Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe min første bil


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er snart ferdig med opparbeid til bilsertifikat og har kikket på Finn om hvilke biler som kan passe for meg og tenker man får veldig mye respons her inne da mange spør om råd om det.

 

Er 24 år så var litt sen med å starte oppkjøring. Har vært mye gjennom noen år med utdanning og sånt.

 

Er litt usikker på budsjett egentlig men ser ikke før å bruke noe mer enn 200k. Må sikkert ta billån uansett. Det jeg vil ha er jo å ha en bil som man kan føle seg trygg å kjøre på veien. Skal kjøre hver dag til og fra jobb og en god del ganger i året kan det bli noen langkjøringer.

Har sett på merker som Audi,Volvo,Toyota og Mazda. Trenger ikke så veldig stor bil, men må ha litt plass i bagasjerommet når jeg skal bruke bilen for langturer.

 

Så iallefall en trygg bil og ikke bryter utslippskrav hvis jeg skal kjøre gjennom noen store byer. Det kan bli noen ganger kjøring til Sverige og kanskje mulig noe lengre. Jeg bor i Bodø som ikke er en veldig stor by men hvem vet om det blir strengere utslippskrav her.

Er ikke noe mye kjent med bil som å mekke på den men kan mulig lære noe istedetfor å sende hver gang på verksted.

 

Hvis noen heller anbefaler å lease en bil så er jeg innenfor for det og og kanskje spare opp til noe bedre nybil når den tid kommer.

Endret av KristofferS94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Jeg hadde kanskje da sett etter en Golf 1,4 TSI 150 HK med automatgir. Jeg syntes disse er gode å kjøre. For 200.000 bør du klare å finne et greit utstyr og velholdt eksemplar, med ~1 år igjen av nybilgaranti. Så går du nøye over bil og lakk og reklamerer hvis det er noe før garanti går ut :) Alternativt se etter en Skoda Octavia, eller Golf st.vogn. De er nok noe dyrere enn kombien da. Skoda har jeg virkelig fått sansen for, man får mye for penga der. Disse bilene er relativt greie å skru på, og deler er ikke fryktelig dyrt. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Her går det mye på smak og behag, men i forhold til bruket som beskrives ville jeg gått for en av de mindre stasjonsvognene. Da får du en relativt ny bil med godt med plass, god komfort uten at det koster skjorta i daglig bruk, og disse er ofte mer lettsolgte som bruktbil enn kombi-utgavene. Eksempelvis Ford Focus, Skoda Octavia, Peugeot 308, Kia Ceed.

Evt premium i samme størrelse, eks. BMW 3-serie, Audi A4 etc men da må du være forberedt på dyrere (evt eldre) bil og vesentlig høyere driftsutgifter.
 

Lenke til kommentar

Toyota er eit sikkert og billig valg om du kun skal ha eit køyretøy til pendling.

 

Vær også oppmerksom på kva det kostar å forsikre bilen. Som 24 åring så er du nok over den aller dyraste tida sjølv med ferskt sertifikat, men du bør likevel sjekke opp prisar. Typiske "ungdommsbilar" er ofte dyrare å forsikre fordi det er fleire registrerte ulykker med slike bilar.

Lenke til kommentar

Toyota er eit sikkert og billig valg om du kun skal ha eit køyretøy til pendling.

 

 

Toyota har sine fordeler når det gjelder driftssikkerhet og serviceorganisasjon. Men her er det nok Auris som er det mest aktuelle valget og da vil jeg oppfordre til grundig prøvekjøring. Det er dessverre ganske mange som ikke blir helt fortrolig med sittestilling og komfort i førersetet på denne. Funker sittestillingen for deg er det derimot bare å sette den på lista. :-)

Lenke til kommentar

Audi A4 etc men da må du være forberedt på dyrere (evt eldre) bil og vesentlig høyere driftsutgifter.

 

Så for eksempel ville ha valgt A3 istedetfor A4?

 

Takk for alle svar fått. Elbil er ikke noe alternativ for meg siden at jeg ikke har lademuligheter hjemme. Har elbil på jobb så spørs om jeg kan lade bilen på jobb. Samme hvis jeg kan kjøpe hybrid.

 

Jeg kjører opp til manuell gir så det åpner opp mer muligheter hvis jeg har bare kjørt opp til automat.

Lenke til kommentar

Så for eksempel ville ha valgt A3 istedetfor A4?

 

Takk for alle svar fått. Elbil er ikke noe alternativ for meg siden at jeg ikke har lademuligheter hjemme. Har elbil på jobb så spørs om jeg kan lade bilen på jobb. Samme hvis jeg kan kjøpe hybrid.

 

Jeg kjører opp til manuell gir så det åpner opp mer muligheter hvis jeg har bare kjørt opp til automat.

 

Nå tenkte jeg premiumbiler generelt (eks. Audi). De har dyrere service og deler etc enn 'vanlige' biler. Har en bekjent som jobber med leasing og de regner togangeren på driftsutgifter på premium-biler over tid som generell regel, men her er vel da også høyere verditap iberegnet. Det er ditt valg om det er verdt det. ;-)

 

A3 synes jeg blir liten etter slik du beskriver behovet, men det kommer jo an på om du ønsker brukbar plass for passasjerer i baksetet. Er det mest alene eller bare to så kan du jo legge ned baksetet og ha rikelig med plass. Samme gjelder selvfølgelig for kombiversjonene av Focus, 308 etc. Siden du beskriver en del langkjøring ville holdt meg på den størrelsen bil pga komfort, kollisjonssikkerhet og muligheten til å ha passasjerer komfortabelt i baksetet. 

 

Ville ikke gamblet på å få lade på jobb, nei. Selv om du kanskje kan ha lademulighet nå kan det også fort endre seg hvis 'alle' ansatte kjøper elbil. Eller du bytter jobb...  ;-)

 

Veldig lurt å kjøre opp med manuell gear fremdeles, selv om flere og flere biler har automat. Da har du også f.eks. mye større muligheter når det gjelder leiebil eller ved tilfeldig senere behov selv om du skulle kjøpe bil med automat nå.

Lenke til kommentar

Hmm. Ikke all verdens utvalg på dine trakter, men av de jeg finner ville jeg prøvekjørt disse for å se om du trives spesielt med noen :-)
 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=135157521

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=138888597

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=135992049

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=138614496

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=131980840

 

 

Det ligger også noen aktuelle V70, Mondeo og Insignia ute i den prisklassen, men det blir litt overkill størrelsesmessig. 

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Som førstebil er jeg fristet til å anbefale noe fra 80-tallet, 10K og nylig EU-godkjent. Gjerne med lite ekstrautstyr. Bare for å opparbeide litt kjøreerfaring uten hjelpemidler som er standard nå, men ikke da. Bonus og slikt blir jo også opparbeidet for dyrere og grommere bil senere. For comfort er det da nærliggende å se på tyske biler.

 

Tardenne som et eksempel:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140150988

Lenke til kommentar

Som førstebil er jeg fristet til å anbefale noe fra 80-tallet, 10K og nylig EU-godkjent. Gjerne med lite ekstrautstyr. Bare for å opparbeide litt kjøreerfaring uten hjelpemidler som er standard nå, men ikke da. Bonus og slikt blir jo også opparbeidet for dyrere og grommere bil senere. For comfort er det da nærliggende å se på tyske biler.

 

Tardenne som et eksempel:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140150988

Dette er bare ren idioti

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Som førstebil er jeg fristet til å anbefale noe fra 80-tallet, 10K og nylig EU-godkjent. Gjerne med lite ekstrautstyr. Bare for å opparbeide litt kjøreerfaring uten hjelpemidler som er standard nå, men ikke da. Bonus og slikt blir jo også opparbeidet for dyrere og grommere bil senere. For comfort er det da nærliggende å se på tyske biler.

 

Tardenne som et eksempel:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140150988

Hvorfor? Fremtiden er automat / elbil. Fyren har jo helst lyst å nå 30-årene også. 

 

Jeg vil tro golf / a3 størrelsen er god nok. A4 er litt mer familie bil. Skal du på lengre turer kan du jo bruke skiboks. 

 

Siden du bruker såpass mye penger, ville jeg nok gått for bensin / automat. Jeg tror at både manuell og diesel vil falle fortere i verdi. Uansett er automat deilig å kjøre med synes jeg, og senker forbruket. Men det er jo de som elsker manuell også, så blitt litt dine preferanser tenker jeg. 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140696366

 

Mazda 3 er veldig fine og ser moderne ut. De skal nok være ganske pålitelige også. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

SUV er ihvertfall ikke noe bil for meg. Den blir for stor. En liten eller middels stasjonsvogn passer ganske bra for meg.

 

Hva vil man si om kilometerstand for brukte biler? Helst under 100k eller bare gå for noe?

 

OK. Det er ingen spesifikk 'grense' når det gjelder km, annet enn mentalt ;-)  Men det er klart at biler slites jo lengre de har gått. Samtidig er det slik at jo lengre de har gått jo større forskjell utgjør vedlikeholdet. En bil som har gått 150.000km med perfekt oppfølging av oljeskift og vedlikehold kan være i bedre stand enn en som har gått 60.000 hvor eieren har gitt blaffen.

 

Det er også slik at gummi etc eldes, så en gammel bil med lite km kan få mer trøbbel enn en nyere bil med flere km.

Generelt gjelder det jo da å vurdere år + km opp mot pris = hvor mye en får for pengene. Sjekk uansett at serviceboka er fulgt og at alt fungerer som det skal.

 

Du betaler vanligvis noen tusen ekstra for biler hos bilforhandler sammenlignet med privatkjøp, men det gir vanligvis en trygghet i garanti for at småting som ikke er i orden blir fikset. Sjekk bruktbilgarantien hos de forskjellige. Dette er litt variabelt, men 3mndr er ganske normalt.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg først funnet ut av hva slags bil jeg egentlig trenger og vil ha. Blir fjollete å skulle anbefale noe når du ikke vet hva du behøver og hva budsjettet egentlig er.

 

Om du er ute etter tips til kjøp mtp. kilometerstand sett opp mot alder f.eks., kan du jo søke i forumet da dette er tatt opp mange ganger.

 

Lykke til med kjøp.

Lenke til kommentar

Trenger en bil som kan ha litt krefter når jeg skal kjøre langt. Ikke interessert i å kjøpe noen biler som er eldgamle(mer enn 10 år). En størrelse som Mazda 3 passer nok bra for meg. Vil ikke ha bil som er veldig dyr i drift(som Audi, Mercedes, Volkswagen). Nå har jeg jo allerede sagt hva jeg trenger hvis du bare har lest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...