Gå til innhold

Tesla knuser Jaguar og Audi i rekkeviddetest


Anbefalte innlegg

Jeg skrev: "hvis vi tar bort den elektriske drivlinja"

 

"osv osv" er lite forklarende. Jeg vil vite mer om hva som er så mye bedre på Tesla kontra merker som er i samme prissegment. Lexus, BMW, Mercedes, Audi f.eks

 

Igjen, nå har vi tatt bort den elektriske drivlinja og batterier, for der er Tesla bedre, det vet vi allerede.

Jeg skrev jo allerede om skjermen og OTA. Brukergrensesnitt, teknologi, app, osv. Som iPhone i forhold til gamle telefoner med taster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss ta et hypotetisk eksempel: Du sier du kjører 1,5 timer og stopper 20 minutter. 
Hvis du nå skulle holde en gjennomsnittsfart på 140 km/t - ender du dermed opp med å ha en gjennomsnittsfart på 116 km/t inkl stopp etter 1h 50m. 

 

Med det som er av veiarbeid, fartsgrenser og trafikk i tyskland, regner jeg med at du klarer det over korte strekker, på kvelds/nattestid. I løpet av en hel dag på dagtid ser jeg det som heller usannsynlig. Jeg kan ta feil, men det er mine erfaringer med mine besøk i / gjennom tyskland. Jeg har klart å holde 145 fra sør i Jylland til Berlin, men på lengre strekk går det aldri så høyt. 

 

Så vidt jeg kan lese meg frem til trekker 210 km i 125 km/t ++ ca 60% av batteriet på en modell s 90d. 

Men på 20 minutter lader den nok til 160 km til... 

 

Altså, jeg er nybegynner på elbil. Jeg er klart positiv til å ha en elbil som nummer 2, men jeg klarer ikke å se at det er realistisk å kjøre 900 km i tyskland på typ 8 timer med en elbil. 

Jeg er åpen for å lære, så vis meg gjerne video som beviser at jeg tar feil. 

Lenke til kommentar

Svært sannsynlig, om man kjører Tesla. Når jeg kjørte til Kroatia i sommer sto jeg aldri i kø. Og delte lader med noen to ganger, om jeg ikke tar feil (to ladepunkter deler på en superlader med 145 kW effekt).

PS, hvordan klarte du å kjøre fra norge til kroatia om sommeren uten å stå i kø? Jeg har kjørt to ganger til middelhavet og brukt mange timer i kø, uansett hvilken vei jeg har kjørt igjennom Tyskland... Husket du å spille lotto?

Lenke til kommentar

Eh, nei? Det er flere innlegg som gjør rede for andre ting Tesla gjør bedre enn andre.

Klarer ikke helt å se det. Utenom følgende: 

 

 

Igjen, nå har vi tatt bort den elektriske drivlinja og batterier, for der er Tesla bedre, det vet vi allerede.

Tja, noen ting:

 

- De har det beste førerassistentsystemet på markedet.

- De har superladernettverket.

- De har den beste appstyringen, som er veldig responsiv og gir svært mange muligheter.

- De har det beste infotainmentsystemet.

- Selv om du latterliggjør juleshow og prompepute, så har de også andre små features som er mer meningsfulle. De har blant annet en rekke Atari dataspill, som man kan slå i hjel litt tid på, hvis man skulle ha litt ledig tid ved en ladestasjon.

- *Tror* ingen andre har motorisert alle dørene - men er litt usikker på det.

- Model X har også falkedører, som gir stor åpning og enkel tilgang til andre og tredje seterad.

- De har det beste kupeluftfilteret, for de som bor i forurensede storbyer, eller i områder med skogbranner.

- Model X har den største frontruten på en personbil.

 

Sikkert noe mer også, men mest av magien foregår på drivlinje-siden. 

 

-----

 

Men; superladere - kun aktuelt hvis man har elbil, i Norge

Beste appstyring? Tjah, diskutabelt. BMW idrive er også veldig lovpriset, og jeg er veldig fornøyd med android auto på de fleste biler. 

Infotainment - samme som forrige. Og uansett, det har ikke veldig mye med kjøreopplevelsen å gjøre. 

Atari dataspill for å slå ihjel tid ved ladestasjon - tror ikke det behøv en kommentar. 

Motoriserte dører - ja.... och? Ser vel like mye farer og tekniske ting som kan ødelegges som fordeler. Har aldri vært et savn. For noen. Ever. 

Falkedører - igjen, har noen savnet det? Hvis det handler om tilgang, er vel skyvedør like bra? 

Kupefilter for skogbrann - please

Største frontruten - Sikkert sant, forklar meg igjen hvorfor det er en fordel? Sikker på at også en Ford S og C og B max har større frontrute enn min bil, men det betyr ikke nødvendigvis at de ser mere fornuftige ting? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det gjenstår å se om de andre elbilene som kommer på markedet vil påvirke salget til Tesla. Det er fullt mulig salget vil være upåvirket, ettersom markedet for elbiler er i sterk vekst.

 

Og selv om e-tron/i-Pace/EQC/osv skulle påvirke salget av Model S/X, så vil Tesla trolig øke totalsalget med omkring 50% i år, pga Model 3. I Norge kan økningen være nærmere 200%.

 

Jag lader saktere enn Tesla. e-tron derimot lader noe raskere - opp mot 150 kW der Tesla klarer 120 kW.

 

(Dette er riktignok en gang inn i fremtiden. I dag finnes det ikke et nevneverdig antall CCS ladere som støtter 150+ kW.)

 

For all del. Eg er glad Tesla er på banen og pusher teknologien fremover. Eg er enormt takknemlig te alle som kjøper og støtter Tesla. For meg er det uaktuelt å kjøpe den bilen, men selskapet gjør mye bra for elbiler generelt. 

 

Markedet er i vekst. Men om det er 5000 pers i Noreg (random tall, men eg tipper det er i alle fall så mange som står i kø for Audi/EQC/Porsche) istedenfor å kjøpe S/X med ein gong, så er det direkte indikasjon at Tesla mister kunder te andre merker, til tross for enormt vekst i markedet. Det går jo ann å si, at markedet vokser pga andre merker kom på banen/tesla greier ikkje skaffe nok nye kunder.

 

Men igjen, well done, Tesla! Takk for å pushe teknologi fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

kalkulert en rekkevidde under samme forhold på 339 kilometer for Model X 90D

 

Så ALLE diesel og bensinbiler på markedet har bedre rekkevidde enn denne saken. Hvorfor er ikke overskriften ALLE fossilbiler knuser ALLE elbiler i rekkeviddetest? En bil er en bil når det gjelder rekkevidde. Er man dum nok til å kjøpe en bil som ikke går mer enn 30 - 40 mil før den må stå stille i flere timer, så spiller det ingen rolle om de er elektrisk, fossildrevet eller om den går på atomkraft.

 

Rekkevidde (eller i elbil-land mangelen på dette) og tid (eller i elbil-land kravet om dette) er universelt uansett hvor dum eieren måtte ha vært i kjøpsøyeblikket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror Model S hadde solgt minst like bra om det var GM/Cadillac som sto for den.

 

Grunnen til at folk liker bilene, og dermed Tesla og Musk, er at bilene er supre kjøremaskiner. Tesla var først ute med å kombinere alle fordelene til elbil med lang rekkevidde og raskt lading, slik at ulempene var minimale. Nå kommer det andre aktører på banen, som Jaguar og Audi, men det er fortsatt slik at Tesla har noen års forsprang på elbilteknologien.

 

Forhåpentligvis kan de andre aktørene veie opp for dette med bedre lydisolering, matriselys, osv.

 

 

Wow!. Snakker om å være i fornektelse. Tesla er like mye en kjøremaskin med lang rekkevidde som vaskemaskinen min er bra til å stå i mål under en fotballkamp. For det første er alle Teslaene *ALT* for myke og gyngete. Flere tester har skjedd der testerne har blitt bilsyke på grunn av at bilene har vært "for amerikanske". Og rekkevidden er en vits i forhold til en hvilken-som-helst fossilbil. Ingen tvil om at du kjører den overprisede Teslaen din når du skal kjøpe bedre høytalerkabler og annen "snake-oil". Og det er jo forståelig hvorfor du da priser bilen litt høyere enn "presten priser gud". Men fornektelse er alltid farlig. Tenk litt på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tillegg er Tesla best på ytelse, lademuligheter, rekkevidde osv.

 

 

Tesla er ikke best på annet enn lademuligheter. Og det må den jo være når rekkevidden og batteriforbruket er så høyt. 

 

1. Det finnes *minst* to andre elbiler på markedet som gruser Tesla når det kommer til ytelse. En av de er det mulig å få skilter på.

2. Rekkevidde knuser *ALLE* fossilbiler Tesla på.

3. "osv" skriver man når man så gjerne vil ha argumenter, men ikke klarer å finne noen.

Lenke til kommentar

Svært sannsynlig, om man kjører Tesla. Når jeg kjørte til Kroatia i sommer sto jeg aldri i kø. Og delte lader med noen to ganger, om jeg ikke tar feil (to ladepunkter deler på en superlader med 145 kW effekt).

 

 

Enten så lyger du eller så kjørte du på natten.

 

Tviler på at stoppene skulle bli fire ganger lengre, da tar man korte stopp med fossilbil. Vi stoppet omkring 20 minutter hver 1,5-2 timer, grovt sett. Stort sett når det var på tide med en dopause.

 

Nei. Med de tallene kan du selge bilen tilbake til der den kom fra og tjene millioner av kroner. For den feilen som finnes i bilen din som lar den utnytte laderne og batteriene så bra vil garantert produsenten betale mye for å få tilgang til. Og du må få fakta til å stemme før du skriver. Prøv igjen. Uansett; når jeg kjører så kjører jeg fort mellom 4 og 6 timer uten å stoppe. Og da stopper jeg kanskje en halvtime for å toppe bensintanken og for å "gå" på do. Halvparten av denne tiden går med for å ta frem- og pakke sammen rullestolen.

 

Den største begrensingen i forhold til å komme seg fort frem var trafikk og veiarbeid, men fortsatt var det helt uproblematisk på dagsetapper på omkring 900 km. Snitthastighet omkring 100 km/t på de bedre etappene høres ikke veldig galt ut.

 

Dagsetapper på 900 km / 2 timers strekk i 100 km/t? I en *ferie*?! Si meg. Tror du på dette selv?!  :rofl:

Lenke til kommentar

Enten så lyger du eller så kjørte du på natten.

 

 

Nei. Med de tallene kan du selge bilen tilbake til der den kom fra og tjene millioner av kroner. For den feilen som finnes i bilen din som lar den utnytte laderne og batteriene så bra vil garantert produsenten betale mye for å få tilgang til. Og du må få fakta til å stemme før du skriver. Prøv igjen. Uansett; når jeg kjører så kjører jeg fort mellom 4 og 6 timer uten å stoppe. Og da stopper jeg kanskje en halvtime for å toppe bensintanken og for å "gå" på do. Halvparten av denne tiden går med for å ta frem- og pakke sammen rullestolen.

 

 

Dagsetapper på 900 km / 2 timers strekk i 100 km/t? I en *ferie*?! Si meg. Tror du på dette selv?! :rofl:

Vi kjørte selv til Italia i sommer uten problemer med lange køer. Vi stod en 15-20 min i kø på vei ut av Tyskland og inn i Østerrike og en 25 min tid i kø grunnet en ulykke som skjedde 1km foran oss i Sveits på vei hjem. Vi stoppet regelmessig for både toalettbesøk og mat. Var vel en 240mil totalt, fordelt på 12 timer dag 1 og 15t dag 2.

Lenke til kommentar

Så ALLE diesel og bensinbiler på markedet har bedre rekkevidde enn denne saken. Hvorfor er ikke overskriften ALLE fossilbiler knuser ALLE elbiler i rekkeviddetest? En bil er en bil når det gjelder rekkevidde. Er man dum nok til å kjøpe en bil som ikke går mer enn 30 - 40 mil før den må stå stille i flere timer, så spiller det ingen rolle om de er elektrisk, fossildrevet eller om den går på atomkraft.

 

Rekkevidde (eller i elbil-land mangelen på dette) og tid (eller i elbil-land kravet om dette) er universelt uansett hvor dum eieren måtte ha vært i kjøpsøyeblikket.

Fordi det ikke stemmer at alle fossildrivstoffbiler har lengre rekkevidde.

 

Vi bor i Norge de fleste av oss, hvilket tilsier at hvis du skal kjøre flere hundre kilometer, så lønner det seg å fly, for de fleste av oss.

Veistandarden innbyr ikke til fart, ei heller komfort, og folk har god råd. Tid betyr også en hel del, all den tid lønnsnivået er høyt.

 

Et sentralt poeng er at bilister _ikke_ kjører flere hundre kilometer med bilene sine, kun unntaksvist, og for yrkessjåfører, samt en snever gruppe bilister.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Wow!. Snakker om å være i fornektelse. Tesla er like mye en kjøremaskin med lang rekkevidde som vaskemaskinen min er bra til å stå i mål under en fotballkamp. For det første er alle Teslaene *ALT* for myke og gyngete. Flere tester har skjedd der testerne har blitt bilsyke på grunn av at bilene har vært "for amerikanske". Og rekkevidden er en vits i forhold til en hvilken-som-helst fossilbil. Ingen tvil om at du kjører den overprisede Teslaen din når du skal kjøpe bedre høytalerkabler og annen "snake-oil". Og det er jo forståelig hvorfor du da priser bilen litt høyere enn "presten priser gud". Men fornektelse er alltid farlig. Tenk litt på det.

Kan du ikke vise oss disse testene?

 

Du har jo overhodet ikke peiling på hva du snakker om.

 

Model 3 sammenlignes jo med BMW M3 til over dobbel pris. Da kan du snakke mye for pengene!

 

Model X er ikke mulig å tippe over på grunn av et fantastisk lavt tyngdepunkt og Model S knuser superbiler i 0-100.

 

Tror vi kan si at tesla gjør det meste riktig og de vises på fornøyde kunder.

 

DU er nok i fornektelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se det. Utenom følgende: 

 

Tja, noen ting:

 

- De har det beste førerassistentsystemet på markedet.

- De har superladernettverket.

- De har den beste appstyringen, som er veldig responsiv og gir svært mange muligheter.

- De har det beste infotainmentsystemet.

- Selv om du latterliggjør juleshow og prompepute, så har de også andre små features som er mer meningsfulle. De har blant annet en rekke Atari dataspill, som man kan slå i hjel litt tid på, hvis man skulle ha litt ledig tid ved en ladestasjon.

- *Tror* ingen andre har motorisert alle dørene - men er litt usikker på det.

- Model X har også falkedører, som gir stor åpning og enkel tilgang til andre og tredje seterad.

- De har det beste kupeluftfilteret, for de som bor i forurensede storbyer, eller i områder med skogbranner.

- Model X har den største frontruten på en personbil.

 

Sikkert noe mer også, men mest av magien foregår på drivlinje-siden. 

 

-----

 

Men; superladere - kun aktuelt hvis man har elbil, i Norge

Beste appstyring? Tjah, diskutabelt. BMW idrive er også veldig lovpriset, og jeg er veldig fornøyd med android auto på de fleste biler. 

Infotainment - samme som forrige. Og uansett, det har ikke veldig mye med kjøreopplevelsen å gjøre. 

Atari dataspill for å slå ihjel tid ved ladestasjon - tror ikke det behøv en kommentar. 

Motoriserte dører - ja.... och? Ser vel like mye farer og tekniske ting som kan ødelegges som fordeler. Har aldri vært et savn. For noen. Ever. 

Falkedører - igjen, har noen savnet det? Hvis det handler om tilgang, er vel skyvedør like bra? 

Kupefilter for skogbrann - please

Største frontruten - Sikkert sant, forklar meg igjen hvorfor det er en fordel? Sikker på at også en Ford S og C og B max har større frontrute enn min bil, men det betyr ikke nødvendigvis at de ser mere fornuftige ting?

Jada, du kan naturligvis bare avvise alt automatisk, men da viser du bare at du er ute etter å lage kvalme.

 

For eksempel, superladere bare aktuelt i Norge?! Hva er det du babler om?

Lenke til kommentar

Så ALLE diesel og bensinbiler på markedet har bedre rekkevidde enn denne saken. Hvorfor er ikke overskriften ALLE fossilbiler knuser ALLE elbiler i rekkeviddetest? En bil er en bil når det gjelder rekkevidde. Er man dum nok til å kjøpe en bil som ikke går mer enn 30 - 40 mil før den må stå stille i flere timer, så spiller det ingen rolle om de er elektrisk, fossildrevet eller om den går på atomkraft.

 

Rekkevidde (eller i elbil-land mangelen på dette) og tid (eller i elbil-land kravet om dette) er universelt uansett hvor dum eieren måtte ha vært i kjøpsøyeblikket.

Fossilbiler har kanskje mer rekkevidde, men du betaler dyrt for det. Dessuten er ytelsen mye dårligere.

 

Og at du må stå stille i flere timer etter å ha kjørt i 30-40 mil med elbil er bare tull. Les om "superlading".

 

I tillegg har de fleste nyere elbiler mer enn nok rekkevidde for den daglige kjøringen.

 

Wow!. Snakker om å være i fornektelse. Tesla er like mye en kjøremaskin med lang rekkevidde som vaskemaskinen min er bra til å stå i mål under en fotballkamp. For det første er alle Teslaene *ALT* for myke og gyngete. Flere tester har skjedd der testerne har blitt bilsyke på grunn av at bilene har vært "for amerikanske". Og rekkevidden er en vits i forhold til en hvilken-som-helst fossilbil. Ingen tvil om at du kjører den overprisede Teslaen din når du skal kjøpe bedre høytalerkabler og annen "snake-oil". Og det er jo forståelig hvorfor du da priser bilen litt høyere enn "presten priser gud". Men fornektelse er alltid farlig. Tenk litt på det.

Hvor er disse testene?

 

Tesla er ikke best på annet enn lademuligheter. Og det må den jo være når rekkevidden og batteriforbruket er så høyt. 

 

1. Det finnes *minst* to andre elbiler på markedet som gruser Tesla når det kommer til ytelse. En av de er det mulig å få skilter på.

2. Rekkevidde knuser *ALLE* fossilbiler Tesla på.

3. "osv" skriver man når man så gjerne vil ha argumenter, men ikke klarer å finne noen.

Hvilke andre elbiler på markedet gruser tesla når det kommer til ytelse?

 

Det hjelper ikke med rekkevidde når de slipper ut gift, er ekstremt dyre i drift, osv.

Lenke til kommentar

 

I tillegg er Tesla best på ytelse, lademuligheter, rekkevidde osv.

 

Tesla er ikke best på annet enn lademuligheter. Og det må den jo være når rekkevidden og batteriforbruket er så høyt.

 

1. Det finnes *minst* to andre elbiler på markedet som gruser Tesla når det kommer til ytelse. En av de er det mulig å få skilter på.

2. Rekkevidde knuser *ALLE* fossilbiler Tesla på.

3. "osv" skriver man når man så gjerne vil ha argumenter, men ikke klarer å finne noen.

Du er bra sløv. Jeg har faktisk hatt 2 stk fossilbiler som kun kunne kjøre rundt 450km, noe tesla kan slå. Så du har null belegg for påstandene dine.

Og rekkevidden når du begynner å passerer 4-500km blir irrelevant, en trenger pauser, enn hvor mye ditt ego tror du ikke trenger det.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...