Gå til innhold

Suge opp uran fra havvann?


slemskurk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Havvann inneholder også gull, ca 6 gram pr million tonn vann. Onkel Skrue forsøkte i en gammel Donald Duck & co å utvinne dette gullet. På denne ekspedisjonen pumpet de vann ombord skipet sitt i veldig høy hastighet, for å filtrere ut gull. Resultatet ble at de dynget ned med fisk. Historien er selvsagt bare tull, men hadde det vert mulig  å fange fisk i et slikt tempo, så hadde onkel Skrue tjent mer på fisket en på det gullet han hadde fått opp.

 

Det er mulig at gull og uran er så tynt distribuert i havet at ingen kan drive dette lønnsomt. Da blir det umulig å få noen til å ta på seg oppgaven.

 

1 liter sjøvann inneholder ca 35 gram salt. Dette kan utvinnes lønnsomt ved fordampning, i varme strøk. Er ikke ekspert på dette, men mye av saltet kommer fra gruver. Saltet i disse gruvene stammer fra uttørkede salte sjøer (hav). I disse saltgruvene er havets tørre innhold konsentrert. Selv her blir det ikke lønnsomt å utvinne gullet. Det er mulig at det samme gjelder for uran.

 

På den annen side blir det utvunnet litium fra saltforekomster.

 

Jeg har selvsagt ikke noe svar på det du spør om, men det er en spennende tanke.

Lenke til kommentar

Jeg har selvsagt ikke noe svar på det du spør om, men det er en spennende tanke.

Vel, jeg hadde jo foretrukket at du leste artikkelen og baserte deg mest på den istedenfor Donald Duck, men samtidig har du jo brukbare betraktninger.

 

Kort oppsummert da, så snakkes det om at enkelte typer 'stoffer' (eller, ganske så kreativt konstruerte nærmest 'katalysatorer') har en større 'affinitet' - dvs., tiltrekningsevne - for enkelte andre stoffer.

 

Eksempelvis suger sopp opp uran (o.a.), og det man forsøker å gjøre her, er å lage noe lignende - membraner som kan filtrere ut alt annet enn uran, slik at man ender opp med å fiske membranet opp etter noen måneder (eller år) i sjøen, og spyle det med løsemiddel slik at man ender opp med uran i andre enden.

 

Problemet er at det er vanskelig å finne 'stoffer' som KUN (eller i all overvekt) har affinitet for uran - i dette tilfellet er stoffet som man gjør forsøk med, vanskelig å bruke fordi det har mye mye høyere affinitet for vanadium - slik at man må spyle vanadiumen vekk med løsemiddel for at 'stoffet' skal kunne trekke til seg mer uran.

 

Så foreløpig er da problemet at man har ikke nok molekylær-oppbyggingskompetanse / -erfaring til å lage 'den perfekte uran-svampen'.

Lenke til kommentar

Jeg har sett ihvertfall en analyse* som via en svært optimistisk magnitudeanalyse konkluderer med at du kan teoretisk greie å hente et energioverskudd på å hente ut Uran fra havvann, men det er ikke mye. I praksis vil gjerne ineffektiviteter spise opp en slik teoretisk gevinst.

 

Problemet ligger i det totale volumet av havvann som må behandles for å hente ut matrialet. Dette blir så stort at man ufravikelig vil måtte bruke mye energi på selve ekstraksjonsjobben.

 

 

*)https://www.mdpi.com/2071-1050/2/4/980/pdf

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde jo foretrukket at du leste artikkelen og baserte deg mest på den istedenfor Donald Duck, men samtidig har du jo brukbare betraktninger.

 

Det forstår jeg, og jeg beklager det.

 

Jeg har dessverre ikke en utdannelse som gjør meg i stand til å danne meg en kvalifisert mening om det som artikkelen beskriver. Som gammel gullgraver (bare en hobby) syntes jeg at tråden din var spennende.

 

Takker ellers for den forenklede utredningen om artikkelens innhold :) .

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...