den personlig. Vanskelig å bedømme av bilder.

 

Edit: ser det er et innlegg som allerede bekrefter at IKEA-stolen er grei kvalitetsmessig, så da burde den vel være safe.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg har en eldre modell av DENNE og kan anbefale den om du vil ha en god og billig stol. Jeg sitter foran PCen nesten hele dagen og har null ubehag i kroppen med denne. Har også slitt med ryggproblemer før når jeg hadde super billige drittstoler fra jysk/ikea, men har ikke hatt noen problemer siden jeg kjøpte denne. Det eneste jeg vil anbefale å kjøpe i tillegg er SLIKE puter til armlenene da de er ganske harde og ubehagelige uten, og dette øker komforten på stolen drastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, definer evig. Mer enn 10 år til en stol enten det er lenestol eller kontorstol er nok veldig bra og kanskje et resultat av godt vedlikehold og forsiktig bruk.

 

Stressless er flott og en del av disse er tilgjengelig med mulighet for kontorstolunderstell. Jeg har i grunn hatt lyst på en slik en, men jeg klarer ikke å rasjonalisere ett slikt valg. Prisen er ikke det verste. Til kontorbruk ville jeg dog valgt noe annet.

 

Ei jeg kjenner har 2 x 3 skinnsofa, den er 98% lik som den var da den ble kjøpt for 20 år siden. Noen mener skinn blir bedre med årene om det vedlikeholdes riktig. På hvilken måte eller hvordan vet jeg ikke. Men det er slitesterkt og behagelig.

 

Hvis du prøver stressless, kommer du ikke til å angre ^^

 

Til kontorbruk så tenker jeg det er noe annet ja. Da vil man jo ikke slappe av, men være konsentrert. I og med at man konsentrerer seg bedre når kroppen slapper av, så man får mer energi å bruke i hodet, så er det jo litt andre dynamikker - man må vel gjerne opp og ned, hente papirer osv, da blir det upraktisk ^^

Lenke til kommentar

Jeg støtter forslag om Stressless 100%. Det finnes ikke noe bedre for kjempelange økter. Du kan bruke 10k på en kontorstol og ikke engang være i nærheten av komforen til en 500 kroners IKEA-lenestol.

 

Tastaturet legger du i fanget, og musen på et lite bord i samme høyde som armlenet.

 

Jeg brukte denne da jeg raidet hardcore i World of Warcraft i en av verdens beste guilds:

https://www.ikea.com/no/no/p/pello-lenestol-holmby-natur-50078464/

 

Det er den eneste måten å spille 16 timer om dagen på.

 

 

Jeg trur helt ærlig at den eneste grunnen til at folk bruker kontorstoler er av gammel vane. Så fort du får øynene opp for noe med litt mer komfor, så går du aldri tilbake.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg støtter forslag om Stressless 100%. Det finnes ikke noe bedre for kjempelange økter.

'I will fight you on this'.

 

 

Men seriøst, sitteball.

Det er bra saker, og... man trenger ikke bruke den mer enn en halv-time, hver dag.

 

Så... det å veksle, i sittestilling, er uansett bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg støtter forslag om Stressless 100%. Det finnes ikke noe bedre for kjempelange økter. Du kan bruke 10k på en kontorstol og ikke engang være i nærheten av komforen til en 500 kroners IKEA-lenestol.

 

Tastaturet legger du i fanget, og musen på et lite bord i samme høyde som armlenet.

 

Jeg brukte denne da jeg raidet hardcore i World of Warcraft i en av verdens beste guilds:

https://www.ikea.com/no/no/p/pello-lenestol-holmby-natur-50078464/

 

Det er den eneste måten å spille 16 timer om dagen på.

 

 

Jeg trur helt ærlig at den eneste grunnen til at folk bruker kontorstoler er av gammel vane. Så fort du får øynene opp for noe med litt mer komfor, så går du aldri tilbake.

Fått en vridning i kneet og ankelen, så nå er jeg tilbake i stresslessen. :p

Kommer nok til å "bo" her en stund uansett. Er ganske behagelig.

Og har et lite bord som jeg har den andre skjermen på. ^^

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Som en som veier 100+ kilo selv kan jeg skrive under på at AK Racing er noe skikkelig dritt. Hadde først en DX-Racer stol med en form for saksemekanisme for gyngingen som holdt fra 2010 til 2015 uten mekaniske feil annet enn at "skinnet" på den ble litt lurvette. Byttet denne it med en AK-Racing stol som skulle tåle 150 kilo som jeg heldigvis er langt ifra å veie. Den varte ca ett år før den knakk på infestngen til gynge mekanisme, fikk en flunkende ny stol med komplett, ett år senere skjedde akkurat det samme i akkurat samme infestningen, knakk rett av på sveisen. Ga da opp på hele sulamitten å kjøpte meg en noblechair med samme saksemekanismen som DX Racer stolen hadde som så langt har vært langt bedre enn AK-Racing skiten. 

 

Denne typen stoler er riktignok ikke spesielt ergonomiske eller fornuftige å kjøpe uansett, men jeg sitter for det meste på en go kinnarps stol på jobben og prøver ikke å sitte like lenge forran PCen hjemme.

 

hei, kan du utdype hva du mener med at selv Noblechair ikke er ergonomisk eller fornuftig? Tenker du på det mangler justeringsmuligheter? Hva mener du er forskjell fra kontorstolen og den Noblechair?

Lenke til kommentar

hei, kan du utdype hva du mener med at selv Noblechair ikke er ergonomisk eller fornuftig? Tenker du på det mangler justeringsmuligheter? Hva mener du er forskjell fra kontorstolen og den Noblechair?

 

Nå har jeg noblechairs HERO som nok er de mest "fornuftige" av gaming stolene da en har justerbar korsryggs støtte som gjør at du faktisk kan sitte med noenlunde rak rygg når du sitter bak i stolen dersom du stiller denne inn på den mest aggresive innstillingen. Problemet de fleste gaming stoler har er at de ofte er krummet innover som gjør at du blir sittende med krummet rygg i det du lener deg bak i stolen, en svært ugunstig sittestilling for ryggen din, her har alle gaming stol produsenter en del svin på skogen. 

 

Kontorstolen jeg bruker på jobb tvinger meg i større grad til å sitte i god positur , har et hav med justeringsmuligheter og er svært solid bygd . Poenget mitt er vel uansett at du betaler for mye mer enn du får med typiske "gaming" stoler enn om du først som sist kjøper deg en skikkelig kontorstol. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Nå har jeg noblechairs HERO som nok er de mest "fornuftige" av gaming stolene da en har justerbar korsryggs støtte som gjør at du faktisk kan sitte med noenlunde rak rygg når du sitter bak i stolen dersom du stiller denne inn på den mest aggresive innstillingen. Problemet de fleste gaming stoler har er at de ofte er krummet innover som gjør at du blir sittende med krummet rygg i det du lener deg bak i stolen, en svært ugunstig sittestilling for ryggen din, her har alle gaming stol produsenter en del svin på skogen. 

 

Kontorstolen jeg bruker på jobb tvinger meg i større grad til å sitte i god positur , har et hav med justeringsmuligheter og er svært solid bygd . Poenget mitt er vel uansett at du betaler for mye mer enn du får med typiske "gaming" stoler enn om du først som sist kjøper deg en skikkelig kontorstol. 

Takker! Du har nå brukt den i noen måneder korrekt? Hva er dommen så langt?

Lenke til kommentar

Takker! Du har nå brukt den i noen måneder korrekt? Hva er dommen så langt?

 

I november har jeg hatt stolen ett år. Jeg har typen i ekte skinn så kan ikke utale meg om kvaliteten på pleather utgaven. Men det virker som en solid stol og har etter alt å dømme akkurat samme vippe mekanisme som DX Racer stolen jeg hadde i 5 år uten noen defekter, så jeg er alt i alt godt fornøyd med stolen for hva den er, den nevnte innebygde korsryggs støtten gjør at akkurat denne stolen er en liten liga over sine konkurenter når det kommer til ergonomi. 

 

Edit: Kan og være verdt å nevne at foamen noble chairs bruker er ganske mye harere enn hva andre produsenter bruker, for meg som veier 100+ er dette helt ypperlig, men kan se for meg at det fort kan bli litt hardt for folk som veier en del mindre. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg brukte kontor stoler i alle år, men kjøpte en gaming stol etter jeg prøvde kammeraten min sin. Det var som magi. Aldri vondt i ryggen lengre av og sitte. Blir ikke sliten i stolen uansett og lenge jeg sitter.

 

At jeg ikke har kjøpt noe lignende for 15 år siden irriterer meg da jeg har slitt litt med ryggen. Ak racing er vist merket jeg har.

 

Minst og huske den kosta en 2.500 eller noe i den duren da. Men verd hver eneste krone for så mye tid jeg bruker i stolen til tider.

Lenke til kommentar

Jeg brukte kontor stoler i alle år, men kjøpte en gaming stol etter jeg prøvde kammeraten min sin. Det var som magi. Aldri vondt i ryggen lengre av og sitte. Blir ikke sliten i stolen uansett og lenge jeg sitter.

 

At jeg ikke har kjøpt noe lignende for 15 år siden irriterer meg da jeg har slitt litt med ryggen. Ak racing er vist merket jeg har.

 

Minst og huske den kosta en 2.500 eller noe i den duren da. Men verd hver eneste krone for så mye tid jeg bruker i stolen til tider.

Dette er stikk i strid med det de fleste konkluderer med. Hvilken kontorstol var det du brukte før?

Lenke til kommentar

Jeg støtter forslag om Stressless 100%. Det finnes ikke noe bedre for kjempelange økter. Du kan bruke 10k på en kontorstol og ikke engang være i nærheten av komforen til en 500 kroners IKEA-lenestol.

 

Tastaturet legger du i fanget, og musen på et lite bord i samme høyde som armlenet.

 

Jeg brukte denne da jeg raidet hardcore i World of Warcraft i en av verdens beste guilds:

https://www.ikea.com/no/no/p/pello-lenestol-holmby-natur-50078464/

 

Det er den eneste måten å spille 16 timer om dagen på.

 

 

Jeg trur helt ærlig at den eneste grunnen til at folk bruker kontorstoler er av gammel vane. Så fort du får øynene opp for noe med litt mer komfor, så går du aldri tilbake.

 

Jeg støtter Stressless 0%. Hvis du skal sitte lange økter med produktive oppgaver så er sitteposisjon ekstremt viktig for å hindre RSI.

 

Hilsen en som sliter med RSI

Lenke til kommentar

Dette er stikk i strid med det de fleste konkluderer med. Hvilken kontorstol var det du brukte før?

Folk er forskjellige. Bare sier hvordan det er for meg.

 

Har hatt sikkert 6-7 forskjellige kontor stoler og 2 stressless husker så vidt navnet på søstra mi, så ikke mulighet til at jeg husker hva de het :p (Er elendig med navn) Stressless gir med dårlig arbeids stilling, blir svært sliten.

 

Når jeg tenker litt mer over det nå, så er vel kontor stolene jeg har hatt mye mykere seter enn denne jeg har nå.  Den er relativt hard, men ikke vond hard. Tipper det er at jeg "siger" litt ned i skum eller hva enn jeg sitter på som har gjort at jeg har fått en dårlig stilling til og arbeide i.

 

Mulig en hardere kontorstol kunne gjort det samme.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...