Gå til innhold

SNIKTITT: Nokia 9 PureView Dette er Nokias nye toppmodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her tror jeg Nokia har bommet helt og aldeles. For at en telefon skal selge noenlunde godt, er første bud å gi den et pent design. Pent kan jo tolkes forskjellig av ulike folk i denne sammenheng, men det er ikke kontroversielt å si at denne edderkopp-sirkelen med kameraer blir for spesielt for flesteparten.

 

I tillegg er det jo slik at monokrom-kvalitet havner ganske, ganske langt ned på ønskelisten til folk når de skal beskrive hva de ønsker bedre i mobilkameraer. De fleste laster kun bilder opp på sosiale medier uansett. Langt mer nyttig å legge til funksjon, slik som Samsung bla. har gjort, med ekstra zoom og vidvinkel.

 

Dette her er en så utrolig klønete toppmodell, at jeg forstår ikke at det er et så stort og historisk selskap som Nokia som står bak. De burde bytte ut samtlige visjonærer, fordi her er det fullstendig skivebom, og dem forstår det åpenbart ikke. :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ad kameraet: Det var en ganske viktig bit som ikke kom tydeligt frem i artikkelen ved publisering. Nemlig at dette er, slik spekulasjonene har nevnt, et samarbeid mellom Nokia og Light. Det er altså snakk om å helt reelt slå sammen lysinformasjonen fra samtlige fem kamera i postprosessering, slik at brikkene til sammen skaper en "pikselstørrelse" som er helt ulik alt annet du finner på smarttelefoner, og nærmere dedikerte kamera. Hvis teknologien fungerer som forespeilet blir det veldig spennende å se hva de har fått ut av den i mobilformat. Light L16 er jo mer et skamdyrt "konseptkamera" som ikke så mange har. Men hvis dette fungerer i nærheten av så godt som man kan mistenke kan den bli langt mer spennende enn bare en drøss monokrome kameraer hver for seg antyder :)

 

Artikkelen er oppdatert etter publisering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

5 linser og ikke èn av de er vidvinkel??

 

Idioti

 

Aldri hatt bruk for mere vidvinkel en standard på mobilen. C2 zoom bruker jeg hele tida. Men denne mobilen blir spennede! Prisen er jo veldig grei den å i forhold til hva de andre driver med... 6500 er ikke billig men det er heller ikke galskap. Blir det bra med kameraen så kan den nok selge veldig godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aldri hatt bruk for mere vidvinkel en standard på mobilen. C2 zoom bruker jeg hele tida. Men denne mobilen blir spennede! Prisen er jo veldig grei den å i forhold til hva de andre driver med... 6500 er ikke billig men det er heller ikke galskap. Blir det bra med kameraen så kan den nok selge veldig godt.

Har du aldri prøvd å ta et bilde og ikke fått plass til alt du ville? Jeg har sikkert hatt brukt for det 200 ganger allerede siden november.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg er det jo slik at monokrom-kvalitet havner ganske, ganske langt ned på ønskelisten til folk når de skal beskrive hva de ønsker bedre i mobilkameraer.

 

Altså, det er jo ikke som om at den tar bedre svart-hvitt bilder. Poenget er jo at bayermatriksen på disse er fjernet slik at sensoren mottar >3 ganger mer lys. Denne informasjonen brukes til å gi bedre fargebilder.

 

Alle kamerasensorer er monokromme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Comma Chameleon: Ja, L16 har ikke fått allverdens til kritikker. Men konseptet i seg selv er ikke helt på tur, og ganske lovende hvis de får det til å fungere godt. Det er vanskelig å se for seg store enkeltpiksler i et mobilkamera med tradisjonell teknikk, så det er et spennende konsept gitt potensialet. Selv om det fortsatt har alt å bevise.

Lenke til kommentar

Godt kamera, okay pris, skjerm rammer OG ingen bixby? Dette kan fort bli min nye mobil.

 

Edit:

 

I tillegg er det jo slik at monokrom-kvalitet havner ganske, ganske langt ned på ønskelisten til folk når de skal beskrive hva de ønsker bedre i mobilkameraer.

Da er det jaggu bra at de brukes til å forbedre de bildene du tar og legger ut på instabook, da. Når du tar bilde blir det brukt data fra alle fem kameraene.

Endret av Terrasque
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Designet er tøft, kommer ikke unna det. Liker godt hvordan Nokia utfordrer og er innovative. Kunne de fulgt opp med vidvinkel og et bedre batteri, ville dette vært min neste mobil. Er godt fornøyd med Nokia 7 pluss. Ser ingen grunn til å bytte den ut i nærmeste fremtid.

 

Er så enig angående batteri. Denne var ryktet med 4000 mah batteri som hadde vært litt bedre, men Nokia skuffer og går for et drittbatteri.

 

Jeg har ikke veldig høye krav til telefon, men android one og stort batteri er det viktigste, og det finnes seff ikke i Norge.

 

Beste telefonen for meg hadde vært Moto One Power, men den selges selvfølgelig kun i Kina og India

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...