Gå til innhold

Kia lanserer Soul med begge batterivariantene i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om dem klarer å få en av langdistanse modellene til rundt 300-320 000 er det en bil som absolutt er verd å merke seg, men om den blir nærmere 400 000 utpriser dem seg.

 

Opel var først ute med Ampera-e til 289.000 i 2017. Dessverre klarte de ikke å levere.

Neste ut var Hyundai Kona i 2018 med startpris 325.000 kr. Heller ikke de klarer å levere...

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

 

 

haha, hva f er det her til blikkboks? Dæven å stygg

Syns det var stilig! Husk at noen syns sikkert at du er attraktiv og noen syns nok ikke. Smaken er som baken
Ha litt mer peiling på bil om du synes det her er bra

Haha, peiling på bil har mye å si om man liker designet eller ei.

 

Endret av Hachon
Lenke til kommentar

395 Nm på 204 hk var jo ikke noe imponerende akkurat. Skal ikke liksom elektrisk ha så voldsomt dreiemoment da?

F.eks en Merce diesel har 500 Nm på 204 hk, 400 Nm på 170 hk og 360 Nm på 136 hk

Girkassen er tilpasset motoren. En 200 hk elmotor med 250 Nm dreiemoment arbeider på høyere turtall enn en 200 Hk elmotor med 500 Nm dreiemoment. Resultatet på hjulene er det samme.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

 

Girkassen er tilpasset motoren. En 200 hk elmotor med 250 Nm dreiemoment arbeider på høyere turtall enn en 200 Hk elmotor med 500 Nm dreiemoment. Resultatet på hjulene er det samme.

Resultatet på hjulene er ikke det samme når det er lavere Nm nei..

Jo det er det når det er samme effekt inn og girkassen er tilpasset motoren. Det er enkel mekanikk.

 

200 hk og 250 Nm med 4:1-utveksling gir nøyaktig samme resultat på hjulene som 200 hk og 500 Nm med 2:1-utveksling.

 

En elmotor med 200 Hk maks og 250 Nm vil ha et register på 0-5700 rpm. Over 5700 rpm wil dreiemomentet avta for å holde hestekreftene på 200.

En elmotor med 200 Hk maks og 500 Nm vil ha et register på 0-2850 rpm.Over 2850 rpm wil dreiemomentet avta for å holde hestekreftene på 200.

Begge systemene vil yte 1425 rpm og 1000 Nm på hjulet ved maks effekt, som er 200 hk. (For å gjøre det enkelt tar jeg ikke med girkassens virkningsgrad da det er likt i begge tilfeller)

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Jo det er det når det er samme effekt inn og girkassen er tilpasset motoren. Det er enkel mekanikk.

 

200 hk og 250 Nm med 4:1-utveksling gir nøyaktig samme resultat på hjulene som 200 hk og 500 Nm med 2:1-utveksling.

I ditt scenario stemmer det ja..

Men litt synd Nm skal måles på hjulene da... Gjør de ikke det blir tallene feil uansett.. Så da hjelper det lite å komme med den der siden det er forskjell på 250 og 500 Nm PÅ HJULENE?

Lenke til kommentar

Nei, motorspesifikasjoner oppgis ikke på hjulene. Min Volvo 1,6 diesel har rundt 1500-2000 Nm på hjulene i førstegir.

Mitt eksempel er et forhold som gjør det enkelt å forstå. Jeg kunne brukt masse desimaler og reelle motortall, men tallene er vanskeligere å se for seg da.

EDIT:
Rettet Volvo-data

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Nei, motorspesifikasjoner oppgis ikke på hjulene. Min Volvo 1,6 diesel har rundt 1500-2000 Nm på hjulene i førstegir.

 

Mitt eksempel er et forhold som gjør det enkelt å forstå. Jeg kunne brukt masse desimaler og reelle motortall, men tallene er vanskeligere å se for seg da.

 

EDIT:

Rettet Volvo-data

HK og Nm oppgis somregel på hjulene da det er reelt hva man faktisk får ut.

 

1500-2000Nm har du IKKE på hjulene. Det er ren løgn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...