Gå til innhold

[Løst] Clean install - partisjon-orama?


Anbefalte innlegg

Da var en billig brukt HP Omen 17t i hus. Full av bloat og gudene vet hva. PCen har en mindre SSD og en 1TB HDD.

 

Nå har jeg gjort klar en USB-flash med windows 10, og ser frem til en rengjort PC. Jeg booter usb-pinnen. MEN - hva er dette for noe: 7 - syv - partisjoner møter meg i installasjonsveiviseren. 

 

- Stasjon 0 er tydeligvis HDDen. Der har det sneket seg inn en MSR-partisjon

- Stasjon 1 er SDDen. Partisjon 3 ser ut til å være den faktiske SSDen.

 

Er det noen der ute som kan fortelle meg hvilke partisjoner jeg kan slette, og hvilke jeg skal ligge unna? MSR-partisjonene er allerede grå. 

post-265134-0-80364900-1551043146_thumb.jpg

post-265134-0-16436800-1551043151_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Slå av maskinen og koble vekk den snurredisken.

Slett alle partisjonene på SSD, NB. Recoverypartisjonen forsvinner også da.

Be Windows om å opprette nye partisjoner. Om du har aktivert UEFI, så skal det opprettes 4 partisjoner og du velger den største partisjonen for å legge OS'et på.

 

USB pennen bør være laget på en maskin med UEFI aktivert.

Du kan sjekke om UEFI er aktiver, med å klikke nede på startknappen og skrive msinfo og lete etter følgende på den siden.
d36f84ab66d840d30b0641bb29aba79b.png

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar. Antar at du ber meg om å fjerne HDDen slik at windows ikke installerer msr på den?

 

For noen av av partisjonene var slett-knappen grået ut. Er de skrivebeskyttet da? Eller må jeg bare formatere før jeg sletter? 

 

"Be windows om å opprette nye partisjoner" - hvor er vi nå? Inne i installasjonsveiviseren? 

Lenke til kommentar

Hadde først prøvd å kjøre recovery på maskinen (metode står i manualen som kan nedlastes). Enkelte ganger kan det følge med ting der du vil ha. Nukes maskinen med en clean install ryker den som sagt, så kanskje verdt å prøve recovery og heller fjerne bloat du ikke vil ha.

 

Du kan slette partisjoner med sletteknappen som er i bildet du viser. Du kan også opprette ny partisjon der.

 

Husker ikke helt om Windows setter automatisk av til den minipartisjonen du ser først.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja. Napp ut kablene til den store disken, så du er sikker på at du ikke sletter noe der.

 

På den disken som er igjen, sletter du alle partisjonene og klikker på new, nå nye partisjoner skal opprettes.

La Windows bestemme, så skal det bli opprettet 4 partisjoner, slik bildet til slutt viser.

Du trenger ikke formatere disken, da den sikkert er NTFS.

Foreslår Windows ikke fire partisjoner, så er ikke UEFI aktivert.
Sikreste måten er å brenne ut ISO filen på en DVD plate og boote fra den brenneren.

 

e4ae1cb5a61f6d39b75f83135a26420b.png

 

 

cea7aaecb49c3c85cf89ed13cbabd211.png

 

624c076c4cf5fd4b0f9f0fb16ef31280.png

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Supert, takk . Har tatt backup av HDDen, så er ikke redd for å tukle med den.

 

Det er ikke optisk drive på Omen 17t (laptop), er derfor jeg bruker USB. Skal dobbeltsjekke at USBen er satt opp med UEFI.

 

Da må jeg bare sjekke at jeg faktisk får slettet alle 5 partisjonene på stasjon 1 (SDD). Skriver en update når jeg har sjekket dette. 

Lenke til kommentar

Det finnes mange "Partition Managers" som kan brukes for å slette alt på en disk/SSD i de tilfellene der Windows Installer sier at den ikke er istand til å slette alle partisjonene.

 

Noen er gratis, noen koster noen kroner, og innenfor begge kategorier finnes de som kan bootes fra en minnepinne slik at man kan få brukt den på en PC uten OS installert.

Lenke til kommentar

Hei. Det er ikke så ofte jeg reinstallerer Windows 10 eller Windows forøvrig fortia, men hvis man ikke har alt for store problemer, så er det jo bare og slette alle partisjonene på den SSD`en/Harddisken man vil installerer Windows på, og trykke "Next" UTEN og lage nye partisjoner. Den gjør alt det der selv. Med eller uten UEFI.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hei. Det er ikke så ofte jeg reinstallerer Windows 10 eller Windows forøvrig fortia, men hvis man ikke har alt for store problemer, så er det jo bare og slette alle partisjonene på den SSD`en/Harddisken man vil installerer Windows på, og trykke "Next" UTEN og lage nye partisjoner. Den gjør alt det der selv. Med eller uten UEFI.

Du får ikke sjekket om det blir 2 eller 4 partisjoner og dermed får du ikke verifisert at UEFI er aktivert og kjører. Og UEFI er noe man helst bør ha. spesielt med SSD.

Lenke til kommentar

Da har jeg gjennomført en fin og fresh windows 10 install fra min usb minnepinne. 

1. Minnepinnen var UEFI - det kom frem da jeg åpnet boot manager og valgte oppstart fra pinnen. Dermed trengte jeg ikke å sjekke 2vs4 partisjoner etterpå

2. Jeg fikk slettet alle 5 partisjonene på disk 1

3. Ref pkt 1 - jeg opprettet ikke nye partisjoner manuelt slik anbefalte. Valgte bare å installere win10 på disk 1

4. Etter at installasjonen var ferdig, bootet jeg fra pinnen igjen og sjekket partisjon-orama. Antall partisjoner har gått fra 5 til 4. Check UEFI.

 

Takk til alle som bidro. Håper tråden kan være til nytte for noen andre senere. Clean install er ikke like rett frem som det var i gamle windows 7 dager. Det var en herlig følelse å gå gjennom installasjonsveiviseren og krysse "nei, nei, nei" på alle tilbud om "personaliserte annonser".

 

Nå sitter jeg med et virvar av drivere jeg må enable/ disable, men lager evt en ny tråd på det.

post-265134-0-30057500-1551256131_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
dollahrs skrev (På 27.2.2019 den 9.31):

Da har jeg gjennomført en fin og fresh windows 10 install fra min usb minnepinne. 

1. Minnepinnen var UEFI - det kom frem da jeg åpnet boot manager og valgte oppstart fra pinnen. Dermed trengte jeg ikke å sjekke 2vs4 partisjoner etterpå

2. Jeg fikk slettet alle 5 partisjonene på disk 1

3. Ref pkt 1 - jeg opprettet ikke nye partisjoner manuelt slik anbefalte. Valgte bare å installere win10 på disk 1

4. Etter at installasjonen var ferdig, bootet jeg fra pinnen igjen og sjekket partisjon-orama. Antall partisjoner har gått fra 5 til 4. Check UEFI.

 

Takk til alle som bidro. Håper tråden kan være til nytte for noen andre senere. Clean install er ikke like rett frem som det var i gamle windows 7 dager. Det var en herlig følelse å gå gjennom installasjonsveiviseren og krysse "nei, nei, nei" på alle tilbud om "personaliserte annonser".

 

Nå sitter jeg med et virvar av drivere jeg må enable/ disable, men lager evt en ny tråd på det.

Jeg skrev at du skulle la Windows få opprette partisjoner. Med det så betyr det at du ikke gjør det manuelt.

 

Ser at TB-disken din er dynamisk. Noen grunn til det?

 

Clean Install var like enkelt i Win7 dagene.

 

Den eneste driveren du MÅ legge til, er den driveren du må ha for å komme deg på nettet.

Så kjører du Windows update til det ikke kommer noe mere der, før du eventuelt begynner å lete etter drivere.

Om du har Intel brikkesett, så har Intel et flott verktøy for å søke etter drivere på maskien din og lar deg enkelt laste de ned.

https://downloadcenter.intel.com/

Lenke til kommentar

Jeg skrev at du skulle la Windows få opprette partisjoner. Med det så betyr det at du ikke gjør det manuelt.

 

Du skrev "Be Windows om å opprette nye partisjoner".

Det klinger litt annerledes enn "la Windows få opprette partisjoner".

 

Hvordan "ber man Windows om å opprette nye partisjoner"? Det kan høres ut som om dette er en operasjon som skal gjøres før selve installasjonen.

 

Så misforståelsen var ikke helt uten grunn. (Mener nå jeg, da.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du skrev "Be Windows om å opprette nye partisjoner".

Det klinger litt annerledes enn "la Windows få opprette partisjoner".

 

Hvordan "ber man Windows om å opprette nye partisjoner"? Det kan høres ut som om dette er en operasjon som skal gjøres før selve installasjonen.

 

Så misforståelsen var ikke helt uten grunn. (Mener nå jeg, da.)

Man klikker på new eller next, så ber man jo Windows om å gjøre noe.

Pedantisk sematikk kan sikkert diskuteres, men ikke i denne tråden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jepp. Dette er ingen enkel jobb, og veldig hacky.

Egentlig ikke. Man har bare sata-driverne lagret på en minnepenn, så velger man legg til drivere.

Verre med Windows XP, da man ha driverne på floppydisk, men i de dager kunne man slipstreame egne installasjons-cd'er.

https://www.nliteos.com/

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvis du er opptatt av å bli forstått, så burde du ta det alvorligere enn du gjør.

Vi skjønner ikke nødvendigvis hva du tenker når vi leser det du har skrevet.

Jeg bryr meg ikke om å bli forstått av de som absolutt vil missforstå.

TS fikk den hjelpen han trengte og klarte å forstå mesteparten ganske så greit, men de som vil missforstå, vil alltid finne noe å pirke på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dette har ikke noe med SATA å gjøre. Det er driverne for USB3 som mangler i setup-programmet for Windows 7. Så du kommer aldri til det punktet der du kan velge å legge til drivere.

Jeg kunne jo kverulert videre med at det fantes ikke maskiner med kun USB3 porter under Windows 7 tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...