Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Reservere seg mot å ha kjernejournal.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen her som har erfaring med å reservere seg mot å ha kjernejournal?

 

Fra Helsenorge.no: 'Å reservere seg innebærer at alle helseopplysninger om deg slettes fra kjernejournal, og at nye opplysninger ikke samles inn.'

 

Det jeg lurer på er hva slags tilbakemelding en lege som forsøker å lese kjernejournalen min får. Får de beskjed om at jeg har reservert meg mot å ha kjernejournal eller får de bare se en kjernejournal uten opplysninger?

 

Har de fremdeles tilgang til resepthistorikk?

 

Min kjernejournal er i utgangspunktet nesten tom. Den inneholder bare resepthistorikk og besøkhistorikk.

 

 

 



Anonymous poster hash: cddf2...383
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

«Kjernejournal er ikke det samme som journal ved regionale helseforetak.» hentet fra: https://helsenorge.no/kjernejournal/sikkerhet-og-personvern-i-kjernejournal

 

Dvs. at en lege fremdeles vil ha full oversikt over din helse historikk og dine resepter via regionale helseforetak.

 

Spørsmålet er, hvorfor ønsker du å skjule dine resepter for lege? Hadde jeg ikke visst bedre skulle man tro du byttet lege for å få ut medisiner du ikke har krav på lengre, selv om dette ikke er min sak. Men sykehus og apoteker vil alltid ha full tilgang til din resept historikk, det er av sikkerhetsgrunner så ingen skal misbruke medisiner.

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...