Gå til innhold

Jobb eller utdanning for en med sosial angst?


PrinceCola

Anbefalte innlegg

Mange sliter med å velge mellom jobb eller videre utdanning. Jeg har det samme problemet, men litt mer spesifikt. Jeg vil gjøre det som er enklest for en med sosial angst.

 

Jeg liker bøker, history osv mer enn å være sosial. Det er veldig vanskelig å finne jobber som ikke er kundeservice når du ikke har utdanning. Ingen treff på "introvert" eller "sosial angst" når du søker på jobb :/

 

Men det betyr jo ikke at universitet er det rette valget. Vet ikke hvor store klasser det er hos universiteter men det er sikkert så fullt som mulig.

 

Håper dette ikke er i feil forum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Men det betyr jo ikke at universitet er det rette valget. Vet ikke hvor store klasser det er hos universiteter men det er sikkert så fullt som mulig.

 

Jeg ville vel tenkt at var en fordel om man har sosial angst, siden man forsvinner litt i mengden. Av egen erfaring kan livet som student være en veldig anonym tilværelse. I mange tilfeller er det heller ikke noe særlig obligatorisk oppmøte, så man kan komme og gå når man vil. Er også en del emner som tilbyr podcast, slik at du kan være i din egen stue om du foretrekker det. 

Lenke til kommentar

Mange sliter med å velge mellom jobb eller videre utdanning. Jeg har det samme problemet, men litt mer spesifikt. Jeg vil gjøre det som er enklest for en med sosial angst.

 

Jeg liker bøker, history osv mer enn å være sosial. Det er veldig vanskelig å finne jobber som ikke er kundeservice når du ikke har utdanning. Ingen treff på "introvert" eller "sosial angst" når du søker på jobb :/

 

Men det betyr jo ikke at universitet er det rette valget. Vet ikke hvor store klasser det er hos universiteter men det er sikkert så fullt som mulig.

 

Håper dette ikke er i feil forum.

Er den enkleste utveien riktig for deg? Hvis du vil ha tak i problemet, må du nok utsette deg for slike situasjoner selv om det er veldig ubehagelig.

Lenke til kommentar

Kan også se etter om det finnes noe nettstudier som da du kan være mer selvstending å studere hvis man ønsker minimal kontakt med folk heletiden, kan da bli kjent med andre nettstudenter over nett!

 

Ja, har hørt mye om nettstudier. Men lurte på om det egentlig er det samme? Har ikke lyst å ta nettstudier vis det ikke er samme kvalitet.

Lenke til kommentar

Det går heilt fint å gå på høgskule eller universitet utan å måtte forholde deg særleg mykje til forelesarar eller medstudentar.

Stort sett blir du ein av mange i forelesningssalen, og i pausene så er det ikkje unormalt at folk sitter rundt omkring åleine og jobber eller leser.

 

Heilt utan kompetanse så stemmer det nok godt at det stort sett er jobb innanfor kundeservice eller teamwork som du finner deg, men du treng ikkje veldig mykje utdanning før du får meir å velge i. Det typiske eksempelet er å ta lastebilsertifikatet og bruke arbeidsdagane på å sitte åleine bak rattet.

Men har du interesse før høgare utdanning så synes eg at du skal ta slik utdanning.

 

 

Dersom eg skal våge meg utpå med ein generell stereotype, så er mitt inntrykk av at andelen introverte aukar betrakteleg jo høgare utdanningsnivået er og jo særare fagfelt ein velger. Mange av studentane på slike studier er også "fagidioter" i den positive meininga, så du vil nok oppleve at dei fleste heller vil diskutere fag enn vanleg høffligheitsprat. Eller er det ikkje slik sosial angst fungerer?

Så det er stor sjangs for at du finner likesinna når du velger høgare utdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Noen bachelorutdanninger har 60 poeng valgfrie emner. Det kunne du tatt på nett! Så reduserer du tiden du trenger å sitte i forelesningssal med et helt år! Har selv 60 poeng nettstudier i et fag, og jeg lærte masse. Det kan godt være at utdanning er noe for deg, selv om studietiden blir tung. Etter utdanning sitter du med mer kunnskap og en enorm mestringsfølelse av å ha fullført en utdanning. Denslags spiller godt inn på selvfølelsen. Yrkeserfaring uten høgskoleutdanning gir nok også mestring, ihvertfall når du får til jobben, så jeg klandrer deg ikke om du heller vil arbeide i stedet for å studere. Du har det sikkert spennende nå, så jeg runder av surresnakket med å ønske deg lykke til! Håper du får til noe her i livet som du blir fornøyd med.

 

Lenke til kommentar

Det er vel ting som kino-projeksjonist, skogvokter, fyrvokter, nettbasert support/chat. Etterse fjellhytter f.eks eller kanskje selvstendig næringsdrivende hvor du kan legge kundekontakt til andre. Mange muligheter om du leter litt. 

 

De fleste asosiale trenger som regel litt kontakt, så det er greit å ikke planlegge å være for isolert heller hvis dette er deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...