Gå til innhold

Her er Peugeots nye elbil – kan reserveres neste uke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert dumt spørsmål, men dette noe jeg har lurt på en stund.

Hvorfor er det slik at alle el-biler har lang leveringstid? Altså; inntrykket mitt er at bilprodusentene har vesentlig lavere leveringstid på fossilbiler enn el-biler. Selv om jeg forstår at det er ulike produksjonsteknikker og ny teknologi, så forstår jeg hvorfor ikke de store produsentene ikke klarer å skalere dette opp over tid? 

Jeg er totalt uvitende, men nysgjerrig - så ikke halshugg meg om spørsmålet er å beregne som "elementert" :) 

Lenke til kommentar

Sikkert dumt spørsmål, men dette noe jeg har lurt på en stund.

 

Hvorfor er det slik at alle el-biler har lang leveringstid? Altså; inntrykket mitt er at bilprodusentene har vesentlig lavere leveringstid på fossilbiler enn el-biler. Selv om jeg forstår at det er ulike produksjonsteknikker og ny teknologi, så forstår jeg hvorfor ikke de store produsentene ikke klarer å skalere dette opp over tid? 

 

Jeg er totalt uvitende, men nysgjerrig - så ikke halshugg meg om spørsmålet er å beregne som "elementert" :)

Det går vel litt på (u)vilje og litt på manglende kapasitet på batteriproduksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det går vel litt på (u)vilje og litt på manglende kapasitet på batteriproduksjon.

Stemmer nok ganske bra ja.

Interessen for elbil i Norge er bortimot unik i verden, mye på grunn av fordelene og veldig lite avgifter.

Norge er jo ikke akkurat et stort marked, så mye av elbilene blir nok produsert på sidelinja for øyeblikket. 

 

Og det er vel kanskje ikke rart at interessen i resten av verden er lav, når elbilen egentlig er veldig dyr enn så lenge, eksempel fra tyske VW:

ZM1djCI.png

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Sikkert dumt spørsmål, men dette noe jeg har lurt på en stund.

 

Hvorfor er det slik at alle el-biler har lang leveringstid? Altså; inntrykket mitt er at bilprodusentene har vesentlig lavere leveringstid på fossilbiler enn el-biler. Selv om jeg forstår at det er ulike produksjonsteknikker og ny teknologi, så forstår jeg hvorfor ikke de store produsentene ikke klarer å skalere dette opp over tid? 

 

Jeg er totalt uvitende, men nysgjerrig - så ikke halshugg meg om spørsmålet er å beregne som "elementert" :) 

 

mitt inntrykk er at det stort sett er i Norge at el-biler har en form for etterspørsel. i 2018 ble det solgt rundt 50000 el-biler i Norge, VW produserer alene rundt 7 mill biler per år med forskjellig drivlinje. om de fikk hele årsomsetningen i Norge på el-biler ville det vært nok til en produksjon på 2 dager. så om de store leverandørene skal investere i produksjon av el-biler må langt flere kjøpe dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert dumt spørsmål, men dette noe jeg har lurt på en stund.

 

Hvorfor er det slik at alle el-biler har lang leveringstid? Altså; inntrykket mitt er at bilprodusentene har vesentlig lavere leveringstid på fossilbiler enn el-biler. Selv om jeg forstår at det er ulike produksjonsteknikker og ny teknologi, så forstår jeg hvorfor ikke de store produsentene ikke klarer å skalere dette opp over tid? 

 

Jeg er totalt uvitende, men nysgjerrig - så ikke halshugg meg om spørsmålet er å beregne som "elementert" :) 

 

EU kommer med utslippskrav 2021. Hvor snittutslippet til alle bilene en produsent selger ikke kan overstige en viss mengde. Derfor har tilfeldigvis de fleste bilprodusenter laget en plan som passer akkurat med disse kravene så det vil komme masse elbiler i 2021. Samt da følger det nok infrastruktur og det som trengs. Deilig at man endelig slutter å tro på store selskaper sine gode intensjoner. Bare å straffe forurensning og belønne miljøvinnerne så vil det nok skje endring om enn med endel høylytte protester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

34 mil på en god sommerdag ...hva blir det da når det er -25 ute ...? Hadde de satt inn ett teslabateri i denne som har så få hk.. ...kunne man kanskje kjørt norge på langs... :)

 

La meg fortelle en hemmelighet: Når kjøperen har vett nok til å gå for elbil, har de også vett nok til å tilpasse seg. Akkurat som de tilpasser seg ved valg av klær ved -25C.

Lenke til kommentar

Bare - hvor skal vi lade alle disse EL-biler ?

Foreløpig er EL-bilene "reservert" folk som har en fast ladeplass. 

De som ikke har en fast ( som meg, for eksempel ) kan ikke skaffe seg en EL-bil. 

I Norge kjørers det en uhyre feil politikk når det gjelder transportsmidler. 

Her - kan man aldri være sikker på hva som skjer i morgen og hvordan ting blir.

Det som kommer øyeblikkelig i hodene til politikere - blir vedtatt. 

Dårlig politikk. Dårlig plannlegging. Elendig implementering. 

Ting gjøres kun for å vise at de gjøres og for å kunne innkreve penger - ikke for å få dem riktig gjort. 

Lenke til kommentar

Bare - hvor skal vi lade alle disse EL-biler ?

Foreløpig er EL-bilene "reservert" folk som har en fast ladeplass. 

De som ikke har en fast ( som meg, for eksempel ) kan ikke skaffe seg en EL-bil. 

I Norge kjørers det en uhyre feil politikk når det gjelder transportsmidler. 

Her - kan man aldri være sikker på hva som skjer i morgen og hvordan ting blir.

Det som kommer øyeblikkelig i hodene til politikere - blir vedtatt. 

Dårlig politikk. Dårlig plannlegging. Elendig implementering. 

Ting gjøres kun for å vise at de gjøres og for å kunne innkreve penger - ikke for å få dem riktig gjort. 

 

Jeg hadde heller ikke fast ladeplass - Men betalte for å få det. Summa summarum har jeg investert for fremtiden.

 

Hvis du har en bil nå, og er usikker på hvordan situasjonen din vil bli, så behold den. Evt lån en elbil noen dager og se hvordan det passer deg og ditt bruk.

Lenke til kommentar

 

Sikkert dumt spørsmål, men dette noe jeg har lurt på en stund.

 

Hvorfor er det slik at alle el-biler har lang leveringstid? Altså; inntrykket mitt er at bilprodusentene har vesentlig lavere leveringstid på fossilbiler enn el-biler. Selv om jeg forstår at det er ulike produksjonsteknikker og ny teknologi, så forstår jeg hvorfor ikke de store produsentene ikke klarer å skalere dette opp over tid? 

 

Jeg er totalt uvitende, men nysgjerrig - så ikke halshugg meg om spørsmålet er å beregne som "elementert" :) 

 

mitt inntrykk er at det stort sett er i Norge at el-biler har en form for etterspørsel. i 2018 ble det solgt rundt 50000 el-biler i Norge, VW produserer alene rundt 7 mill biler per år med forskjellig drivlinje. om de fikk hele årsomsetningen i Norge på el-biler ville det vært nok til en produksjon på 2 dager. så om de store leverandørene skal investere i produksjon av el-biler må langt flere kjøpe dem.

Kina og Tyskland er vel de største markedene fremover for elbil. Selv om prosentandel av biler der er stor grad fossil, er total volum mye høyere enn Norge.

Lenke til kommentar

Kina satte ny rekord med over 180.000 plug in biler solgt bare i desember 2018. Over 65% rene elbiler.

Så pr. idag er Kina den virkelige driveren i dette markedet, hvor elektrifiseringen virkelig skyter fart om dagen.

Et spennende marked hvor mange innovative produsenter er virksomme. Kina er også dominerende på batterifronten hvor nye fabrikker etableres i ekspressfart.

Sidrompete produsenter i Europa som sitter på gjerdet og produserer vyer for fremtiden istedet for biler, ender vel opp som "hva tenkte de på" , has been, som Kodak, om et tiår...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...