Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen mellom vanlig bil og banebil?


Løvås1

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på bilmarkedet og leter etter en kul bil å kjøpe.

 

På noen riktig gromme biler på finn.no står det i annonsen at det er banebil.

 

Jeg skjønner at det er slik at oftest har ikke banebiler skilt.

 

Jeg ser for meg å mekke på bilen jeg skal kjøpe for å lære meg det tekniske.

 

Jeg har altså tre spørsmål:

 

Hva er det som gjør at banebiler ikke har/får bilskilt?

 

Hvor stor kostnad og tidsbruk vil det være å gjøre en banebil om til vanlig bil?

 

Er det verdt å gjøre investeringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som gjør at banebiler ikke har/får bilskilt?

Med "banebil" mener du vel sannsynligvis biler som er stylet, trimmet osv, men som ikke benyttes i organisert motorsport, men kun noen runder på en bane under "Gatebil" treff eller lignende.

 

Dersom det ikke er skilter på bilen, så er det sannsynligvis fordi den ikke er teknisk godkjent, som kan komme av flere grunner, men det er nok gjort endringer som gjør at bilen ikke gjennomgår teknisk kontroll.

 

Hvor stor kostnad og tidsbruk vil det være å gjøre en banebil om til vanlig bil?

Hvor langt er et tau?

Det kommer helt an på type bil, og hva som er gjort med bilen. Det er trivielt å fjerne et ulovlig senkesett og noe trimming, litt verre dersom det er gjort endringer i bærende konstrusjon, satt inn annen motor eller lignende.

 

 

Er det verdt å gjøre investeringen?

NEI !

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bilen som har fått meg til å reise spørsmålet er en rx8 til 32.000.

 

Det virker jo som ett kupp, men jeg regner med at det er flere ting som ikke er lovlig på norske veier med bilen.

 

Men om det "kun" er å bytte motor på bilen som må til for å gjøre den EU god så er vel det billigere enn å kjøpe en ny rx8?

Lenke til kommentar

Den bilen er importert og der er bare betalt moms på den, så det må betales engangsavgift hvis den skal ha skilt. Bilen er såpas gammel at det nok ikke er en enorm sum, men en god del titusner er det nok. Videre mangler den store deler av interiøret som må skaffes. Du må ha de airbaggene bilen kom med og du må ha baksete og seler. Understellet må byttes til orginal hvis du ikke får tak i tuv papirer tildet. Er bilen importert fra Japan er det mulig du må bygge den helt orginal pga bilen ikke er typegodkjent i europa. Eksosen kan være godkjent hvis den har katalysator

 

Hvis selger har alle de orginale delene kan det være lønnsomt, men hvis ikke er det bare å glemme, spesielt siden bilen har rattet på feil side

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis man kjører en vanlig bil på bane så finner man fort ut at fjæringen er for myk. Uansett hvor sportslig bilen er.

En god banebil har veldig stiv fjæring, er senket, kort fjæringsvei, og alle gummiforinger er byttet til metall. En slik bil vil være svært ubehagelig å kjøre på vanlige vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilen som har fått meg til å reise spørsmålet er en rx8 til 32.000.

 

Dersom det er den som står til salgs på Finn, så kan du bare glemme det, med mindre du ønsker en billig trailer-queen du kan ta med på Rudskogen nå og da.

 

Det vil kreve store mengder ombygging å få den bilen godkjent her, den må nesten garantert bygges om til venstreratt, og det vil koste mer enn det er verdt, i og med at du får en RX8 med norske skilter og rattet på riktig side for 100-150 000,-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ein banebil er stort sett såpass modifisert eller i dårlig stand at den ikkje lett eller billig vil kunne godkjennast.

 

Dersom du kun skal ha ein bil i garasja til å skru på, eller du driver med motorsport så kan det være greitt å kjøpe ein banebil, men det er ikkje så mykje anna du kan bruke den til.

 

Dersom du berre skal ha noke å skru på, så er det betre å kjøpe eit reperasjonsprosjekt der du kan selge bilen i godkjent stand om du får den i orden.

Lenke til kommentar

Engangsavgiften alene kommer på omtrent det et greit eksemplar med skilter på koster her.

 

Mye bedre å se etter en pent brukt en med skilter på. Både billigere, og man får forhåpentligvis en bil som ikke er helt rasert av forrige eier også.  (Forhåpentligvis, disse pleier jo å bli ødelagt av diverse "styling" og "tuning").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...