Gå til innhold

Betydelig nedgang i våpeneksporten i 2018


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"likevel Oman det landet som importerte nest mest våpen fra Norge i fjor" Litt kort om Oman fra wikipedia... "Torture methods in use in Oman include mock execution, beating, hooding, solitary confinement, subjection to extremes of temperature and to constant noise, abuse and humiliation.[69] There have been numerous reports of torture and other inhumane forms of punishment perpetrated by Omani security forces on protesters and detainees." Hadde vært bedre om vi også eksporterte tulipaner som tommyb sier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norge er ikke noen fredelig nasjon lenger, kan man konkludere slik?

 

Norge har nydt godt av union med Danmark så Sverige, for så å få et fredelig indirekte demokrati. Under 2. verdenskrig forsvarte man seg knapt, men det var et defensivt forsvar. Vi har også nytt godt av et Nato-samarbeid i starten, men nå har vi deltatt i en del aktiv krigføring som forventes av de aggressive Nato-allierte nasjonene.

Lenke til kommentar

Norge er ikke noen fredelig nasjon lenger, kan man konkludere slik?

 

Norge har nydt godt av union med Danmark så Sverige, for så å få et fredelig indirekte demokrati. Under 2. verdenskrig forsvarte man seg knapt, men det var et defensivt forsvar. Vi har også nytt godt av et Nato-samarbeid i starten, men nå har vi deltatt i en del aktiv krigføring som forventes av de aggressive Nato-allierte nasjonene.

 

Hva mener du med at vi knapt forsvarte oss under 2. verdenskrig? Norge var et av landene som holdt ut lengst før kapitulasjon. Invasjonen varte fra 9. April til 10. Juni (62 dager). Frankrike falt etter 42 dager, Danmark samme dag som invasjonen begynte, Polen 36 dager. Og et forsvar er vel som regel defensivt. Det motsatte er et angrep

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva mener du med at vi knapt forsvarte oss under 2. verdenskrig? Norge var et av landene som holdt ut lengst før kapitulasjon. Invasjonen varte fra 9. April til 10. Juni (62 dager). Frankrike falt etter 42 dager, Danmark samme dag som invasjonen begynte, Polen 36 dager. Og et forsvar er vel som regel defensivt. Det motsatte er et angrep

Hvor lenge holdt Sovjet ut? Enn England?

Forsvaret av Norge var nok bare i Ofoten, så måtte de også kapitulere.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at vi knapt forsvarte oss under 2. verdenskrig? Norge var et av landene som holdt ut lengst før kapitulasjon. Invasjonen varte fra 9. April til 10. Juni (62 dager). Frankrike falt etter 42 dager, Danmark samme dag som invasjonen begynte, Polen 36 dager. Og et forsvar er vel som regel defensivt. Det motsatte er et angrep

Finland holdt ut 3.5 måned mot Sovjet. Og sørget for at og ta dem kostet dem dyrt.

 

Mins og huske at fler polske soldater døde i Norge enn Norske? Alt Norge klarte og hoste opp var 6 divisjoner på 55 000 soldater og fikk allierte 38 000, og de ga seg etter 2000 av disse var døde.

 

Finland ga seg vel etter et tap på over 10% av styrkene, og Finland klarte og stille med godt over 5 ganger så mange soldater som Norge. Fordi alle ville sloss for Finland. Kvinner ute i feltet og lager mat til gutta som sloss.

 

Invasjonen av Norge var på ca 100 000 mann, invasjonen av Finland var på 460 000 i begynnelsen. 1 000 000 på slutten.

 

Det var liten motivasjon i det Norske folk gitt. Kontra Finland, der det og ikke være okkupert av en stein gæren fyr ga dem motivasjon. (Ikke at Hitler var mye bedre sånn i etterpåklokskap)

 

Er det jeg kaller sloss for landet sitt. Det Norge gjorde under andre verdenskrig, ehh det vil jeg helst la ligge i historiebøkene for det er litt flaut.

 

Var jo enkelt individer som gjorde en stor innsats da, men nasjonal innsatsen var laber.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Hva mener du med at vi knapt forsvarte oss under 2. verdenskrig? Norge var et av landene som holdt ut lengst før kapitulasjon. Invasjonen varte fra 9. April til 10. Juni (62 dager). Frankrike falt etter 42 dager, Danmark samme dag som invasjonen begynte, Polen 36 dager. Og et forsvar er vel som regel defensivt. Det motsatte er et angrep

 

Jeg tillegger langdrektigheten det tok tyskerne å ta Norge mer topografien og størrelse i form av lengde til landet enn forsvarskapasiteten vi hadde den gang. Det finnes faktisk en del informasjon om hvor lite den norske regjering gjorde for å stoppe tyskerne, man kan til og med nesten kalle det for motarbeidelse til et effektivt forsvar det som den gang skjedde. Jeg var jo ikke født når disse hendelsene skjedde, så kanskje jeg ikke skulle uttale meg så mye om det. Men hvilken informasjon kan man stole på fra det man leser i historiebøkene?

 

Så var det da opp til Kongen fra eksil å forsøke å gjøre det så vanskelig som mulig for tyskerne å holde et grep om Norge, når regjeringen omsider havnet i de onde fascistenes hender.

 

Jeg leste også et sted at tyskerne hadde planlagt å få invasjonshovedkvarteret sitt etablert på et hotell i Oslo en god stund i forveien, slik at de ankom det litt mer matfylt og at noe av dets kapasitet var booket. Denne informasjonen glapp på "radaren" her i Norge. En vet også at mange av datidens nordmenn ikke alle var så negative til tyskerne før etter invasjonen skjedde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...