Gå til innhold

Negativ tid og negativt rom?


Anbefalte innlegg

Hvis rom og tid henger sammen i romtid, kan man si at tiden alltid er en positiv verdi så lenge den går forover? Lavere positiv verdi i gravitasjonsbrønner enn utenfor?

 

I et slikt system vil alt vi opplever være positive verdier både i tid og rom, mens både negativt rom og negativ tid er umulig. Derfor er tidsreiser bakover i tid umulig? Eller kanskje det hadde vært mulig hvis tidsmaskinen lages i et negativt rom, eller selv skaper et negativt rom?

:wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis rom og tid henger sammen i romtid, kan man si at tiden alltid er en positiv verdi så lenge den går forover? Lavere positiv verdi i gravitasjonsbrønner enn utenfor?

 

I et slikt system vil alt vi opplever være positive verdier både i tid og rom, mens både negativt rom og negativ tid er umulig. Derfor er tidsreiser bakover i tid umulig? Eller kanskje det hadde vært mulig hvis tidsmaskinen lages i et negativt rom, eller selv skaper et negativt rom?

:wee:

Det var jo noen som mente at Maxwells ligninger beskrev partikler som bevegde seg bakover i tid. Det viste seg senere at en bedre løsning var antipartikler som bevegde seg helt normalt. Så du kan alltids prøve å konstruere en matematisk modell som lar deg operere med negativ tid og rom og se om den er selvmotsigende eller ei.

Det er dessuten noen fysiske egenskaper som ikke har en negativ. Eksempel på dette er tyngdekraft. Vi har ikke funnet noen antigravitasjonskraft. Ei heller har vi funnet antienergi eller antimasse (antipartikler har ordinær masse). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig har vi ikke hatt noen fra planeten vår som har reist til det nærmeste solsystemet og tilbake med en nøyaktig klokke på hånden og registrert med nøyaktighet hvor mye tid som har gått for dem og den tiden som har gått unna på jorden.

Og så har vi jo en del ting vi ønsker å se om det er mulig, kan vi reise raskere enn lysets hastighet? Tenk deg om det er som å bryte en lydmur og det er fult mulig at når vi passerer en viss hastighet så endrer ting seg igjen?

Personlig så tror jeg slike ting er viktig å få klarhet i for å nettopp kunne finne mer ut om hva som er mulig, kanskje tidsreiser er fult plausible eller kanskje ikke?

Lenke til kommentar

Kan ikke allverdens om dette men etter min forståelse så blir negativ romtid i vårt positiv-romtid univers det samme som å legge til *-1 i noe som fungerer mellom 0 og 1. Du må endre alt eller ingenting.

 

Enten er det romtid eller er det ikke romtid. 0 eller >0

Jo nærmere 0 jo saktere går det.

Gravitasjonsbrønner gir en større motstand i rom som da påvirker vårt perspektiv av tid.

 

I et parallelt univers så kan det sikkert fungere å legge til en negativ der du operer med 0 til -1. Men da må du legge til negativen på alt annet også f.eks gravitasjonsbrønner. Positiv romtid i et negativ romtid blir like feil som negativ romtid i et positiv romtid univers. Alt som er mulig eller umulig i det ene bør være like umulig eller mulig i det andre.

Lenke til kommentar

Personlig har vi ikke hatt noen fra planeten vår som har reist til det nærmeste solsystemet og tilbake med en nøyaktig klokke på hånden og registrert med nøyaktighet hvor mye tid som har gått for dem og den tiden som har gått unna på jorden.

 

Forståelsen av romtid gjør at bl.a GPS-systemet fungerer så bra som det gjør. Hvis vi hadde brukt Newtons gravitasjonsligninger for å konstruere GPS ville det hatt en feilvisning på ca 12 km per døgn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Error_analysis_for_the_Global_Positioning_System#Relativity

 

romtid er et reelt fenomen, det er bevist utallige ganger allerede.

Negativ romtid er dog bare et tankeeksperiment, mitt tankeeksperiment.

Lenke til kommentar

 

romtid er et reelt fenomen, det er bevist utallige ganger allerede.

Negativ romtid er dog bare et tankeeksperiment, mitt tankeeksperiment.

 

Dette er jeg dypt uenig i. Alt vi vet er at Einstein-ligningene beskriver naturen slik vi observerer den, ganske godt. Vi vet at den matematiske beskrivelsen passer. Det betyr ikke at romtid eksisterer.

 

Så til selve temaet som denne tråden omhandler: Hvordan definerer du negativ tid og negativ romtid? Det er mulig for en fire-dimensjonal hyper-flat å ha negativ krumning. 

Endret av Flin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig så tror jeg slike ting er viktig å få klarhet i for å nettopp kunne finne mer ut om hva som er mulig, kanskje tidsreiser er fult plausible eller kanskje ikke?

 

Så vidt eg med min ringe forstand har oppfattet det, så er tidsreiser teoretisk mulig. Problemet er bare at du trenger uendelig energi for å gjøre gjennomføre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...