Jump to content
Redaksjonen.

Seat lager sin egen Twizy-killer

Recommended Posts

Hadde det vært egne parkerings- og ladeplasser ved T-bane og jernbanestasjoner for slike knøttebiler ville det vært en suksess. Inntil da gjør en bruktbil med 5 seter og skikkelig sikkerhet til samme pris en bedre jobb.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Hadde det vært egne parkerings- og ladeplasser ved T-bane og jernbanestasjoner for slike knøttebiler ville det vært en suksess. Inntil da gjør en bruktbil med 5 seter og skikkelig sikkerhet til samme pris en bedre jobb.

 

Det er det ved veldig mange jernbanestasjoner. BaneNor har parkeringsplasser som koster 100 kroner i måneden for pendlere.

Share this post


Link to post

Det er det ved veldig mange jernbanestasjoner. BaneNor har parkeringsplasser som koster 100 kroner i måneden for pendlere.

 

Ja, men er de billigere eller mer tilgjengelig enn om du kommer med en Leaf i-MIEV eller e-Up?  Biler som er mye mer praktiske i de fleste sammenhenger enn en slik toseter. Hvis det ikke er flere fordeler enn at de er litt billigere i innkjøp og tar litt mindre plass på gårdsplassen ser jeg ikke den store motivasjonen kontra f.eks. en 3 år gammel Leaf til samme pris.

Jeg bor et sted der parkering er en utfordring med vanlig bil og ser store fordeler med en liten knert som hadde vært billigere og enklere å parkere både ved innfartsparkering og i byen. Er den ikke det forsvinner motivasjonen fort kontra en bil med lengre rekkevidde og baksete.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ja, men er de billigere eller mer tilgjengelig enn om du kommer med en Leaf i-MIEV eller e-Up?  Biler som er mye mer praktiske i de fleste sammenhenger enn en slik toseter. Hvis det ikke er flere fordeler enn at de er litt billigere i innkjøp og tar litt mindre plass på gårdsplassen ser jeg ikke den store motivasjonen kontra f.eks. en 3 år gammel Leaf til samme pris.

Hvertfall foreløpig så beholder vel Twizy bompengefritak selv om Leaf og e-Up får det.
  • Like 1

Share this post


Link to post

Twizy er klaustrofobisk innvendig. Veldig trang. At bredden er økt her hjelper sikkert noe. Stort pluss for kupe som er tett mot vær og regn. Størrelsen på slike doninger kan være både pluss og minus, men for folk som kjøper slike så er det nok ofte størrelsen såvel som prisingen som er utslagsgivende. Bor du i leilighet med 1 standard parkeringsplass i kjelleren så fyller selv en liten Golf opp hele plassen, en slik Minimo gjør at du også får plass til motorsykkel, barnevogn eller kanskje sykkelhenger samt el-sykkelen. God plassutnyttelse av parkeringen.

 

Veldig mange av oss kjører alene i bil størsteparten av tiden, og en slik 2 seter vil for veldig mange være akkurat nok til å dekke hverdagsbehovet for bil. En kommer seg til og fra jobb, kan handle på vei hjem og slipper å stå uten å fryse å vente på tog eller busser som er forsinket.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hvertfall foreløpig så beholder vel Twizy bompengefritak selv om Leaf og e-Up får det.

 

Det er muligens riktig, og helt sikkert et godt argument for noen.

For min egen del så ønsker jeg å parkere på en innfartsparkering (utenfor bomringen) som er stappfull ca 07.30. Det fungerer overhodet ikke når jeg skal levere i barnehage først. Bruker tildels el-sykkel, men et par ganger i uka trenger jeg å ha med mer enn jeg får med på el-sykkelen, pakker til/fra posten f.eks. eller handle på butikken som ligger i mellom der, så da ender opp med at jeg må kjøre en runde med bil etter at jeg kommer fra jobb uansett, og da forsvinner mer enn tids- og utgiftsbesparelsen jeg har med el-sykkelen. M.a.o. en slik liten knert med litt bagasjeplass og garantert plass på innfartsparkeringen (pga størrelse) hadde vært en no-brainer. Uten noen parkeringsfordel kan jeg like gjerne fortsette å bruke familiebilen.

Edited by toffo
  • Like 1

Share this post


Link to post

Denne hadde vært knall om det var en god pris, samt isofix i baksete. Er vell av sikkerhetsgrunner at det ikke er det, men uansett :)

Share this post


Link to post

Fikk en ganske spesiell kommentar fra naboen ang. slike biler som Twizy og minimo, og den var temmelig stigmatiserende og sier jo mer om naboen enn om bilen, men den må nå postes så får andre si hva de tenker.

 

Jeg spurte naboen om han hadde sett den nye minimo, og da googlet han og fikk opp saken. En litt rå latter og han smilte overbærende, nærmest litt flau på mine vegner og forkynte at dette var biler for "mongoloide, rusmisbrukere eller andre mennesker som har tatt mange gale valg i livet" og at han aldri ville bli sett i nærheten av slike kjøretøy.

 

Ble så paff at jeg ikke fikk svart noe i det hele tatt. Er det virkelig folk som tenker slik? At en smart liten og nett bil er "for tapere"? Vet ikke helt hva som er verst at han fortsatt bruker den nedsettende betegnelsen mongo eller at han setter folk i bås på den måten?

  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg spurte naboen om han hadde sett den nye minimo, og da googlet han og fikk opp saken. En litt rå latter og han smilte overbærende, nærmest litt flau på mine vegner og forkynte at dette var biler for "mongoloide, rusmisbrukere eller andre mennesker som har tatt mange gale valg i livet" og at han aldri ville bli sett i nærheten av slike kjøretøy.

 

Ble så paff at jeg ikke fikk svart noe i det hele tatt. Er det virkelig folk som tenker slik? At en smart liten og nett bil er "for tapere"? Vet ikke helt hva som er verst at han fortsatt bruker den nedsettende betegnelsen mongo eller at han setter folk i bås på den måten?

Vitner mer om at naboen din er en litt usikker person enn hva det sier om hva folk generelt tror. Hvis han sliter med peniskomplekser (i overført betydning, ikke bokstavlig talt), så får det være hans problem og ikke noe du eller jeg skal tenke på

  • Like 3

Share this post


Link to post

Alltid tenkt på Twizy som kjøretøy for de med omvendt peniskompleks. "Jeg er så vellykket at jeg må kompensere med den rareste lille tullebilen som finnes". :p

  • Like 2

Share this post


Link to post

Sprø ide som slo meg plutselig.. Tenk om disse kunne kobles i tog, der første var "lokomotiv", samt legge inn litt kommunikasjon, så kanskje man har eg slags fremkomstmiddel for hele familien :D Det er ihvertfall mulig å bytte 5 batterier på langreise..

  • Like 2

Share this post


Link to post

Sprø ide som slo meg plutselig.. Tenk om disse kunne kobles i tog, der første var "lokomotiv", samt legge inn litt kommunikasjon, så kanskje man har eg slags fremkomstmiddel for hele familien :D Det er ihvertfall mulig å bytte 5 batterier på langreise..

Når ting blir fult autonomt, så skal en ikke se bort ifra slike løsninger. 

 

Klarer vi å fylle drivstuff i lufta fra fly til fly, så burde det være mulig å koble sammen bil til bil for å balansere batteriene dem i mellom i fart. ^^

  • Like 1

Share this post


Link to post

Twizy koster ca 125 000, denne antas å bli dyrere. For ca. 170 000 kan en få en iMiev med plass til 4 personer. Da spørs det om det fins noe marked for en slik bil.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Vitner mer om at naboen din er en litt usikker person enn hva det sier om hva folk generelt tror. Hvis han sliter med peniskomplekser (i overført betydning, ikke bokstavlig talt), så får det være hans problem og ikke noe du eller jeg skal tenke på

 

 

Nei nå tenkte jeg ikke at dette var noe folk generelt mener, men mer overrasket over at NOEN faktisk kan mene noe slikt. Dømme folk basert på hva de kjører? Vi er kommet lengre altså. Det er noe skikkelig 90 tall over slike tankemønstre. Naboen må jo virkelig være hensatt til tidligere tider spør du meg. Sorry men det er ikke kult å ratte rundt en svær diger pick up med v8 åtter om en elektrisk leaf kunne gjort samme jobben. Ikke alle som kjører forurensende biler trenger å kjøre slike biler. Skjønner at noen håndverkere, bønder og andre med spesielle behov velger slike kjøretøy, for da fyller bilene deres behov. Men når folk kjører slikt til og fra jobb og aldri har trekt henger eller brukt lasteplanet så blir det noe hysterisk når slike folk samtidig føler de skal gjøre seg til dommer over andre mennesker som heller velger smarte biler som koster mindre, forurenser mindre og generelt har et mindre fotavtrykk. Og tenke på miljøet er faktisk kult. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Twizy koster ca 125 000, denne antas å bli dyrere. For ca. 170 000 kan en få en iMiev med plass til 4 personer. Da spørs det om det fins noe marked for en slik bil.

 

Når du slipper unna bompenger så vil denne betale seg selv ned.

Share this post


Link to post

Jeg antar Twizy og dens like blir regnet som mopedbiler, og vil antakelig slippe unna bompenger selv når elbilene må betale? Det kan fort bli rift om dem.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...