Gå til innhold

Windows store-ikoner blir knøttsmå på skrivebordet


Anbefalte innlegg

Hei. Når jeg lager en snarvei til en windows-store app som for eksempel office-programmene eller spill kjøpt på windows store, så blir ikonene veldig små, altså ubrukelige. Her må det være noe feil? 

 

Har prøvd å rydde opp i thumbnails-arkivet ved å kjøre diskopprydding. Har også undersøkt skalering av skjerm og grafikk, men alt er som det skal. Noen tips?

 

 

 

post-14516-0-50471200-1550762689_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hei. Jeg trodde dette virkelig var løsningen. Men det viser seg at microsoft sine ikoner støtter kun den midterste størrelsen, og at hvis jeg prøver noe annet enn medium ikoner så blir det smått igjen. Her tror jeg faktisk det er bare å gi opp, microsoft gir blaffen.

 

post-14516-0-00033400-1550770714_thumb.png Medium størrelse

 

post-14516-0-36417900-1550770722_thumb.png Hakket større, og hvilken som helst annen størrelse..... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Klikk på skrivebordet. Holde nede CTRL og bruk en mus med et skrollehjul på. Skroll opp for større ikoner og ned for mindre ikoner.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke opplevd nøyaktig det samme som deg, men her er det i hvert fall en løsning på et lignende problem:

 

[...] you may be able to workaround this problem by resetting the Office apps:

  1. Open the Windows Start menu and click Settings > Apps.

  2. Find Microsoft Office Desktop Apps in the app list, select it and click on Advanced options.

  3. Click Fix, wait for about one minute and then restart your device.

If the problem persists, repeat these steps but click Reset instead of Fix in Step 3.

If Fixing or Resetting doesn't work, you can also uninstall Office in the Microsoft Store, and install Office Click-to-Run (C2R) from your My Account page.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja jeg har valgt mitt eget zoom nivå på ikonene på skrivebordet med rullehjulet, det er derfor dette problemet oppstår, da windows store sine ikoner ikke skalerer sammen med resten av appene.

Har ingen problemer med at de ikke skalerer like bra som snarveier på skrivebordet. 

 

Siden du har vært her inne siden 2002, så har du vel sjekket slike elementære ting som nyeste og korrekte drivere til skjermkortet.

Opprettet en annen konto på maskinen og sjekket at det samme skjer der.

Prøvd med default theme osv. osv.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Har ingen problemer med at de ikke skalerer like bra som snarveier på skrivebordet. 

 

Siden du har vært her inne siden 2002, så har du vel sjekket slike elementære ting som nyeste og korrekte drivere til skjermkortet.

Opprettet en annen konto på maskinen og sjekket at det samme skjer der.

Prøvd med default theme osv. osv.

Det er ikke selve ikonene han mener, men bildet inni ikonet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er ikke selve ikonene han mener, men bildet inni ikonet.

Oki da skjønner jeg. Må bare si man har få problemer, om det skulle være et problem, men men.

 

Mine ikoner skalerer også slikt, men jeg ser ikke på det som noe problem, at bildene inni ikonet blir smått.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dette blir samme resultat. Jeg fant flere på google med samme problemet, men det var ingen fornuftige svar å finne.

Det er en siste mulighet, og det er å legge til ikon selv. Hvis du ikke har for mange ting på skrivebordet, så bør det være overkommelig. Ikke en like grasiøs løsning, men det fungerer.

 

 

Apropos, har du prøvd å gå inn på egenskaper og forandre ikonet? Det hender det er flere å velge mellom.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Det er en siste mulighet, og det er å legge til ikon selv. Hvis du ikke har for mange ting på skrivebordet, så bør det være overkommelig. Ikke en like grasiøs løsning, men det fungerer.

 

 

Apropos, har du prøvd å gå inn på egenskaper og forandre ikonet? Det hender det er flere å velge mellom.

Det er bare de vanlige systemikonene. 

Lenke til kommentar

Størrelsen på Ikoner kan også styres vha. en såkalt MANIFEST fil, slik jeg har forstått det. Det kan defineres en slik fil per program (.exe-fil.) For MS Office-programmene ligger disse typisk under "C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office[XX]" (hvor [XX] er installert versjon av MS Office.)

 

På min PC med MS Office 2016 er stien "C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16" - I denne mappen finner jeg .XML-filer for eks. EXCEL.

 

==> Mulig det har skjedd noe her, med dine MANIFEST-filer, enten at de ikke eksisterer eller er 'tuklet' med?

 

 

Fant en tråd på superuser.com hvor det er en som hadde samme problemet som TS og fant en løsning, både manuell og laget sin egen utility;

 

Utdrag:

 

  1. Navigate to the folder containing the executable your shortcut links to, (in this case C:\Program Files (x86)\Steam)

  2. Create the following file in this folder - Steam.VisualElementsManifest.xml, with the following contents:

    <Application xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance'>
      <VisualElements
          ShowNameOnSquare150x150Logo='on'
          Square150x150Logo='VisualElements\Logo.png'
          Square70x70Logo='VisualElements\Logo.png'
          ForegroundText='light'
          BackgroundColor='#323232'/>
    </Application>

 

 

Min  "EXCEL.VisualElementsManifest.xml" ser slik ut:

 

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<Application xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
  <VisualElements ForegroundText="light" BackgroundColor="#39825a" ShowNameOnSquare150x150Logo="on" Square150x150Logo="LogoImages\ExcelLogo.png" Square70x70Logo="LogoImages\ExcelLogoSmall.png"></VisualElements>
</Application>

 

 

 

For øvrig - Alltid greit å vite hvilken versjon og build av Windows som kjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...