Gå til innhold

[Løst] Stemmer hans påstand om krav til boliglån?


Gaea

Anbefalte innlegg

En jeg bodde med tidligere, hevdet at man man må ha 100% jobb i 6 mnd, og fast jobb for å kunne få boliglån. 

 

Stemmer dette? (sett at forutsetningen egenkapital er i boks) 

 

Jeg er ferdig å studere til våren og søker så klart på faste 100 % stillinger. Jeg vil tjene vel rundt sånn 5-600 000.  Jeg har regnet på at jeg kan få lån til 3 millioner hvis man går ut ifra hva jeg har i egenkapital, og i tillegg ha en del igjen på sparekonto. 

 

Er påstanden til han jeg bodde med, et absolutt krav? Sett at jeg f.eks. har fått meg en 100 % fast jobb, men nettopp har begynt i den. Kan jeg da få boliglån? Eller må jeg vente 6 mnd ut i den for å kunne søke?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må uansett søke. 

 

Så vidt eg kjenner til så er det ikkje formelle krav til at du må ha hatt jobb i 6 månedar, men det gir meining at banken kan være motvillige til å innvilge bustadslånet dersom du har fått jobb der du har 6 månedars prøvetid med 14 dagars oppsigelsestid.

Beteningsemna til ein lånesøkar som kan stå utan inntekt på 14 dagars varsel vil nok generelt være dårleg.

Etter 6 månedar så har ein stort sett 3 månedars oppsigelsestid, noke som gir betre økonomisk forutsigbarheit og handlingsrom til å skaffe anna inntekt dersom ein mister jobben.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for verdifulle svar, alle! 

 

Godt å høre at det ikke er noe absolutt krav. Jeg er i full jobbsøkningsprosess nå, og søker kun på faste heltidsstillinger jeg har tro på å bli i, og håper jo at det skjer så raskt som mulig. Jeg kommer også til å bruke tid på å finne den rette boligen. Nå både har jeg autorisasjon og profesjonsutdannelse innen helse, og nå også tilleggsutdannelse som gjør meg kvalifisert til spesialiststilling samt lederstillinger, så jeg satser på at det hele skal gå kjapt og greit. De fleste jobbene jeg har har hatt tidligere, har som regel hatt 3 mnd oppsigelsestid etter 2 mnd. 

 

Det er jo veldig fint dersom det mulig å søke om bolig 2 mnd ut i en fast stilling, enn å vente et halvt år på å kunne søke. 

 

Min bank er DNB, noen som har dette selv og har noen erfaringer med det? 

Lenke til kommentar

Takk for verdifulle svar, alle! 

 

Godt å høre at det ikke er noe absolutt krav. Jeg er i full jobbsøkningsprosess nå, og søker kun på faste heltidsstillinger jeg har tro på å bli i, og håper jo at det skjer så raskt som mulig. Jeg kommer også til å bruke tid på å finne den rette boligen. Nå både har jeg autorisasjon og profesjonsutdannelse innen helse, og nå også tilleggsutdannelse som gjør meg kvalifisert til spesialiststilling samt lederstillinger, så jeg satser på at det hele skal gå kjapt og greit. De fleste jobbene jeg har har hatt tidligere, har som regel hatt 3 mnd oppsigelsestid etter 2 mnd. 

 

Det er jo veldig fint dersom det mulig å søke om bolig 2 mnd ut i en fast stilling, enn å vente et halvt år på å kunne søke. 

 

Min bank er DNB, noen som har dette selv og har noen erfaringer med det? 

 

Jeg kjenner folk som har fått boliglån via DNB uten fast jobb, så lenge du har litt egenkapital og kan argumentere for trygg økonomi går det bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De ser på sannsynlig evne til å betjene lånet. Da spiller yrkesvalget ditt veldig inn. Kilde - kusine som jobber i bank. Jeg, for eks, som er lærer, har fått beskjed av henne at jeg har stor sannsynlighet for å få lån på dagen, fordi jeg er mann, det er enorm etterspørsel og høy jobbsikkerhet. Du med en bakgrunn innen helse, vil nok ha store sjanser for å få det samme. De er også klar over at i enkelte yrker må man gå noen runder i "vikarjungelen" før man får fast jobb.

 

Du må rett og slett høre med banken din - det er veldig individuelt, selv om de liker å få folk til å tro at det er én mal (boligforskriften) som gjelder absolutt alt og alle).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De ser på sannsynlig evne til å betjene lånet. Da spiller yrkesvalget ditt veldig inn. Kilde - kusine som jobber i bank. Jeg, for eks, som er lærer, har fått beskjed av henne at jeg har stor sannsynlighet for å få lån på dagen, fordi jeg er mann, det er enorm etterspørsel og høy jobbsikkerhet. Du med en bakgrunn innen helse, vil nok ha store sjanser for å få det samme. De er også klar over at i enkelte yrker må man gå noen runder i "vikarjungelen" før man får fast jobb.

 

Du må rett og slett høre med banken din - det er veldig individuelt, selv om de liker å få folk til å tro at det er én mal (boligforskriften) som gjelder absolutt alt og alle).

Okey! Ja, men da gjør jeg jeg det :-) 

Lenke til kommentar

Takk for verdifulle svar, alle!

 

Godt å høre at det ikke er noe absolutt krav. Jeg er i full jobbsøkningsprosess nå, og søker kun på faste heltidsstillinger jeg har tro på å bli i, og håper jo at det skjer så raskt som mulig. Jeg kommer også til å bruke tid på å finne den rette boligen. Nå både har jeg autorisasjon og profesjonsutdannelse innen helse, og nå også tilleggsutdannelse som gjør meg kvalifisert til spesialiststilling samt lederstillinger, så jeg satser på at det hele skal gå kjapt og greit. De fleste jobbene jeg har har hatt tidligere, har som regel hatt 3 mnd oppsigelsestid etter 2 mnd.

 

Det er jo veldig fint dersom det mulig å søke om bolig 2 mnd ut i en fast stilling, enn å vente et halvt år på å kunne søke.

 

Min bank er DNB, noen som har dette selv og har noen erfaringer med det?

Japp. Min erfaring var med DNB.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...