Gå til innhold

Betale ned lån eller spare i Fond?


Sampson

Anbefalte innlegg

Burde jeg drite i fondsparing / sparekonto og heller betale ned på lån? Det føles mer som at jeg sparer når jeg setter over til fond/sparekonto, men når jeg ser hvordan fondene har gjort det første år blir jeg usikker.

Jeg bruker aksjesparekonto etter at de nye reglene kom for uthenting av gevinst uten skatt og er usikker på om det er verdt bryet.

 

60 000,-

i fond som ærlig talt ikke beveger seg noe særlig, stått et år nå og de er 220,- i pluss. Fordelt på 3 forskjellige fond.

 

100 000,-

på en sparekonto med 2% rente

 

 

Studielån: 143 000,-

Framtidig nominell rente: 2,139 % (fra 01.03.2019)

 

Boliglån: 591 000,-

Nominell rente: 2.10%

 

210 000,-

BSU 1.0 konto - denne sier det seg vel selg at må få stå i fred.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fond er en tålmodighetsprøve. Det er over tid du vil tjene penger på det, ikke over ett år. Det finnes maaaange eksempler på 1-årige perioder hvor fond har gjort det dårligere enn sparekontoer/nedbetaling av lån, men jo lenger du utvider perioden jo mindre sannsynlig blir det at aksjefond underpresterer.

 

Det virker som om du har en grei netto-formue og nok penger tilgjengelig til å tåle å ha den summen penger i aksjefond. Men hva er det egentlig du syns er "bry" med å spare i aksjefond? Det krever svært lite av deg og det er svært mye penger å hente over tid. De som ikke bruker tid og krefter på å følge med i markedet er veldig ofte de som gjør det best i aksjemarkedet, husk på det.

 

Dersom du er såpass utålmodig etter ett år, så er enten ikke aksjefond noe for deg, eller så har du gale forventninger. I aksjefond bør du tenke MINST 5 år om gangen.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? Hvis du fortsatt kan spare i BSU bør du gjøre det. Om den bør få stå i fred kommer an på renta. Hvis renta er lavere enn boliglånet og du er så gammel at du ikke kan spare i BSU er det egentlig bare å betale ned boliglånet med den med en gang. Om renta er høyere så lar du den stå. 

 

Studielånet ville jeg ikke rørt. Sparing gir deg mer finansiell frihet enn nedbretaling av studielån, og den lille renteforskjellen fra boliglånet er verdt det imo, så om du skal betale ned ekstra ville jeg betalt ned boliglån. Med mindre du får forhandlet ned renta enda noen hakk. Men med så lavt boliglån er det ikke sikkert banken gidder. 

 

100 000 på sparekonto er en fin størrelse på buffer, men du kan fint bruke noe av den på å betale ned boliglånet. Det kommer litt an på hvor lyst du har til å bli gjeldsfri. Men om du nå fokuserer på å bli gjeldsfri så blir du jo det relativt snart, hva skal du da gjøre med pengene? 

 

Om du skal spare i fond eller ikke kommer helt an på. Når trenger du pengene? Som du selv sier så har de knapt beveget seg det siste året om du ser året under ett, men ser du på bevegelsen i denne perioden så har det nok fluktuert mye. Og over tid så har aksjemarkedet gitt vesentlig bedre avkastning enn bankrente. Hvilke fond har du? Hvis du har noe annet enn indeksfond bør du bytte ut fondende med globale indeksfond, ingen grunn til å gjøre forvalterne rike. 

 

Hvis du ikke trenger pengene på en stund (5 år ++) ville jeg fortsatt med fondssparing, men kanskje opprettet en automatisk spareavtale og sluttet å se på fondsutviklingen. Den er irrelevant på kort sikt uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet ditt er ikke at fondene ikke gir nok avkastning, men at du (sannsynligvis) ser på fondene alt for ofte uten å se noe bevegelse. Jeg hadde nok gått for en mellomting der du betaler ned på boliglånet og har en spareavtale i fond. Om du er villig til å ta litt mer risiko der du kanskje kan se mer bevegelse på kort sikt kan du kanskje ha et norsk aktivt fond i tillegg til et globalt indeksfond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fond er en tålmodighetsprøve. Det er over tid du vil tjene penger på det, ikke over ett år. Det finnes maaaange eksempler på 1-årige perioder hvor fond har gjort det dårligere enn sparekontoer/nedbetaling av lån, men jo lenger du utvider perioden jo mindre sannsynlig blir det at aksjefond underpresterer.

 

Det virker som om du har en grei netto-formue og nok penger tilgjengelig til å tåle å ha den summen penger i aksjefond. Men hva er det egentlig du syns er "bry" med å spare i aksjefond? Det krever svært lite av deg og det er svært mye penger å hente over tid. De som ikke bruker tid og krefter på å følge med i markedet er veldig ofte de som gjør det best i aksjemarkedet, husk på det.

 

Dersom du er såpass utålmodig etter ett år, så er enten ikke aksjefond noe for deg, eller så har du gale forventninger. I aksjefond bør du tenke MINST 5 år om gangen.

 

Det er definitivt tålmodigheten som er problemet, jeg vil jo utnytte pengene jeg tjener til overs best mulig. Særlig slutten av 2018 hvor de fleste fond gikk kraftig ned, kjente jeg på at det var irriterende. Det smarte er kanskje å bare opprette en fast avtale på sparing til fond og glemme at de eksisterer.

 

 

Hvor gammel er du? Hvis du fortsatt kan spare i BSU bør du gjøre det. Om den bør få stå i fred kommer an på renta. Hvis renta er lavere enn boliglånet og du er så gammel at du ikke kan spare i BSU er det egentlig bare å betale ned boliglånet med den med en gang. Om renta er høyere så lar du den stå. 

 

Studielånet ville jeg ikke rørt. Sparing gir deg mer finansiell frihet enn nedbretaling av studielån, og den lille renteforskjellen fra boliglånet er verdt det imo, så om du skal betale ned ekstra ville jeg betalt ned boliglån. Med mindre du får forhandlet ned renta enda noen hakk. Men med så lavt boliglån er det ikke sikkert banken gidder. 

 

100 000 på sparekonto er en fin størrelse på buffer, men du kan fint bruke noe av den på å betale ned boliglånet. Det kommer litt an på hvor lyst du har til å bli gjeldsfri. Men om du nå fokuserer på å bli gjeldsfri så blir du jo det relativt snart, hva skal du da gjøre med pengene? 

 

Om du skal spare i fond eller ikke kommer helt an på. Når trenger du pengene? Som du selv sier så har de knapt beveget seg det siste året om du ser året under ett, men ser du på bevegelsen i denne perioden så har det nok fluktuert mye. Og over tid så har aksjemarkedet gitt vesentlig bedre avkastning enn bankrente. Hvilke fond har du? Hvis du har noe annet enn indeksfond bør du bytte ut fondende med globale indeksfond, ingen grunn til å gjøre forvalterne rike. 

 

Hvis du ikke trenger pengene på en stund (5 år ++) ville jeg fortsatt med fondssparing, men kanskje opprettet en automatisk spareavtale og sluttet å se på fondsutviklingen. Den er irrelevant på kort sikt uansett. 

 

Jeg har nesten 10 år igjen på BSU kontoen. Jeg tror renta på BSU kontoen er 3,20% i banken min, men så får man jo 5000 i skattefradrag også. 

 

Jeg har som mål å bli gjeldsfri før jeg bytter bolig, det er litt av grunnen til at jeg ønsker å maksimere det jeg sparer. Har ingen spesiell grunn til det, bare et fint mål å jobbe mot.

 

Jeg ser egentlig ikke for meg å trenge pengene før jeg bytter bolig, som forhåpentligvis ikke trenger å skje før om 5 år.

Lenke til kommentar

Første prioritet er å fylle BSU. Deretter ville jeg opprettet en fast spareavtale i fond i en annen bank/megler enn den du bruker i det daglige(selv har jeg spareavtale i Nordnet hvor jeg kjøper DNB Indeks, selv om jeg også kunne kjøpt det fra dagligbanken), og slettet appen fra telefonen når alt er satt opp. 

 

Disse punktene bør gå på det vanlige budsjettet (fastlønn). Hvis du har variabel inntekt eller bruker mindre enn du pleier en periode, kan du bruke det du får til overs til å betale ned på boliglånet en gang i blant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke sååå optimalt å være gjeldsfri før boligbytte da. Mer praktisk med lett tilgjengelige midler, da du vil være avhengig av en mellomfinansieringsperiode. Så har man to mill på konto og to mill i huslån er det bedre enn å ha null på begge. Forutsatt lik rente på sparekonto og huslånet da. Med 2,1% rente på boliglånet er det definitivt mulig, da mange banker tilbyr over 2,2% rente på sparekonto. 

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke sååå optimalt å være gjeldsfri før boligbytte da. Mer praktisk med lett tilgjengelige midler, da du vil være avhengig av en mellomfinansieringsperiode. Så har man to mill på konto og to mill i huslån er det bedre enn å ha null på begge. Forutsatt lik rente på sparekonto og huslånet da. Med 2,1% rente på boliglånet er det definitivt mulig, da mange banker tilbyr over 2,2% rente på sparekonto. 

 

Hvilke banker tilbyr over 2,2% rente på sparekonto? Jeg finner bare en bank som gir 2,2%.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke sååå optimalt å være gjeldsfri før boligbytte da. Mer praktisk med lett tilgjengelige midler, da du vil være avhengig av en mellomfinansieringsperiode. Så har man to mill på konto og to mill i huslån er det bedre enn å ha null på begge. Forutsatt lik rente på sparekonto og huslånet da. Med 2,1% rente på boliglånet er det definitivt mulig, da mange banker tilbyr over 2,2% rente på sparekonto.

Hvorfor det?

Hvis du kjøper en ny bolig til, la oss si 3 millioner, så ender du vel uansett opp med 3 mill i lån uansett?

Lenke til kommentar

Trenger du de 100k på sparekonto - er det bufferen din? Har du bil? Hvis ikke, kan du jo senke dette til 50-60k. Har du bil, skjønner jeg at du vil ha den på 100k.

 

Forstår jeg det da riktig at du er 24? Hadde jeg vært deg hadde jeg måkt så mye jeg klarer inn på Nordea Boligsparekonto. Her kan du spare inntil 300k (ekskl. renter) og alt kan settes inn på en gang. Jeg fylte den direkte med penger fra høyrente til 0,8% rente den gang til 3.45%. Drar inn gode 10-12k i renter i året (renter utover de 300k får du frem til du fyller 34, nemlig). Så kan du bruke dem til å betale ned boliglånet før tiden hvis du absolutt vil. Personlig ville jeg dog heller gjort som nevnt over - beholde gjelden (frem til du er 34 og renten på kontoen blir 0,1% elns) og så betale ned boliglånet. Du får nemlig lett låne opp med sikkerhet på en slik konto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...