Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung Galaxy S10 Mobil med fantastisk videostabilisering og vanvittige spesifikasjoner


Anbefalte innlegg

iPhones har fungerende minnehåndtering så de trenger ikke så mye minne som Android telefoner for å virke like bra/bedre. Men du har rett i at om man installerer alle oppdateringer på en 5år gammel hardware så vil ikke ting gå like fort. Dette merkes best for iPhone siden det er en utopi å få oppdateringer av OS på Android mer enn kanskje et versjonsnummer (uten å roote). Med rootet gammel Android telefon med ny software går ting også minst like sent.

Dette er bare tull.

 

iOS har ikke bedre minnehåndtering enn Android en plass. Gå og se en iPhone X speed test. Den reloader apps som en gal med sine 3GB RAM. Taper testene som det suser. Reload, reload og atter reload.

 

Du har hatt produsenter som har hatt dårlig RAM håndtering, som Samsung. Selv om det ikke er tilfellet der lengre engang.

 

Morsomt ellers hvordan alle som skriver positivt om iPhone helt liksom later som om hele tingen med at Apple skrur ned hastighet på eldre iPhone ikke skjer. De skrur ned hastigheten. 

 

Det er ikke utopi å få oppdateringer mer enn 1 år på Android nei, det er svært vanlig.

 

Som sagt over rooted Android kan gi raskere telefon enn før.

 

 

 

Alle telefoner som er gamle vil derimot kunne bli "trege" når de blir gamle. Folk tror Apple har så god støtte, men de bryr seg ikke om 5 år gamle iPhones. Optimaliserer ikke en plass. Gir dem et OS ment for en MYE kraftigere telefon, som den stakkars telefonen ikke klarer å dra. Da går det tregt. 

 

Apper blir og tyngre å dra.

 

Det er det folk ikke forstår med RAM og CPU. Folk sier sånn at ja hva trenger vi dette til da? Vi har jo nok. Og det har vi. Tingen er at dess mer ytelse en større andel brukere har, dess mer muligheter for utviklerne, som da oppdaterer og lager SW som krever mer. Vi trenger ikke mer RAM og CPU slik at ting skal gå raskere. Det gjør de ikke nevneverdig lengre. Vi trenger det for nye funksjoner.

 

12GB ram? RIP batteri. Ram bruker vel strøm selv om det er idle?

12GB RAM betyr mer en en minnebrikke. Så da kan du altså skru den ene minnebrikken helt av. RAM mister all data når strømmen forsvinner, så om du skal lagre noe i RAM må strømmen alltid være på. Om det ikke er lagret noe der derimot så kan den jo og skrus av. Vanligvis derimot er alt på. Det er den nok her også, tviler på at de har lagt til funksjon for å skru av.

 

Derimot tapper ikke RAM mye batteri uansett. Ellers ville jo telefoner har flyttet all data ut av RAM ved lengre perioder inaktivitet.

 

Det er forskjellen på hvile og dvale i windows. Den ene så beholdes data i RAM, i dvale så lagres alt til disk og nesten alt skrus av.

 

Nå må dere huske på at man kan kjøre blant annet split screen, samt at android støtter å ha apper kjørende i bakgrunnen, så her åpner man bare flere og flere muligheter :)

Split screen er fortsatt bare to apper kjørende da. Skal du ikke klare det med 4GB RAM? Apper kjørende i bakgrunnen kan være fint, men for mye og du tapper alt av batteri. Telefoner er avhengig av større perioder med 0 aktivitet for å bevare batteri. Apper som kjører i bakgrunnen og overstyrer OSet sin måte å styre ting på absolutt ødelegger batteritid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk ser seg blinde på hardware, som de aldri vil klare å utnytte.

Det man burde fokusere mest på er personvern, men nordmenn har dessverre ikke lært dette enda.

 

Android OS og appene til Google er designet for å samle inn mest mulig informasjon om brukeren, og godtar man ikke dette første gang man starter telefonen, er det ikke mulig å slå den på.

 

Akkurat på dette området er Apple mye bedre, men langt fra perfekt.

 

Librem 5 fra Purism er et stort skritt i riktig retning, og burde fått mer omtale.

Personvernskrenkning har ikke med Android å gjøre, det er ting lagt oppå. Bruker man programmer fra F-Droid, og lar være å installere gapps så slipper man "appene til Google", avhengig av hva du mente. Apple selger gjerne dataen videre, slik de gjorde i oktober 2013 med PRISM, aldri glem hvem de er.

 

Librem5 er veldig interessant, og også https://forum.pine64.org/showthread.php?tid=7093&pid=43850#pid43850 Pine-telefonen har potensiale, all den tid man ikke trenger med regnekraft og overdådighet i formfaktoren. Hvis den kommer i salg for angitte 149$ så kan man spørre seg om hva man betaler for når flaggskipene til Samsung og des like ikke kommer i nærheten på personvern, for 10 ganger prisen.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Personvernskrenkning har ikke med Android å gjøre, det er ting lagt oppå. 

 

Jeg gjorde et forsøk i desember, der jeg resatte telefonen til fabrikkinnstilling, og prøvde å starte den ved å installere så lite som mulig på denne.

Da jeg gikk gjennom brukervilkårene for Android var det et krav at jeg godtok at OS sendte data til Google.

Hvis jeg ikke aksepterte dette, fikk jeg ikke tillatelse til å starte Android, og telefonen kunne ikke brukes "ut av esken".

 

Poenget mitt er ikke nøyaktig hvordan dataene samles inn, men hvor skremmende få som tenker over konsekvensene dette kan medføre.

 

Jeg lastet ned informasjonen som Google hadde lagret om meg, av ren nysgjerrighet.

Kun lokasjon; registrering av bevegelsene (rutinene) mine, som er lagret i formatet:

 

 

 

    Tidspunkt:        <when>YYYY-MM-DD T TT:MM:SS Z</when> 

    GPS lokasjon:    <gx:coord>00.0000000 00.00000000000000 0</gx:coord>

 

utgjorde over 6 millioner registreringer av tid og posisjon.

Jeg sjekket et vilkårlig punkt og der var denne informasjonen registrert en gang hver 30 sekund.

Dette er kun fra google, i tillegg kommer datainnsamlinger fra andre leverandører f.eks Facebook/Pokémon GO.

 

Den dagen når dette blir gjort tilgjengelig enten ved brukerfeil, feil av en Google ansatt eller hacking så kan hvem som helst finne ut f.eks:

 

Hvor du bor

Hvem du besøker

Hvilke butikker du bruker og når du bruker dem

Når du drar på jobb og hvor lenge du jobber

Hvor du jobber

Når mobilen ikke flytter seg, fordi du sover

Hvor og når du leverer/henter barna til skole/barnehage/fritidsaktiviteter

Hvor du reiser på ferie og om dette er til faste tider hvert år.

Når du er hos lege, om det er et legekontor/sykehus/abortklinikk...

Og veldig mye annet

 

Google har programmer som lar deg se dette i et kart, for å enkelt fremstille informasjonen.

 

Legg denne informasjonen sammen informasjonen fra med den/de du bor sammen med.

Det er vanvittig hvor mye man kan lære om en person, kun fra GPS loggen, og denne utgjør en svært liten del av den informasjonen som lagres om hver enkelt.

 

Selv om man slår av GPS på telefonen, vil ikke dette stoppe telefonen fra å sende f.eks posisjons informasjon til Google.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da må du kalle det Android ut av eksen hos leverandør A, B eller C. Du kan ikke legge føringer for hva Android er, når Android vitterlig er noe annet enn det som legges oppå, all den tid det ofte skjer ut av eksen.

 

Det blir gjort tilgjengelig i syndikalisert form til Google sitt reklamenettverk.

 

Anbefaler LineageOS, eller Replicant om du skal trekke det langt, og at du ikke installerer gapps, og ikke bruker Google maps, men heller OSM, i form av OsmAnd+, som fåes på F-Droid.

 

Du kan be om at dine data hos Google slettes. (Dette omfatter også alle programmene du har lastet ned hvis du har brukt Play-butikken.)

 

Det er litt gøy med folk som bruker mange kilokroner på telefon, og blir misfornøyd når den er nedlesset med tøv ut av esken. Her er det helt klart mulig å "innovere" ut over det folk lar seg begeistre av i form av ekstra kamera og fjolleri.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

 

Samsung viser at de er en leder når de enda leverer telefoner med 3.5mm jack og ungår å bruker busslomme. Forøvrig var ikke APPLE først ute med den løsningen TEK,selv om dere nevner det mange ganger betyr ikke det at det blir sant til slutt. Også veldig dårlig forsøk på være artig av tek.

Du kan ikke gi de skryt for å ikke ha busslomme. Denne "øya" på toppen er like stygg.

 

Busslomme som kan skjules er det beste. Før kameraet og det kan komme under skjermen er jeg ikke interessert i de andre løsningene.

Jeg synes ikke øya er så stygg som en busslomme, men det gjør jo mer skjermareal ubrukelig til fullskjermsbruk enn om den hadde vært plassert helt inntil kanten. Jeg ser at de har økt lengden/oppløsningen for å kompensere, så det blir kanskje ikke så galt som fryktet.

Lenke til kommentar

Så utrolig irriterende. 

 

Jeg fikk veldig lyst på telefonen sånn initielt, men så leste jeg en plass at man ikke kunne disable Bixby-knappen 100% (bare at den har en Bixby-knapp er negativt nok i seg selv). Og så kom jeg til å tenke på at disse telefonene; som vanlig; ikke kan kjøre iOS.

 

Men bortsett fra disse småtingene så hadde dette vært ett godt alternativ for det er nok veldig mye mer telefon for pengene enn hva Apple tar for sin iPhone XS. 

Lenke til kommentar

Fikset tittelen deres:

 

"Mobil med fantastisk videostabilisering og vanvittige spesifikasjoner til en vanvittig pris"

 

 

Jeg fikset svaret ditt

 

"Mobil med fantastisk videostabilisering og vanvittige spesifikasjoner til en vanvittig mye bedre pris enn hva Apple klarer å levere"

Endret av Frodolf
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...