Gå til innhold

mediaserver - valg av OS for å få raid-5/6 funksjonalitet?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjører i dag Windows 10, noe som i grunn fungerer helt utmerket til mitt bruk, men lurer på om det er noe å tjene på å bytte OS.

 

Jeg kjører i dag raid-6 via arc1880i. Opplegget består av 11 disker på 2TB, så dette kunne fint blitt byttet ut med 3-4 disker av større kapasitet. Rett og slett unødvendig mange disker gående med tanke på dagens kapasitet på disker.

 

Så om jeg nå skal bytte diskene ønsker jeg samtidig å løsrive meg fra Areca kortet, men samtidig beholde funksjonaliteten som raid-5/6 gir og heller ikke tape for mye på hastighet. Prøvde en gang i tiden en registerendring for å få software raid-5 i win-xp, det var konstant tregt.

 

Tanken med å droppe kortet er at jeg da har en mindre ting som kan slutte å virke og som jeg må bekymre meg for. Slike kort er heller ikke billig å erstatte, så om alternativene nå er så gode så kan jeg like godt droppe det :)

 

Utover at jeg ønsker en "sikker" måte å lagre filer på så vil jeg ha på plass følgende funksjonalitet på maskinen:

 

- Plex Mediaserver

- Emby Mediaserver

- Sonarr

- Radarr

- Ombi

- Jackett

- torrentclient under vpn

- Organizr

- Backup av bilder/video fra familiens mobiler, sortert i egne mapper under hver enkelt person med eget passord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mdadm i Linux pleier å gi en bra lesehastighet, men skriving blir fort litt mer enn ca 1/10 av dette, så det kommer an på hva som er viktig for deg. Ellers kan du jo gå for FreeBSD som er kjent for å ha en svært god IO-hastighet. FreeNAS bygger på FreeBSD. Legger du ting på ZFS i tillegg har du brukbart med muligheter.

 

Software RAID har sine ulemper da hardware raid alltid vil avlaste.

Lenke til kommentar

Blir svært lite kopiering av store filer, bortsett fra første gang når 12 tb skal overføres fra dagens raid-6

 

Så lenge lesehastighet er rask nok til avspilling av 4k filmer så holder det. Skrivehastighet må klare å holde følge med en 350/350 fiberlinje slik at ikke skrivehastighet blir en flaskehals under daglig bruk.

 

Har eksperimentert litt Ubuntu Server og kjøre de nevnte programmer i egne containere, og må si jeg liker den løsningen veldig godt. Alt blir i sitt eget lukket system. usenet/torrent kjører under vpn, organizr holder oversikt, portainer lar meg enkelt starte og stoppe containers. Også prøvd litt med reversed proxy, men her har jeg ikke fått det helt til. Planen er å få det til å fungere skikkelig når alt settes opp på nytt nå.

 

Vil de du nevner støtte dette, slike docker-compose oppsett?

Lenke til kommentar

Tja, VM kan fungere det. Det står vel mest på hvor mye RAM du har og i hvor stor grad NAS-software er snill med CPU under drift. Jeg kjører hardware NAS som leser og skriver på over 100 MB/s på RAID 5. Det er med en Intel Atom Dual-core  2,16 GHz som ikke akkurat er et olja lyn, men den er nok satt sammen med mye annen god hardware og kjører rett på metall uten VM eller annen software som surrer i bakgrunnen. Dingsen kjører faktisk på Linux embedded 3.12.20 kjerne fra Mars i 2018.

 

Hvis du kan forsette å bruke kontrolleren din er jo det bare en fordel. Det er vel mer sannsynlig at Linux støtter den enn FreeBSD som er mer sær på støttet hardware (har ikke sjekket opp ditt kort). Har du målt hva du har i hastighet på optimal tilkobling som kabel ?

Du må opp i 1 Gbit nett for å makse til 125 MB/s. 100 Mbit gir begrensning på 12,5 MB/s. WiFi er også temmelig variabelt i praksis alt etter utstyr, plassering og andre trådløsnett rundt deg. 350 Mbit fiber har i alle fall utstyr som er minst Gbit på LAN-porter, og Gbit-ethernet kom på hovedkortene for flere år siden. Viktig at kabelen du bruker er bra nok ellers dropper hastigheten.

Lenke til kommentar

Et Areca kort vil nok ha samme støtte i FreeBSD som et LSI kort.

Kjører xigmanas og er god støtte på de kort jeg har (LSI), dog en må få flashet i IT-Mode og ikke IR om en kjører ZFS.

Firmware er en annen ting å tenke på, men single disker kan kjøres med IR-Mode.

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Men hele poenget mitt er jo at jeg gjerne vil droppe hele Areca kortet, dersom det er mulig å finne tilsvarende sikkert på annen måte.

 

Nå er vel ikke Raid-5/6 anbefalt når en kommer opp i diskstørrelser på 6-8TB? Mener det var noe med størrelse, tid det tar å bygge opp igjen og sjansen for nye feil under denne perioden. 

 

Så hva er da anbefalt for å få en viss sikkerhet mot at en eller to disker kan ryke uten at alt er tapt? Filmer, musikk og serier er ikke så viktig at 1:1 backup er aktuelt, og derfor har raid-5/6 vært en greit mellomting her.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...