Gå til innhold

Bærbar - To lagringsmedium - To operativsystem


^fmj

Anbefalte innlegg

Asus N73Jn.

 

En snurredisk og en SSD.

 

Denne bærbare PCen har plasst til to lagringsmedium. Jeg tok ut den gamle, satte inn SSDen og installerte Windows 10. PCen startet opp og alt var normalt. Satte i snurredisken, PCen startet opp helt fint.

 

Gikk inn i bios og endret boot-rekkefølgen. Startet opp og logget meg på snurredisken, alt normalt. Etter å ha gjort dette har det skjedd noe med installasjonen på SSDen. Den er ikke bootbar lengre. 

 

Har tidligere hoppet mellom OS på denne måten uten problemer. Testet en gang til og det samme skjedde. Spørsmålet er da, hva er det som skjer og hvordan kan det fikses?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører samme konfigurasjon selv, men jeg installerte mens begge diskene stod i.

Godt mulig alt du trenger er å gjøre Windows bootbar. Brukte samme lisensen som fulgte med også. W7 -> W10. Usikker på om det er Retail eller OEM, men mener det ikke stod noe OEM i lisensdetaljene i skjermbilde.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke veldig mye om bootloader og slikt, men har blitt anbefalt tidligere å installere diskene separat. Har ikke prøvd å installere dem sammen i dette tilfellet. 

 

Jeg har testet litt mer, ved en anledning ble ikke disken gjenkjent korrekt. Jeg slettet alle partisjonene under installasjonen av Windows, men fikk ikke fortsette installasjonen. Ble nødt til å slette via diskpart med kommandoen; clean. Har også funnet ut at oppstartspartisjonen på SSDen blir omgjort til en primærpartisjon.

Lenke til kommentar

Det kan i alle fall fungere, men usikker på hva som skjer i ditt tilfelle. Normalt skal ikke en Windows-installasjon rote til en annen av seg seg. Har vært borti at Windows 10 trynet så den har måttet fikses med den integrerte menyen man når tak når man booter, Men det krever jo at en klarer å boote. Med den Windowsen som virker kan du lage en recovery USB/DVD. Mulig denne kan brukes til å fikse den andre om de er like.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...