Gå til innhold

SNIKTITT: Sony Xperia 10 og 10 Plus Sony slipper to veldig lange telefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg er skuffet over hva Sony lanserte i dag! Jeg hadde håpet at de kom med en ordentlig oppfølger til Xperia XZ2 Compact, men nei da. Nå seiler Samsung Galaxy S 10e opp som det eneste alternativet slik jeg ser det. De nye 10 og 10 pluss har ikke engang fått Snapdragon 855...

 

Jeg trenger ikke noe større telefon enn XZ2 Compact og tror egentlig mange er enige med meg i det. Sony har vært en god leverandør og faktisk levert toppmodeller av slike telefoner, men tydeligvis ikke lenger. Så blir spørsmålet om man bare må vente til de forhåpentligvis kommer med noe til høsten eller neste år, eller å bytte til Samsung igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si jeg er skuffet over hva Sony lanserte i dag! Jeg hadde håpet at de kom med en ordentlig oppfølger til Xperia XZ2 Compact, men nei da. Nå seiler Samsung Galaxy S 10e opp som det eneste alternativet slik jeg ser det. De nye 10 og 10 pluss har ikke engang fått Snapdragon 855...

 

Jeg trenger ikke noe større telefon enn XZ2 Compact og tror egentlig mange er enige med meg i det. Sony har vært en god leverandør og faktisk levert toppmodeller av slike telefoner, men tydeligvis ikke lenger. Så blir spørsmålet om man bare må vente til de forhåpentligvis kommer med noe til høsten eller neste år, eller å bytte til Samsung igjen.

 

10 og 10 pluss er mellomklasse telefoner fra Sony, så å forvente topp spec fra dem blir litt urealistisk.

 

Sony telefoner selger ofte ganske dårlig, utenom de gangene samsung har hatt problemer med sine. Så å lage en haug modeller fungerer også dårlig.

 

Xz2 compact har en størrelse på 135 x 65 x 12,1 mm

Samsung galaxy 10e er på 142,2 x 69,9 x 7,9 mm

Samsung har også en betydelig større skjerm da rammene er mindre, med et areal på 82,8 cm2 mot Sony sine 64,5 cm2.

Så den kan ikke akkurat erstatte kompakt modellene.

Lenke til kommentar

Må si jeg er skuffet over hva Sony lanserte i dag! Jeg hadde håpet at de kom med en ordentlig oppfølger til Xperia XZ2 Compact, men nei da. Nå seiler Samsung Galaxy S 10e opp som det eneste alternativet slik jeg ser det. De nye 10 og 10 pluss har ikke engang fått Snapdragon 855...

 

Jeg trenger ikke noe større telefon enn XZ2 Compact og tror egentlig mange er enige med meg i det. Sony har vært en god leverandør og faktisk levert toppmodeller av slike telefoner, men tydeligvis ikke lenger. Så blir spørsmålet om man bare må vente til de forhåpentligvis kommer med noe til høsten eller neste år, eller å bytte til Samsung igjen.

Det går fint, Sony lanserer nytt hvert halvår de. Og de har null peiling på hva de lanserer, og bytter modeller og navn og serier i hytt og pine. Kan godt komme en Compact modell etter sommeren, men hvem vet egentlig hva Sony holder på med lengre? Modellene deres er det største rotet som finnes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det går fint, Sony lanserer nytt hvert halvår de. Og de har null peiling på hva de lanserer, og bytter modeller og navn og serier i hytt og pine. Kan godt komme en Compact modell etter sommeren, men hvem vet egentlig hva Sony holder på med lengre? Modellene deres er det største rotet som finnes.

Nå lyver du igjen.

 

Sony lanserte 8 telefoner i 2018. Samsung lanserte hele 31, så allerede der må du spise ordene dine.

 

Det er kommet èn enkel Xperia Compact-modell hvert eneste år siden 2015, som regel med lansering rundt sommeren. Ifjor kom den riktignok tidligere, men det er ingenting som tyder på at det ikke kommer en Compact-modell iløpet av 2019 også.

 

Og det er kommet en "premium" telefon hvert år også siden 2015. Eneste forskjellen er at i 2016 ble den kalt Performance og ikke Premium, så akkurat der har du rett i at de rotet med navngivingen.

 

Utenom det har de hatt sin "vanlige" modell som har gått gradene fra Z, Z1, Z2, Z3, Z4/Z3+/Z5, før den skiftet til X og så videre til XZ, XZ1, XZ2 og nå XZ3.

 

Er det virkelig så utrolig vanskelig å forstå? Selv konen min, som overhodet ikke er interessert i elektronikk vet dette.

 

De eneste telefonene det har vært stor forskjell på navnene er billigtelefonene. Ofte pga de er blitt lansert i nye/forskjellige land som kanskje allerede har andre telefonmerker med liknende bokstavbetegnelser. Men billigtelefonene til Sony har vel historisk sett aldri stått for mer enn sånn ca 2% av mobilsalget i den vestlige verden, så hvorfor du lar deg opprive av det er for meg en gåte.

 

Spør du den jevne forbruker om det er Iphone X, XS, XS Max eller XR som er den beste telefonen vil faktisk de fleste (selv utelukkende Iphone-brukere) svare feil eller ikke vite hvilken som er best. Det gjelder selvsagt ikke for bermen her inne da folk som kommenterer her har en viss peiling.

 

Eller for å gå tilbake til Samsung. Vet du (eller noen som helst i hele verden) hva som er forskjellene på Galaxy J2 Pro, J7 Prime 2, J6, J4+, A8, A6+, A7, A9, A6s, Note9, S lite Luxury og S9? Alle disse telefonene kom ut i 2018. Og som du ser går bokstaver, nummer, + og s-tegn om en annen i mye større grad enn hva det gjør hos Sony. Selv om selvsagt ikke alle 31 telefonene de gav ut ifjor kom ut i samme land/marked.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Venter fortsatt på drømmetelefonen med rammeløs 5" skjerm og vekt på under 140 gram.

 

Altså en sharp aquos?

Hadde kjøpt denne på dagen hadde den vært tilgjengelig i norge:

https://www.gsmarena.com/sharp_aquos_r2_compact-9406.php

Og det er den også, så løp pg kjøp:

https://kyoex.com/sharp-aquos-r2-compact-high-speed-igzo-phone-unlocked/

 

Har selv kjøpt fra denne butikken før, og alt fra kundeservice, frakt osv var help tipp topp.

 

At ikke TEK skriver om telefoner som denne er rart, all den tid hvor mye ressurser de bruker på å teste obskure kinesiske telefoner og som heller aldri kommer for salg i butikk i Norge. Eller for den del den ekstreme dekningen de gav Essential Phone, som var tidenes flopp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå lyver du igjen.

 

Sony lanserte 8 telefoner i 2018. Samsung lanserte hele 31, så allerede der må du spise ordene dine.

 

Det er kommet èn enkel Xperia Compact-modell hvert eneste år siden 2015, som regel med lansering rundt sommeren. Ifjor kom den riktignok tidligere, men det er ingenting som tyder på at det ikke kommer en Compact-modell iløpet av 2019 også.

 

Og det er kommet en "premium" telefon hvert år også siden 2015. Eneste forskjellen er at i 2016 ble den kalt Performance og ikke Premium, så akkurat der har du rett i at de rotet med navngivingen.

 

Utenom det har de hatt sin "vanlige" modell som har gått gradene fra Z, Z1, Z2, Z3, Z4/Z3+/Z5, før den skiftet til X og så videre til XZ, XZ1, XZ2 og nå XZ3.

 

Er det virkelig så utrolig vanskelig å forstå? Selv konen min, som overhodet ikke er interessert i elektronikk vet dette.

 

De eneste telefonene det har vært stor forskjell på navnene er billigtelefonene. Ofte pga de er blitt lansert i nye/forskjellige land som kanskje allerede har andre telefonmerker med liknende bokstavbetegnelser. Men billigtelefonene til Sony har vel historisk sett aldri stått for mer enn sånn ca 2% av mobilsalget i den vestlige verden, så hvorfor du lar deg opprive av det er for meg en gåte.

 

Spør du den jevne forbruker om det er Iphone X, XS, XS Max eller XR som er den beste telefonen vil faktisk de fleste (selv utelukkende Iphone-brukere) svare feil eller ikke vite hvilken som er best. Det gjelder selvsagt ikke for bermen her inne da folk som kommenterer her har en viss peiling.

 

Eller for å gå tilbake til Samsung. Vet du (eller noen som helst i hele verden) hva som er forskjellene på Galaxy J2 Pro, J7 Prime 2, J6, J4+, A8, A6+, A7, A9, A6s, Note9, S lite Luxury og S9? Alle disse telefonene kom ut i 2018. Og som du ser går bokstaver, nummer, + og s-tegn om en annen i mye større grad enn hva det gjør hos Sony. Selv om selvsagt ikke alle 31 telefonene de gav ut ifjor kom ut i samme land/marked.

Ok, la meg se om jeg forstår logikken din her.

 

Du mener konen din vet om hva de ulike Sony modellene er. Selv om du selv aldri kunne si hvilken som var best av XZ Premium og XZ3 som ble lansert samtidig (???)

 

Derimot så mener du folk ikke vet forskjell på 3 forskjellige modellnummer for iPhone?

 

Og så bruker du argumentasjon om at siden andre også er dårlige med navn, så er ikke Sony dårlig. Si meg, om Samsung har forvirrende navn, eller Apple, hvordan gjør det Sony sine mindre forvirrende?

 

I det minste bytter ikke Samsung og Apple på seriene. Som Sony gjør hele tiden. 2-3 år og så er det ny navn på serien. S10. iPhoneX. Det er 10 år med samme serie-navn.

 

Men jaja ikke mitt problem. Sony selger elendig og må vel snart gi opp mobiler. Om du ønsker å forsvare alt det de gjør, så bare gjør det. Derimot er markedet den ultimate dommer. Og markedet sier at Sony mobiler ikke er noe bra. Du kan like dem fordet for all del. Derimot det å late som om det ikke er problemer med måten de driver på blir bare merkelig i all den tid de stuper i salgstall. Og har gjort i rimelig mange år nå.

 

Husker når Sony var på topp 10 i Norge jeg. Etter den tid har både Korea og nå Kina forbedret en god del og japansk elektronikk erstattes med koreansk og kinesisk i norske butikkhyller. Men hva er det dem sier? "Shikata ga nai"?

Lenke til kommentar

Det blir ikke ultrabred men ultralang på en mobil med 9:21 bildeforhold.

 

Jeg synes 9:16 er ett best. Synes galaxy note8 er plagsolt lang. Men greit nok hvis en nå ha to små vinduer åpne over hverandre samtidelig så passer nok 9:21 ganske bra. Noen kino foelelse blir det ikke uansett. For å få en fordel av 21:9 som dataskjerm må du opp en god bit over 30". Men siden du slipper sorte rammer så vil skjermen foeles litt stoerre en hva den er. Har selv en 29" som er for liten som arbeidsskjerm men som funker overraskende godt for å se på film.

Lenke til kommentar

 

Nå lyver du igjen.

 

Sony lanserte 8 telefoner i 2018. Samsung lanserte hele 31, så allerede der må du spise ordene dine.

 

Det er kommet èn enkel Xperia Compact-modell hvert eneste år siden 2015, som regel med lansering rundt sommeren. Ifjor kom den riktignok tidligere, men det er ingenting som tyder på at det ikke kommer en Compact-modell iløpet av 2019 også.

 

Og det er kommet en "premium" telefon hvert år også siden 2015. Eneste forskjellen er at i 2016 ble den kalt Performance og ikke Premium, så akkurat der har du rett i at de rotet med navngivingen.

 

Utenom det har de hatt sin "vanlige" modell som har gått gradene fra Z, Z1, Z2, Z3, Z4/Z3+/Z5, før den skiftet til X og så videre til XZ, XZ1, XZ2 og nå XZ3.

 

Er det virkelig så utrolig vanskelig å forstå? Selv konen min, som overhodet ikke er interessert i elektronikk vet dette.

 

De eneste telefonene det har vært stor forskjell på navnene er billigtelefonene. Ofte pga de er blitt lansert i nye/forskjellige land som kanskje allerede har andre telefonmerker med liknende bokstavbetegnelser. Men billigtelefonene til Sony har vel historisk sett aldri stått for mer enn sånn ca 2% av mobilsalget i den vestlige verden, så hvorfor du lar deg opprive av det er for meg en gåte.

 

Spør du den jevne forbruker om det er Iphone X, XS, XS Max eller XR som er den beste telefonen vil faktisk de fleste (selv utelukkende Iphone-brukere) svare feil eller ikke vite hvilken som er best. Det gjelder selvsagt ikke for bermen her inne da folk som kommenterer her har en viss peiling.

 

Eller for å gå tilbake til Samsung. Vet du (eller noen som helst i hele verden) hva som er forskjellene på Galaxy J2 Pro, J7 Prime 2, J6, J4+, A8, A6+, A7, A9, A6s, Note9, S lite Luxury og S9? Alle disse telefonene kom ut i 2018. Og som du ser går bokstaver, nummer, + og s-tegn om en annen i mye større grad enn hva det gjør hos Sony. Selv om selvsagt ikke alle 31 telefonene de gav ut ifjor kom ut i samme land/marked.

Ok, la meg se om jeg forstår logikken din her.

 

Du mener konen din vet om hva de ulike Sony modellene er. Selv om du selv aldri kunne si hvilken som var best av XZ Premium og XZ3 som ble lansert samtidig (???)

 

Derimot så mener du folk ikke vet forskjell på 3 forskjellige modellnummer for iPhone?

 

Og så bruker du argumentasjon om at siden andre også er dårlige med navn, så er ikke Sony dårlig. Si meg, om Samsung har forvirrende navn, eller Apple, hvordan gjør det Sony sine mindre forvirrende?

 

I det minste bytter ikke Samsung og Apple på seriene. Som Sony gjør hele tiden. 2-3 år og så er det ny navn på serien. S10. iPhoneX. Det er 10 år med samme serie-navn.

 

Men jaja ikke mitt problem. Sony selger elendig og må vel snart gi opp mobiler. Om du ønsker å forsvare alt det de gjør, så bare gjør det. Derimot er markedet den ultimate dommer. Og markedet sier at Sony mobiler ikke er noe bra. Du kan like dem fordet for all del. Derimot det å late som om det ikke er problemer med måten de driver på blir bare merkelig i all den tid de stuper i salgstall. Og har gjort i rimelig mange år nå.

 

Husker når Sony var på topp 10 i Norge jeg. Etter den tid har både Korea og nå Kina forbedret en god del og japansk elektronikk erstattes med koreansk og kinesisk i norske butikkhyller. Men hva er det dem sier? "Shikata ga nai"?

Rekner med du mener XZ2 Premium og XZ3? Og nei, de kom ikke samtidig. XZ2 Premium ble gitt ut i April 2018, og XZ3 kom ut i slutten av August. Altså 4 måneder senere. At XZ2 premium ikke kom ut i Norge før i slutten av Juli derimot er kritikkverdig, men Sony visste vel selv at den telefonen ikke kom til å selge like mye som XZ-serien.

 

Og når var det jeg ikke kunne si hvilken av telefonene som var best? XZ2 Premium var flaggskipet i 2018. Det har jeg da skrevet utallige ganger.

 

Tilbake til navngivingen. Ja, at de skiftet fra Z til X og XZ er selvsagt ikke like enkelt som S-serien til Samsung, men når du begynner å kritisere deres navn på også mellomstegsmodellene ( du kommenterer jo på en artikkel om de telefonene, og ikke flaggskipene) så er du veldig ute på viddene.

 

Og Samsung har vært innom ganske mange bokstaver de også. Det kan du gå inn på wiki-siden deres selv å sjekke. Og uansett hvordan du vrir og vender på det finnes det ingen logisk forklaring på hvordan Samsung kan gi utA6, A7, A8 og A9 (A-modellen som visstnok skal være budsjettelefonen) samtidig. Hvor er logikken der?

 

Eller hva med Huawei?

Mate 2 -> Mate 7 -> Mate S -> Mate 8,9,10 - Mate SE -> Mate 20. Fantastisk logikk, er det ikke? HTC fikk ikke logikk på sine navn heller før i slutten av 2016 og innen Motorola, Nokia etc er det minst like gale.

 

LG er flinke, og har holdt seg stort sett stabile hele veien med kronologiske nummer (som Iphone), men de er enda verre enn Iphone med subkategorier.

 

Men, de eneste gangene du kritiserer navn er det Sony sine. Hvorfor det?

 

Fremtidsutsiktene til Sony innen mobil er kanskje ikke så veldig lyse mtp siste års salg, men det er allikevel stor sjans for at de kommer til å fortsette da de behøver et "outlet" for alt annet de driver med som bilde, lyd osv. Og de har fått toppkarakterer hos TEK, Lyd&Bilde osv hvert eneste år, så de vet åpenbart hvordan de lager en telefon uansett om du ser deg blind på salgstall eller ikke. Eller mener du at journalistene er noen idioter? (at det finnes mange dårlige journalister er sikkert og visst, spesielt innen visse hipsternettsteder som forsøker seg å skrive om populærelektronikk men det er en annen diskusjon).

 

Og markedet bestemmer hva som er populært, ikke bra. Det er en åpenbar forskjell. Er Kvikk Lunsj bedre enn Kit Kat? Ifølge hele verden utenom Norge er den ikke det, men her til lands har markedet bestemt noe annet. Eller er Burger King Norges beste restaurantkjede? For det er jo Burger King-restauranter det er flest av i Norge mente jeg å lese nylig.

 

At koreanske og kinesiske merker har tettet forspranget japanske selskaper hadde i gullalderen skulle bare mangle, men det betyr ikke at det er kroken på døra for de japanske selskapene for det.

 

Joda, noen vil forsvinne og andre vil få nye eiere men kolosser som Sony og Panasonic er såpass unike i verdenssammenheng og spenner om såpass mange produktkategorier at de neppe kommer til å forsvinne i vår levealder. Og de lager begge fortsatt prisvinnende produkter, og er synonymt med kvalitet stort sett overalt. At noen produktkategorier forsvinner eller at de gir opp får så være.

 

Verden er mindre enn det var i 80 og 90-årene og en (relativt liten) nasjon kan ikke ha tilnærmet monopol på luksuselektronikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rekner med du mener XZ2 Premium og XZ3? Og nei, de kom ikke samtidig. XZ2 Premium ble gitt ut i April 2018, og XZ3 kom ut i slutten av August. Altså 4 måneder senere. At XZ2 premium ikke kom ut i Norge før i slutten av Juli derimot er kritikkverdig, men Sony visste vel selv at den telefonen ikke kom til å selge like mye som XZ-serien.

 

Og når var det jeg ikke kunne si hvilken av telefonene som var best? XZ2 Premium var flaggskipet i 2018. Det har jeg da skrevet utallige ganger.

 

Tilbake til navngivingen. Ja, at de skiftet fra Z til X og XZ er selvsagt ikke like enkelt som S-serien til Samsung, men når du begynner å kritisere deres navn på også mellomstegsmodellene ( du kommenterer jo på en artikkel om de telefonene, og ikke flaggskipene) så er du veldig ute på viddene.

 

Og Samsung har vært innom ganske mange bokstaver de også. Det kan du gå inn på wiki-siden deres selv å sjekke. Og uansett hvordan du vrir og vender på det finnes det ingen logisk forklaring på hvordan Samsung kan gi utA6, A7, A8 og A9 (A-modellen som visstnok skal være budsjettelefonen) samtidig. Hvor er logikken der?

 

Eller hva med Huawei?

Mate 2 -> Mate 7 -> Mate S -> Mate 8,9,10 - Mate SE -> Mate 20. Fantastisk logikk, er det ikke? HTC fikk ikke logikk på sine navn heller før i slutten av 2016 og innen Motorola, Nokia etc er det minst like gale.

 

LG er flinke, og har holdt seg stort sett stabile hele veien med kronologiske nummer (som Iphone), men de er enda verre enn Iphone med subkategorier.

 

Men, de eneste gangene du kritiserer navn er det Sony sine. Hvorfor det?

 

Fremtidsutsiktene til Sony innen mobil er kanskje ikke så veldig lyse mtp siste års salg, men det er allikevel stor sjans for at de kommer til å fortsette da de behøver et "outlet" for alt annet de driver med som bilde, lyd osv. Og de har fått toppkarakterer hos TEK, Lyd&Bilde osv hvert eneste år, så de vet åpenbart hvordan de lager en telefon uansett om du ser deg blind på salgstall eller ikke. Eller mener du at journalistene er noen idioter? (at det finnes mange dårlige journalister er sikkert og visst, spesielt innen visse hipsternettsteder som forsøker seg å skrive om populærelektronikk men det er en annen diskusjon).

 

Og markedet bestemmer hva som er populært, ikke bra. Det er en åpenbar forskjell. Er Kvikk Lunsj bedre enn Kit Kat? Ifølge hele verden utenom Norge er den ikke det, men her til lands har markedet bestemt noe annet. Eller er Burger King Norges beste restaurantkjede? For det er jo Burger King-restauranter det er flest av i Norge mente jeg å lese nylig.

 

At koreanske og kinesiske merker har tettet forspranget japanske selskaper hadde i gullalderen skulle bare mangle, men det betyr ikke at det er kroken på døra for de japanske selskapene for det.

 

Joda, noen vil forsvinne og andre vil få nye eiere men kolosser som Sony og Panasonic er såpass unike i verdenssammenheng og spenner om såpass mange produktkategorier at de neppe kommer til å forsvinne i vår levealder. Og de lager begge fortsatt prisvinnende produkter, og er synonymt med kvalitet stort sett overalt. At noen produktkategorier forsvinner eller at de gir opp får så være.

 

Verden er mindre enn det var i 80 og 90-årene og en (relativt liten) nasjon kan ikke ha tilnærmet monopol på luksuselektronikk.

Interessant at du mener at XZ2 Premium "åpenbart" er bedre enn XZ3, når det for alle andre produsenter er slik at høyere nummer er bedre. Note 9 er som en Galaxy S9 Premium. Derimot er Galaxy S10 klart bedre.

 

Jaja, du kan si hva du vil om navn og lanseringer, men vet egentlig noen når Sony vil lansere sin neste mobil? Hvilket navn den har? Tviler. Det er ikke meg du må overbevise om at det de gjør er logisk. Det er kundene. Som ikke virker å mene det er så logisk.

 

A,6, A7, A8 osv er ulogisk? Det er jo samme system de bruker for å rate Wagyu kjøtt. Selv om det ikke går høyere enn 5 da.

 

 

Er ikke uenig i at Sony har gode produkter. Det har de. Derimot som jeg har sagt før, det hjelper ikke med godt produkt alene. Det finnes en rekke andre toppmodeller som og er veldig gode. Så hvorfor velge Sony over andre spør kunder. Og vel, det er ikke så mye Sony har å friste med, og prisen hjelper heller ikke. Kinesiske telefoner har heller ikke mye å friste med som regel, men så er de og billigere enn Sony.

 

Sony har klart merkevare og markedsføringsovertak, likevel taper de. Det burde si en del om produktene. 

 

Kvikk lunsj selges ikke internasjonalt. I Norge så selges nesten ingen Kit Kat, så Kvikk lunsj er mye bedre enn Kit Kat i det norske markedet.

 

Finnes nesten ikke restaurantkjeder i Norge. Og de må og sammenlignes innenfor prisgruppe. Eksempelvis Burger King er ikke samme kategori som Egon. Om de har mer resturanter enn McD så ville jeg helt klart sagt det viser at Burger King har bedre mat (det synes jeg personlig og).

 

Du sier det ikke er kroken på døra for japanerne, men det er jo blitt det for en del selskaper. Mye færre selskaper nå. Noen konk. Noen solgt til utlandet, andre tvunget til å samle seg til et selskap for å overleve konkurranse. Derimot viktigere enn dette igjen er at trenden for japanske selskapene fortsatt er nedadgående. Derimot ser selskaper i Korea og Kina fortsatt stor økning innen mange områder.

 

Sony og Panasonic vil ikke dø ut nei, men de vil i større grad kjøpe produkter fra andre og selge i sin innpakning da navnet deres fortsatt har stor verdi. Eksempelvis for TVer hvor de var ledende innen å produsere de beste panelene. Nå? Kjøper inn masse panel fra Korea og mye mulig Kina for billigere modeller. Og det er ikke fordi japanerne er dumme. Både teknologien for LG bruker for WOLED spesifikt og TFT laget (IGZO) er oppfunnet i Japan. Japanske selskaper har bare ikke evnet å benytte denne teknologien.

 

Kan bare si Sør-Korea ligger på en 90% markedsandel for RAM, 50% for NAND, 55% for LCD, 99% for OLED og er under halve størrelsen til Japan. Japan sin økonomi er veldig stor. 120 mill er ikke en relativt liten nasjon. Japan måtte jo nettopp tvangsselge sin siste NAND produksjon (selv om den fortsatt er i Japan da). I Korea så tjener dem seg rike på det. Øker overskuddene meg latterlige mengder. Det er helt klart det er problemer for japanske selskap, som de ikke makter å løse.

Lenke til kommentar

Må si jeg er skuffet over hva Sony lanserte i dag! Jeg hadde håpet at de kom med en ordentlig oppfølger til Xperia XZ2 Compact, men nei da. Nå seiler Samsung Galaxy S 10e opp som det eneste alternativet slik jeg ser det. De nye 10 og 10 pluss har ikke engang fått Snapdragon 855...

 

Jeg trenger ikke noe større telefon enn XZ2 Compact og tror egentlig mange er enige med meg i det. Sony har vært en god leverandør og faktisk levert toppmodeller av slike telefoner, men tydeligvis ikke lenger. Så blir spørsmålet om man bare må vente til de forhåpentligvis kommer med noe til høsten eller neste år, eller å bytte til Samsung igjen.

 

Min bror og jeg snakket om akkurat størrelse på mobil i helgen. Han har gått tilbake igjen til sin gamle iPhone 8.  Den nye Huaweien ble for stor. Passer ikke i lommer. Eller du må ta den ut av lomma for å sette deg. Du må bruke begge henda for å bruke mobilen. 

 

Neste gang kommer også jeg til å kjøpe en mobil med 4,7" eller ytre mål lik en iPhone 8. 

Lenke til kommentar

 

Rekner med du mener XZ2 Premium og XZ3? Og nei, de kom ikke samtidig. XZ2 Premium ble gitt ut i April 2018, og XZ3 kom ut i slutten av August. Altså 4 måneder senere. At XZ2 premium ikke kom ut i Norge før i slutten av Juli derimot er kritikkverdig, men Sony visste vel selv at den telefonen ikke kom til å selge like mye som XZ-serien.

 

Og når var det jeg ikke kunne si hvilken av telefonene som var best? XZ2 Premium var flaggskipet i 2018. Det har jeg da skrevet utallige ganger.

 

Tilbake til navngivingen. Ja, at de skiftet fra Z til X og XZ er selvsagt ikke like enkelt som S-serien til Samsung, men når du begynner å kritisere deres navn på også mellomstegsmodellene ( du kommenterer jo på en artikkel om de telefonene, og ikke flaggskipene) så er du veldig ute på viddene.

 

Og Samsung har vært innom ganske mange bokstaver de også. Det kan du gå inn på wiki-siden deres selv å sjekke. Og uansett hvordan du vrir og vender på det finnes det ingen logisk forklaring på hvordan Samsung kan gi utA6, A7, A8 og A9 (A-modellen som visstnok skal være budsjettelefonen) samtidig. Hvor er logikken der?

 

Eller hva med Huawei?

Mate 2 -> Mate 7 -> Mate S -> Mate 8,9,10 - Mate SE -> Mate 20. Fantastisk logikk, er det ikke? HTC fikk ikke logikk på sine navn heller før i slutten av 2016 og innen Motorola, Nokia etc er det minst like gale.

 

LG er flinke, og har holdt seg stort sett stabile hele veien med kronologiske nummer (som Iphone), men de er enda verre enn Iphone med subkategorier.

 

Men, de eneste gangene du kritiserer navn er det Sony sine. Hvorfor det?

 

Fremtidsutsiktene til Sony innen mobil er kanskje ikke så veldig lyse mtp siste års salg, men det er allikevel stor sjans for at de kommer til å fortsette da de behøver et "outlet" for alt annet de driver med som bilde, lyd osv. Og de har fått toppkarakterer hos TEK, Lyd&Bilde osv hvert eneste år, så de vet åpenbart hvordan de lager en telefon uansett om du ser deg blind på salgstall eller ikke. Eller mener du at journalistene er noen idioter? (at det finnes mange dårlige journalister er sikkert og visst, spesielt innen visse hipsternettsteder som forsøker seg å skrive om populærelektronikk men det er en annen diskusjon).

 

Og markedet bestemmer hva som er populært, ikke bra. Det er en åpenbar forskjell. Er Kvikk Lunsj bedre enn Kit Kat? Ifølge hele verden utenom Norge er den ikke det, men her til lands har markedet bestemt noe annet. Eller er Burger King Norges beste restaurantkjede? For det er jo Burger King-restauranter det er flest av i Norge mente jeg å lese nylig.

 

At koreanske og kinesiske merker har tettet forspranget japanske selskaper hadde i gullalderen skulle bare mangle, men det betyr ikke at det er kroken på døra for de japanske selskapene for det.

 

Joda, noen vil forsvinne og andre vil få nye eiere men kolosser som Sony og Panasonic er såpass unike i verdenssammenheng og spenner om såpass mange produktkategorier at de neppe kommer til å forsvinne i vår levealder. Og de lager begge fortsatt prisvinnende produkter, og er synonymt med kvalitet stort sett overalt. At noen produktkategorier forsvinner eller at de gir opp får så være.

 

Verden er mindre enn det var i 80 og 90-årene og en (relativt liten) nasjon kan ikke ha tilnærmet monopol på luksuselektronikk.

Interessant at du mener at XZ2 Premium "åpenbart" er bedre enn XZ3, når det for alle andre produsenter er slik at høyere nummer er bedre. Note 9 er som en Galaxy S9 Premium. Derimot er Galaxy S10 klart bedre.

 

Jaja, du kan si hva du vil om navn og lanseringer, men vet egentlig noen når Sony vil lansere sin neste mobil? Hvilket navn den har? Tviler. Det er ikke meg du må overbevise om at det de gjør er logisk. Det er kundene. Som ikke virker å mene det er så logisk.

 

A,6, A7, A8 osv er ulogisk? Det er jo samme system de bruker for å rate Wagyu kjøtt. Selv om det ikke går høyere enn 5 da.

 

 

Er ikke uenig i at Sony har gode produkter. Det har de. Derimot som jeg har sagt før, det hjelper ikke med godt produkt alene. Det finnes en rekke andre toppmodeller som og er veldig gode. Så hvorfor velge Sony over andre spør kunder. Og vel, det er ikke så mye Sony har å friste med, og prisen hjelper heller ikke. Kinesiske telefoner har heller ikke mye å friste med som regel, men så er de og billigere enn Sony.

 

Sony har klart merkevare og markedsføringsovertak, likevel taper de. Det burde si en del om produktene. 

 

Kvikk lunsj selges ikke internasjonalt. I Norge så selges nesten ingen Kit Kat, så Kvikk lunsj er mye bedre enn Kit Kat i det norske markedet.

 

Finnes nesten ikke restaurantkjeder i Norge. Og de må og sammenlignes innenfor prisgruppe. Eksempelvis Burger King er ikke samme kategori som Egon. Om de har mer resturanter enn McD så ville jeg helt klart sagt det viser at Burger King har bedre mat (det synes jeg personlig og).

 

Du sier det ikke er kroken på døra for japanerne, men det er jo blitt det for en del selskaper. Mye færre selskaper nå. Noen konk. Noen solgt til utlandet, andre tvunget til å samle seg til et selskap for å overleve konkurranse. Derimot viktigere enn dette igjen er at trenden for japanske selskapene fortsatt er nedadgående. Derimot ser selskaper i Korea og Kina fortsatt stor økning innen mange områder.

 

Sony og Panasonic vil ikke dø ut nei, men de vil i større grad kjøpe produkter fra andre og selge i sin innpakning da navnet deres fortsatt har stor verdi. Eksempelvis for TVer hvor de var ledende innen å produsere de beste panelene. Nå? Kjøper inn masse panel fra Korea og mye mulig Kina for billigere modeller. Og det er ikke fordi japanerne er dumme. Både teknologien for LG bruker for WOLED spesifikt og TFT laget (IGZO) er oppfunnet i Japan. Japanske selskaper har bare ikke evnet å benytte denne teknologien.

 

Kan bare si Sør-Korea ligger på en 90% markedsandel for RAM, 50% for NAND, 55% for LCD, 99% for OLED og er under halve størrelsen til Japan. Japan sin økonomi er veldig stor. 120 mill er ikke en relativt liten nasjon. Japan måtte jo nettopp tvangsselge sin siste NAND produksjon (selv om den fortsatt er i Japan da). I Korea så tjener dem seg rike på det. Øker overskuddene meg latterlige mengder. Det er helt klart det er problemer for japanske selskap, som de ikke makter å løse.

Joda, enig i mye av det du sier. Japanske selskaper er i dagens moderne verden fortsatt ofte veldig tungdrevet, og noen selskaper vil som du sier forsvinner. Sharp ble solgt til et taiwansk konglomerat f.eks, og Toshiba, NEC etc gjør det ikke akkurat godt.

 

Men felles for de fleste av disse selskapene er at de ofte har ganske mange ben å stå på, så selv om de taper andeler innen visse segmenter så vil de fortsatt ha andre områder de kan vinne på . Hitachi f.eks selger fortsatt mye forbrukerelektronikk i Japan og Asia, men selges vel ikke i det hele tatt i Europa&Norge? Men de lager jo også blant annet tog, heavy machineries og alt fra heiser til rulletrapper osv, hvor de tilsynelatende fortsatt gjør det bra også internasjonalt.

 

Verdens 10. største nasjon er relativt liten sammenlignet med Kina og USA. Joda, Sør-Korea er enda mindre, men de store selskapene dere prøver (stort sett) ikke å favne like stort som de japanske historisk sett har gjort. Selv om Hyundai forsåvidt gjør det.

 

Poenget med Burger King og Kit Kat var at popularitet ikke nødvendigvis betyr at noen har et bra produkt. Kit Kat ble solgt på lik linje med Kvikk Lunsj i Norge for noen år siden, men måtte pent takke for seg da ingen kjøpte det.

 

Ta Starbucks da som et annet eksempel. De åpnet idag faktisk verdens største Starbucks her i Japan i Nakameguro. Det er vel veldig få som faktisk mener Starbucks har god kaffe, allikevel konker de ut de små, genuine kaffestedene over hele verden. Hvorfor? markedsføring? hype? pga unge folk i Norge eller Japan ser Starbucks i amerikanske tv-serier og synes det er kult? Sikkert litt av alt, men det er neppe pga selve kvaliteten.

 

Og Sony har ikke så mye markedsføringkraft som folk skulle tro. Eller isåfall gjør de det feil. De har prøvd med å vise Sony-produkter i filmene deres og til med i Playstation-spill men det har ikke akkurat vært noen suksess. De har ikke mulighet til å reklamere like mye på TV og rundtom som f.eks Samsung og Apple har og for hver billboard jeg ser fra Sony på diverse store flyplasser og togstasjoner i verden ser jeg kanskje 20 fra Samsung/Apple.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...