Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med å diagnostisere feil med bilen min


Anonym55

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

 

Har en litt rar forespørsel angående bilen min. Kjøpte da min første bil - en litt eldre Ford Mondeo (2006) Sedan. Og i de siste 2 månedene så har jeg hørt en øredøvende høy lyd som kommer fra hjulene. 

 

Jeg er nesten hundre prosent sikker på at lyden stammer fra hjulene. Her er det merkelige - Den dukker først opp etter jeg har kjørt... si 10-15 km. Når jeg sitter i bilen så hører jeg det ganske godt, og når den lyden først kommer så varer den stort sett i alle hastigheter. Var på en liten kjøretur tidligere i dag, og i det jeg kjører inn på parkeringsplass i 10 km/t, og lukker opp vinduene så var det ubeskrivelig høyt. Aldri hørt noe liknende. Akkurat som man skulle slipe et sverd (Haha, gikk tom for passende eksempler)

 

Er jo ikke en bilkyndig person selv, men har prøvd å lest meg opp på så mye som mulig.

1. Trodde det kan være hjullager, men alle rundt meg sier at det bare lager en dure-lyd/rumle-lyd, og ikke et grisehyl lyd som det jeg opplever, så er det ta mulig å si at trygt at det ikke er hjullager?

2. En annen mente at det kan være noe galt med Calipper på et av hjulene foran? Om det sitter å sliper mot stål, eller henger og slenger vet jeg ikke.. Kan det være årsaken til en grisehyl lyd?

3. Drivaksel / Drivknute eller hva det heter, kan de lage slike grisehyl lyder?

 

Skal få den på verksted så fort jeg får lønning, for å se hva det er, men håper virkelig ikke det er noe alvorlig eller dyrt. Setter utrolig stor pris på det, om en av dere bilkyndige folk klarer å pinpointe hva dette kan være for noe. Trenger dere noe mer informasjon så skriv det i kommentarfeltet, så skal jeg plapre videre!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: Lager registerreim høye grisehyle lyder konstant fra du starter bilen til du stopper bilen, eller lager en ødelagt regreim først lyd etter du har kjørt litt/ til bilen er varm? Kanskje jeg har et gåent registerreim?

Blir aldri klok på bil, er så uendelig mye feil som kan oppstå, og så mye å sette seg inn i, når det først skjer noe..

Lenke til kommentar

Merker du noe på bremsene?

Bremser bilen for fort hvis du renner forsiktig?

 

Hvis du tar en liten kjøretur, er bremseskivene varme?

 

Har bremseskivene merker?

 

Endrer lyden karakter idet du trykker inn brems når lyden oppstår?

 

Opplever du noe risting når du kjører eller følelse av "vipping" når du svinger i noen retning?

 

Hvis du setter deg på huk, tar tak i dekket og vugger på bilen, kommer det noen lyd eller følelse av at noe er løst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lagt merke til noe på bremsene. Mente å ha lest noe liknende, men har ikke fysisk sittet i bilen og prøvd ut fra det du har skrevet ovenfor. Kan prøve i morgen. Hvis du i såfall har rett med de bremse-påstandene, hva er det som lager lyden? Er det bremseskivestål som gnisser mot noe annet stål? Bremseklosser som den gnisser mot? Klarer ikke helt å forstå hva som forårsaker selve lyden. Hjertelig takk for svar uansett, skal ta det du har nevnt ovenfor og prøve det ut i morgen tidlig, så skal jeg gi deg oppdatering! Ha en fin kveld videre.

Lenke til kommentar

Kommer lyden fra forhjulene? Rull ned vinduet når du begynner å kjøre - hører du noen "roterende" suselyd? Blir den kraftigere eller endrer karakter om du bremser litt kraftig?

 

Om glideboltene i kaliperen mangler smøring vil de bli tvunget til å bevege seg når du trykker inn bremsepedalen. Men det er ingenting som tvinger dem tilbake, så bremseklossene blir liggende inntil bremseskiven. Dette fører naturlig nok til økt slitasje og påfølgende kort levetid for bremseklossene. Om dette har pågått lenge nok til at slitelaget på klossene er helt brukt opp vil det være stål mot stål. 

 

Etter 10-15 km vil friksjonen ha varmet opp stålet så det utvider seg. Kanskje har du brukt bremsene litt også, så bremsedelene har blitt klemt ordentlig sammen igjen. 

 

Om dette er årsaken trenger du sannsynligvis bremseklosser, kalipere og kanskje bremseskiver. I tillegg ville jeg skiftet bremsevæske ettersom den kan ha kokt. 

 

Disc-Brake-Cutaway-A.gif

Endret av epifant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lyden kommer definitivt fra forhjulene. Har rullet ned vinduene og det skjærer så heftig i ørene. 

Ble litt redd etter jeg leste det du skrev der, for har skjørt relativt mye E6, men siste måneden har jeg benyttet meg av annen bil.

Satser på at det er det som er problemet, og at hjullagrene fortsatt er i takt.

 

Må caliper byttes også, tror du?

Vil tro at bytte av bremseskive og kloss alene koster 3K uten arbeid, så blir nok en liten sum der, men men - Alltid deilig med nye slitedeler :) Takk for svar!

Lenke til kommentar

Ta av dekket (legg dekket under bilen på strategisk plass som sikkerhet for at bilen ikke kan falle helt ned) og se hvor mye belegg som er igjen på bremseklossene på både innsiden og utsiden av bremseskiven samt både oppe og nede på bremseklossene. Er de jevnt slitt? Er de skjevt slitt eller utslitt på et punkt?

 

Se også på bremseskivene etter merker etter f.eks. småstein som kan ha forvillet seg. En gang måtte jeg ta vekk en ganske liten stein som lå på toppen av en bremsekloss og laget grusom lyd av og til.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Edit: Lager registerreim høye grisehyle lyder konstant fra du starter bilen til du stopper bilen, eller lager en ødelagt regreim først lyd etter du har kjørt litt/ til bilen er varm? Kanskje jeg har et gåent registerreim?

Blir aldri klok på bil, er så uendelig mye feil som kan oppstå, og så mye å sette seg inn i, når det først skjer noe..

Er det bensin eller diesel? Dieselmotorene på desse bilane har kjede.

 

For å gå litt vidare på bremseteoriane: høyrer du lyden under bremsing når du akkurat har byrja å køyra? Ofte har klossene ei metallspole som lagar skrikelydar mot bremseskiva for å varsla om at det er lite belegg igjen. Kan f.eks. skje at du høyrer den dersom bremsene ligger på når dei har blitt varme.

 

Har lyden konstant styrke og tone, eller har den frekvens som varierer med hastigheten?

Lenke til kommentar

Hjullager kan forøvrig hyle.

Hvis det er bremsene så sjekker man vanligvis calippere men sjekk bremseslanger i samme slengen.

 

Hadde en mekaniker en gang som begynte å krangle med meg fordi han aldri hadde vært borti det. Viste seg at bremseslangene var slitt frynsete innvendig så de ikke slapp væsken tilbake. Mye billigere reperasjon enn å bytte ut calippere som han ville koste meg.

Lenke til kommentar

Må caliper byttes også, tror du?

Vil tro at bytte av bremseskive og kloss alene koster 3K uten arbeid, så blir nok en liten sum der, men men - Alltid deilig med nye slitedeler :) Takk for svar!

 

 

Det kan høres ut som tilfellet ditt har gått litt for langt til at du klarer deg med å få rengjort og smurt opp glideboltene, men du kan være heldig  :) Jeg har også opplevd det Invader Zim nevner, så det ikke nødvendigvis bli fryktelig dyrt. Men skrikelydene indikerer nok at du behøver nye klosser og skiver som et minimum.

 

Sjekk priser på det du trenger her, så får du en pekepinn: https://www.autodoc.co.no  - laster du ned appen får du enda bedre priser. Bare husk at mva og frakt kommer i tillegg. Og kjøp helst anerkjente merker som Brembo, TRW, Jurid, Ferodo, ATS.

Lenke til kommentar

 Svar til @MKap

 
 
Er diesel med manuelt gir 5 trinn. Trodde alle biler som hadde automatkasse automatisk hadde registerkjede, med unntakt av enktelte BMW 1 serier manuell som også har kjede. Der ser du hvor lite jeg kan haha.Og lyden er konsekvent uansett hastighet, endres ikke mer hastighet. Når lyden først kommer, så er skriker den til bilen står stille. 
 
 
Svar til @zanta
 
 
Jeg slet litt med å pinpointe lyden i starten, men jeg kan trygt si at det er høyre siden foran. Kommer nok allikevel til å be verkstedet ta en sjekk og gjøre ev vurdering selv! Håper jeg kan bytte 1 og 1 dekk, selv om logikken kanskje er å bytte parvis på en bil, siden de alltid blir slitt likt. (Blir de alltid slikt likt forresten? Om jeg har muligheten å gjøre opp for en side, så vil jeg helst gjøre det nå, ettersom økonomien ikke stråler haha
 
 
Svar til @Invader Zim
 
 
Uff for en idiot av en mekaniker. Hater slike mennesker som faktisk bare vil prakke på unødige kostnader på kundene sine. Har i god tro at verksted jeg bruker ikke er slikt, og jeg satser på at de diagnostiserer problemet først, deretter konsulterer med meg hva de gjør, og bli enige om pris. Det samme skjedde med moren min for noen år tilbake, men hun var litt sjenert fra å si fra, og etter hun da hadde betalt en gjeng tusenlapper mer enn det planen var så var både jeg og min far forbannet egentlig. Får meg til å tenke på de litt eldre menneskene som blir utnyttet på denne måten. Håper virkelig det ikke forekommer mye der ute  :hm:
 
Svar til @epifant
 
Frykter nok det jeg også, men hey! Det er min første bil. Denne leksjonen skal jeg ta med meg videre! 
 
Har du noen idè om hvor ofte en bør smøre disse glideboltene? Er det noe jeg kan gjøre 1 gang i året for eksempel, bare for å ha det gjort? Skal ta en titt på delene, men jeg tror verkstedet kommer til å slakte meg hvis jeg  dukker opp hos dem med delene i en kiwi pose, haha!
 
 
Hjertelig takk for svar folkens! Dere er helt suverene. Til øverste kommentarene skal jeg svare når jeg kommer hjem fra jobb, og har testet påstandene med bremsene! Ha en flott dag videre folkens, kos dere med enda mere unødvendig snø.
Endret av Anonym55
Lenke til kommentar

TDCI motoren som din har kjede. Denne vil rasle om den er dårlig så er neppe den.

 

Mondeo MK3 er en enkel bil. Annbefaler at du jekker den opp og prøver å finne ut av dette da det uansett er lærerikt for deg å se hvordan ting fungerer under der. Om du vet hvordan en gåen mansjett ser ut så kan du spare deg noen lapper på å få byttet den før hele drivknuten ryker f.eks.

 

men lyden kommer fra begge hjulene? Er det bremsene utslitt så burde du få fikset det raskt.

Om det er fra høyre framhjul så kan det og være drivreimen som ligger på den siden. Det har masse løpehjul som kan ryke og få reima til å hyle\hyle av segselv. Bytta ut nesten alle på min nylig og dem var utslitt enda bilen bare var rullet 180 tusen km. 

 

MEN slikt finner du ut om du jekker opp bilen og feilsøker litt. Blir vill gjetting her å finne feil basert på en lyd som kansje kommer fra noen hjul.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svar til @mobile999

 

Riktig! Men først etter bilen er kjørt litt, blitt varmet opp. På E6 hører jeg den inn i bilen med lukkede ruter, og i lav fart ( alt fra 50kmt til 10km t) lukker jeg opp vinduene og blir nærmest døv av lyden.

 

 

Svar til @Complexity 

 

Så jeg har ikke registerreim? Det er jo ganske kult egentlig, ettersom jeg har lest at kjeder nesten ikke må byttes.

Lenke til kommentar

Sjekk multiremmen. Dersom den ser bra ut, og er korrekt strammet, kan det være at lager i dynamo, servopumpe eller løpehjul er på vei til å ta kvelden.

 

Tidligere måtte registerremmer byttes ofte, har sett 48.000 km / 4 år, men nyere remmer holder lenge, og har ikke intervall for bytte, hverken i km eller tid. Registerkjeder trenger i utgangspunktet ikke byttes, men enkelte motortyper har hatt dårlige løsninger, som gjør at kjedet må byttes likevel. Dette gjelder enkelte BMW og VAG. Dersom du ikke får registerkjedebytte på garantien, blir det DYRT.

Lenke til kommentar

Nå håper jeg virkelig ikke det er noe av det du skrev ovenfor, Zanta. Det høres veldig dyrt og alvorlig ut.

Var så sikker at min 2008 Ford Mondeo IV Sedan med manuelt gir hadde registerreim og ikke kjede :o 

Håper virkelig det er bremsene som lager denne lyden, for kjedebytte som du sier, høres alvorlig dyrt ut. Hvor mye snakker vi her egentlig, 10-20 tusen? Har en Autoconcept Xtra Garanti Bronse for bruktbilen min, men kjenner jeg disse garantiene riktig, så dekker de aldri det man håper de skal dekke. 

 

 

Hvor mye vil det koste å fikse "Et lager i dynamo, Servopumpe eller løpehjul"? 

Lenke til kommentar

Nå håper jeg virkelig ikke det er noe av det du skrev ovenfor, Zanta. Det høres veldig dyrt og alvorlig ut.

Var så sikker at min 2008 Ford Mondeo IV Sedan med manuelt gir hadde registerreim og ikke kjede :o 

Håper virkelig det er bremsene som lager denne lyden, for kjedebytte som du sier, høres alvorlig dyrt ut. Hvor mye snakker vi her egentlig, 10-20 tusen? Har en Autoconcept Xtra Garanti Bronse for bruktbilen min, men kjenner jeg disse garantiene riktig, så dekker de aldri det man håper de skal dekke. 

 

 

Hvor mye vil det koste å fikse "Et lager i dynamo, Servopumpe eller løpehjul"? 

 

 

2008? MK4 basert på volvo V70 har reim. Du skrev 2006 modell i førsteinlegget (MK3) som har kjede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...