Gå til innhold

Tesla fjerner tidslinje for billigste Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke veldig overraskende. Tesla har de samme servicetid-problemene som de alltid har hatt, med flere måneder ventetid. De har fortsatt ikke delelager i Norge bortsett fra litt utvalgte deler. Om modell 3 hadde kommet i billig-versjon ville organisasjonen kollapset.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

. De har fortsatt ikke delelager i Norge bortsett fra litt utvalgte deler. 

FUD. Hovedlageret i Norge ligger i Moss.  Det har riktignok vært leveringstid på enkelte deler, men selv ukurante deler har blitt levert ut til de enkelte verkstedene over natt. Nå har enkelte verksteder kollapset pga kapasitetsproblemer, og da er det nok lett å skylde på manglende deletilgang. Ihvertfall har enkelte i Oslo-området fått presentert at man ikke har klart å skaffe deler, mens de samme delene har blitt levert uproblematisk litt mer grisgrendte strøk.

 

Nå justeres strategien slik at verkstedene får større delelagre enn tidligere. Videre åpnes flere verksteder, og man rekrutterer et høyt antall medarbeidere for å styrke organisasjonen i Norge. Når man i tillegg gjør grep for å bedre logistikken er det ihvertfall mye som tilsier at man skal få kontroll på sakene. Men det vil naturligvis ta tid.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

. De har fortsatt ikke delelager i Norge bortsett fra litt utvalgte deler. 

FUD. Hovedlageret i Norge ligger i Moss.  Det har riktignok vært leveringstid på enkelte deler, men selv ukurante deler har blitt levert ut til de enkelte verkstedene over natt. Nå har enkelte verksteder kollapset pga kapasitetsproblemer, og da er det nok lett å skylde på manglende deletilgang. Ihvertfall har enkelte i Oslo-området fått presentert at man ikke har klart å skaffe deler, mens de samme delene har blitt levert uproblematisk litt mer grisgrendte strøk.

 

Nå justeres strategien slik at verkstedene får større delelagre enn tidligere. Videre åpnes flere verksteder, og man rekrutterer et høyt antall medarbeidere for å styrke organisasjonen i Norge. Når man i tillegg gjør grep for å bedre logistikken er det ihvertfall mye som tilsier at man skal få kontroll på sakene. Men det vil naturligvis ta tid.

Fint at deletilgangen har blitt bedre, men som du sier, verksteder kollapser. De hadde ikke kollapset mindre om en billig-versjon av modell 3 hadde kommet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror ikke forskjellen ville blitt merkbar. De kommer til å levere så mange Model 3 de klarer til Norge i lange tider fremover uansett. Når etterspørselen etter de dyreste utgavene roer seg tror jeg nok det vil bli flere av disse bilene på veien totalt sett når billigste versjon kommer. Men forhåpentligvis får man orden i sysakene etterhvert.

Lenke til kommentar

 

 

. De har fortsatt ikke delelager i Norge bortsett fra litt utvalgte deler. 

FUD. Hovedlageret i Norge ligger i Moss.  Det har riktignok vært leveringstid på enkelte deler, men selv ukurante deler har blitt levert ut til de enkelte verkstedene over natt. Nå har enkelte verksteder kollapset pga kapasitetsproblemer, og da er det nok lett å skylde på manglende deletilgang. Ihvertfall har enkelte i Oslo-området fått presentert at man ikke har klart å skaffe deler, mens de samme delene har blitt levert uproblematisk litt mer grisgrendte strøk.

 

Nå justeres strategien slik at verkstedene får større delelagre enn tidligere. Videre åpnes flere verksteder, og man rekrutterer et høyt antall medarbeidere for å styrke organisasjonen i Norge. Når man i tillegg gjør grep for å bedre logistikken er det ihvertfall mye som tilsier at man skal få kontroll på sakene. Men det vil naturligvis ta tid.

Fint at deletilgangen har blitt bedre, men som du sier, verksteder kollapser. De hadde ikke kollapset mindre om en billig-versjon av modell 3 hadde kommet.

Dette er først og fremt et norsk problem.

Det ingen selvfølge at Tesla vil shippe Model 3 til Norge ved lanseringen.

Vil tro det er hektisk nok å prøve å mette vestkanten av USA de neste årene.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan Tesla skal overleve. De har etter alt å dømme en mye høyere produksjon enn det er marked for, og markedet vil trolig bli mettet i løpet av 2019.

 

Tesla er et vanvittig risikabelt prosjekt, hvor man satser knallhardt på å skape et marked. Hvis Modell 3 ikke selger veldig bra er Tesla trolig konkurs innen 2 år.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan Tesla skal overleve. De har etter alt å dømme en mye høyere produksjon enn det er marked for, og markedet vil trolig bli mettet i løpet av 2019.

 

Tesla er et vanvittig risikabelt prosjekt, hvor man satser knallhardt på å skape et marked. Hvis Modell 3 ikke selger veldig bra er Tesla trolig konkurs innen 2 år.

 

Tesla selges i store deler av verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan Tesla skal overleve. De har etter alt å dømme en mye høyere produksjon enn det er marked for, og markedet vil trolig bli mettet i løpet av 2019.

 

Tesla er et vanvittig risikabelt prosjekt, hvor man satser knallhardt på å skape et marked. Hvis Modell 3 ikke selger veldig bra er Tesla trolig konkurs innen 2 år.

 

Det er en stund til markedet er mettet - husk at de akkurat har åpnet i europa og kina, det er markeder som såvidt har begynt å lukte på elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så det er ikke noen som har tenkt på tesla tjener økonomisk på å droppe billig modellen?

Siden med 4 hjul drift er mindre slitasje på motorer, slik at bilen holder lengere?

 

Høy pris tjener jo tesla på.

 

Tesla har hatt høyere margin på salg av sine biler enn det som er normalt påslag på biler fra produsentene. Så regner med at Tesla har skjønt at de må bli bilenes svar på Apple for å ha god inntjening for å holde aksjonærene glade.

 

Så de dropper nok da billig segmentet hvor de ville tjent mindre pr bil, samtidig som de må lage veldig mange fler av dem for å tjene det samme som dyrere biler. Så de lar heller andre merker ta seg av billig bilene.

 

Det kan være ett feilsteg så lenge de ikke greier å holde seg foran de etablerte merkene på tilleggsfunksjoner som selvstyring og annen teknologi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ALDRI vær respektløs ovenfor Tesla. Elon Musk burde være morgendagens verdensleder med hans overlegne tankegang og satsingsvilje, noe resten av verdens næringsliv ikke viser et smugg av. Den billigste model 3 er utsatt? Bare gjerrigknarker bryr seg.

Alle som ikke har 450 000 å bruke på bil er gjerrigknarker?  :hmm:

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

ALDRI vær respektløs ovenfor Tesla. Elon Musk burde være morgendagens verdensleder med hans overlegne tankegang og satsingsvilje, noe resten av verdens næringsliv ikke viser et smugg av. Den billigste model 3 er utsatt? Bare gjerrigknarker bryr seg.

Alle som ikke har 450 000 å bruke på bil er gjerrigknarker?  :hmm:

Typisk AP-stemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror det blir knalltøft for Tesla dersom de ikke lanserer den rimelige versjonen om ikke altfor lenge. Problemet med å selge bare dyre modeller er at mange ikke regner det som et luksus merke. De leverer ikke samme kjøreegenskaper som de beste (se f.eks siste test av Model 3 hos Nettavisen eller sammenligning mellom Model X og i-Pace), interiøret er stilrent men ikke luksuriøst og serviceapparat og driftsikkerhet med bilene er ikke i nærheten av selv bilmerker som Citroen, Fiat eller Renault.

Endret av gamlefar
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er ikke veldig overraskende. Tesla har de samme servicetid-problemene som de alltid har hatt, med flere måneder ventetid. De har fortsatt ikke delelager i Norge bortsett fra litt utvalgte deler. Om modell 3 hadde kommet i billig-versjon ville organisasjonen kollapset.

Det kan tenkes at manglende serviceapparat er en medvirkende årsak og at de derfor utsetter bilen. Eller det kan tenkes at det skyldes at de ikke klarer å få opp produksjonen tilstrekkelig per dags dato til at det lønnsomt. Eller en kombinasjon. Tesla er langt bak Musk sin spådommer om 10 000 modeller i utgangen av 2018.

Lenke til kommentar

Det kan tenkes at manglende serviceapparat er en medvirkende årsak og at de derfor utsetter bilen. Eller det kan tenkes at det skyldes at de ikke klarer å få opp produksjonen tilstrekkelig per dags dato til at det lønnsomt. Eller en kombinasjon.

Eller de ser de har tilstrekkelig med etterspørsel for MR/LR, til at de ikke har behov for å begynne å selge SR helt ennå.

 

Tesla er langt bak Musk sin spådommer om 10 000 modeller i utgangen av 2018.

Sant nok. Om de hadde vært oppe på 10.000 Model 3 per uke så kan det hende at de hadde hatt behov for SR.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...