Gå til innhold

Anbefalte innlegg

http://statisticstimes.com/economy/projected-world-gdp-ranking.php

Vi er så langt over andre land som ikke er regnet som skatteparadis, det er nesten komisk.
Sløser vi penger? Burde vi ikke minst ha ordentlige veier og tog?

 

Oljefondet er på ett så høyt nivå nå at vi tjener mer på avkastningen enn på innskuddene?
Gjør vi enda innskudd forsåvidt? det er vel enda lovfestet at all olje-fortjeneste skal til fondet?
Fortjenesten er minimal i forhold til ~2010-2016 forsåvidt, forståelig.

 

For meg vil det være naturlig å ha minst infrastruktur i verdensklasse på plass, når vi er så langt over andre land, men vi har 3.-verdens klasse infrastruktur.

 

Går det an å oppsummere Norges Økonomiske ''problemer''?

Nå sier jeg ikke overhodet av Norge er ett kipt land, men det later til at det burde være bedre, spesielt når det kommer til noe så grunnleggende som infrastruktur.

Jeg vet at vi komfortabelt kan skattes høyere, da jeg lever komfortabelt på veldig lite.

Nå er vel ikke Norges verken firmaskatt eller privatskatt veldig høy, såvidt jeg har forstått.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sløser vi penger? Burde vi ikke minst ha ordentlige veier og tog?

Det er ikke bare å bruke penger. En ting er at vi kan med å bruke opp pengene, men selv om infrastruktur hadde gitt god avkastning, så går det en grense. Hvis vi bare slenger penger rundt oss så kræsjer økonomien uansett hvor god investering det enn måtte være. Vi må holde inflasjonen under kontroll, hvis ikke mister alle pengene i omløp sin verdi.

 

For meg vil det være naturlig å ha minst infrastruktur i verdensklasse på plass, når vi er så langt over andre land, men vi har 3.-verdens klasse infrastruktur.

Nei, det har vi ikke. Kom deg litt ut i verden. Problemet er at nordmenn kjører på sideveier, smågater og overalt når de er hjemme. Så kommer man til autobahn i Tyskland og konkluderer med at alle veier hjemme er dritt. Det er feil. Jeg sier ikke at vi er best, men vi er langt i fra dårligst.

 

I tillegg må du huske på at Norge er et stort land arealmessig, men innbyggermessig er vi små. På jernbane bruker f.eks. Tyskland omtrent 3,5-4 ganger så mye som oss, men de har 15-16 ganger så mange innbyggere som vi har.

 

Går det an å oppsummere Norges Økonomiske ''problemer''?

Nå sier jeg ikke overhodet av Norge er ett kipt land, men det later til at det burde være bedre, spesielt når det kommer til noe så grunnleggende som infrastruktur.

Jeg vet at vi komfortabelt kan skattes høyere, da jeg lever komfortabelt på veldig lite.

Nå er vel ikke Norges verken firmaskatt eller privatskatt veldig høy, såvidt jeg har forstått.

Norges firmaskatt er relativt lav. Privat skatt på inntekt er rundt snittet i Europa eller litt under snittet alt etter hvordan du regner. Men vi har en del avgifter som gjør at den effektive skattesatsen er en del høyere enn det virker som.

 

Norges økonomiske problemer? Tja, de er det ikke mange av. Men skal man dra frem noe så er avhengigheten av olje en stor del av det. Alt maset om "hva vi skal gjøre etter oljen" blir man kanskje lei av, men det kan bli et reelt problem, eller så kan det løse seg. Vi trenger næringer som bringer utenlandske penger inn i landet. I tillegg har vi også en velferdsstat som har relativt heftige kostnader. Pensjon, trygd og helse finansiert av staten kan bli vanskeligere å få til i fremtiden enn det har vært de siste årene.

Endret av Nimrad
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge sløser enorme mengder med penger. Penger som antagelig kunne vært brukt på mer fornuftige ting. Bare se på Østfold, de har runt 14% uføre. I landet generelt er 9,8% av samtlige personer mellom 18-67 registrert som ufør, altså rundt 330'000 mennesker. Når hver av dem skal ha etpar hundre tusen kroner i livsopphold og uføretrygd forsvinner fort noen milliarder 

 

Også bygger vi stortingsgarasjer, lønner politikere, bygger stupetårn og fergekaier ingen vil ha, kulturhus i småkommuner, grådige ordførere og rådmenn i mikrokommuner. Går med noen titalls milliarder der også

Lenke til kommentar

Norge sløser enorme mengder med penger. Penger som antagelig kunne vært brukt på mer fornuftige ting. Bare se på Østfold, de har runt 14% uføre. I landet generelt er 9,8% av samtlige personer mellom 18-67 registrert som ufør, altså rundt 330'000 mennesker. Når hver av dem skal ha etpar hundre tusen kroner i livsopphold og uføretrygd forsvinner fort noen milliarder

 

Også bygger vi stortingsgarasjer, lønner politikere, bygger stupetårn og fergekaier ingen vil ha, kulturhus i småkommuner, grådige ordførere og rådmenn i mikrokommuner. Går med noen titalls milliarder der også

Jeg vil ikke spore av tråden med en debatt for eller mot mer innvandring, men her er helt klart noe av forklaringen på at de offentlige budsjettene strammes inn.

 

Folk fra Afrika og Asia dominerer blant mottagere av sosialhjelp. I 2017 gikk over halvparten av all sosialhjelp til innvandrere. I Oslo var andelen enda høyere.

 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/yvAgBa/Innvandrere-mottok-godt-over-halvparten-av-all-sosialhjelp-i-2017

 

Ikke bærekraftig innvandring koster enorme summer mens politikerne krangler om 10 millioner fra eller til.

 

Flyktningene kan koste 750 milliarder kroner

 

https://www.nrk.no/norge/flyktningene-kan-koste-750-milliarder-kroner-1.12614959

 

Dette er fremtidens store spørsmål, og problem, spør du meg. Alle andre politiske spørsmål er underordnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å si at Norge er verdens rikeste land når man ser de eldgamle bilene folk kjører rundt med på elendige veier fordi de ikke har råd til bedre ... er igrunnen litt morsomt.

Nå er bil nærmest en mote, jeg skal være svært rik før jeg begynner å sløse penger på bil.

Kjører bilen, har den hengerfeste, så holder det for meg. :)

Det at vi kjører gamle biler er ett tegn på klokskap og rett prioritering, men det kan også være det at biler i norge blir slitt av salt og dårlige veier og temperatur-vakling.

Lenke til kommentar

Å si at Norge er verdens rikeste land når man ser de eldgamle bilene folk kjører rundt med på elendige veier fordi de ikke har råd til bedre ... er igrunnen litt morsomt.

 

Fordi rikdom måles i bilparken?

 

Går det an å oppsummere Norges Økonomiske ''problemer''?

Nå sier jeg ikke overhodet av Norge er ett kipt land, men det later til at det burde være bedre, spesielt når det kommer til noe så grunnleggende som infrastruktur.

Jeg vet at vi komfortabelt kan skattes høyere, da jeg lever komfortabelt på veldig lite.

Nå er vel ikke Norges verken firmaskatt eller privatskatt veldig høy, såvidt jeg har forstått.

 

Som jeg konkluderte i den forrige tråden din "Forbrukskultur", så investerer Norge mye penger i infrastruktur, og har en helt kurant "efficiency of government spending" i følge The Global Competitiveness Report. Siden dette tydeligvis ikke var godt nok for deg i den tråden så gjentar jeg det i denne.

Lenke til kommentar

Bare se på Østfold, de har runt 14% uføre. I landet generelt er 9,8% av samtlige personer mellom 18-67 registrert som ufør, altså rundt 330'000 mennesker. Når hver av dem skal ha etpar hundre tusen kroner i livsopphold og uføretrygd forsvinner fort noen milliarder

Tja, det er jo bare å nekte å redde for tidlig fødte fostre o.a. med medfødte sykdommer, for ikke å nevne nekting av enkelte typer ekteskap hvor man er for nært i slekt...

 

Men gled deg til vi kjører pedalen flat på samme måte som Estonia gjorde da de digitaliserte offentlig forvaltning. *BANG*, to prosent spart av nasjonalbudsjettet. Skal vi overføre det til Norge med 800.000 offentlig ansatte, så har vi plutselig 16.000 nye arbeidsledige.

 

Da blir det initiativ til å flytte offentlige kontorer ut av Oslo, skal du se - sånn bare for å trigge 'frivillig' oppsigelse.

 

Og så blir byen kun befolket av tredje generasjons innvandrere, og politiet blir skutt ned hvis de kommer til forskjellige bydeler.

Lenke til kommentar

http://statisticstimes.com/economy/projected-world-gdp-ranking.php

Vi er så langt over andre land som ikke er regnet som skatteparadis, det er nesten komisk.

Sløser vi penger? Burde vi ikke minst ha ordentlige veier og tog?

 

Oljefondet er på ett så høyt nivå nå at vi tjener mer på avkastningen enn på innskuddene?

Gjør vi enda innskudd forsåvidt? det er vel enda lovfestet at all olje-fortjeneste skal til fondet?

Fortjenesten er minimal i forhold til ~2010-2016 forsåvidt, forståelig.

 

For meg vil det være naturlig å ha minst infrastruktur i verdensklasse på plass, når vi er så langt over andre land, men vi har 3.-verdens klasse infrastruktur.

 

Går det an å oppsummere Norges Økonomiske ''problemer''?

Nå sier jeg ikke overhodet av Norge er ett kipt land, men det later til at det burde være bedre, spesielt når det kommer til noe så grunnleggende som infrastruktur.

Jeg vet at vi komfortabelt kan skattes høyere, da jeg lever komfortabelt på veldig lite.

Nå er vel ikke Norges verken firmaskatt eller privatskatt veldig høy, såvidt jeg har forstått.

 

Du så på BNP per caipita nominal, men om vi skal se på levestandard bør vi se på BNP per capita ppp, fordi det justerer for valutaforskjeller.

 

Men jeg er enig, vi burde ha hatt bedre tog. Jeg tror årsaken er at nordmenn er svært grundige og må sjekke alt mulig før vi gjennomfører noe. Dette kommer med fordeler og ulemper. Fordelen er at ting holder lenger og det skjer færre feil.

 

Ulempen er at vi perfeksjonerer gamle systemer istedenfor å bytte dem ut med systemer som fungerer bedre. Og når vi faktisk prøver å bytte ut et system, så tar det alt for lang tid og blir for dyrt.

 

1 Qatar 124,927
2 Luxembourg 109,192
3 Singapore 90,531
4 Brunei 76,743
5 Ireland 72,632
6 Norway 70,590
7 Kuwait 69,669
8 United Arab Emirates 68,245
9   Switzerland 61,360
Hong Kong 61,016
10 San Marino 60,359
11 United States 59,495
12 Saudi Arabia 55,263
13 Netherlands 53,582
14 Iceland 52,150
15 Bahrain 51,846
16 Sweden 51,264
17 Germany 50,206
18 Australia 49,882
19 Taiwan 49,827
20 Denmark 49,613
 
Lenke til kommentar

Norge sløser enorme mengder med penger. Penger som antagelig kunne vært brukt på mer fornuftige ting. Bare se på Østfold, de har runt 14% uføre. I landet generelt er 9,8% av samtlige personer mellom 18-67 registrert som ufør, altså rundt 330'000 mennesker. Når hver av dem skal ha etpar hundre tusen kroner i livsopphold og uføretrygd forsvinner fort noen milliarder 

 

Også bygger vi stortingsgarasjer, lønner politikere, bygger stupetårn og fergekaier ingen vil ha, kulturhus i småkommuner, grådige ordførere og rådmenn i mikrokommuner. Går med noen titalls milliarder der også

Uføretrygd er på ingen måte sløsing med penger. Vi må alltid sette mennesker forran profitt.

 

Det siste avsnittet ditt er jeg helt enig med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er en særdeles upresis observasjon.

Tja, det er flere dollar-milliardærer per innbygger i enkelte deler av Oslo, mens andre mer grisgrendte strøk har flere alkoholiske småbønder som har null tilgang til mental helsehjelp.

 

Eller vi kan bare stryke slike økende ulikheter og ta utgangspunkt i kjøpekraft ( https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Mac_Index ), og der havner Norge rett under Sveits: https://www.economist.com/news/2019/01/10/the-big-mac-index .

 

Med andre ord, lite burger for penga i Nisseland.

Lenke til kommentar

Eller vi kan bare stryke slike økende ulikheter og ta utgangspunkt i kjøpekraft ( https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Mac_Index ), og der havner Norge rett under Sveits: https://www.economist.com/news/2019/01/10/the-big-mac-index .

 

Med andre ord, lite burger for penga i Nisseland.

 

Det er jo ikke slik kjøpekraft fungerer. En burger i Norge er mye penger for noen som ikke har norsk inntekt, ikke for en nordmann. Det du kanskje vil frem til er lønnsandel som går til mat, og her ligger Norge selvsagt bra an, selv om vi har et mat-oligopol og høyt skattetrykk.

 

https://ourworldindata.org/grapher/share-of-consumer-expenditure-spent-on-food

Lenke til kommentar

En burger i Norge er mye penger for noen som ikke har norsk inntekt, ikke for en nordmann. Det du kanskje vil frem til er lønnsandel som går til mat, og her ligger Norge selvsagt bra an, selv om vi har et mat-oligopoli og høyt skattetrykk.

Vel - skal jeg gjøre meg vanskelig, så kan jeg jo si at i mange land i verden så går svært lite penger vekk i leger og tannleger, av den enkle grunn at de HAR IKKE leger.

 

Med mindre du regner mekanikeren nede på hjørnet med avbitertanga, for han er ikke dyr og hjelper gjerne hvis noe trengs å trekkes eller kappes av.

 

Så kjøpekraft er litt avhengig av utvalg også.

 

Et mer interessant spørsmål kunne ha vært 'hvor kjapt tar det deg å spare en månedslønn', og der er det faktisk slik at siden det er (foreløpig) små lønnsforskjeller i Norge - og relativt høyt forbruk - så er det en hel rekke folk som ikke takler en uventet regning på 10% av totalinntekten for en måned.

 

Bl.a. grunnet moms, og skatt på inntekt som er på trynet høyt.

 

Jeg kan tjene rett under 40.000,- i året før 76% blir trukket i skatt. Forklar meg hvor logikken ligger der, hvis man vil ha folk i arbeid.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...