Gå til innhold

Ikke vernepliktig


Gjest Slettet-6CexrT

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-6CexrT

Du kan ikke delta selv om det blir krig hvis du ikke kom videre til sesjon del 2. La oss si at det blir krig og jeg griper fatt i en våpen og dreper en fiende, blir jeg anholdt og puttet i fengsel? Eller skal man sitte foran TVen hjemme mens det flyr kuler utenfor vinduet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom fi kontrollerer området, må du regne med å bli putta i fengsel.

 

Med dagens krigføring vil etterspillet fra en situasjon slik du beskriver det (av din egen opplevelse og situasjonsforståelse i øyeblikket) mest sansynligvis bli noe slik som at det viste seg at du siktet på på noen som IKKE er fi - fordi du er blitt tvers gjennom manipulert over lang tid.

 

Alternativ 2 (som forøvrig synes mer sansynlig) er at det hele tiden var din egen psyke som spilte deg et puss, det var aldri noen fiender i området. Du blir til slutt innlagt for å ha ravet galning med vannpistol i et boligfelt - noe du kanskje etterhvert finner ut når medisinene begynner å virke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lov om verneplikt og tjeneste i Forsvaret m.m. (forsvarsloven):
§ 16.Verneplikt i krig eller når krig truer
I krig eller når krig truer, kan Kongen gi forskrift om at
 
a) verneplikten inntrer fra fylte 18 år og varer til fylte 55 år
b) vurderingen av hvem som er skikket til tjeneste, skal gjøres på andre måter enn det som følger av §§ 9 og 10
c) de som tidligere ikke er funnet skikket til tjeneste, kan vurderes på nytt
d) norske statsborgere som ikke oppholder seg i Norge, kan kalles inn til sesjon
e) alle som kan kalles inn til tjeneste i Forsvaret, kan bli ilagt reiseforbud.

Punkt B og C er relevante. Snakker vi at Norge havner i en fullskala krig, vil jeg tro at sannsynligheten er stor for at man får innkalling til tjeneste uansett. Men det kommer vel helt an på hvorfor du ikke ble kalt inn i utgangspunktet. Litt forskjell på om man sitter i rullestol eller at man har mild pollenallergi. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-6CexrT

Jeg tror jeg kommer til å bli innkalt igjen i så fall, da jeg er mye bedre form nå enn den gang. Og det er noe jeg selv ønsker å delta i. vet dere om man kan velge post da, altså sjøforsvaret, på land eller lufta? Tror dere på at det blir krig i Norge igjen? Og hvem eller hva tror dere kommer til å starte WW3?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...