Gå til innhold

Asus Maximus Z390 spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei sann.

 

Bygde for ca 1mnd siden en pc, men Asus Maximus XI Z390 Hero hovedkort, har slitt med litt `knitre` lyder eller hva jeg skal si.

 

Etter å ha søkt litt nå i det siste så fant jeg en post på et annet forum hvor det var vist flere som hadde denne knitre lyden. Lyden kan nesten beskrives som en harddisk som jobber på en måte.. Veldig lav, men lyden er der konstant. Men som sagt, etter å ha søkt litt så fant jeg en post om, VRM Thermal noise issue.. Dette stemte veldig med det jeg opplever, leste i posten at flere fikk "fjernet" lyden ved å deaktivere C-State for CPU i bios.. Jeg prøvde nå nettopp å deaktivere dette, og lyden forsvant..

Så da kommer lyden ifra VRM Thermalène etter hva jeg kan skjønne, altså de som er plassert rundt der hvor cpu er, dette stemmer rimelig greit også, ettersom lyden er i dette området...

 

Men da er spørsmålet, bør jeg prøve å få reparert/erstattet kortet?

Er det flere her inne som har denne lyden, og hva kan det skyldes??

Og hva er det jeg deaktiverer ved å deaktivere C-State for CPU?

 

Lyden er som sagt helt borte når C-State er deaktivert.

Ettersom kortet fortsatt er såpass nytt, så har jeg fortsatt garanti på det.. Er det en svakhet med Asus Z390 korta? Bør jeg kanskje kjøpe et annet kort? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C-state er strømsparingsfunksjon ved idle eller lav last på cpu. Jeg tror potensialet for strømsparing er ca 50w.

 

Sjekk hvilken bios versjon du har og sjekk om det finnes en nyere.

 

Hvis strømsparingen er viktig for deg, vurderer du om du ønsker å oppdatere bios. Efter evt. biosoppdatering, vurderer du om lyden fortsatt er uakseptabel. Da kan det være aktuelt å returnere eller reklamere på hovedkortet.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Har siste Bios versjon.

Lyden er vekk nå, ettersom C-State er deaktivert, om jeg aktiverer C-State så kommer lyden igjen. Men den er til å «leve» med. Men er det normalt at det skal være sånn lyd på asus z390 hovedkortene? Er det andre her som har denne «lyden»

Har det noe å si at den lyden er der? Er det feil på kortet?

 

 

Hei,

 

Jeg har også nylig kjøpt ROG maximus XI Code.

Kommer denne "knitre" lyden kun ved oppstart og når man slår av maskinen?

Lenke til kommentar

Så med andre ord ingenting farlig/skadelig for maskinen? Helt normalt?

Nei , ikke noe farlig/skadelig.

Nå er ikke C-states c6/c7 noe nyttig å ha imo heller. Så om det hjelper å ha disse disabled ville jeg gjort det.

Rma hadde jeg ikke brydd meg om, sannsynligvis ville det være akkurat samme på et annet identisk kort (da samme type/fabrikat vrm komponenter benyttes) og fører bare til en masse bry og frustrasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...