Gå til innhold

Måling av temperatur på vannkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aquaero 5 tror jeg det heter. Har lagd vifteprofiler utifra vann temp. Mulighet for 4 profiler tror jeg. Har for øyeblikket 2 på en stor radiator, samt en profil for kabinettet i seg selv. Selve vanntemp måles ved CPU inn som jeg tror er kaldeste punkt i loopen. Ikke at temp forskjell på vannet er noe nevneverdig i loopen. 

 

Kabinetviftene er på konstant.. 720-730 rpm på de (3stk 140mm vifter). Mo-Ra3 420 har 4 stk 230mm vifter hvorav en er satt til å å gå sålenge vann temp er over 20C. Eller skrur seg på ved 25C, og av igjen ved under 20C. De tre andre viftene har en tilsvarende profil, men med 30 og 25 som grenser. Ca 500 rpm på de viftene. 

 

Med en i5 og enkel 2080 så holder dette i lange baner. 

Lenke til kommentar

Aquaero 5 tror jeg det heter. Har lagd vifteprofiler utifra vann temp. Mulighet for 4 profiler tror jeg. Har for øyeblikket 2 på en stor radiator, samt en profil for kabinettet i seg selv. Selve vanntemp måles ved CPU inn som jeg tror er kaldeste punkt i loopen. Ikke at temp forskjell på vannet er noe nevneverdig i loopen. 

 

Kabinetviftene er på konstant.. 720-730 rpm på de (3stk 140mm vifter). Mo-Ra3 420 har 4 stk 230mm vifter hvorav en er satt til å å gå sålenge vann temp er over 20C. Eller skrur seg på ved 25C, og av igjen ved under 20C. De tre andre viftene har en tilsvarende profil, men med 30 og 25 som grenser. Ca 500 rpm på de viftene. 

 

Med en i5 og enkel 2080 så holder dette i lange baner. 

 

 

Tenker på "Selve vanntemp måles ved CPU inn som jeg tror er kaldeste punkt i loopen. "

 

Betyr dette at du bare da bruker cpu temp til å bestemme temp, eller har du en dings eller noe nede i vannet på en måte. Eller er dette "aquaero 5" som du nevner?

Lenke til kommentar

Aquaero med en liten haug med temperatursensorer:

-Før radiator (blindplugg med sensor i 1 av 2 utganger)

-Etter radiator (blindplugg med sensor i 1 av 2 utganger)

-Luft før radiator

-Luft etter radiator

-Temperatur i selve kabinettet

-Overflatetemperatur minne

-Overflatetemperatur CPU-vrm

 

Neste gang jeg gjør noe med loopen, så skal jeg bytte ut blindpluggente med Aquacomputer Calitemp kalibrerte målere.  :dribble:

 

Om målet med temperaturmålingen er å dynamisk styre vifter etter temperatur - så er det lurt å ta utgangspunkt i forskjellen mellom vanntemperatur og lufttemperatur, da denne forskjellen vil fungere like godt til styring med varierende romtemperatur (tenk kalde vinterdager vs varme sommerdager) - og også endrer seg såpass sakte at den egner seg til semipassiv-bruk.

 

Eksempel på hvordan det kan se ut med styring fra en aquaero:

 

 

fxsnssx.png

 

 

Her er den satt opp slik at viftene slår seg på ved 10C forskjell i vanntemperatur og lufttemperatur. Da stuper temperaturen tvert, og stabiliserer seg på ca. 2.7-3C over lufttemperatur og jevn viftehastighet. Når belastningen forsvinner helt, og har vært borte i noen minutter, så går det ytterligere ned, til det punktet der viftene skrus helt av. (knekken midt på.) Den slake økningen deretter er ren passiv kjøling, og den stabiliserer seg på ca 7-8C over lufttemperatur.

 

Aquaero er helt genialt. Sett opp styringen via aquasuite og den gjør hele jobben.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt aquacomputer aquaero 5LT og phobya inline (G1/4") temperatur sensor.

 

Kobler man dette opp sammen med f.eks en aquacomputer flow sensor, og kobler en tempsensor på varmeste sone (inn på radiator) og en tempsensor på kaldeste sone (ut av radiator) så kan man beregne effekten man tar ut i radiator, altså hvor mye varme maskinen din produserer. Min "rekord" er over 1000W, altså en liten varmeovn. Det var med 5960X og 980 TI SLI, kraftig overklokket. Effekten ble tatt ut av en MO-RA3 420 radiator. 

 

Aquaero 5LT er en hendig liten sak, hvis man setter seg litt inn i hvordan det skal kables og brukes. Det kan bli litt rotete da, så må planlegge montering og kabling hvis man er nazi på å holde det ryddig. Aquacomputer sine flowsensor må kalibreres uten flow først, og settes opp korrekt i softwaren til Aquaero. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...